Lijf & Lijn alle pijlers

Oefeningen voor de (onderste) rugspieren.

29-05-2014 16:54 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er wat goede oefeningen om de spieren onder in je rug wat te versterken?



(dit ivm lage rugpijn, alleen als ik sta of iets doe)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
De fysio is een goeie stap lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
ah, sorry, mv, uit je verhaal had ik niet begrepen dat je al in behandeling was bij de HA.



ik denk dat het een goed idee is om toch even bij de fysio te passeren, zij kunnen je huidige toestand goed evalueren en dan gerichte oefeningen geven.
Fietsen is ook heel goed voor je rug
quote:Mylene_Valerie schreef op 29 mei 2014 @ 21:55:

Maar misschien moet ik eens vragen of een fysio mij anders verder kan helpen. Ik dacht, dat zullen wel oefeningen zijn die ik hier ook wel kan vragen.

Dat kun je wel vragen en die oefeningen zijn er ook, maar wij zijn geen fysiotherapeuten en kunnen jouw situatie niet beoordelen. Mogelijk maken we zelfs nog meer kapot met suggesties.



Ga naar een fysio. Dat is de aangewezen persoon.
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 mei 2014 @ 21:58:

Fietsen is ook heel goed voor je rugSowieso.
Alle reacties Link kopieren
Door lang bedlegerig te zijn geweest zijn niet alleen je spieren verzwakt maar is ook de aansturing verslapt. Daarom is het belangrijk om rustig core stability / romp stabiliteits oefeningen te gaan doen.



Realiseer je dat je echt heel rustig moet beginnen! Die spieren zijn niet zo veel meer gewend. Denk maar eens aan een arm die 6 weken in het gips heeft gezeten, daar zijn de spieren ook van weg gekwijnd.



Als chiropractor zie ik dit regelmatig in de praktijk naast mobilisaties, specifieke chiropractische manipulaties en spier technieken adviseer ik ook altijd om oefeningen te doen. Dit kan op een goede sportschool, yoga centrum, fysio of mensendieck. Op YouTube zijn genoeg oefeningen te vinden, maar begin echt heel rustig met maar een aantal seconden tot minuten te oefenen.



Bij lang staan kan je de onderrug ontlasten door met 1 voet iets hoger te gaan staan, bijvoorbeeld op een kinderopstapje of stoof. Dan ga je meer vanuit de heupen buigen ipv vanuit de rug.



Verder blijven bewegen, rustig lopen, fietsen. Wanneer je beneden naar de tv kijkt en je moet plassen, loop dan eens naar boven etc. Om je balans te oefenen kan je ook regelmatig iets op 1 been doen, zoals haren wassen, tanden poetsen, bij de kassa wachten. Je hoeft het been niet heel hoog op tillen, gewoon het gewicht eraf en ligt door de andere knie zakken. Zo train je vooral de kleine intersegmentale spieren die van wervel naar wervel lopen. Verder heel veel geduld hebben. Spieren en coördinatie trainen kost nu eenmaal tijd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal, ik ga er iets mee doen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Even een update. Door omstandigheden moest ik naar een fysio en via hun word ik geholpen met mijn (pijn) problemen en op dit moment sport ik 3x 1 uur per week bij hun onder toezicht.



Even heel zwaar met het warme weer maar ik heb wel het idee dat het met mini stapjes beter gaat. Even kiezen op elkaar.



Tevens heb ik de vorige super goede fiets van mijn moeder gehad dus vanaf volgende week kan ik ook op die manier meer doen.



Dus nog niet van de pijn af maar wel druk bezig ermee. En ik heb er een goed gevoel bij dat het misschien minder kan worden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Goed zo M'leen
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 juli 2014 @ 23:38:

Goed zo M'leen



Het gaat super goed. Heel zwaar geweest met het warme weer maar toch meer dan 3 uur per week gesport bij de fysio.



Deze week een stapje zwaarder en ook de crosstrainer erbij gepakt op advies van de fysiotherapeute.



Met alles merk ik dat de conditie vooruit gaat. Ik gebruik geen ventolin meer (deze week helaas een kleine terugval en weer matig gebruik). En ondanks dat ik vaak erg moe ben, geeft het ook weer energie. Lekker tegenstrijdig dus.



Jammer is dat ik per training een halve kilo afval maar dat het alleen maar vocht is, per saldo blijft het gelijk. Alleen een paar dagen `vakantie` bij een forumster was ik een kilo aangekomen maar met 2 trainingen had ik die kilo er weer af. Verder ben ik niet zo van de weegschaal dus de volgende tapas-meet komt er al weer aan .



Maar even een vraagje. Je wilt natuurlijk niet mijn persoonlijke trainer zijn, maar het was te proberen .



Ik had een vraagje voor mijn fysioth. maar die had geen idee wat ik bedoelde. Ik ook niet omdat ik niet weet of het bestaat.



Ik heb thuis een nooit gebruikte stepper staan. Die roept om gebruikt te worden. Maar dan graag met een leuk trainingsprogramma. Zoiets wat je ook hebt op de sportscholen. Met een racefiets of een plankje of wat ze allemaal niet verzinnen. Dat moet toch ook met een stepper zijn?



Praat ik voor jou nog poep Meds? Of snap je wat ik bedoel?



Ik heb zo'n stepper;









Wat voor leuke dvd is daarvoor te krijgen om daarop te trainen?



Ben geen google wonder en bij You tube zie ik alleen maar onderstaande. Wellicht weet jij iets beters of een dvd die geschikt is om hiervoor te kopen.



Van dit filmpje moet ik meer kotsen dan dat het mij zou stimuleren tot lekker trainen;

https://www.youtube.com/watch?v=KxVWUuEQ2U4
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Oja, de geweldige fiets die ik nu heb. Die is echt geweldig. Was even wennen. De eerste keer dat ik erop fietste ben ik erg gevallen en heb een hele avond in het ziekenhuis doorgebracht. Eerst dachten ze dat ik mijn elleboog had gebroken dus in het gips van boven tot beneden. Dat bleek mee te vallen dus al snel eraf, was gewoon gekneusd. En ik had een rib gekneusd.



Gelukkig dat ik bij de fysio daar geluidstherapie voor kreeg dus met 4 weken was ik van alle klachten af.



Dus doe nu wel veel met de fiets maar ben extra voorzichtig ivm met mijn ostheoperose, ben als de dood dat ik iets breek wat niet zo snel goed komt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Van dit filmpje moet ik meer kotsen dan dat het mij zou stimuleren tot lekker trainen;

https://www.youtube.com/watch?v=KxVWUuEQ2U4



Vanaf 17min30sec!



Ik heb geen idee of zo'n step goed is voor je rug? Mss dat Meds dat weet.



Fijn dat het beter gaat. Rot dat je zo gevallen bent met je fiets. Dan moet je idd maar extra voorzichtig zijn, zeker met osteoporose. Fietsen is iig heel goed voor je rug, dat weet ik wel.



Succes!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 21 augustus 2014 @ 14:49:

Van dit filmpje moet ik meer kotsen dan dat het mij zou stimuleren tot lekker trainen;

https://www.youtube.com/watch?v=KxVWUuEQ2U4



Vanaf 17min30sec!



Ik heb geen idee of zo'n step goed is voor je rug? Mss dat Meds dat weet.



Fijn dat het beter gaat. Rot dat je zo gevallen bent met je fiets. Dan moet je idd maar extra voorzichtig zijn, zeker met osteoporose. Fietsen is iig heel goed voor je rug, dat weet ik wel.



Succes!



Ja sinds deze week doe ik bij fysio de crosstrainer erbij dus daarom dacht ik dat de step ook wel zou kunnen.



Erg he dat filmpje. Die stem alleen al. Om over de rest maar niet te spreken. Ik wil gewoon zo`n training maar dan met normale mensen zeg maar .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de crosstrainer minder belastend voor mijn gewrichten dan een step. Van steppen krijg ik sneller last van mijn knieën, maar als je een beetje rustig aan doet, zal dat geen probleem zijn.



Idd, die stem en dan al die geforceerd lachende mensen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
In het Portugees, maar redelijk normale mensen. Wel een beetje een irritante stem.

https://www.youtube.com/watch?v=2hwo4KuH7fw
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Even up, hopen dat Meds het topic ziet.



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 21 augustus 2014 @ 16:18:

In het Portugees, maar redelijk normale mensen. Wel een beetje een irritante stem.

https://www.youtube.com/watch?v=2hwo4KuH7fwIk vind deze een beetje irritant idd
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ja die steppers ken ik en ik kreeg een rolberoerte van de fimpjes. Het is prima om in conditie te geraken maar het doet niet zoveel voor je rug. Ik neem aan dat je fysio je rugversterkende oefeningen heeft meegegeven? Blijf deze vooral doen
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 augustus 2014 @ 17:13:

ja die steppers ken ik en ik kreeg een rolberoerte van de fimpjes. Het is prima om in conditie te geraken maar het doet niet zoveel voor je rug. Ik neem aan dat je fysio je rugversterkende oefeningen heeft meegegeven? Blijf deze vooral doen



Nou qua oefeningen heb ik eigenlijk niets mee gekregen. Vandaar dat ik dacht, laat ik even gebruik maken van al mijn `pre-oud-en-nieuw-voornemens-nu-het-nog-kan energie`. Volg je het nog?



Het gaat daar wel lekker. Alle onderdelen even een flinke tand hoger gezet, was heerlijk vandaag alleen. Ging mij goed af. Ik vroeg mij al die weken al af wat die knop `fatburn` inhield op de loopband dus stiekem uitgeprobeerd. Uiteraard dacht ik stiekem, je weet maar nooit of je ook nog als bonus iets afvalt. Maar dat viel tegen.



Waar ik nu op level 5? zit, of 5 km per uur? gaf hij bij fatburn aan dat ik vanwege mijn hartslag moest minderen. Toen ik dat weigerde, ging hij zelf langzamer dus ben weer ouderwets overgeschakeld op het gewone manuel.



Maar vandaag 1.45 uur getraind en voelde nog lekker ook.



Nu alleen nog thuis opzetten om ook wat te kunnen trainen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ga nou ook gewoon Maxen Myv, daar zeggen ze ook steeds ''buikspieren aanspannen etc. Het zijn gewoon niet al te moeilijke oefeningen die toch een voldaan gevoel geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:MocyMoos schreef op 23 augustus 2014 @ 02:50:

Ga nou ook gewoon Maxen Myv, daar zeggen ze ook steeds ''buikspieren aanspannen etc. Het zijn gewoon niet al te moeilijke oefeningen die toch een voldaan gevoel geven.



Ik ben nog niet oud genoeg om te Maxen Moos .



Net al typend in mijn bed 50 x buikspieren aangespannen en ook maar de schuine gedaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 23 augustus 2014 @ 02:55:

[...]





Ik ben nog niet oud genoeg om te Maxen Moos .

.......Eg wel!!
Alle reacties Link kopieren
quote:MocyMoos schreef op 23 augustus 2014 @ 02:56:

[...]





Eg wel!!



Morgen verf ik mijn haar weer dus ik zeg NEE.



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven