Werk & Studie alle pijlers

Baan aangeboden gekregen...in Sydney!

21-08-2014 21:02 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik werd van de week benaderd door de voormalige recruitment manager van het hotel waar ik voor werk. Zij werkt nu in Sydney voor een andere keten. Het gaat om een job één stap hoger dan dat ik nu heb. Ik was natuurlijk best gevleid en heb ingestemd met een Skype interview. Omdat het allemaal zo snel ging dacht ik dat het een soort van casual gesprek zou zijn, maar het gesprek was met meerdere personen uiteindelijk en het bleek een echt sollicitatiegesprek te zijn. Ik heb maar gewoon m'n beste beentje voorgezet en ben er vol voor gegaan, ook omdat ik haar, ze had me immers aangedragen, niet wilde terleurstellen.



Ik had dus nog helemaal niet serieus nagedacht over het feit of ik dit wel zou willen. Maar vandaag ontving ik een email, ze willen me de baan aanbieden. Het contract is inclusief relocation en een werkvisum voor 4 jaar.



Nu sta ik dus voor een keuze. Aan de ene kant komt deze aanbieding als een geschenk uit de hemel. Zoals sommigen misschien weten is mijn relatie net uit en woon ik nog in het huis van ex. Verandering van omgeving zou dus geweldig zijn.



Aan de andere kant, ik ben heel erg op mijn plek in mijn huidige baan. Ik heb geweldige collega's, een fantastische mentor/manager en ik ben ook nog lang niet op m'n piek in deze job; ik heb deze functie pas 6 maanden. Ook werk ik voor een geweldige keten, die mij in de toekomst zeker mogelijkheden zal gaan brengen.



Daarbij vind ik London ook gewoon heel erg leuk. Woon hier nu bijna twee jaar en heb net mijn sociale leven hier op de rit, heb goede vriendinnen hier en mijn familie en Nederlandse vriendinnen zijn natuurlijk lekker dichtbij.



Ook heb ik er nooit een moment aan gedacht om naar Australië te verhuizen. Niet dat ik het geen leuk land vind, ik weet er niks van. Ja, van vrienden die er zijn wezen backpacken en die het geweldig hebben gehad. Ik zou het niet erg vinden weer te verhuizen hoor, ik vind nieuwe landen ontdekken leuk, ik kan goed op mezelf zijn en ben makkelijk wat betreft me thuis voelen ergens.



Maar is het de juiste keuze? Zo snel een nieuwe stap nemen, een geweldige keten achter me laten (die me misschien niet meer terug neemt), m'n vrienden weer achter laten en de andere vrienden en m'n familie op een nog grotere afstand brengen.



Ja het salaris is leuk, veel leuker dan wat ik nu verdien. Maar ik heb me nog niet verdiept in de quality of life en de kosten daar.



Waarom ik dit lange verhaal post? Ik zou graag ervaringen willen horen van forummers die misschien in Sydney of Australië gewerkt hebben en ik ben ook benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie.



Alvast bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 22 augustus 2014 @ 00:35:

Ik vond Sydney en Australië vreselijk. Ben er 8 maanden geweest. Ik heb het er echt geen seconde naar mijn zin gehad.

Dit lag deels aan mijn eigen instelling en deels dat het land, de cultuur en de inwoners echt niet mijn ding waren....

Ik ken mensen die idolaat zijn van Sydney, en mensen die het ook vreselijk vonden.



Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat Australie (en met name Sydney) niet leuk is.



"Geen seconde naar mn zin gehad ...." Huh????
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 22 augustus 2014 @ 08:46:

Wij willen emigreren naar Australië en zijn er op zoek naar werk. Dus je weet wel wat mijn advies is



Jullie weten dat je niet zomaar naar Australie kunt emigreren?

Je zult al een working permit (visum) moeten hebben, dus gesponsord moeten worden. Als je jonger dan 30 bent, mag je een jaar het land om te werken en te reizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 21 augustus 2014 @ 23:51:

[...]



En jij bent vandaag begonnen met werken voor Viva met je 3 posts?Ik denk het ook al heel lang hoor. Die schrijven mee om de boel een beetje gaande te houden ofzo. BGB en bv. Meds zouden het zomaar kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 21 augustus 2014 @ 22:08:

Tjongejonge, is Australië het nieuwe Beloofde Land ofzo? Ja, ik ben in Australië geweest en ik heb close familie daar wonen, en ja, het is een land met veel gave kanten, maar om nou op stel en sprong je net opgebouwde leven hier mét goede carrièrevooruitzichten op te gaan geven om in een land te gaan wonen waar je nooit eerder over gedacht hebt om er te gaan wonen, ik zou t niet zomaar doen. Verkijk je trouwens niet op t salaris, Australie is hartstikke duur om te wonen/leven (ja, Londen ook, das waar)

Ik ben normaal echt enorm van de positieve kijk, maar ik wil nu graag wat tegenwicht bieden aan alle andere reacties: wat als het werk/de sfeer veel minder blijkt dan in je huidige baan? Wat als één van je ouders ziek wordt? (Ja, noem me een zwartkijker, maar dat is wel ook één van de dingen waar mijn familie erg tegenaan loopt) Het is een leuk land maar t is klere-ver weg, en een baan waarin je het zo naar je zin hebt in een stad die je te gek vindt zou ik echt niet zomaar laten schieten.

Dit zou ook mijn overweging zijn.

Ja, zo op een forum, een fictieve vraag, zou ik het doen? Natuurlijk, gaaf!



Maar in het echt?

In het echt is het te ver om een weekend naar huis te gaan.

Als er iets gebeurd in Nederland met familie of vrienden, zit je 36 uur van ze verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo'n kans echt niet laten glippen. Ik ben helemaal fan van Australie en in jouw situatie (geen eigen huis, geen kinderen, geen partner, helemaal vrij om te gaan en te staan waar je wilt) zou ik dit met 2 handen aangrijpen. Australie is mooi, de locatie van je werk is helemaal top! Persoonlijk ben ik te kort in Sydney geweest (in totaal 9 dagen) om een echt oordeel te hebben over de stad. Vrienden van mij wonen in Bondi, anderen in Manly, en nog weer anderen in het centrum met uitzicht op de Harbour Bridge. Zij zweren bij Sydney!

Heel veel succes met het maken van je keuze. Het zal niet makkelijk zijn om te kiezen vooral omdat je het in Londen ook zo naar je zin hebt. Ik vind Londen ook geweldig! Maar ik zou voor het weer, de ruimte, de natuur in de omgeving, en the way of life voor Sydney kiezen.

Succes!
No worries
quote:-Bladora- schreef op donderdag 21 augustus 2014 22:57 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="stokst@@rtje in "Baan aangeboden gekregen...in Sydney!"" class="messagelink">stokst@@rtje schreef op 21 augustus 2014 @ 22:54</a>:</b>

Beantwoord deze vragen snel, vanuit je gevoel, niet nadenken:



Boek of film?



Italiaans of Chinees?



De zee of de bergen?



Sidney of Londen?



En, wat was je antwoord bij de laatste vraag?</div></blockquote>Boek, Italiaans en bergen. London was mijn laatste antwoord.



Ik had hier al eens op gereageerd maar daar ben je niet op ingegaan. Dit was een testje om te ontdekken wat je gevoel, je 'gut' je zegt. Dat zegt Londen.



Ik heb je OP nog eens gelezen en daar heb ik ook het idee bij dat je blij bent met en in Londen. Tuurlijk, dit baanaanbod is geweldig, maar ik denk dat dit aanbod accepteren een vlucht is. Ben je bereid om alles op te geven om even weg te kunnen zijn van je ex? Vier jaar is lang. Wil je wel vier jaar weg uit Londen?
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 22 augustus 2014 @ 02:35:

Gaan, doen. Geweldige kans. Je bent nergens echt aan gebonden.



Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden/voordelen? Krijg je bijv. (deel)vergoeding om bijv. 2x per jaar terug te gaan naar familie of zo?Haha, nee, dat zou wel heel onwaarschijnlijk zijn. De werkgever gaat al een bom duiten moeten betalen om werknemers naar Aus te halen (daarom verbaast het me ook wel dat de recruitment manager meerdere mensen uit het hotel in Londen probeert te krijgen, zijn er geen goede hospitality mensen in Aus ofzo?) en gaat je echt niet nog een bonusje van 2000 euro per jaar geven om naar je familie te kunnen. Mijn zwager is Australie binnengehaald voor een redelijk angstwekkend goeie baan, maar die krijgt dat ook niet.
Zou een nieuw huis zoeken in het mooie London wat moet je in het verre aan de andere kant van de wereld, dat Sydney heet, in godsnaam zoeken? Wat trekt er mensen zo om daar heen te gaan?

Mij lijkt het gruwel.
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon de voor en tegens tegen elkaar aan leggen.



De kansen die je hebt in Londen en Australië tegen elkaar opwegen.



Je mogelijkheden om je vrienden en familie te zien, hoe belangrijk is die.



Hoe zou je het vinden om opnieuw te moeten beginnen, niet alleen in het werk maar ook nieuwe contacten opbouwen. Ben je daar goed in, vind je dat leuk, kun je er goed tegen.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet alsof je nu in Lutjebroek woont..

Je woont in Londen. In LONDEN!!

Hoe gaaf is dat??

Je hebt er een mooie baan met groeipotentie, goede manager, fijne collega's, vriendinnen.



Ik zou lekker in Londen blijven (en hard op zoek gaan naar een eigen woonruimte)!
Alle reacties Link kopieren
Eerst dacht ik gaan!!! Maar toen je op dat lijstje meteen aan Londen dacht.... Ik zou heel erg mee laten wegen hoe belangrijk je familie en vrienden voor je zijn.

Kun je niet eerst een paar weken naar Sydney om te kijken hoe het daar is? Of ben je daar al eens geweest?
Bergje65, ja dat weten we natuurlijk, we zijn er al een tijdje mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
MIijn droom!!!Ben er een jaar geweest...helemaal mijn land ,inwoners alles..Als ik geen verplichtingen had..zou ik het wel weten (nu kan het nooit meer maar toen zeg maar haah) alhoewel ik ook lichtelijk verliefd ben op Londen.
Puck
Alle reacties Link kopieren
Mmm... Klinkt natuurlijk als een buitenkansje. En ik vond in Australie Sydney ook de leukste en mooiste stad.

Anderzijds zou ik er ook veel missen als ik er zou wonen. Ik denk dat je goed moet nadenken van welk soort leven je het meest houdt. Sydney, dat is vooral leuk als je een outdoorsy type bent, en houdt van zon, zee, strand, bergen, surfen... Ik zou er wel een jaartje kunnen zitten, maar op permanentere basis zou ik echt wel het culturele van Europese steden missen. Hier heb je toch een soort verfijning op vlak van cultuur, gastronomie, mode enz, die je daar echt niet hebt.

Wel zijn mensen er heel aardig en open, ik heb er veel locals leren kennen en kan me voorstellen dat als je er woont, je heel snel een nieuwe vriendenkring hebt.
quote:Flashy schreef op 22 augustus 2014 @ 10:59:

Eerst dacht ik gaan!!! Maar toen je op dat lijstje meteen aan Londen dacht.... Ik zou heel erg mee laten wegen hoe belangrijk je familie en vrienden voor je zijn.

Kun je niet eerst een paar weken naar Sydney om te kijken hoe het daar is? Of ben je daar al eens geweest?

Dit dus.





Vanaf een afstandje is het makkelijk roepen dat je natuurlijk naar Sydney moet gaan. Maar vanuit Londen zijn vrienden en familie in Nederland vrij eenvoudig te bereiken, en ze komen makkelijk jouw kant op voor een weekendje. In Sydney niet, of ze komen een paar weken en dat is weer lastig te combineren met werken.

Bovendien heb je na 2 jaar wat opgebouwd in Londen, zolang zul je er in Sydney minstens over doen (misschien wel langer want geen partner die al wat contacten heeft).



Als je nu deze kans krijgt, dan is het toch best waarschijnlijk dat je later nog eens een kans krijgt, maar dan in bijv Berlijn, of Barcelona, of Rome. Is toch heel anders lijkt me.

Valt dat evt bij die keten na te vragen, of ze geen plekje voor je hebben ergens in Europa?
Alle reacties Link kopieren
Ga niet klakkeloos af op wat men jou hier aanraadt. Velen (de meesten?) kennen Sydney uitsluitend van vakantie. Dat is iets hèèl anders dan er gaan werken!

Bondibeach gaaf? Ja natuurlijk, maar als jij net 5 late shifts hebt gedraaid, dan kan jou dat strand waarschijnlijk gestolen worden, en wil je alleen maar in je joggingbroek op de bank hangen.

Dat soort dingen....

Hoe was het voor jou om in Londen je leven op de rails te krijgen? Wil je dat hele proces nog een keer doorlopen? En nu zónder partner. En aan de andere kant van de wereld. Wellicht dat je eerst wel wat met je collega's doet, maar die kunnen niet altijd afspreken als jij vrij bent en vice versa. En bellen met Nederland en de UK is ook niet altijd direct mogelijk door het enorme tijdsverschil.

Succes met het afwegen van je keuze!



I vote London!
#TeamLonden
Ik las een baanaanbod in Sydney, en toen dacht ik meteen: DOEN! Mooie kans, weg uit het Nederland, nieuwe ervaringen opdoen. Maar toen las ik dat je nu 2 jaar in Londen woont, en net een half jaar bij een werkgever werkt op een plek waar je je nog goed kunt ontwikkelen. Het enige minpuntje is dan nog je woning, maar dat lost zich heus wel op. Toen dat Londen verhaal in beeld kwam snapte ik goed waarom je zo twijfelt. Afgezien van carriere mogelijkheden zou je ook een lijst van voor en nadelen moeten maken voor jezelf, prive. Ga je nog vaak naar Nederland voor familie-vrienden? Hoe belangrijk is dat, qua afstand? Want een vluchtje Londen-amsterdam is sneller geboekt dan vanuit Sydney. Net als zelf bezoek krijgen.

Ik woon zelf ook in het buitenland, in verschillende landen, maar merk dat ik het toch fijn vind om iets dichterbij Nederland te zitten ivm contact familie-vrienden.

Succes met het maken van je keuze... hoelang bedenktijd heb je?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Bed ant voor de vele reacties! Ik ben even te moe om overal apart op te reageren, sorry.



De baan zou beginnen vanaf october/november. Dan zou ik beginnen met het recruiten van een nieuw team en het opzetten van een goed werkend team voordat het restaurant in December weer opent.



Ik heb tot eind volgende week om te beslissen, wat ik een fijne bedenktijd vind. Ik moet het echt allemaal even laten bezinken, ik weet dus ook echt nog niet wat ik wil. Dat de meeste reacties here Doen! zijn zet me uiteraard aan het nadenken, maar op de een of andere manier kan ik me meer vinden in de reacties waarin gezegd wordt dat ik hier moet blijven.



Ik heb het vandaag aan mijn ouders voorgelegd en ondanks dat ze erg enthousiast en blij voor me reageerden (de lieverds), merkte ik wel dat ze moeite gaan hebben met de afstand, mocht ik het besluit nemen om te gaan. Dit zullen ze nooit met zoveel woorden zeggen, omdat ze het gewoon het belangrijkst vinden dat ik doe wat ik denk dat goed is voor mij, maar ik zag de schok in hun ogen zeker.



Ik heb een handvol lieve vriendinnen in Nederland en natuurlijk mijn ouders en broertje en ik doordat ik al vaker in het buitenland heb gewoond weet ik dat afstand niet uitmaakt. Als je bij mensen in hun hart zit, en zij zitten in jouw hart dan zullen ze altijd dichtbij zijn. Toch weet imker niet. Toen ik in NY woonde was de afstand ook al groter dan nu, maar mijn tijd daar was afgebakend,13 maanden en dan weer naar huis, dus dat voelde anders.





Kortom, ik ben enorm aan het piekeren, ik houd van uitdagingen zeker, maar nu ik 30 ben merk ik ook dat het lastiger is om een nieuw sociaal leven op te bouwen bijvoorbeeld. Toen ik in de twintig was ging dat veel sneller op de een of andere manier.



Anyways, ik blijf erover nadenken. I'll keep you posted!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Wat al eerder is gevraagd: waarom benaderen ze actief personeel uit een hotel in London, terwijl er in australie zelf ook genoeg goed personeel rondloopt?

Zouden ze überhaupt voor al dat personeel een werkvergunning kunnen krijgen onder het mom van 'we kunnen hier niemand krijgen'?



Ben je al eens langere tijd in Australie geweest?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als je je meer kunt vinden in de reacties om te blijven (die ik deel omdat ze veel beter gemotiveerd zijn dan de keus voor Sydney), dan lijkt het me wel duidelijk.
Ik heb vlakbij Sydney in een hotel gewerkt. Er is een groot tekort aan vakmensen in de hospitality daar dus ik snap wel dat ze mensen van buiten Australië halen.

Ik heb dan ook met de grootste droeftoeters van mensen gewerkt, zowel mede collega's als management.

Mijn over-all ervaring met ozzies was dat ze lomp, gemeen, racistisch, kortzichtig, dom, chauvinistisch en arrogant waren.

Ik heb ook 2 maal op een boot gewerkt en daar exact dezelfde ervaringen met collega's.

Het land is wel mooi maar ik ben ook 2 keer in. Zuid Afrika geweest en 1 keer rond gereisd in nieuw Zeeland en dat vond ik vele malen mooier.

Het feit dat het zo duur is, haalt veel spontaniteit in dingen ondernemen weg.



Er is geen cultuur, geen architectuur. Gebouwen zijn lelijk en vaak slecht onderhouden.

De pubs hebben een Engelse uitstraling, met vloerbedekking op de vloer, tl-verlichting en tv's aan de muren. Het eten stelt weinig voor.



Ik heb alleen de oostkust rond gereisd en gewerkt. Ik had beter de westkust kunnen doen, hoorde ik later.

Maar na 8 maanden ellende, wat had ik een heimwee, en een hekel opgebouwd aan het land, heb ik de handdoek in de ring gegooid en ben naar huis gegaan.



Toen ik een half jaar later naar NZ ging had ik vanaf het moment dat ik het vliegtuig uitstapte direct een ander gevoel.

Wat een gaaf land, wat een geweldige mensen.

Daar zou ik zo willen wonen... Heb daar ook aan gedacht maar ja, de afstand he....

Ik ga uiteindelijk toch teveel de mensen thuis missen. Daar ben ik wel achter na 2 keer lang aan de andere kant Vd wereld te zijn geweest.
quote:Noah_ schreef op zaterdag 23 augustus 2014 07:48 Als je je meer kunt vinden in de reacties om te blijven (die ik deel omdat ze veel beter gemotiveerd zijn dan de keus voor Sydney), dan lijkt het me wel duidelijk.



+1



Veel succes de komende dagen met het maken van je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Himalaya, waarom vind je het zo belangrijk om datte begrijpen? Dit is gewoon normaal in hospitality en ik neem aan in meer bedrijfstakken. Je probeert een management team te krijgen met mensen waarvan je weet dat ze aan de standaarden van het hotel voldoen en de job aan kunnen.



Hotelketens betalen graag voor een visum als ze daarmee expertise binnenhalen.



Rary, thanks voor je uitgebreide reactie. Het missen van cultuur ben ik ook bang voor. Hier in London geniet ik ontzettend van de mooie architectuur en de musea en de geschiedenis van het land.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Gaan gaan gaan!!! ☺

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven