Gezondheid alle pijlers

Wajong aanvraag doen of niet?

22-08-2014 19:56 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor het lezen.



Ik heb al jaren boulimia, voor mijn 18e al, inmiddels ben ik de 18 wel even gepasseerd. Ik wilde eerder geen aanvraag doen, omdat ik bang was dat Wajong toch als iets negatiefs gezien werd.

Het beperkt me wel dermate dat ik me erg onverschillig voel en alleen een front opzet naar buiten, ook kan ik fulltime werk niet volhouden en werk ik dus parttime.

Een opleiding is nooit gelukt doordat ik niet open naar anderen kon zijn en school eigenlijk ontweek. Ik zou me zo graag gewoon goed voelen en een opleiding doen zodat ik aan een betere toekomst kan bouwen, kan laten zien dat ik meer in mijn mars heb.

Maar, doordat ik parttime werk heb ik geen geld om hulp te zoeken, en ook geen geld of energie om naast werk een opleiding te volgen.

Ik twijfel daardoor de laatste tijd erg om een Wajong aanvraag te doen, maar vraag me af of het zin heeft en of het ''not done'' is om de aanvraag om die reden te doen. Ik heb bovendien de namen/datums van de ''behandelaars'' ook niet meer, is dit zelf op te vragen eventueel? Kunnen ze het bij het uwv opvragen?



Wel proberen, niet proberen... ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik denk niet dat TO een Wajong krijgt. Want ze is zo 'dom' geweest om het eerst zelf te proberen en te gaan werken. Dat zal tegen haar gebruikt worden. (niet lullig bedoel voor TO!)



Wat dat betreft is het voor sommige mensen 'beter' dat ze meteen van hun 18de Wajong vangen zonder het eerst zelf te proberen. Als ze gaan werken en het blijkt niet te lukken, hebben ze nergens meer recht op en zijn ze nog slechter af.



Perverse prikkel if you ask me..



Maar niet geschoten altijd mis natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Daarom zeg ik ook. Oprechte vraag. Ik weet niet wat de klachten verder zijn en wist niet dat dat zo hevig kon zijn. Over Wajong weet ik verder niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet. In mijn ervaring zijn de meeste mensen met een wajong uitkering mensen die 'nooit beter worden.' Mensen met een verstandelijke beperking.

Ik weet dat het veel moeilijk is tegenwoordig om een wajong aan te vragen vooral als dit na je 18 gebeurd. Maar ik zal het altijd proberen.

Je ervaart hinder in het uitvoeren van werk waardoor dit niet (volledig) mogelijk is. Als je wajong hebt wordt je begeleid richting passend werk. Lukt werken (even) niet dan krijgt je weer 100 procent wajong. Je kunt dus gaan werken maar hebt altijd een terugval. Tenminste dat is wat ik ervan mee krijg.
quote:betjebig schreef op 22 augustus 2014 @ 21:22:

[...]



Gaat de keuring dan niet op dezelfde manier als de WIA? TO bijv. doet zwaar lichamelijk werk, maar wellicht zou ze een kantoorbaan wel ft kunnen volhouden. En de persoon met autisme uit mijn voorbeeld kan niet in een winkel of de horeca werken, maar wel bijv. een krantenwijk (hopen we, ooit, want daar kom je natuurlijk ook wel eens mensen tegen).De regels zijn in eerste instantie zeer zwart wit geformuleerd, maar er zijn meerdere grijstinten mogelijk. Al wordt het allemaal wel steeds strenger en dat is niet alleen maar positief.
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle schreef op 22 augustus 2014 @ 21:56:

Ik weet niet. In mijn ervaring zijn de meeste mensen met een wajong uitkering mensen die 'nooit beter worden.' Mensen met een verstandelijke beperking.



Dat beeld hebben veel mensen.



Als het op TV ook over deze groep gaat heeft men het ook over 'veel structuur bieden' en 'duidelijk omschreven taken' en taken als magazijnen aanvegen. Hebben politici het over de Wajong, dan gebruiken ze bloedserieus de term 'onderkant van de arbeidsmarkt'.



En dat terwijl de meerderheid van de Wajongers verstandelijk niks mankeert! Die zitten er in omdat ze een andere handicap hebben.



Ikzelf (IQ 135) herken me er dan ook absoluut niet in. Ik zou kapot vervelen als ik heel gestructureerd een magazijn moest gaan aanvegen. Soms is het bijna beledigend dat je als zwakbegaafde wordt weggezet.
quote:saartjuhzes schreef op 22 augustus 2014 @ 21:44:

Trouwens, ik denk niet dat TO een Wajong krijgt. Want ze is zo 'dom' geweest om het eerst zelf te proberen en te gaan werken. Dat zal tegen haar gebruikt worden. (niet lullig bedoel voor TO!)



Wat dat betreft is het voor sommige mensen 'beter' dat ze meteen van hun 18de Wajong vangen zonder het eerst zelf te proberen. Als ze gaan werken en het blijkt niet te lukken, hebben ze nergens meer recht op en zijn ze nog slechter af.



Perverse prikkel if you ask me..



Maar niet geschoten altijd mis natuurlijk!



Het wordt inderdaad steeds moeilijker om in de Wajong terecht te komen. Deels is dit positief te noemen, maar voor een ander deel negatief.



Je kan ook met een werkverleden terecht in de Wajong. Daarvoor hoef ik alleen al naar mezelf te kijken, en ik heb niet eens een diagnose of dergelijke.



Een kennis van mij met autisme heeft toen hij rond de 30 was na jaren gewerkt te hebben nog een Wajong gekregen.
Alle reacties Link kopieren
quote:flower2.0 schreef op 22 augustus 2014 @ 22:05:





Een kennis van mij met autisme heeft toen hij rond de 30 was na jaren gewerkt te hebben nog een Wajong gekregen.Het kan dus wel. Dat is dan goed nieuws voor TO, als ze ervoor gaat...
Als je Wajong wil aanvragen TO, doe dat dan idd voor 11 september aanstaande. Aanvragen Wajong ingediend vanaf 11 september zullen namelijk volgens de nieuwe regels worden beoordeeld. Als je niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent, dan val je niet meer onder de Wajong, maar onder de nieuwe Participatiewet (lees: bijstand) die 1 januari 2015 in gaat.



Als je voor 11 september 2014 aanvraagt en je blijkt niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt, dan krijg je nog wel Wajong (mits je uiteraard wel een bepaald minimum percentage arbeidsongeschikt bent en aan de verdere voorwaarden voldoet). Mensen die op 31 december 2014 Wajong hebben - ongeacht de mate van arbeidsongeschiktheid - houden dat en vallen per 1 januari aanstaande niet onder de nieuwe Participatiewet. Als je dus wil aanvragen, moet je dat nu doen.



Zie ook: http://www.uwv.nl/particu ... te_of_handicap/index.aspx
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 22 augustus 2014 @ 21:54:

Daarom zeg ik ook. Oprechte vraag. Ik weet niet wat de klachten verder zijn en wist niet dat dat zo hevig kon zijn. Over Wajong weet ik verder niets.Ligt er ook aan in welke mate/vorm denk ik, ik persoonlijk ''kan/mag'' overdag niet eten van mezelf (geen ontbijt en middageten dus), dat maakt het qua energie en duizeligheid wel lastiger en doe ik mezelf aan, daarom moet het ook stoppen. Bovendien heb ik ook ondergewicht wat ook niet bevorderlijk is.
Alle reacties Link kopieren
het is misschien inderdaad ''dom'' geweest om eerst toch te gaan werken, daarom twijfel ik ook, want ik kan wel werken en ben eigenwijs genoeg om door te gaan, maar dat kan nooit goed eindigen. Als ik het aanvraag en niet krijg, geen man overboord, als m'n lichaam het begeeft is het dan gewoon de een z'n dood de ander zijn brood.
Alle reacties Link kopieren
gewoon proberen dus!
Alle reacties Link kopieren
Je kan het beter wel melden bij je nieuwe werkgever dat je wa-jong hebt. Bij de eerste de beste ziekmelding komt het toch naar boven omdat je een zgn. Vangnet geval bent. Het wekt veel irritatie bij werkgever als je het niet gemeld hebt. Bovendien kan werkgever vaak nog subsidies aanvragen.



Betje Big: als iemand met ASS op niveau drie of hoger uitstroomt wordt de ASS-er geacht ook een baan op dat niveau te krijgen. Dan kom je niet in aanmerking voor een WA-jong..... Dit is ons gezegd door MEE toen wij daar voor begeleiding voor een WA-jong kwamen.
leef, geniet en eet!
Alle reacties Link kopieren
Misschien aan de slag gaan met je eetstoornis zodat je overdag wel kunt eten in plaats van je energie te richten op een wajong uitkering? Er zijn zat mensen die pt werken dus dat is geen reden om een wajong aan te vragen. Waarschijnlijk verdien je met je pt baan al meer dan wat je met de wajong uitkering zou krijgen en heb je er geen recht op. Of wil je stoppen met werken? De wajong is er niet ter vervanging van een studiebeurs...
water en zand
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wil stoppen met werken en de rest van m'n (vast korte) leven al kotsend op de bank thuishangen :-)

Zoals ik al zei heb ik nu de middelen niet om hulp te bekostigen en is dat voor mij de enige reden. Studie staat daarin buiten beschouwing, dat kan ik gaan doen mocht ik met hulp uit m'n eetstoornis komen, meer energie, wel ft kunnen werken, geld over voor studie. Stoppen met werken wil ik niet en ik verdien erg weinig.
Alle reacties Link kopieren
Doordont: praktische tip - als jij je hulpverlening niet kunt betalen (ik neem aan dat je het over de eigen bijdrage van ¤360,-) hebt, dan kun je ook kijken of je dat via de gemeente (bijzondere bijstand) of via de hulpinstantie zelf vergoed krijgt.



Maatschappelijk werk lijkt me handige ingang... of de instantie waar je eerder (?) in behandeling zat vragen of zij je op weg kunnen helpen.
quote:vivavo97 schreef op 22 augustus 2014 @ 22:27:

Je kan het beter wel melden bij je nieuwe werkgever dat je wa-jong hebt. Bij de eerste de beste ziekmelding komt het toch naar boven omdat je een zgn. Vangnet geval bent. Het wekt veel irritatie bij werkgever als je het niet gemeld hebt. Bovendien kan werkgever vaak nog subsidies aanvragen.



Betje Big: als iemand met ASS op niveau drie of hoger uitstroomt wordt de ASS-er geacht ook een baan op dat niveau te krijgen. Dan kom je niet in aanmerking voor een WA-jong..... Dit is ons gezegd door MEE toen wij daar voor begeleiding voor een WA-jong kwamen.Bedoel je MBO niveau 3? Degene over wie ik het heb doet nu het vwo. Ze heeft een hoog iq dus het leerwerk gaat haar goed af (met veel hulp bij plannen). Op sociaal gebied is echter een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Wen er maar aan TO, je gaat altijd tegengas krijgen van mensen die vinden dat je onterecht een uitkering hebt en best kan werken 'als je maar wil'. Want ze kennen iemand die ook ziek was en die werkte wel dus niet aanstellen aub..



Terwijl jij (denk ik) heel graag wil werken, maar je werk er juist voor heeft gezorgd dat je niet echt beter wordt omdat je je niet op je herstel kunt richten.



Sterkte!
quote:betjebig schreef op 22 augustus 2014 @ 22:45:

[...]



Bedoel je MBO niveau 3? Degene over wie ik het heb doet nu het vwo. Ze heeft een hoog iq dus het leerwerk gaat haar goed af (met veel hulp bij plannen). Op sociaal gebied is echter een heel ander verhaal.



De regels kunnen veranderd zijn natuurlijk, weet het niet exact allemaal.



Zelf heb ik mbo 4 niveau, werkervaring, geen officiele diagnose en een Wajong uitkering. Nu ongeveer 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik bedoel MBO niveau 3. En de regels zijn in vijf jaar tijd alweer veranderd. Als je alleen op sociaal gebied uitvalt is dat geen reden voor een WA-jong. Want dat is precies de reden waarom wij de aanvraag niet meer hoefden te doen. Kennis is er wel, maar ze is sociaal onhandig. En plannen was ook haar sterkste kant niet. Mijn ASS-er heeft zich na haar achttiende sociaal heel sterk ontwikkeld, misschien komt het bij de jouwe ook nog, betjebig!
leef, geniet en eet!
Sinds wanneer is dat veranderd dan?
Ik heb trouwens de aanvraag niet zelf gedaan, ook niet zelf mee gekomen. Dat heeft de sociale dienst voor mij gedaan nadat ik een paar maandjes bijstand had gehad.
quote:betjebig schreef op 22 augustus 2014 @ 20:52:

Weten jullie wat over de ins en outs van de Wajong? Ik heb begrepen dat je zelfs een gedeeltelijke uitkering kunt krijgen als je studeert en studiefinanciering ontvangt. Zou een student met bijv. autisme, die (nog) niet in een normale werkomgeving kan werken, ook in aanmerking komen? Dat lijkt mij zo onwaarschijnlijk, dan krijg je 'gratis geld' wat andere studenten niet krijgen.Jazeker. Ik ken iemand die beide krijgt. Deze persoon zit op het HBO. Heeft een wajong vanwege motorische handicap.
Alle reacties Link kopieren
Tja, zelf heb ik me nooit willen verdiepen in het aanvragen van dergelijke uitkeringen/subsidies. Je krijgt er weer een extra stempel bij, je bent anderen verantwoording schuldig en er hangen allemaal regeltjes aan. Persoonlijk voel ik me er te goed voor, en geeft juist de trots dat ik het zonder extra geld en studie/werkbegeleiding redt mij juist meer kracht om verder te gaan. Maar goed, er zullen vast ook voordelen aan zitten, maar ik zou het in ieder geval niet overwegen als alles goed/zijn gangetje gaat.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op 22 augustus 2014 @ 23:24:

Tja, zelf heb ik me nooit willen verdiepen in het aanvragen van dergelijke uitkeringen/subsidies. Je krijgt er weer een extra stempel bij, je bent anderen verantwoording schuldig en er hangen allemaal regeltjes aan. Persoonlijk voel ik me er te goed voor, en geeft juist de trots dat ik het zonder extra geld en studie/werkbegeleiding redt mij juist meer kracht om verder te gaan. Maar goed, er zullen vast ook voordelen aan zitten, maar ik zou het in ieder geval niet overwegen als alles goed/zijn gangetje gaat.



Mee eens!

Het heeft mij in ieder geval niet geholpen, ik ben er depressief van geworden. Maar ik heb het ook niet op eigen initiatief aangevraagd, dat maakt wel een verschil denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg helemaal niet dat To lekker van een uitkering wil leven en op de bank wil hangen. Ik vraag me wel af of dat een oplossing is voor het probleem. Met een wajong heb je niet ineens geld om wel in therapie te gaan en een opleiding volgen kan zwaarder zijn dan een pt baan. Ik snap ook niet helemaal waarom je geen geld hebt voor therapie. Gaat dat over je eigen risico? Die kun je vaak ook per maand aflossen. Mocht werken in je huidige baan echt niet lukken, waarom meld je je dan niet ziek?
water en zand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven