Hond met verlatingsangst?

20-09-2013 14:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hond van bijna 7 maanden. Vanaf het begin hebben we hem bijna overal mee naartoe genomen. Natuurlijk moest er ook gewerkt worden, maar we zorgden er altijd voor dat hij nooit lang alleen zat. Als 1 van ons de deur uitging dan bleef hij rustig, omdat hij dan nog niet alleen was, maar dat is nu veranderd. Sinds kort is het zo dat wanneer 1 van ons de deur uitgaat, hij zwaar over de rooie gaat. Janken, blaffen, noem maar op. Na een paar minuten is het wel over en gaat hij weer slapen ofzo, maar ik vind het niet tof t.o.v. de buren en natuurlijk ook niet voor de hond. Kun je nagaan wat voor drama het is als we samen weggaan en de hond alleen achterblijft.



Als ik alleen thuis met hem ben dan zorg ik ervoor dat ik niet de hele tijd in de buurt ben, doe expres de deur van de badkamer dicht e.d. Zodra ik weer tevoorschijn kom, zit de hond al bij de deur op me te wachten. Het liefst zit hij de hele dag tegen me aan geplakt. Het is niet dat hij eenkennig is, want hij is veel andere mensen gewend en is daar ook heel sociaal tegen, net als andere hondjes.



Wat kan ik het beste doen om dat gedrag af te leren?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:SunnyC schreef op 25 september 2013 @ 22:10:

Wil dit topic niet kapen, dus kan er even een nieuw topic over openen, maar nu het toch over cursussen gaat, een vraagje..



Mijn hond is een jaar of 7 oud. Met ons meegekomen uit Thailand, heeft daar ongeveer 9 maanden bij ons gewoond maar was daarvoor een echte straathond. Nu sinds ongeveer 10 maanden in Duitsland. Ze loopt prachtig aan de lijn, eet goed, ziet er geweldig uit en is veel sterker en speelser etc geworden dan ze daar was. Maar goed. Probleem! Ze is bang van andere honden. En dat niet alleen. Om de een of andere rede lokt ze enorm veel agressie uit van andere honden die we tegenkomen op wandelingen. Echt zeer veel agressie! Van Teckels tot herders, ze gaan tekeer en willen haar echt te grazen nemen. Voor zover ik kan zien, doet zijn niets, maar is ze wel heel erg bang. Ze loopt echter altijd aan de lijn (30 meter lijn voor lange wandelingen, kort als er iets aankomt zoals fiets, honden, paarden etc). Oh en ze is helemaal zwart, middelgrote hond. Wat doe ik fout? Wat zie ik niet? En HOE kan ik dit gaan verbeteren? Thainen heb ik gedaan, maar ze schijt peulen in een groep honden, dus dat zie ik niet echt zitten. Levert haar stress op en mij kost het geld, dus dat schiet niet op. Ik zit te denken om de trainer (voor wie ik wel respect heb) te vragen prive te trainen, met zijn eigen honden die supergoed en lief zijn. Wat vinden jullie? (nogmaals TO, kan er ook een apart topic van maken, maar had het idee dat er nu even wat ervaringsdeskundigen bij elkaar waren) :-)Ze heeft moeten vechten voor haar leven en ik denk dat ze onder aan heeft gestaan in een roedel in de tijd dat ze nog een zwerfhond was. Angstige dieren lokken op de een of andere manier vaak agressie uit. Ik zie dat ook bij mijn bange pony die niet bij andere paarden durft. Andere paarden vallen haar ook meteen aan. Ze moet leren om niet meer bang te zijn van andere honden en dat kan alleen aldoende. Dus met een andere hond mee, of laat een andere hond bij jou thuis komen, als ze in haar eigen gebied is. Dan voelt ze zich misschien sterker.
Alle reacties Link kopieren
Iones.. ik weet t gedoe met verschillende hondenscholen.. Beroerd is dat..

Sommige geven gewoon echt geen goed les.. Ik denk dat t belangrijk is dat je een hondenschool uitzoekt waar de instructrice ook een gedragstherapeut is.



Hier in mijn dorp zit er een waar je pas terecht kan wanneer pup 12 weken oud is. En waar ik getraind heb kan je al terecht wanneer pup 7 weken is. Ik kreeg pas een mail van de 1e hondenschool toen pup 17 weken oud was en al de pup cursus gehaald had.. Nogal een verschil.. Bij de hondenschool waar ik getraind heb , heb ik later les gegeven aan de pups. Jammer genoeg kon ik de opleiding niet combineren met de komst van mijn dochter.



Ook ben ik mee geweest naar een hondenschool met mijn zwager , daar werd toen pup van hen 14 weken was geadviseerd om een SLIP ketting te gebruiken. Ik heb die instructeur aangekeken en gevraagd waarom ? Ja dan leert ie t trekken wel af.. DIKKE BULL SHIT !! Heb dat ook gezegd tegen de instructrice en mijn zwager gesommeerd naar de hondenschool te gaan waar ik getraind en les gegeven heb. De instructrice vond het een hele doodnormale zaak een slipketting.. Nah dat is t stomste advies wat je kan geven bij een pup.. (net als een blafband)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zespri79 schreef op 26 september 2013 @ 12:28:

Iones.. ik weet t gedoe met verschillende hondenscholen.. Beroerd is dat..

Sommige geven gewoon echt geen goed les.. Ik denk dat t belangrijk is dat je een hondenschool uitzoekt waar de instructrice ook een gedragstherapeut is.



Hier in mijn dorp zit er een waar je pas terecht kan wanneer pup 12 weken oud is. En waar ik getraind heb kan je al terecht wanneer pup 7 weken is. Ik kreeg pas een mail van de 1e hondenschool toen pup 17 weken oud was en al de pup cursus gehaald had.. Nogal een verschil.. Bij de hondenschool waar ik getraind heb , heb ik later les gegeven aan de pups. Jammer genoeg kon ik de opleiding niet combineren met de komst van mijn dochter.



Ook ben ik mee geweest naar een hondenschool met mijn zwager , daar werd toen pup van hen 14 weken was geadviseerd om een SLIP ketting te gebruiken. Ik heb die instructeur aangekeken en gevraagd waarom ? Ja dan leert ie t trekken wel af.. DIKKE BULL SHIT !! Heb dat ook gezegd tegen de instructrice en mijn zwager gesommeerd naar de hondenschool te gaan waar ik getraind en les gegeven heb. De instructrice vond het een hele doodnormale zaak een slipketting.. Nah dat is t stomste advies wat je kan geven bij een pup.. (net als een blafband)

Ik denk dat een gedragstherapeut een slipketting of blafband niet zal aanraden, dus in die zin zou het goed zijn om een trainer met die achtergrond te hebben ja.



Maar de insteek is alleen vaak al fout. Mensen gaan er heen om de hond iets te leren.

Fout fout fout.



Ze moeten er heen gaan om te leren hoe met de hond om te gaan en iets te leren. Het zijn de mensen die daar iets moeten leren, en díe moeten ook gecorrigeerd worden in hun houding naar de hond. En dat doen die trainers niet.



Ik was ooit bij een hondenschool waar een trainer beweerde dat honden niet kunnen denken.

Dan kent hij dus het concept "denken" niet, of hij heeft nooit echt uit z'n ogen gekeken naar zijn eigen honden. Anders was hij tot de conclusie gekomen dat honden wel degelijk kunnen denken. Na jaren intensief met honden leven, kan ik concluderen dat ze dat kunnen, op basis van bepaalde ervaringen en observering.
quote:Lisbeth_Salander schreef op 24 september 2013 @ 18:02:

[...]





Dus jouw hond zit 5 dagen per week min 8 uur per dag opgesloten op de logeerkamer ? Nice waar lees je dat?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips. Een hondengedragsdeskundige ga ik hier niet vinden ben ik bang. (ik woon in een piepklein dorpje in duitsland, die boeren hier doen niet aan soort 'gein') Maar ik zit er wel aan te denken om terug te gaan naar die trainer van vorig jaar en hem te vragen weer prive trainingen te doen. Hij heeft zelf ook honden en naar ik aanneem zijn die goed getraind/goed onder controle, dus misschien kunnen we zo ons hondje helpen van haar angsten af te komen. Bij die cursussen lopen ook veel mensen rond die de hind helemaal niet onder controle hebben (nog) en die zelf erg schrikken als mijn hond bv een snauw geeft als waarschuwing.

Ik hoop dat het met behulp van de trainer en zijn honden dan misschien stap voor stap beter zal gaan doordat hij mij misschien kan leren hoe ik haar kan helpen. Het is namelijk erg sneu als ze tijdens een wandeling plots naar huis wil omdat ze gewoon erg bang is!

Het gekke is dat het met de 2 honden van familieleden, die hier dus ook weleens komen en naar wie wij vaak gaan, helemaal geen probleem is (godzijdank) Maar er laatst wel een aanval van mijn hond kwam op een logeerhondje bij een van die familie leden. Heel raar! (t blijft een apart beestje )
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-08-2014 10:43
Reden: Spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven