p+r amsterdam rai

23-08-2014 00:46 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zondag wil ik (in mijn eentje) naar Amsterdam, met de auto en dan gebruik maken van p+r om naar CS te gaan. Vanaf mijn woonplaats is p+r RAI de makkelijkst bereikbare plek, maar ik snap de informatie niet helemaal. Er staat bij algemene regels dat je 1E per uur betaalt voor het parkeren in het weekend. Dan kan je voor 5E een GVB p+r-kaart kopen, om in het centrum te komen. Het zou echter als je alleen reist, voordeliger zijn om je eigen OVchipkaart te gebruiken. Dat zou ik dan willen doen, want naar CS met de metro kost 2,07 (dus retourtje 4,14), dus dat is voordeliger.

Maar nou komt het, op de site over p+r RAI staat dat je 16,50 per dag moet betalen als je geen gebruik maakt van p+r. Maar als ik mijn eigen OVchipkaart gebruik, hoe kunnen zijn daar dan controleren dat ik wel van p+r gebruik heb gemaakt? Want ik heb geen zin om dan door gebrek aan bewijs 16,50 te moeten betalen, als het voor 1E kan.



Het kan heel goed de vermoeidheid zijn (dat ik daardoor niet helder kan nadenken), maar ik snap er niks van, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?



Oh en als we dan toch vragen stellen: waar zit die p+r precies? Ik kan wel een postcode vinden en een adres, maar dat is gewoon de RAI. Is p+r dan het 'gewone' parkeerdek van de RAI, of is dat een aparte parkeerplaats?



Alvast bedankt voor de hulp!
Alle reacties Link kopieren
de borden wijzen je wel waar je meot zijn voor p+r. Als je geparkeerd hebt en savonds terug komt ga je naar de parkeerautomaat. Hier doe je je parkeerkaart erin hij vraagt dan vanzelf of je een ticket hebt van het openbaar vervoer. Hierop houd je de ov chipkaart voor de lezer. Deze controleert of de laatste checkin in het centrum gebied is geweest. Let wel op dat je binnen een uur na terug komst de parkeergarage weer verlaat.
Alle reacties Link kopieren
1) Waarom wil je naar CS??? Dat is aan de noordelijkste rand van het centrum. De rosse buurt is daar vlakbij en het EYE Film Instituut, maar wat zou anders je reden zijn om daar heen te willen?



2) Op zondag is het in veel wijken net buiten het centrum gratis parkeren, en zelfs een stukje van Centrum zelf is gratis (Wittenburg enzo). Dus waarom moeilijk doen met P+R? Op deze interactieve kaart kun je de 'zondag' aanvinken en dan worden de gebieden gekleurd waar het wél nog betaald parkeren is. http://www.amsterdam.nl/p ... at/parkeren-straat/kaart/

De rest is gratis op zondag! Dus ook Oud-Zuid / de buurten rondom de Overtoom etc. En Wittenburg enzo (vlakbij CS, mocht je daar perse heen willen).



3) Voor zover je het nog niet wist, met www.9292.nl of de app 9292 kun je al het openbaar vervoer plannen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Oud west is ook gratis op zondag, kun je met tram of lopend naar het centrum.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat zei ik toch al
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74, 2 uur geleden

1) Waarom wil je naar CS??? Dat is aan de noordelijkste rand van het centrum. De rosse buurt is daar vlakbij en het EYE Film Instituut, maar wat zou anders je reden zijn om daar heen te willen? Ja, want buiten de rosse buurt en het EYE is er niks te zien, te doen of te bezoeken in het centrum he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij elders gratis parkeren in een van de wijken buiten het centrum.
Alle reacties Link kopieren
Onder de nieuwe bieb kan je parken voor 10¤ voor 5 uur. Nog makkelijker meteen bij CS
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 23 augustus 2014 @ 04:21:

1) Waarom wil je naar CS??? Dat is aan de noordelijkste rand van het centrum. De rosse buurt is daar vlakbij en het EYE Film Instituut, maar wat zou anders je reden zijn om daar heen te willen?

Tussen CS en Dam is niet de meest interessante hoek, maar er is genoeg daar in de buurt hoor. Haarlemmerstraat/Brouwersgracht. OBA/Scheepvaartmuseum/Nemo, nieuwmarktbuurt en wallen, en inderdaad alles in Noord. Er zijn genoeg bestemmingen waarvoor CS het handigste station is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 23 augustus 2014 @ 04:21:

1) Waarom wil je naar CS??? Dat is aan de noordelijkste rand van het centrum. De rosse buurt is daar vlakbij en het EYE Film Instituut, maar wat zou anders je reden zijn om daar heen te willen?



2) Op zondag is het in veel wijken net buiten het centrum gratis parkeren, en zelfs een stukje van Centrum zelf is gratis (Wittenburg enzo). Dus waarom moeilijk doen met P+R? Op deze interactieve kaart kun je de 'zondag' aanvinken en dan worden de gebieden gekleurd waar het wél nog betaald parkeren is. http://www.amsterdam.nl/p ... at/parkeren-straat/kaart/

De rest is gratis op zondag! Dus ook Oud-Zuid / de buurten rondom de Overtoom etc. En Wittenburg enzo (vlakbij CS, mocht je daar perse heen willen).



3) Voor zover je het nog niet wist, met www.9292.nl of de app 9292 kun je al het openbaar vervoer plannen.



Cs is nou eenmaal makkelijk afspreken als je met een (buitenlandse) vriend te maken hebt die niet bekend is in Amsterdam, maar dat was niet waarom ik dit topic heb geopend. Maar bedankt dat je je zorgen maakt over wat ik ga doen

9292 ken ik, maar daarmee kon ik mijn vragen over p+r niet beantwoord krijgen.

Dank je voor het kaartje, ik kon zoiets niet zelf vinden, maar ik denk dat dat inderdaad handiger is dan p+r.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 23 augustus 2014 @ 06:53:quote:cecilia74, 2 uur geleden

1) Waarom wil je naar CS??? Dat is aan de noordelijkste rand van het centrum. De rosse buurt is daar vlakbij en het EYE Film Instituut, maar wat zou anders je reden zijn om daar heen te willen? Ja, want buiten de rosse buurt en het EYE is er niks te zien, te doen of te bezoeken in het centrum he?



Niet zoveel aan die kant, in verhouding. Centraal Station ligt helemaal niet centraal. Weet niet of je de stad een beetje kent??? (Lijkt er niet op.)

Als ze bijvoorbeeld naar musea wil, of naar de 9 Straatjes, hoeft ze niet vanaf RAI eerst helemaal naar CS.



Als meeting point met iemand anders kan ik me voorstellen dat dat wel handig is. Daarom vroeg ik het. Tip @ TO: "bij de taxi's" is wel een duidelijk punt bij CS en dan kan hij in CS bordjes volgen daar heen.



Met de tip over 9292 wilde ik maar aangeven dat je ook vanuit Amsterdam West, Zuid of Wittenburg makkelijk je OV naar CS kunt plannen. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen die app nog niet kennen, vooral mensen die vaak met de auto gaan.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Joh, wie weet wil ze op visite bij haar tante in het centrum. Naar het paleis op de Dam, madame Tussauds, winkelen in de Kalverstraat, treinen kijken op het Centraal station.. Wat dan ook.



Jouw opmerking dat alleen het EYE of de Rosse Buurt de enige redenen zijn waarom iemand naar het centrum wil, raakt kant nog wal.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 23 augustus 2014 @ 16:26:

Joh, wie weet wil ze op visite bij haar tante in het centrum. Naar het paleis op de Dam, madame Tussauds, winkelen in de Kalverstraat, treinen kijken op het Centraal station.. Wat dan ook.



Jouw opmerking dat alleen het EYE of de Rosse Buurt de enige redenen zijn waarom iemand naar het centrum wil, raakt kant nog wal.



Jij hebt het over iets anders dan ik.

'Het centrum' is ook Leidseplein, Anne Frank Huis, Artis, 9 straatjes,

Jordaan. Daarvoor is CS lang niet altijd het handigste punt, zeker niet als je vanaf RAI komt. Daarom vroeg ik waarom ze naar CS wil, want dat ligt helemaal aan een uiterste rand.

Nu heeft ze dat beantwoord.



Ik snap niet waarom je mij zo aanvalt op mijn vraag om verduidelijking, die alleen maar bedoeld was om TO van dienst te zijn. Veel mensen vergissen zich namelijk door die naam 'Centraal' in 'Centraal Station' (en denken daardoor dat het ook daadwerkelijk centraal / in het midden van het centrum ligt) en denken dat dat bijvoorbeeld ook een handige uitgangspositie is voor het Rijksmuseum. Ik wilde alleen maar voorkomen dat TO onnodig 30 minuten heen en dan weer 20 minuten terug moet reizen door Amsterdam heen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 23 augustus 2014 @ 16:26:





Jouw opmerking dat alleen het EYE of de Rosse Buurt de enige redenen zijn waarom iemand naar het centrum wil, raakt kant nog wal.



Misschien moet je wat beter lezen. Ik heb het over Centraal Station. Niet over centrum.



Centraal Station ligt aan een uiterste rand. 20-30 minuten lopen van allerlei bezienswaardigheden waar veel mensen ook voor komen. Daarom polste ik gewoon even wat ze wil zien in de stad. Want wellicht was een ritje naar Leidseplein veel handiger voor haar.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven