Klachten prille zwangerschap

22-08-2014 14:16 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik ga morgen voor het eerst naar de Gynacoloog omdat ik zwanger ben waarschijnlijk 4-5 weken.

Ik vind het echt ontzettend spannend vooral omdat het nog zo pril is ik niet weet wat hij er nu over kan vertellen.



Ik vraag mij vooral af of de symptomen die ik heb normaal zijn en ben benieuwd naar jullie ervaringen. In mijn omgeving veel miskraam gevallen gehad dus weet maar al te goed wat er mis kan gaan. Vooral het feit dat ik veel buikkramp heb zit mij niet lekker.

Herkent iemand dit?



Ik dacht bijvoorbeeld echt dat ik ongesteld moest worden een paar weken geleden. Ik had een zwaar gevoel in mijn buik en kramp en ik veegde 1 dag voor mij geplande ongesteldheid wat lichtroze bloed af na een toiletbezoek. Pas toen ik op mijn laatste dag van mijn ongesteldheid doorhad dat ik toch echt niet had gevloeid heb ik een test gedaan 'eigen merk' die was negatief. De klachten 'buikkramp' bleven echter aanhouden en na een paar dagen toch een positieve Clear blue test in mijn handen die 2-3 weken aangaf.



Overige symptonen

- onrustige darmen, soms een beetje verstopt

- sinds gisteren misselijk met vlagen maar gelukkig geen braak neigingen en ik kan nog steeds eten

- pijnlijke en grote borsten 'voelt als spelden prikjes'



Alvast bedankt voor het reageren.
Dat zijn allemaal redelijk standaard klachten. Hoort erbij! Niet teveel zorgen maken
Ja hoor herkenbaar. En mijn dochter is nu zeven maanden. Verder is er weinig over te zeggen natuurlijk. Je hebt er niets aan, maar je zult het gewoon moeten afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Dank dames en natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk
quote:Cat_Woman schreef op 22 augustus 2014 @ 14:31:

Dank dames en natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk Het is ook heel herkenbaar dat je je "zorgen" maakt hoor, dat had ik ook. Gaat ook met de tijd minder worden. Het is gewoon heel spannend.
Het zijn echt standaardklachten, TO. Ook buikkramp en lichtroze of bruine afscheiding (maar dat laatste heb ik niet gehad).

De eerste drie maanden zijn behoorlijk spannend. Ik weet zelf nog wel dat ik hoopte dat ik er elke dag een week bij kreeg, het duurde allemaal zo lang!! En nu ben ik bijna 35 weken zwanger en krijg ik dagelijks bevestiging uit mijn buik in de vorm van gezellig gewoel.

Ik wens je van harte toe dat jij dat over een haf jaartje ook zo voelt!!!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!



Klinkt allemaal als standaardklachten, incl. het rozeverlies.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand wat een Gynacoloog allemaal al kan zien als je zo vroeg in je zwangerschap zit?
Je schrijft dat je morgen gaat... maar dat is zaterdag?!



Zo vroeg in de zwangerschap kan er volgens mij een vruchtje te zien zijn, maar nog geen hartslag.
Waarom ga je zo vroeg in de zwangerschap eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ok, dus ook vaginaal is er nog geen hartslag te horen?

Ik woon in het buitenland en hier is het heel normaal om zo vroeg al naar de Gynacoloog te gaan.

Hoe vaak zie je de verloskundige als je zwanger bent in NL en hoe vaak krijg je een echo?

Ik moet waarschijnlijk elke maand langskomen en dan wordt er 'volgensmij' ook iedere x een echo gemaakt.
Er is nog geen hartslag te horen omdat er nog geen hartslag is, dat is pas vanaf zes weken geloof ik (maar hierover is veel goede info te vinden op internet).



In Nederland zie je de verloskundige in het begin ongeveer iedere 4-5 weken en gedurende de zwangerschap steeds vaker (tegen het einde iedere week). Hoeveel echo's je krijgt verschilt heel erg. De termijnecho (bij 10-12 weken ongeveer) wordt vergoed, net als de 20-wekenecho, dus die zijn min of meer standaard. Daarnaast kun je kiezen voor je een nekplooimeting (extra echo) en soms is er aanleiding om meer echo's te maken, bijvoorbeeld een groeiecho, liggingsecho. En bij sommige praktijken is het normaal om bij ieder bezoek een echo te krijgen.
Groei/liggingsecho is tegenwoordig ook standaard.
quote:Cheery schreef op 22 augustus 2014 @ 17:02:

Groei/liggingsecho is tegenwoordig ook standaard.

Bij mij niet, alleen op medische indicatie.

Mijn vk vertelde me dat er in 2013 een aantal praktijken waren die te makkelijk voor een groeiecho hadden doorverwezen en dat de verzekering dat niet accepteerde, zij moesten dit dus terugbetalen.
quote:Cheery schreef op vrijdag 22 augustus 2014 17:02 Groei/liggingsecho is tegenwoordig ook standaard.Hier niet hoor.
Volgens mij zijn een echo met 12 weken en een met 20 weken standaard tegenwoordig. De eerste is voor de termijnbepaling en de tweede om vroegtijdig afwijkingen op te sporen.

Ik heb zelf wel bij beide zwangerschappen (10 jaar en langer geleden) een vroege echo gehad, vanwege onduidelijke zwangerschapsduur omdat ik de pil slikte, en de tweede keer vanwege bloedingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cheery schreef op 22 augustus 2014 @ 17:02:

Groei/liggingsecho is tegenwoordig ook standaard.Nee hoor. Alleen de 12 en 20 weken echo.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf januari dit jaar is inderdaad alleen 10 en 20 weken echo vergoed, en dus de standaard indien geen indicatie.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 21:52 Vanaf januari dit jaar is inderdaad alleen 10 en 20 weken echo vergoed, en dus de standaard indien geen indicatie.Dat was eerder ook al zo. Ik heb vorig jaar op indicatie een liggingsecho gehad maar dat was zeker niet standaard.
Het hartje gaat kloppen rond week zeven, omdat ze vaak niet zeker weten wanneer de bevruchting en innesteling geweest is doen ze NL meestal geen echo voor week acht.

Soms doen ze dat wel, maar vaak is er dan alleen een vruchtzakje te zien, nog geen hartje of vruchtje.



Ik had zelf een vroege echo met acht weken, daarna de termijn echo met tien weken. Vervolgens de twintig weken echo en sinds week dertig heb ik om de twee weken groeiecho's gehad en nu (36 weken) elke week.

Die groeiecho's en de vroege echo zijn niet standaard, maar op indicatie.

Omdat ik wegens mijn gezondheid in het ziekenhuis loop doen ze hier sowieso tussen week 34 en 37 een liggingsecho.



Je symptomen zijn compleet herkenbaar, ik had ze ook allemaal.....

De hele dag kotsmisselijk tot week 14, om de twee tot drie uur iets eten hielp om niet te gaan overgeven.

Lichtroze bloedverlies heb ik af en toe gehad tot ongeveer week tien, nooit veel, volgens mijn Gyn kwam dat omdat je baarmoeder mond heel erg doorbloed is dan en kwetsbaar voor mini-bloedinkjes.
Kramp is normaal hoor, dus geen zorgen. Lichtroze verlies kan duiden op de innesteling (? - ik heb die zelf niet gehad maar lijkt mij de meest logische verklaring).



Omdat ik een IVF behandeling heb gehad (in België, dat wel), kreeg ik een echo met zes weken en toen was er een kloppend hartje te zien. Maar dat is wel het minimum geloof ik, dus schrik niet als er nog geen hartslag te waarnemen is.



Je zorgen, ik kan ze me nog goed voorstellen, maar helaas is een krijgen of niet krijgen van een miskraam niet gebaseerd op hoe bang je er voor bent. Maar bedenk dat het in heel veel gevallen gewoon goed gaat!



Van harte gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Heel spannend! Herken vooral de buikkrampen (en deze waren behoorlijk heftig) en soms verstopt, was net zoals als jou dus bang.. heb daarom bij 6 weken en 10 weken al een echo gehad (allemaal vergoed)

Morgen zal je waarschijnlijk niet veel meer zien dan een klein rondje maar ik hoop dat het toch je ongerustheid voor een deel weg zal nemen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dames, heel erg bedankt voor jullie lieve en geruststellende woorden. Ik laat jullie uiteraard nog weten hoe het bezoek is gegaan!
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels terug van mijn afspraak bij de Gynacoloog.

Hij moest een vaginale echo gebruiken om het vruchtje in het vruchtzakje te kunnen zien. 'Hoop dat ik dat goed zeg'

Het hartje was nog niet te horen maar je kon het wel zien bewegen.

Volgens de dokter ben ik 6 weken zwanger maar officieel vanaf de bevruchting 2 wkn?

Snap alleen niet zo goed hoe ze dat berekenen want als ik uitga van de vermoedelijke bevruchting 'weet wanneer ik mijn Eisprong had want gebruikte ovulatietest' dan is dat op 24 juli ik tel dan 4 weken en een paar dagen? Ach ja het is ook niet zo heel belangrijk.



Ik woon niet in Nederland en hier zijn ze echt megavoorzichitig! Toen ik dus aangaf best veel kramp te hebben, zei hij dat hij dat wel in de gaten moest houden want dat moet overgaan.

Ook zag hij een cyste in mijn eierstok die zover hij kon zien niet kwaadaardig is, maar aangezien het kan barsten een gevaar

kan zijn voor de baby. Opereren is nu nog niet nodig en ook ook niet mogelijk maar als het wel nodig is doet hij dat rond de 14 wkn.



Sex is voorlopig uitgesloten en hij wou zelfs dat ik een weekje thuis bleef.

Uiteraard ga ik dat niet doen, want de krampen zijn wel te doen en ik doe het rustig aan.



Volgende week zaterdag moet ik weer bij hem langs.



Beetje dubbel dus, maar het gelukkige gevoel van het zien van het tikkende hartje dat doet goed!
Jij telt vanaf je ovulatie/bevruchting, maar je moet tellen vanaf het begin van het rijpen van het nieuwe eitje, dat begint op de eerste dag van je laatste menstruatie, dus daardoor krijg je gemiddeld twee weken cadeau.....



Zo'n cyste had ik ook in mijn eierstok bij de eerste echo, bij de tweede was die weg (8 en 10 weken echo) hoop dat hij bij jou ook vanzelf verdwijnt.



Sex is misschien vanwege de krampen met dat bloedverlies, omdat je baarmoedermond nu heel gevoelig en erg sterk doorbloed is.



Fijn dat je het vruchtje en zo al zag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven