Vanaf welke leeftijd kind alleen thuis bij vakantie ouders?

22-08-2014 20:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd vinden jullie dat je zoon of dochter alleen thuis kan blijven wanneer je als ouders op vakantie gaat?
Ik was 16/17 toen ik twee weken alleen thuis bleef, maar mijn broertje is nu bijna 17 en die kan niet eens een weekend alleen thuis blijven. Ligt dus ook heel erg aan de karakter van het kind en hoe het is opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
Het kàn uit de hand lopen



Serieus: TO, in grsprek met je ex?
Je bent zelf een theepot
Waarom vertrouwt hij zijn volwassen dochter niet in zijn huis? Heeft hij een aparte hobby ofzo? Is hij bang dat ze gaat neuzen?





Ik bleef vanaf 15 alleen thuis, 3 à 4 weken met zusje van 13. Dit zou ik zelf nooit doen overigen, al was ik dan een heel verantwoordelijke puber.



Maar met 18 woont een groot deel op zichzelf, dus een paar dagen alleen moet dan ook prima kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 20:47 Tja, die vrouw woont daar ook! Is niet jouw probleem, dit moet dochter met haar pa uitzoeken en met zijn nieuwe vrouw.Ja zij woont daar ook maar zijn reactie is dat dochter zelf een oplossing moet zoeken. Hij wil op vakantie, zij is daar op vaste dagen in de week, dan vind ik dat je als vader een oplossing moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat onaardig en raar van haar vader met zijn "onderdak zoeken in de buurt". Kan me voorstellen dat je dochter zich daardoor niet echt thuis voelt bij haar vader.

Heeft je dochter zelf aan haar vader gevraagd wat het bezwaar is en waarom ze daar niet kan zijn voor een paar dagen? Misschien kan ze het alsnog vragen. Het gaat er toch om dat het praktischer is met haar werk, niet dat ze vet wil gaan feesten, of zo.
quote:*brandon* schreef op 22 augustus 2014 @ 21:16:

[...]





Ja zij woont daar ook maar zijn reactie is dat dochter zelf een oplossing moet zoeken. Hij wil op vakantie, zij is daar op vaste dagen in de week, dan vind ik dat je als vader een oplossing moet zoeken.Dus dochter moet in gesprek met pa en zijn vrouw. Met alle nieuwe info nu gegeven vindt ik het ook vreemd dat pa dat niet wil. Maar dochter is 18, dus die moet in gesprek met hem.
Alle reacties Link kopieren
Vrouw van ex schijnt het niet te willen. Reden geeft ze volgens mij niet. Ex heeft geen bezwaar. Ik vind het jammer dat het zo gaat en vooral voor mijn dochter.
Alle reacties Link kopieren
Gesprekken zijn er al geweest maar het gebeurt gewoon niet.
Huh? Echt belachelijk. Dus zij regelt vakantiewerk en dan ineens mag ze niet in huis zijn omdat zij ineens op vakantie willen? En moet zij haar net verdiende geld gaan uitgeven aan onderdak?





*mopperdemopperdemopperdemopper*
Alle reacties Link kopieren
quote:*brandon* schreef op 22 augustus 2014 @ 21:24:

Gesprekken zijn er al geweest maar het gebeurt gewoon niet.



Ok, dus je dochter heeft er al meerdere gesprekken over gehad met haar vader? Duidelijk gevraagd wat het bezwaar is? Maar er wordt geen reden gegeven, alleen gezegd dat het niet gaat gebeuren. (Waarom denk je dat de vriendin van vader er tegen is, heeft vader dit aan dochter als reden gegeven?)

Waarom verder dit topic? Hoop je op de briljante tip waarmee je dochter haar vader kan ompraten? Of wil je gewoon in het algemeen weten hoe anderen denken over op welke leeftijd een kind alleen thuis kan blijven?
Alle reacties Link kopieren
Omdat de reden mij niet duidelijk is dacht ik ze haar misschien te jong vindt? Ik vind dat niet, daarom benieuwd vanaf welke leeftijd andere hun kind alleen thuislaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik was net 19 toen mijn ouders een reis om de wereld gingen maken van 8 weken. Ik mocht voor het huis, mijzelf en mijn broertje en zusje van 17 en 15 zorgen. Daarvoor hadden mijn ouders ons nog nooit alleen thuis gelaten, maar het ging prima.

Echt raar dat je ex en zijn vrouw je dochter niet genoeg vertrouwen. (En ja, je ex dus ook, anders had hij zijn vrouw wel kunnen ompraten overtuigen.)
Alle reacties Link kopieren
Is het een mogelijkheid dat jij een gesprek met haar vader en vriendin aangaat? Het is verdorie haar váder! je zet je kind toch niet op straat omdat je nieuwe vlam dat wil?? Hij moet met een goede reden komen waarom niet vind ik. En jij mag best opkomen voor je dochter hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:*brandon* schreef op 22 augustus 2014 @ 21:49:

Omdat de reden mij niet duidelijk is dacht ik ze haar misschien te jong vindt? Ik vind dat niet, daarom benieuwd vanaf welke leeftijd andere hun kind alleen thuislaten.In een vorige post schreef je:quote:Heb sterk het vermoeden dat het van mijn ex wel mag maar van zijn vrouw niet.

Het is dus een vermoeden dat zijn vrouw het niet wil. Zijn jullie nu niet teveel aan het invullen wie wat denkt en waarom?

Daarom leek het mij een idee dat je dochter nog eens duidelijk vraagt aan haar vader, waarom hij er op tegen is. Er is, zo te lezen, namelijk geen enkel bezwaar te vinden. Dochter is verantwoordelijk, het gaat er om dat ze dichter bij het werk zit.

Volgens mij had ik als 18 jarige het er niet bij laten zitten als mijn vader alleen maar zei: "Het gaat niet gebeuren", zonder verder enige uitleg of redelijke argumenten.

Ze woont daar, het is ook haar thuis. Dan kan haar vader haar toch niet zomaar de toegang weigeren, omdat hij op vakantie gaat?

Moet ze ook haar sleutel inleveren?

(Ik was zo recalcitrant geweest dat ik er gewoon wél was gaan zitten als mijn ouder met geen enkel redelijk argument kwam )
Alle reacties Link kopieren
Ben al vaker opgekomen voor dochter maar dat werd niet gewaardeerd. Nu wil ik het voor haar ook niet moeilijker maken. Ik heb wel een mail gestuurd dat ik vind dat ze zelfstandig genoeg is om thuis te blijven. Meer kan ik niet doen. Als zij haar te jong vindt (andere reden kan ik niet bedenken) houdt het op. Ik hoor zojuist van dochter dat haar vader het eigelijk geen probleem vindt maar zijn vrouw wel.
quote:*brandon* schreef op 22 augustus 2014 @ 20:58:

[...] Nu moet ze van haar vader maar zelf onderdak gaan zoeken in de buurt. Hij gaat dat niet voor haar regelen.Dus het probleem is niet dat ze niet alleen mag zijn tijdens zijn vakantie, maar dat haar vader en zijn vriendin niet willen dat ze alleen in hun huis is. Dat lijkt me redelijk los staan van leeftijd, of verwacht je dat ze dat over, zeg, vijf jaar ineens geen punt meer vinden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 22 augustus 2014 @ 23:23:

[...]



Dus het probleem is niet dat ze niet alleen mag zijn tijdens zijn vakantie, maar dat haar vader en zijn vriendin niet willen dat ze alleen in hun huis is. Dat lijkt me redelijk los staan van leeftijd, of verwacht je dat ze dat over, zeg, vijf jaar ineens geen punt meer vinden?



Heel scherp opgemerkt. Het gaat ze er dus idd niet om dat ze dochter te jong vinden om alleen te blijven.



@TO,

Wat bedoel je met: "Nu wil ik het voor haar ook niet moeilijker maken." ?
Alle reacties Link kopieren
18 jaar of 21 jaar
Alle reacties Link kopieren
16



Toen ik 16 was bedankte ik voor de familie kampeervakantie en ging met mijn rugzak 6 weken door Azië trekken. (alles bij elkaar gespaard met 5 verschillende bijbaantjes)



Niet dat mijn ouders dat leuk vonden, maar ik ging toch.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
16 jaar dan zou ik wel een bekende vragen om af en toe eens te gaan kijken

Ik vind met 18 jaar moeten ze helemaal zelfstandig kunnen zijn

Dat was ik zelf ook

Waarom een 18 jarige nog als een kind behandelen?
Alle reacties Link kopieren
Het 'probleem' is dat er geen probleem is, maar dat de situatie is zoals hij is en jij en je meerderjarige zullen daarmee moeten dealen.

Welke mening men of jij er ook over heeft.. Het doet er niet toe.

DIT is wat het is.



Moet jij toekijken en zij zich schikken ?

Ja, in feite wel.

Natuurlijk kan (moet) je haar steunen indien ze dit nodig heeft..maar zo te lezen is ze al behoorlijk zelfstandig ! (complimenten moeders..dat is ook jouw aandeel he)



Pa wil dat ze een oplossing zoekt...dan is het aan haar in welke vorm..

Desnoods gaat ze die weken lekker in jouw huisje zitten..Wanneer dat haar besluit is en jij vindt oké....Prima.



Maak je er niet te druk om.

Je kan de ander niet veranderen..het is zoals het is.
Je kan de ander niet veranderen, je zelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Zaaz, ik ben het met je eens dat de moeder er zich niet actief mee moet bemoeien.

Wat ik heel vreemd blijf vinden is dat een vader zijn kind (die nog thuis woont) het ouderlijk huis uitzet als hij op vakantie gaat. En dat ze het verder maar mag uitzoeken. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Waarom moet zij zich er maar in schikken? Als ik de dochter was, zou ik er zeker verder op doorgaan en mijn vader vragen waarom hij zoiets doet.



Als ik op vakantie ging, was ik juist blij dat mijn kind (of kinderen) thuis waren om voor de huisdieren te zorgen en de plantjes water te geven etc.. Geen vertrouwder persoon om op je huis (en hun thuis) te passen dan je eigen kinderen, lijkt mij. En het zou niet in mij op komen ze te zeggen dat ze niet in hun eigen huis mogen zijn. Ik vind het echt heel raar.
Alle reacties Link kopieren
Ja...dat kan en mag je vinden...jij, ik en moeder ook..maar wat bereik je daarmee ?

Je schiet er niets mee op om er iets van te (willen) vinden..

Het feit ligt er nu eenmaal....Pa en stief besluiten dit zo en wanneer het niet lukt om hen op andere gedachten te brengen, is het aan dochter om zelf een oplossing te vinden.



Op zich schept dit voor haar ook wel weer een bepaalde vorm van vrijheid..

Of dit de wijze is waar je op zat te wachten is een tweede. maar t feit ligt er.

Zoeken naar een goede oplossing dus.
Je kan de ander niet veranderen, je zelf wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:zaaz schreef op 23 augustus 2014 @ 02:43:

Ja...dat kan en mag je vinden...jij, ik en moeder ook..maar wat bereik je daarmee ?

Je schiet er niets mee op om er iets van te (willen) vinden..

Het feit ligt er nu eenmaal....Pa en stief besluiten dit zo en wanneer het niet lukt om hen op andere gedachten te brengen, is het aan dochter om zelf een oplossing te vinden.



Op zich schept dit voor haar ook wel weer een bepaalde vorm van vrijheid..

Of dit de wijze is waar je op zat te wachten is een tweede. maar t feit ligt er.

Zoeken naar een goede oplossing dus.



Daarvoor zijn we toch op dit forum om ergens iets van te vinden en daar onze mening over te geven? Dat is ook waar TO naar vraagt.



Het gaat hier ook niet om bepaalde huisregels, zoals hoe vaak dochter de afwas moet doen. Het gaat er om dat een ouder zijn kind voor een bepaalde tijd de toegang tot het ouderlijk huis ontzegt, zonder enige reden. Ik vind dat nogal wat. Dat zij er niks aan kan veranderen, is waar. Toch zou ik wél vragen naar het waarom. Dat wil je dan toch weten, ook al veranderd het niets aan het feit dat ze tijdens de vakantie niet thuis mag zijn.



Op welke manier schept dat meer vrijheid dan? Ik zie het meer als een beperking, omdat er voor dochter i.i.g. al een optie wegvalt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, hij dient haar toch onderdak te verschaffen op de dagen dat zij bij hem zou zijn?!

Als ik je dochter was zou ik dan maar voorstellen gezellig met vader en vrouw mee op vakantie te gaan!



Jij had eens moeten zeggen dat ze niet komt op 'zijn' dagen! Dan is het heibel in de tent, maar als het meneer niet uitkomt dan mag ze niet komen! Belachelijk!



Wordt ze te jong bevonden, dan moet hij voor onderdak zorgen, is ze niet te jong dan moet ze er gewoon in mogen thuis!

Het is verdorie aar thuis! Niet ee logeeradres!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven