Blokverwarming wie heeft dat ook?

22-08-2014 10:48 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb blokverwarming en ik woon hier nog niet zo lang in appartement op 2de verdieping bovenaan. Ik merk dat mijn cv,s slecht warm worden overdag. Alleen even smorgens vroeg en later op de avond. Als ik overdag thuis ben ist smiddags koud. Zet hem op 5 en hoor wel sissen en tikken maar wordt niet warm. Hoe krijg je de cv's warmer? Dus heb ze meestal beetje openstaan zodat het snachts beetje opwarmt. Per cv aparte thermosknop 1 tot 5
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je niet zelf ontluchten . Ik woon ook sinds kort in appartement met blokverwarming . Wilde eergisteren de verwarming aan maar deze werd niet warm . De huisbaas vertelde dat de ketel nog op zomertijd stond en pas 1 oktober op winterstand gaat ...mits het tot die tijd niet kouder dan 12 graden wordt buiten !!!

Het is niet echt koud hier maar met de verwarming aan zou het net even wat behaaglijker zijn. Heb gelukkig nog een elektrisch kacheltje die ik aan kan zetten . Ik zou even navragen bij de huisbaas.
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten zou niet nodig moeten zijn, doet zo,n grote ketel zelf.
quote:slobberbone schreef op 22 augustus 2014 @ 13:08:

Ontluchten zou niet nodig moeten zijn, doet zo,n grote ketel zelf.Als je cv niet goed ontlucht is word hij niet warm, heeft niets met de ketel te maken. En heeft trouwens ook niets met blokverwarming te maken ik heb het ook wel eens gehad en heb geen blokverwarming
Als de thermostaat ingesteld is op een lage temperatuur dan krijg je onmogelijk warm. Veel kans dat op dit moment nog niet is ingesteld op de extreem lage temperatuur van dit moment.



Ik heb ook in een huis gezeten waar meerdere studenten zaten die geen zin hadden om hun knoppen op de radiator aan en uit te zetten. Die stelden dat met de thermostaat in.

Later heb ik dat met blokverwarming gehad. Ik zat op het einde van de "buis" waardoor de warmte ging. Die warmte was dus op als mijn huis aan de beurt kwam. Ik heb echt moeten zeuren om dat aan te passen. Ook daar ging de temperatuur om 22:00 omlaag. Dat was aangepast op de werktijden van 2 andere bewoners. Zij hadden er wel voor gezorgd dat er meters kwamen om het individuele verbruik te bepalen. Wie overdag nooit thuis was en werkte. Wie pas laat thuis kwam van het werk. Die moesten het gemiddelde betalen. Bij mij lag dat toen 60% lager dan het gemiddelde.



Dat was wel bijna oorlog. Als je er maar tijdelijk woont dan kan je beter iets anders zoeken om het warm te krijgen en even af te wachten hoe het wordt als het weer normaal is voor de tijd van het jaar.

Of neem een thermometer om te meten hoe de temperatuur wordt. Eentje voor in de koelkast/vriezer werkt ook. Bij de Blokker kost die 2 euro. Dan kan je concreet aangeven hoe warm het in de ruimte wordt. Dat praat wat makkelijker met degene die over de installatie gaat.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb calorie meters op de cv staan en woon in apptement
Alle reacties Link kopieren
Probeer bij wknd wel 1tje te ontluchten. Huisbaas is er niet
Alle reacties Link kopieren
En met ontluchten, per cv aan of uitzetten?ik heb geen thermometer kastje aan muur hangen.
Alle reacties Link kopieren
Nog mensen?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon hier nog voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
quote:sima schreef op 22 augustus 2014 @ 14:13:

Nog mensen?



Ja, ik! Tenminste tot afgelopen juni; toen heb ik, na winter aan winter te hebben geklaagd, eindelijk een eigen cv-ketel gekregen



Elke winter (een stuk of zeven in totaal) was het drama. Ik zit helemaal bovenin het -slecht geïsoleerde- gebouw aan het einde van de toevoer en heb heel wat kou geleden. Soms hielp het om naar de woningbouwvereniging te bellen: in het ketelhuis werd de ketel dan zodanig bijgesteld dat ik het warmer kreeg. Meestal duurde dat niet langer dan een week of twee, want bewoners van lagere etages gingen dan klagen over ofwel warmte ofwel geluid van de waterdruk in de buizen. Gevolg: temperatuur werd in het ketelhuis naar beneden afgesteld en ik zat weer in de kou.



Afgelopen winter was ik het meer dan zat. Door ziekte zit/lig ik hele dagen thuis en ondanks dat we geen noemenswaardige winter hadden, kreeg ik het maar niet warm. Lag ik daar op bed in de woonkamer met dikke trui en sokken aan, deken over en kruik erbij. Na veel aandringen ondernam de wbv eindelijk actie en werd met warmtemeters gedurende twee weken de temperatuur in alle vertrekken geregistreerd. In de woonkamer moest ik de verwarming urenlang aan hebben voordat de piektemperatuur van 18 à 19 graden werd bereikt, en in de keuken, badkamer en extra slaapkamer/studeerkamer was het nog veel bedroevender gesteld.



Eindelijk werd mijn klacht serieus genomen (want bewezen te koud in een zeer zachte winter) en werd besloten dat mijn huis als proefwoning zou dienen voor een eigen cv. Ik ben dus van de blokverwarming afgehaald. Hoewel ik nog helemaal niet heb hoeven stoken en dus niet bekend is hoe het zal gaan, is inmiddels besloten om volgend jaar ook in alle andere woningen in het gebouw individuele cv-ketels te gaan plaatsen.



Mocht je het deze winter niet warm genoeg kunnen krijgen: maak er werk van! Je woonkamer moet bv. minstens 20 graden kunnen worden en ook voor de andere ruimtes zijn minimum eisen. Als die niet bereikt worden, blijft de verhuurder in gebreke en kun je het -mocht je er met de verhuurder niet uitkomen- zelfs voor de huurcommissie laten komen.



Ik hoop echter voor je dat het niet zover komt en dat je er letterlijk warm bij zal zitten
Alle reacties Link kopieren
Dan hoop ik dat het lukt met alleen ontluchten. So hey wat een ellende bij jou. Zeker hoop ik dit voor niemand om mee te maken
Mijn ouders ervaren 't zelfde zijn nu in procedure met woonbond en verhuurder. Uit zuinigheid stoken ze te weinig ketels op waardoor het overdag max 19 graden wordt. Wanneer meer mensen uit 't werk komen gaan er meer ketels aan en wordt het max 22 graden.



Even de verhuurder aanspreken!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop toch dat het met ontluchten beter gaat. Ik heb een melding gedaan bij meld persoon die geeft het door aan verhuurder. Maar doet er vaak niks aan. Ik woon niet via woningstichting helaas
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet dat systeem in m'n flat hoeveel graden het is?
Alle reacties Link kopieren
quote:sima schreef op 22 augustus 2014 @ 16:27:

Hoe weet dat systeem in m'n flat hoeveel graden het is?Simpel: dat weet 't niet. Zelf meters neerzetten dus als je wilt weten hoe warm het wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mika65 schreef op 22 augustus 2014 @ 13:14:

[...]





Als je cv niet goed ontlucht is word hij niet warm, heeft niets met de ketel te maken. En heeft trouwens ook niets met blokverwarming te maken ik heb het ook wel eens gehad en heb geen blokverwarming



Op iedere Cv-ketel is een automatische ontluchter te plaatsen hoef je zelf niet handmatig te ontluchten.



Op blokverwarming zit dat haast altijd want velen vullen/ontluchten niet op tijd waardoor zij voor een hele wijk de cv stil kunnen leggen.



Heeft wel degelijk met blokverwarming te maken zelf ook gehad en hoefde nooit ontlucht/bijgevuld te worden.
Alle reacties Link kopieren
Tussen persoon v appartement melde dat ik mocht ontluchten. Dus ga dat zondag proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem toch aan dat als je cv niet warm wordt maar wel aan staat. Dat je niks hoeft te betalen met die calorietellers erop..
Alle reacties Link kopieren
Ik neem toch aan dat als je cv niet warm wordt maar wel aan staat. Dat je niks hoeft te betalen met die calorietellers erop..
Alle reacties Link kopieren
Heb de cvs ontlucht met open en dichte cv
Alle reacties Link kopieren
Heb je de cvs ontlucht met open en dichte cv?
Alle reacties Link kopieren
ik had de cv,s ontlucht maar maakte niks uit. Ik merk nu het buiten kouder is de cv,s, het beter doen. Zou dan pas vanaf bepaalde temp de cv (verwarming) pas warmer worden?
Alle reacties Link kopieren
ik bedoel dus bij bepaalde koude temp buiten? Wie weet hiervan af?
Alle reacties Link kopieren
quote:sima schreef op 24 september 2014 @ 14:01:

ik bedoel dus bij bepaalde koude temp buiten? Wie weet hiervan af?Staat dat ding wel aan om te verwarmen? Misschien zetten ze de ketel pas weer aan in oktober ofzo.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
vandaag werden de verwarmingen namelijk wel gelukkig warm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven