Wasdroger: condens vs warmtepomp

23-08-2014 11:08 25 berichten
Nu de winter er weer aankomt zit ik erover te denken om toch maar eens een wasdroger aan te schaffen.



Maar wat is fijner: en condensdroger of een warmtepompdroger?



Ik neig naar de laatste met als belangrijkste argument de zuinigheid. A++ energielabel vind ik toch wel fijner dan B. Maar zitten er (buiten de prijs) nog nadelen aan een warmtepompdroger?
Warmtepomp doet er langer over, al gauw 2,5 uur waar je met een condensdroger in zo'n 45 minuten tot een uur klaar bent.
Wij hebben warmtepomp. Deze is zuiniger dan een condensdroger, doet er alleen iets langer over. Hiervoor hadden we een condensdroger, maar deze vind ik fijne. Hij droogt beter en stopt het programma als de was droog is. Hij is altijd sneller klaar dan vooraf aangegeven stond.
Stoppen niet alle drogers het programma als de was droog is?
quote:Annelaure schreef op 23 augustus 2014 @ 11:15:

Warmtepomp doet er langer over, al gauw 2,5 uur waar je met een condensdroger in zo'n 45 minuten tot een uur klaar bent.Dank je, dat vind ik wel een belangrijk verschil! Zeker als ik 's avonds na mijn werk wil wassen en drogen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn warmtepompdroger begint standaard het programma met 2.12 uur. Vaak is deze binnen een uur al klaar... Ligt aan de was.
De mijne ook inderdaad. Er kan 8 kilo in en draait eigenlijk nooit 2,5 uur. Ook niet als hij vol zit.



Onze vorige droger stopte niet zelf, maar er zijn vast condensdrogers die dat wel doen.
Alle reacties Link kopieren
"Condensdrogers

Een condensdroger voert de vochtige lucht niet af naar buiten, maar haalt het vocht uit de lucht. Dit wordt opgevangen in een condensbak die je na elke droogbeurt moet legen. Of je sluit de droger aan op een waterafvoer, dat kan bij de meest drogers. Een klein deel van de vochtige lucht komt vrij in de omgeving waar de droger staat.





Warmtepompdrogers

Een warmtepompdroger is een condensdroger, maar dan zuiniger. Hij verbruikt ongeveer de helft van de energie die een condens- of afvoerdroger verbruikt. Door de lagere energiekosten is een warmtepompdroger van ¤800 ten opzichte van een condensdroger van ¤500 in 8 jaar terugverdiend, bij 3 keer drogen per week. Bij 1 keer drogen per week haal je dit niet, een warmtepompdroger van ¤650 verdien je dan wel terug.

Een warmtepompdroger is langzamer dan een afvoer of condensdroger, omdat de was op lage temperatuur gedroogd wordt. Er is gemiddeld 2 uur en 25 minuten nodig voor een volle was katoen.

Sommige was moet op een lage temperatuur drogen en moet dus meestal apart in de trommel. Een warmtepompdroger droogt altijd op een lage temperatuur, dus daarin kan alle was bij elkaar.

Meestal kun je een warmtepompdroger aansluiten op een waterafvoer, zodat je de condensbak niet hoeft te legen.

De warmtepompdroger werkt, net als een airco en koelkast, met een warmtepomp. In de compressor wordt een koudemiddel samengeperst. Bij dit proces komt warmte vrij. Met deze warmte wordt de lucht verhit die naar de trommel gaat. De warme lucht wordt door de vochtige was geblazen. De vochtige lucht die uit de trommel komt wordt langs het koudemiddel geleid, waardoor het vocht condenseert. Het wordt opgevangen in een condensbak. De droge lucht gaat weer naar de compressor en dan begint de cyclus opnieuw."



Ik heb zelf een warmtepompdroger en ben er heel erg tevreden mee. Net als de mensen hierboven doet onze droger er ook geen 2,5 uur over terwijl dit wel in het begin aangegeven wordt. Wij vonden het juist heel belangrijk dat hij energiezuinig is.



Nadat de was droog is, kunnen we er voor kiezen om hem twee minuten te laten piepen en daarna draait hij standaard een half uur door om kreukels te voorkomen. Als je daarna nog niet de was er uit hebt gehaald stopt hij wel vanzelf.
Als een warmtepomp droger inderdaad regelmatig sneller stopt als de was droog is dan vind ik het toch wel een mooie optie vanwege de energiezuinigheid.

Ben even aan het snuffelen op kieskeurig, daar lees ik ook goede dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 23 augustus 2014 @ 11:22:

Stoppen niet alle drogers het programma als de was droog is?Nee hoor, wanneer ik mijn droger op 2 uur zet en ik doe er vervolgens geen was in voor ik hem aan zet, gaat hij braaf 2 uur drogen.
Niet geschoten is altijd mis
Het ligt eraan hoeveel je hem gebruikt. Woon je alleen en gebruik je hem een keer per week dan kun je beter een goedkopere, wat minder energiezuinige kopen dan een dure superzuinige. Over 5 jaar heb je namelijk de meerprijs bij aankoop met het voordeliger energieverbruik terugverdiend (waarschijnlijk dan he, ik heb het in dit geval niet berekend). Mocht je een gezin met 5 jonge kinderen hebben en je wasmachine en droger constant draaien, dan bespaar je zeker door zo zuinig mogelijke apparaten.
De meeste drogers hebben vochtigheidssensoren. Mijn condensdroger stopt dus als het het ingestelde vochtigheidsniveau heeft. Hij plant daar 2 uur voor maar soms is ie na een uur klaar en stopt ie dus. Heb de mijne vier-vijf jaar, nooit gedoe mee. Toen voor condens gekozen ivm geen luchtafvoerslang mogelijkheid in vorige huis.
Ik kan mijn droger ook puur op tijdsduur zetten maar dat doe ik dus nooit.
Dames, dank jullie voor de tips, ik heb ondertussen wat drogers vergeleken en ga voor een Bosch warmtepompdroger.
Alle reacties Link kopieren
Een warmtepomp is gewoon zuiniger. Of een droger stopt of niet is afhankelijk van de klok. Een tijdklok of een autostop. Of het water wordt afgevoerd met een bakje of slangetje is afhankelijk of het erop zit of niet (dat slangetje dus), heeft niks uit te staan of het een condens of warmte droger is.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uiteindelijk voor een condensdroger gekozen. Een warmtepomp maakt (veel) meer herrie. Misschien is het ondertussen anders, maar is misschien iets om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Washandjes uit de droger halen, dan is een droger in ongeveer een uurtje klaar. De droger draait hier 2-3 keer per dag, dan is een warmtepompdroger zo terug verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Mijn warmtepomp stopt wel zelf als de was eerder droog is.

Maakt ook geen herrie.



En omdat hij iets minder heet droogt dan een condens, kan ik mijn lingerie en synthetische spullen er ook gewoon in gooien.



De mijne heeft nog nooit 2,5 uur gedroogd, ook niet met dekbedovertrek of zo.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Dat je kwetsbare stoffen er ook in kan gooien is ook een voordeel!



Ik heb er inmiddels 1 besteld en ze komen hem vanmiddag al brengen, ik denk dat ik straks maar meteen een was ga draaien

Ben wel benieuwd want ik heb nog nooit een wasdroger gehad, maar ik was al die was die altijd te drogen hing opeens zo zat.
Alle reacties Link kopieren
washandjes niet in de droger doen? daar heb ik hem juist voor. Net als sokken, handdoeken beddengoed en dergelijke.



Ik gooi mijn katoenen strings er ook in, maar synthetische stoffen en andere dure kleding heb ik tot nu toe nog niet aangedurfd. Ook spijkerbroeken hang ik nog netjes aan de lijn. Maar omdat het meeste wel in de droger gaat, heb ik veel minder last van een vochtig huis.



Ik heb ook geen last van herrie, maar misschien is dat ook wel omdat ik hem nooit aanzet als ik ga slapen. Als ik beneden zit hoor ik hem helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil echt nóóit meer zonder droger.



Ik heb de mijne drie jaar geleden cadeau gekregen van mijn ouders en wat een genot.

Nooit meer wasrekken in mijn ieniemini woonruimte.



Het enige wat ik er niet ingooi zijn spijkerbroeken en duurdere bloezen.



Voor de rest: drogen maar!



O, en de verhalen over elektriciteitsrekeningen skyhigh herken ik ook niet.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
kost meer tijd, dat is het enige.. Verder zit mijn afvoer in de afvoer van de wasmachine, anders zit je met bakje (heb je ook met condens).. Aanschaf is duurder maar heb je er zo uit. Ik heb een AEG warmtepompdroger.. bevalt heel goed..
Alle reacties Link kopieren
die van mij is overigens stil en ik kan alles erin mikken ook fleece en synthetische dingen.. tig programma's op dat ding..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde droger als jij poldervrouw. Ik gebruik alleen al die programma's niet op dat ding.



Als ik alles uit de wasmachine haal, beslis ik wat er wel in de droger gaat en wat niet. Die paar dingen die ik er niet in wil doen, daar ga ik niet op zitten wachten. Die hang ik liever op dan de droger twee keer achter elkaar aan te zitten.



Wij hebben de droger niet zolang, dus over de energierekening kunnen we niet zoveel zeggen. Ik ga er van uit dat dat wel meevalt, aangezien we hem niet vaak gebruiken. In de zomer hangen we alles buiten.
Hij is er!

Een mooie Bosch met veel te veel programma's

Morgen ga ik hem uitproberen, ben zo benieuwd.

(stom eigenlijk dat je zo blij kunt worden van een huishoudelijk apparaat, maar ik was het zo zat dat er in huis altijd maar was hing te drogen en dat ik altijd rekening moest houden met wanneer ik moest wassen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven