voeding 'snobs'

26-08-2014 15:09 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Even een vraag. Ik heb om mij heen veel mensen die met voeding bezig zijn. Nu vind ik het zelf belangrijk dat mijn kinderen en ook ikzelf gezond eten. Maar of en toe mogen ze wel een flesje fristi en op vakantie heeft mijn zoon van 8 voor het eerst een glaasje cola gehad (thuis nu weer water en na school een glas ranja). Prima vind ik zelf. Maar het valt me op dat er tegenwoordig mensen zijn die de boodschap zo uitdragen. Vorige week mijn schoonzus te eten, we hadden ben and jerry's als toetje, maar dat was 'vergif'. Een vriendin van me kwam laatst gescholt naar me toe dat mijn zon fristi wilde bestellen, alof het bier was. nogmaals, wij eten echt prima, groenten fruit, matig met tussendoortjes, totaal geen overgewicht. Ik vind de bemoeizucht, het fanatisme van anderen irritant. Eigenlijk vind ik het nogal aanmatigend dat mensen anderen zo ongevraagd een expose geven over gezonde voeding. Jullie?
quote:Susan schreef op 26 augustus 2014 @ 18:32:

Grappig dat een topic over voedingssnobs nu alsnog uitdraait op een topic waarin mensen elkaar de les lezen over dingen die slecht zijn.Och, stel eens een willekeurige vraag over borstvoeding ( of flesvoeding) en wacht dan eens af wat er gebeurt...
quote:impossibruuu schreef op 27 augustus 2014 @ 10:49:

Wat veel mensen (ook hier, dat blijkt wel) vergeten is een gevalletje context... Je kunt wel helemaal gechoqueerd gaan doen over het feit dat iemand een vette hap naar binnen werkt, maar voor hetzelfde geld is dat voor die persoon de eerste keer sinds weken, maanden of zelfs jaren. Ik denk dat je mijn verhaal niet goed begrijpt. Ik óók wel eens een hanmburger of patat, niks ergs aan. Maar wat mijn choqueerde was het feit dat 1) het half negen in de morgen was 2) de moeder en dochter in kwestie veel te zwaar zijn en vooral 3) het feit dat dit blijkbaar doodnormaal was. Dan heb je gewoon een verknipte relatie met eten en dat vind ik vooral heel erg rot voor die mensen. Zou willen dat ze daarin een handreiking krijgen. Want het is gewoon ongezond voor je lichaam en je zal er je hele leven mee worstelen.
quote:whopper schreef op 27 augustus 2014 @ 10:55:

[...]



Nee, gewoon in stilte vegetariër zijn en en een betoog over vlees moeten aanhoren. Hoe je het echt nodig hebt en waarom ik dan wel leren schoenen draag.

Dat is gezellig aan tafel...



(Nou die schoenen hoef ik niet op te eten)Maar daar worden wel beesten voor doodgemaakt..
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 11:12:

[...]





Ik denk dat je mijn verhaal niet goed begrijpt. Ik óók wel eens een hanmburger of patat, niks ergs aan. Maar wat mijn choqueerde was het feit dat 1) het half negen in de morgen was 2) de moeder en dochter in kwestie veel te zwaar zijn en vooral 3) het feit dat dit blijkbaar doodnormaal was. Dan heb je gewoon een verknipte relatie met eten en dat vind ik vooral heel erg rot voor die mensen. Zou willen dat ze daarin een handreiking krijgen. Want het is gewoon ongezond voor je lichaam en je zal er je hele leven mee worstelen.



Pfff jij hebt geen idee waarom die mensen te dik zijn.!

Misschien door een ziekte,medicijnen etc..

Heel goed mogelijk dat ze té dik zijn zonder dat ze regelmatig junkfood en ander ongezond eten naar binnen werken.!
quote:diamond-gloss schreef op 27 augustus 2014 @ 11:16:

[...]





Pfff jij hebt geen idee waarom die mensen te dik zijn.!

Misschien door een ziekte,medicijnen etc..

Heel goed mogelijk dat ze té dik zijn zonder dat ze regelmatig junkfood en ander ongezond eten naar binnen werken.!Dit krijg je áltijd als antwoord. Het is zo'n onzin. Er is slechts een kleine groep mensen die door een ziekte te dik zijn. De meeste mensen zijn te dik (en ik was het zelf ook!) door simpelweg teveel e eten en te weinig bewegen. En ik vind het eigenlijk nog erger dat we met z'n allen verzachtende omstandigheden verzinnen waarom mensen te dik zijn. Ik zeg niet dat het hun schúld is, de voedingsindustrie is een hele nare industrie die ons laat geloven dat Optimel gezond is (ook dát eet ik overigens regelmatig). Ik constateer hier echter een bestaand probleem, dat ik illustreer met een voorbeeld dat ik zelf onlangs heb meegemaakt, en ik krijg meteen de 'misschien hebben ze wel een ziekte' kaart toegespeeld. Ja, er is zeker iets aan de hand, die mensen hebben een ongezonde relatie met voedsel. En ja, ik vind dat ze daar hulp bij moeten krijgen. Overgewicht is een maatschappelijk probleem waar we met zijn allen verantwoordelijk voor zijn. En gezond eten bestaat echt niet uit gojibessen, himalayazout en slow juices. Het bestaat uit normaal eten. Alleen lijkt men vergeten te zijn wat normaal is.
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 11:21:

[...]





Dit krijg je áltijd als antwoord. Het is zo'n onzin. Er is slechts een kleine groep mensen die door een ziekte te dik zijn. De meeste mensen zijn te dik (en ik was het zelf ook!) door simpelweg teveel e eten en te weinig bewegen. En ik vind het eigenlijk nog erger dat we met z'n allen verzachtende omstandigheden verzinnen waarom mensen te dik zijn. Ik zeg niet dat het hun schúld is, de voedingsindustrie is een hele nare industrie die ons laat geloven dat Optimel gezond is (ook dát eet ik overigens regelmatig). Ik constateer hier echter een bestaand probleem, dat ik illustreer met een voorbeeld dat ik zelf onlangs heb meegemaakt, en ik krijg meteen de 'misschien hebben ze wel een ziekte' kaart toegespeeld. Ja, er is zeker iets aan de hand, die mensen hebben een ongezonde relatie met voedsel. En ja, ik vind dat ze daar hulp bij moeten krijgen. Overgewicht is een maatschappelijk probleem waar we met zijn allen verantwoordelijk voor zijn. En gezond eten bestaat echt niet uit gojibessen, himalayazout en slow juices. Het bestaat uit normaal eten. Alleen lijkt men vergeten te zijn wat normaal is.



Jij hebt geen idee of die mensen de rest van de tijd niet gewoon 'normaal' eten.!

Je kent ze niet eens..
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen die te zwaar zijn eten verkeerd. Er zijn medicijnen waarvan je opzwelt, er zijn medicijnen die ervoor zorgen dat je voortdurend trek hebt (zoals onder andere Prednison) maar die vlieger gaat echt niet altijd op. Ik had ooit een nogal uit de kluiten gewassen collega die tijdens iedere lunchpauze een vlakbij gelegen snackbar indook omdat de lunch die ze van thuis meebracht om een uur of tien meestal al op was. Als je bij haar een bureaulade opentrok puilde die uit van de chocolade, blikjes fris, chips en weet ik wat nog meer. Dan ga je mij echt niet wijsmaken dat dat door medicijnen komt want als je dat weet, weet je ook hoe je kunt voorkomen dat je door het gebruik van bepaalde medicijnen kilo's aankomt. Ik heb jaren een hoge dosis Prednison geslikt en vanaf de eerste dag heb ik mezelf op dieet gezet, dat was best even slikken maar na een week of twee wist ik niet beter. Ik ben in die periode niet aangekomen, ondanks het feit dat ik echt weleens bewust aan een vreetbui heb toegegeven om daarna lekker uit te buiken op de bank.
verba volant, scripta manent.
quote:diamond-gloss schreef op 27 augustus 2014 @ 11:24:

[...]





Jij hebt geen idee of die mensen de rest van de tijd niet gewoon 'normaal' eten.!

Je kent ze niet eens..Laat me niet lachen Diamondgloss. Als je normaal gezond eet, ben je niet veel te dik en ontbijt je niet met hamburgers. Ik snap niet dat jij het daar niet mee eens bent. Maar weerleg alstublieft mijn punten met goede argumenten, ik luister graag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 10:37:

Zoals bruin brood (is wit brood met suiker om het bruin te laten lijken).



hoe kom je daar nou bij?????

Wit brood wordt gemaakt van bloem

Bruin brood van hele tarwekorrels

Bruin brood wordt wel eens donkerder gemaakt door gebruik van moutextract of gekaramelliseerde suiker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 11:38:

[...]





Laat me niet lachen Diamondgloss. Als je normaal gezond eet, ben je niet veel te dik en ontbijt je niet met hamburgers. Ik snap niet dat jij het daar niet mee eens bent. Maar weerleg alstublieft mijn punten met goede argumenten, ik luister graag.Ik ben het helemaal met jou eens. Er is maar een héél klein groepje lui die door een daadwerkelijke ziekte of medicijnen dik zijn. Maar het punt ontgaat je wel volledig: jij kent de hele situatie (cq. context) van mensen die jij in de supermarkt of het openbaar aantreft die een vette hap naar binnen werken. En ook al zeg jij er zelf niets van, zijn er genoeg bemoeizuchtige betweters die dat wél nodig vinden om te doen.
Vliegtuigvoer is niet te vreten, zeker het ontbijt niet dat je krijgt als je teruggevlogen komt vanuit de VS. Toen heb ik ook om 7.00 uur een hamburger gehaald op schiphol, omdat het voor mij pas 23 uur was en ik dus al een paar uur niets had gegeten. En oja ik ben ook te dik. Normaal ontbijt ik nooit met hamburgers, maar toen die ene keer wel.

Kennelijk mag je als te dik persoon dus nooit een frietje of hamburger eten zonder dat mensen daar iets van vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:forumfossiel schreef op 27 augustus 2014 @ 11:51:

(...)

Kennelijk mag je als te dik persoon dus nooit een frietje of hamburger eten zonder dat mensen daar iets van vinden.

Inderdaad. Die bemoeizucht ('die mensen zouden een handreiking moeten krijgen, want ze weten niet wat gezond eten is ") vind ik echt tenenkrommend. Zo betweterig.

Ja, het gros van de mensen met overgewicht heeft geen goed eetpatroon en dat weten ze echt wel, daar hebben ze echt geen toevallige omstander voor nodig om ze dat uit te leggen. Laat mensen gewoon.
Die hamburgers van de Mac zijn echt vies, snap die verleiding nooit, het smaakt naar karton en het vult niet.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft ook geen zin om er iets van te zeggen. Alsof mensen met overgewicht niet weten dat bepaalde voeding dikker maakt dan anderen.En dat mensen denken, acht dat houd je niet tegen. ze praten ook als je te dun bent en sla eet. of als je rok te kort is, of je man te oud, of je kind te druk. Wat ik bedoel, ergens iets van vinden mag, maar val de betreffende person niet ongevraagd mee lastig.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 27 augustus 2014 @ 11:55:

Die hamburgers van de Mac zijn echt vies, snap die verleiding nooit, het smaakt naar karton en het vult niet.Ik heb wel eens gelezen dat het eten bij Mac afgestemd is op de smaak van een vierjarige, vandaar.
quote:nessemeisje schreef op 27 augustus 2014 @ 11:54:

[...]



Inderdaad. Die bemoeizucht ('die mensen zouden een handreiking moeten krijgen, want ze weten niet wat gezond eten is ") vind ik echt tenenkrommend. Zo betweterig.

Ja, het gros van de mensen met overgewicht heeft geen goed eetpatroon en dat weten ze echt wel, daar hebben ze echt geen toevallige omstander voor nodig om ze dat uit te leggen. Laat mensen gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet 2x per jaar bij de mac.



Hamburgers maak ik liever zelf van rundergehakt met verse uien, augurken, verse tomaat.

Ik kruid de burgers met (natrium arm) zout en peper. Op de gril met een beetje olijfolie.

Dit alles tussen een volkoren bol.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
ik moet bekennen: ik zag een keer dat een vader een blikje Fernandes aan zijn dochtertje in de kinderwagen te drinken gaf, ik denk dat ze ongeveer een jaar oud was, en dat ik me moest inhouden om er niets van te zeggen. Het waren maar een paar slokjes en de moeder was erbij en zei er niets van, maar toch.



Ik denk wel altijd als ik zoiets zie dat je als kind geluk moet hebben dat je niet al vanaf je babytijd overvoerd wordt met kleurstoffen en smaakstoffen en andere nepperigheid
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kennis, die heeft na jaaaaren fastfood en snoepen ineens het licht gezien. Je kent dat wel: foto's op facebook van bordjes eten en sportevenementen. Prima voor haar hoor, moet ze doen.

Maar nu ineens is zij de expert als het om gezond zijn gaat, en geeft ze te pas en te onpas commentaar op iedereen die het ook maar waagt om suiker in de koffie te doen, of pastasaus uit een pot te gebruiken.

Dan denk ik echt: hou je mond zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 10:37:

Het blijft een interessant topic. Ik ben geen snob, maar ik denk wel dat er een boel dingen zijn die wij jarenlang als gezond hebben gezien, dat toch niet helemaal zijn. Zoals bruin brood (is wit brood met suiker om het bruin te laten lijken). Maar ik geloof ook niet dat je er dood aan gaat en ik eet het zelf ook met mate. Net zoals dat ik drink, af en toe rook, snacks eet. En daarnaast havermout met chia zaad, heel veel groenten en fruit en amper vlees. It's all about balance, toch?



Opmerkelijk iets dat ik mee maakte.

Laatst stond ik op Schiphol een koffie te halen (weer eens vertraging op weg naar werk). Komen er een moeder en dochter (14 jaar schatte ik haar) in de rij staan. Beide te dik. Gewoon écht te zwaar (heb zelf een BMI van 27 gehad, deze mensen waren zwaarder). En dochter vraagt doodleuk aan moeder of zij ook een hamburger wil (08:30 uur!). Moeder zegt: "Nee hoor, ik hoef niet, maar haal jij maar." Dochter legt uit dat ze z'n klein hamburgertje gaat halen (ok, dus blijkbaar geen tientonnerhamburger met 3 lagen en spek enzo). Moeder: "Ooo, zo één. Ja dan wil ik óók wel". Ik was verbaasd over het ogenschijnlijke normale taferaal dat zich afspeelde. Te dikke moeder laat te dik kind gewoon hamburgers halen 's ochtends. En dan kan je er allerlei dingen bij halen als: misschien hebben ze een lange vlucht achter de rug en trek in een burger (ik heb zelf ook wel eens zo'n soort ontbijt gehad terwijl ik aan het reizen was), maar de meeste mensen zijn gewoon te dik door slechte eet- en beweeggewoonten. Deze moeder & dochter waren duidelijk te dik en hadden hele aparte eetgewoonten die verschrikkelijk ongezond zijn. Moeder zou moeten zeggen: "Nee, we gaan niet om half negen 's ochtends hamburgers eten, wil je een kop thee?". En het ís ook heel moeilijk, want je wordt van alle kanten gebombardeerd met reclames voor ongezonde troep. Maar ik vind dat ouders de verantwoordelijkheid hebben om goed voor hun kinderen te zorgen en ze gezonde te leren eten (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, zoals het voorbeeld dat hier gegeten wordt van een kind dat niet goed aanvoelt wanneer zij verzadigd is. Maar dit zie ik als een medisch probleem en niet een opvoedkundig probleem).



Als ik een nachtvlucht heb gehad en weken geen Nederlands voer lust ik ook best een hamburger. En ja ik ben te dik dus dit zou je ook over mij zeggen. Zonder te weten waarom ik een hamburger koop en waarom ik te dik ben.

Overigens is de kans erg klein dat je mij zo`n ding ziet kopen want mc donalds en dergelijke vind ik erg vies.
Ik wil ook even de andere kant onder de aandacht brengen: namelijk mensen die constant zeuren als je eens iets anders dan anders eet. Ik was vegetariër, at tussendoor op het werk o.a amandelen, en ik was behoorlijk slank. Conclusie: eetstoornis. "Pas maar op dat je niet aankomt", werd er spottend geroepen als ik eens snoepte. Als ik de amandelen at werd ik echt belachelijk gemaakt. En ik drong nooit iemand iets op, nooit iets gezegd over wel of geen vlees eten, over normaal of abnormaal eten. Wat voelde ik me rot daar (bleef er uiteraard wel wat van zeggen, maar 1 collega kon zijn mond maar niet houden).
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 27 augustus 2014 @ 12:33:

[...]





Als ik een nachtvlucht heb gehad en weken geen Nederlands voer lust ik ook best een hamburger. En ja ik ben te dik dus dit zou je ook over mij zeggen. Zonder te weten waarom ik een hamburger koop en waarom ik te dik ben.

Overigens is de kans erg klein dat je mij zo`n ding ziet kopen want mc donalds en dergelijke vind ik erg vies.Om eerlijk te zijn vind ik de gedachte dat dikke mensen misschien wel toevallig daar zaten net zoiets als: mijn opa rookte een pakje shag en werd 100. Natuurlijk kan dat en zijn er mensen die dat nauwelijks doen, maar over het algemeen hebben dikkere mensen ongezondere eetgewoonten. Om eerlijk te zijn zie ik bij alle dikkere mensen die ik ken wel dat ze gewoon meer en ongezonder eten. Maar no way dat ik daar wat van ga zeggen.
quote:pieterpad schreef op 27 augustus 2014 @ 12:40:

Ik wil ook even de andere kant onder de aandacht brengen: namelijk mensen die constant zeuren als je eens iets anders dan anders eet. Ik was vegetariër, at tussendoor op het werk o.a amandelen, en ik was behoorlijk slank. Conclusie: eetstoornis. "Pas maar op dat je niet aankomt", werd er spottend geroepen als ik eens snoepte. Als ik de amandelen at werd ik echt belachelijk gemaakt. En ik drong nooit iemand iets op, nooit iets gezegd over wel of geen vlees eten, over normaal of abnormaal eten. Wat voelde ik me rot daar (bleef er uiteraard wel wat van zeggen, maar 1 collega kon zijn mond maar niet houden).Tss dat is toch ook te idioot voor woorden.. manmanman laat mensen toch lekker denk ik dan..
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaja007 schreef op 27 augustus 2014 @ 12:17:



Hamburgers maak ik liever zelf van rundergehakt met verse uien, augurken, verse tomaat.

Ik kruid de burgers met (natrium arm) zout en peper. Op de gril met een beetje olijfolie.

Dit alles tussen een volkoren bol.voedingssnob?
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 27 augustus 2014 @ 12:43:

[...]



Tss dat is toch ook te idioot voor woorden.. manmanman laat mensen toch lekker denk ik dan..ja dat is dus precies wat ik bedoel. lekker denken, maar gewoon je mond houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven