Hoe om te gaan met vliegangst bij zoon van 13?

22-08-2014 11:20 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 13 is nooit echt dol op vliegen geweest, maar sinds de recente ramp met de MH17 lijkt het zich tot een fobie te hebben ontwikkeld. Hij is er echt doodsbang voor en zegt dat ie echt nooit meer wil vliegen. Best lastig, want hoewel we op dit moment geen concrete plannen hebben, wil ik volgend jaar misschien wel weer eens een vliegvakantie.



Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. We kunnen 100 keer zeggen dat het echt echt niet nodig is, dat je meer kans maakt om te verongelukken met een auto dan met het vliegtuig, en noem maar op wat voor argumenten nog meer, maarja, dat helpt natuurlijk niet.



Iemand tips? Professionele hulp zoeken vind ik eigenlijk een stap te ver gaan, maar wat dan wel?
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
. Stichting VALK in Leiden, een samenwerkingsverband van onder meer KLM, Transavia, ArkeFly en Universiteit Leiden, helpt al jaren volwassenen en kinderen van vliegangst af. Elk jaar melden zich zo'n zeshonderd mensen voor een één- of meerdaagse cursus, die zijn climax kent in de lucht. Onder hen ongeveer tien kinderen, die individueel of samen met hun ouders worden begeleid.





Tips voor ouders



Ga na waar je kind precies bang voor is.

Stel het kind gerust door feitelijke informatie en simpele kansberekening.

Geef toe dat angst vervelend is en helemaal niet raar.

Leer je kind de angst te hanteren door te bewegen of te tekenen.

Bied afleiding met leuke spelletjes.



Als een kind zó bang is, dat het niet meer aan boord van een vliegtuig durft, kan dat knap vervelend zijn, weet Imke Grootenhuis. Zij werkt de ene week als psychotherapeut bij VALK en zit de andere week in het vliegtuig als purser bij KLM. "Het is vooral naar voor het kind, maar ook voor ouders. Ze voelen zich opgelaten, machteloos; wat kun je doen? Soms zie je kinderen ook paniekerig gedrag van ouders kopiëren."



Stressklacht

De oorzaak van vliegangst op jonge leeftijd is meestal duidelijk anders dan bij volwassenen. Bij volwassenen betreft het negen van de tien keer een zogenaamde stressklacht, die ontstaat als gevolg van opgekropte spanningen. "Angstgevoelens komen vaak op na een ingrijpende gebeurtenis, zoals het verlies van een dierbare. Mensen zijn dan ineens niet meer in staat met de extra stress rond een vliegreis om te gaan. Daarnaast speelt claustrofobie vaak een rol en soms is vliegangst het gevolg van een naar incident dat direct gerelateerd is aan vliegen." Kinderen hebben normaliter geen last van deze grote-mensen-issues. Voor hen zijn schokkende televisiebeelden meestal reden vliegangst te ontwikkelen. Grootenhuis illustreert: "Na de vliegtuigramp in Tripoli had ik in heel korte tijd zeker tien 9-jarigen in behandeling. Het Jeugdjournaal volgde nauwgezet het nieuws over de 9-jarige Ruben, de enige overlevende van de ramp. Als kinderen zich in zo'n situatie verplaatsen, is dat doodeng." Een andere boosdoener is het tv-programma Aircraft investigation. "Dat bootst waargebeurde vliegtuigongelukken na. Kinderen die ernaar kijken, kunnen met die beelden in hun hoofd blijven zitten."



Neerstorten

Vraag kinderen waarvoor ze precíés bang zijn en het antwoord luidt meestal: een ongeluk of neerstorten. Als ouder is het volgens Grootenhuis essentieel die angst wel serieus te nemen. "De grootste fout die je kunt maken, is de angstgevoelens van het kind bagatelliseren. Een kind voelt zich met zo'n reactie niet serieus genomen." Pak je de vliegangst meteen goed aan, dan kunnen kinderen er best gemakkelijk van af komen, denkt Grootenhuis. "Je zult moeten begrijpen wat er precies in het hoofd van het kind omgaat. Zodra je dat weet, kun je op zoek gaan naar goede informatie om die ideeën recht te zetten. Zo heeft Stichting VALK een vliegapp, waarin alle mogelijk verontrustende bewegingen en geluiden in het vliegtuig worden verklaard."



Kansberekening

Bij de angst voor een ongeluk kan puur feitelijke informatie al helpen. Bijvoorbeeld dat een vliegtuig blijft zweven als de motor niet meer werkt. Probeer ook eens eenvoudige kansberekening. Dan moet je denken aan kinderlijk beeldende voorbeelden in de trant van: de kans op een vliegtuigongeluk is net zo klein als de kans dat morgen alle kinderen op school een geel T-shirt met paarse stippen dragen. "Naast ongelukken halen kinderen zich ook allerlei andere dingen in hun hoofd", vertelt Grootenhuis. "Ze denken vaak dat ze heel klein worden als ze opstijgen, omdat vliegtuigen in de lucht zo klein lijken. Ook het toilet vinden ze maar eng; je zal maar via dat gat regelrecht uit het vliegtuig vallen! Als ik uitleg waarom dat onmogelijk is, verdwijnt de angst vaak meteen."



Tekenen

Kinderen kunnen net als volwassenen leren omgaan met hun angst. "Geef om te beginnen toe dat die angst vervelend is, maar dat vliegen wel nodig is om op dat mooie strand te komen. Het helpt om tijdens de vlucht actief te zijn. Fijne motoriek gaat bijvoorbeeld niet samen met angst, dus tekenen helpt goed. Help je kind zijn gedachten te sturen. Bedenk bijvoorbeeld wat jullie 's avonds op de pizza willen eten, tel alle stropdassen of de andere kinderen in het vliegtuig. Beweeg, loop een rondje." Er zijn ouders die een simpelere oplossing kiezen, in de vorm van een kalmerend tabletje. "Het kan, maar ik raad het af", zegt Grootenhuis. "Je drogeert ze toch ook niet als ze bang zijn voor de zwemles?"

Meer info over vliegangst en downloaden van de vliegapp van Stichting VALK: www.valk.org
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een vliegangstcursus voor kinderen tussen de 8 en 15 jaar ontwikkelt. Deze is te boeken via het reserveren menu. De dagindeling is speciaal aangepast. Aan het eind van de dag worden alle theoretische componenten in praktijk gebracht met een daadwerkelijke vlucht. Alle kinderen moeten tijdens de vlucht worden begeleid door een volwassenen. Dit extra ticket zit verwerkt in het totaalbedrag. De allereerste kindercursus zal plaatsvinden op 3 oktober 2014.





http://www.onbezorgdvlieg ... -onbezorgd-vliegen-helpen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
wat kost het?



Tarieven

VALK is een stichting en heeft dus geen



winstoogmerk. We verlenen psychologische



hulp dus de behandelingen worden



(soms deels, soms volledig) vergoed



door de ziektekostenverzekeraar.



De tarieven die wij per 1 januari 2013



voor de reguliere behandeling hanteren,



zijn als volgt:



Tarieven algemeen

Individuele sessie: € 99,-



Diagnostische fase € 195,-



1 daagse training € 670,-



2 daagse training € 975,-



Tarieven Individuele behandelingen

Voorafgaand aan de training kan er een

individuele behandeling plaatsvinden.

De kosten daarvan bedragen per uur € 99,-





Tarief telefonisch consult



Basistarief € 10,-. Na tien minuten, € 1,- per minuut.



Meld u nu aan

Klik op onderstaande link en meld u aan.

Gun uzelf een leven zonder vliegangst. Zet nu de eerste stap: klik op ‘Meld u hier aan’, verstuur uw aanmelding en ga ervoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
He BGB, bedankt! Dat had ik zelf natuurlijk ook wel kunnen doen

Ik had er al wel snel op gegoogled, maar had het idee dat zoon nogal tussen de wal en het schip viel gezien zijn leeftijd - in de eerste link worden bij de tips voor ouders vooral de nadruk op kleine kinderen gelegd.

Maar er bestaan dus ook cursussen voor kinderen t/m 15 jaar en bij VALK is vast ook meer mogelijk. Ga me er eens in verdiepen.

Overigens nemen we zijn angsten echt wel serieus en willen we het niet bagatelliseren.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen jullie eens een klein vlucht boeken? Van Rotterdam naar London en weer terug? Niet te lang in de lucht en qua kosten is het ook wel te doen. Laat hem zien dat vliegen leuk is. Of ga eens een middag naar Aviodrome.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel de enige zijn, maar jij kan dan wel een vliegvakantie willen, ik vind de angst van je zoon belangrijker.

Die Valkcursus zou ik zeker doen, daar heeft hij alleen maar baat bij. Maar als hij dan nog niet wil/durft, dan heb jij uiteindelijk een probleem. Hem dan toch dwingen omdat jij in dat geval zonodig een vliegvakantie zou willen, vind ik not done. Dat die je over een jaar of 4 dan maar weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 22 augustus 2014 @ 12:29:

Ik zal wel de enige zijn, maar jij kan dan wel een vliegvakantie willen, ik vind de angst van je zoon belangrijker.

Die Valkcursus zou ik zeker doen, daar heeft hij alleen maar baat bij. Maar als hij dan nog niet wil/durft, dan heb jij uiteindelijk een probleem. Hem dan toch dwingen omdat jij in dat geval zonodig een vliegvakantie zou willen, vind ik not done. Dat die je over een jaar of 4 dan maar weer.

Nee hoor, je bent niet de enige.

Je hóéft niet op vliegvakantie hè.......



Mijn kind heeft heel erg last van wagenziekte gehad en daar hield ik rekening mee in wat we gingen doen en vooral hoever we gingen.

Vind ik bij vliegangst hetzelfde: je houdt rekening met wat je kind wel en niet aankan, ook al past het niet bij je eigen plannen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hij is 13, nu enorm onder de indruk van die ramp. Niet gek, op die leeftijd is alles dramatisch. (waarmee ik niet wil zeggen dat die ramp niet dramatisch is, maar je snapt wat ik bedoel)

Zolang je nog geen korte termijn vliegplannen hebt zou ik het lekker laten rusten en over een maand of wat weer eens polsen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Anders koop de Stichting VALK app voor je tablet, is niet zo duur en daar staan al handige tips op. Bijvoorbeeld: aangeven bij de stewardess dat je bang bent om te vliegen. Dat heb ik gedaan tijdens mijn laatste vlucht en dat hielp enorm. Ze kwam tijdens de vlucht mij meerdere malen checken en vertelde wat ervaringsverhalen, over hoe de vlucht verliep en vroeg hoe ik me voelde. Dat deed mij erg veel goed, het idee dat iemand je angst begrijpt en je serieus neemt.



Er staat ook uitleg op over wat er zoal tijdens een vlucht gebeurt en welke geluiden daar bij horen en ademhalingsoefeningen.
Alle reacties Link kopieren
En anders geef je hem een pilletje.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Gewoon hem de keuze geven, boek die vakantie, en hij kan mee of thuis blijven. Bij Oma of zoiets.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Ik heb al gezegd dat we zijn angsten serieus nemen, dus uiteraard gaan we hem niet dwingen als ie echt niet wil.

Bovendien lijkt het me voor hemzelf ook prettig als hij deze angst zal kunnen overwinnen, voor "later". Maar als het niet gaat, ook niet na een cursus oid, dan houdt het natuurlijk (voorlopig) op.

Misschien is het ook wel de impact van de ramp die pas gebeurd is, maar hij heeft vliegen altijd al wel een beetje eng gevonden dus het lijkt erop dat dit (de ramp dus) de druppel is geweest waardoor hij écht niet meer wil (voor de duidelijkheid, hij heeft al meerdere keren gevlogen, toen hij 11 was nog naar New York zelfs).
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk, als het echt een blijvende angst is, zit er maar een ding op: niet vliegen. Maar voorlopig lijkt dit me nog best een poging waard om er vanaf te komen. Hij heeft al gevlogen zonder echt panisch te worden blijkbaar, en je maakt het jezelf wel lastiger door nu al te besluiten dat je dan maar nooit gaat vliegen. Reizen is niet altijd voor vakantie, maar kan bv ook werk zijn, of familie die ver weg is gaan wonen. Ook dan heb je natuurlijk een keuze, maar 'ga ik naar mijn ernstig zieke broer in Canada of blijf ik lekker thuis' is toch een andere keuze dan 'ga ik naar Thailand of gewoon naar Frankrijk op vakantie'.



Juist als er zo'n duidelijke aanwijsbare oorzaak is voor de toegenomen angst kunnen ze daar vaak wel wat mee. Het zal nu allicht makkelijker te veranderen zijn dan als hij zich als 10 jaar heeft ingeprent dat hij echt echt echt niet durft.
Alle reacties Link kopieren
Yoshe,



op zich een heel goed idee van jou alleen met zo'n kort vluchtje vlieg je veel lager waardoor je meer "in" het weer vliegt en dus wat meer kans hebt op een onrustige vlucht waarmee je de angst misschien erger maakt ivm de turbulentie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf purser bij een nl luchtvaartmaatschappij en ik denk dat als je dit echt aan wil pakken dat stichting valk jullie het beste verder kan helpen. Gewoon een vlucht doen en het aangeven bij de stewardess lijkt me niet afdoende voor jullie als hij zo stellig is in z'n uitspraken. Vooral voor Kids is het lastig om aan te geven wat ze nu précies eng vinden... Is het de hoogte, een soort claustrofobie, de angst om neer te storten, controle uit handen te geven, niet de basic dingen weten van hoe een vliegtuig werkt, een combi van al deze dingen?



Soms merk ik aan mensen dat het juist erger wordt als je er veel aandacht aan schenkt en soms helpt dat juist erg, geen pijl op te trekken. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
@nausicaa, jij verwoordt precies zoals ik het ook voel, al kwam dat in mijn openingspost niet zo goed naar voren denk ik. Het gaat er vooral om dat ik hem wil helpen door deze angst aan te pakken, en niet zozeer omdat het onze eventuele vliegvakanties in de weg staat.

@missuus; dankje! Ik ga me eens verder verdiepen in de mogelijkheden bij VALK en voorzichtig peilen of hij daarvoor openstaat.



Oja; nog over de andere reacties; ik ga mijn zoon niet "straffen" door hem voor de keus te stellen,meegaan of uit logeren. En met een pilletje is het misschien voor een keertje opgelost, maar pak je het onderliggende probleem niet aan.
Nothing happens for a reason
gewoon in therapie, angst is te verhelpen
Ik weet niet wat voor persoon je zoon is maar via groupon heb je van die aanbiedingen dat je zoon in een echte vliegsimulator kan vliegen.



Dat krijgt hij zelf een idee hoe het een en ander precies werkt voor een piloot in de cockpit en wordt het allemaal misschien wat reëeler voor hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven