Kitten preventief aan pil?

27-08-2014 12:21 25 berichten
Ik heb twee kittens in huis. Een poes en een kater. Ze zijn nu vier maanden oud en kunnen vanaf nu dus geslachtsrijp zijn. Volgens de dierenarts moeten we dat even in de gaten houden en de poes, zodra ze krols begint te worden, aan de pil zetten. Maar is dat niet te laat? Stel dat ze dan al zwanger raakt?



Is het verstandig de poes vanaf nu preventief de pil te geven? Of is dat ongezond, omdat ze waarschijnlijk nog niet geslachtsrijp is?
Alle reacties Link kopieren
En wat zegt de da daarover?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
van;http://www.dapbladelhapert.nl/vruchtbaarheid.htm



Geboortecontrole:

* Ongewenste dekking: Kies voor sterilisatie.

* Anti-krolsheid: Vanaf 4-5 maanden oud de poezenpil geven. Deze blijven geven of vanaf 6 maanden oud sterilisatie overwegen. Langdurig pilgebruik kan in zeldzame gevallen tot suikerziekte leiden. De prikpil zoals bij teven gebruikt is bij katten onvoldoende betrouwbaar.





To ik zou die pil toch maar geven.Vanaf 6 maanden kan poeslief gesteriliseerd worden trouwens.
Naar mijn weten is de poes geslachtsrijp vanaf de 1e x dat ze krols is.

Vroeger werd gezegd dat je met stellirisatie daarop moest wachten, maar dat is achterhaald en hoeft niet meer.

Maar hoe dat met de pil zit weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat die pil langdurig geven best wel slecht is ivm baarmoeder/eierstokkanker. (stelliriseren is qua gezondheid wel beter maar ik weet niet of je nestjes wil)



Maar het lijkt me idd. dat de DA je daar beter of kan adviseren,

al denk ik niet dat het kwaad kan.
Alle reacties Link kopieren
Vroegcastratie doen bij de kater.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 27 augustus 2014 @ 12:31:

Vroegcastratie doen bij de kater.Dat is inderdaad misschien het beste.
Alle reacties Link kopieren
Kater heeft eerder door dat de poes krols is dan jij, dan is het te laat.... Pil geven zou ik niet doen. Beter is idd om de kater vroeg te castreren.
Alle reacties Link kopieren
Maar als de poes ook buiten komt, zijn er natuurlijk nog andere katers.



Ik heb een poes gekend, die aan de pil was. Ik was gek op de kittens, die ze kreeg.. oftewel.. ik zou niet vertrouwen op de pil.
Later is nu
Ik ga overleggen met de dierenarts. Al staat er op de site dat ze pas vanaf 6 maanden castreren en het liefst wachten tot 9 maanden. Desnoods wacht ik nog 1 maand en geef is de poes tot die tijd de poezenpil.
@ Dreamer, de poes komt nu nog niet buiten, daar is ze nog te klein voor.
Ik zou ze beide zsm laten castreren/steriliseren. Je hoeft niet te wachten tot ze 6 maanden zijn, het kan nu ook al. Onze poes is met 4 maanden geholpen, onze katers zelfs al met 13 weken.



Of wil je gaan fokken met een of beiden?



Poezenpil zou ik afraden, teveel risico's aan verbonden.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn studies die aantonen dat vroegcastratie helemaal geen kwaad kunnen. Als de ballen ingedaald zijn, kan je rond de 8 weken gewoon castreren hoor.
quote:kiwi87 schreef op 27 augustus 2014 @ 13:00:

Ik ga overleggen met de dierenarts. Al staat er op de site dat ze pas vanaf 6 maanden castreren en het liefst wachten tot 9 maanden. Desnoods wacht ik nog 1 maand en geef is de poes tot die tijd de poezenpil.



vanaf 6 maanden en liefst wachten tot 9 maanden? Dus ze willen liever dat een jonge poes zwanger raakt met alle gevolgen vandien???



wat voor dierenarts is dit??
@tulpje1977, ik ben zeker niet van plan om te gaan fokken. Ik wil ook echt geen nestje. Er zijn genoeg katten op deze aarde. Deze twee kittens hadden het zonder ons ook niet overleefd. Het was eigenlijk nooit onze bedoeling twee katten in huis te nemen. Nu vind ik het geweldig
Alle reacties Link kopieren
Mijn dierenarts wilde ook wachten tot 6 maanden, maar heeft de kater met 5 maanden gecastreerd. Heb een kat van een ras dat als vroeg rijp bekend staat en dat uitgelegd. Daarbij wilde ik hem per se castreren voor hij eventueel begon met sproeien en inderdaad, heeft ie nooit gedaan.

Kater heeft van de castratie 2 uurtjes last gehad en stormde erna als vanouds door het huis heen.



Vroegcastratie is in Nederland een soort taboe. Gek, in de VS zijn ze er veel verder mee. De dierenartsen willen zo lang mogelijk wachten omdat 'de narcose ingrijpender is voor katjes van 13 weken'. De lobby voor vroegcastratie roept dat dierenarts in NL terughoudend zijn omdat het meer priegelwerk is omdat de balletjes nog mini zijn.



Maar goed, eens met tulpje dus: zsm laten helpen. De poes kan tegenwoordig gesteriliseerd worden via een soort kijkoperatie. Is iets duurder, maar minder belastend.
Ik ga eens met ze overleggen. En anders informeren bij een andere dierenarts. Het liefst heb ik ook dat de kater wordt gecastreerd voordat hij begint met sproeien.
Als je toch voor castratie/sterilisatie bent, zou ik niet wachten op de krolsheid. De pil is ook niet bepaald gezond en - uiteraard - moeilijk te geven aan zo'n wurm.



Bij het mij bekende asiel gaan sinds een paar jaar alle kittens gecastreerd/gesteriliseerd met 10-12 weken de deur uit!

Heb niet gehoord dat dat ergens problemen mee geeft.

(Hopelijk uiteindelijk wel vermindering van de jaarlijkse kittenstroom....)
Allebei z.s.m. laten castreren (bij poezen heet het ook castreren, sterilisatie is iets anders). Dat kan vanaf 10-12 weken, absoluut geen probleem, zeker bij katers. 4 maanden is sowieso RUIM oud genoeg voor allebei, maar als je het toch heel erg eng vindt laat dan op zijn minst je kater helpen. Kleine moeite en het scheelt een hoop risico. Overigens minimaliseer je dan ook de kans dat je kater gaat sproeien e.d. dus uitsluitend voordelen.
Ik heb wat rondgebeld en a.s. maandag worden ze beide gecastreerd. Bedankt voor jullie advies!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook twee kittens, ook een poes en een kater. Op advies van mijn DA is de kater gecastreerd met 15 weken. Hij mocht gecastreerd worden zodra hij het gewicht van 2,0 kg bereikt had. Gelukkig was hij een dikkerd, zodat hij al vroeg geholpen kon worden.

Met de poes wacht ik nog tot ongeveer 6 maanden, maar nu hoef ik me niet meer druk te maken over een eventueel nestje.



Dus kun je de DA misschien beter vragen of het mogelijk is om de kater al te laten castreren?
Ik zou beide gewoon zo snel mogelijk laten castreren. Dat kan met 4 maanden best. De pil geven als je toch van plan bent te castreren heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Het is een medicijn met eventueel bijwerkingen en het kan ook weleens niet werken en dan zit je straks met een veel te jonge poes die kittens krijgt. Kittens/katten hebben we toch al een overschot van. Eventueel een andere dierenarts bellen. Je hoeft niet te wachten op de eerste krolsheid, doe maar beter niet want dan wordt je zelf gestoord van een krolse poes en een kater die er constant bovenop wil (vaak willen ze ook als ze geholpen zijn alsnog).
Castreer de kater zsm en de poes na ca. 8 maanden. Niet naar buiten voor die tijd. De poezenpil is rotzooi
quote:kiwi87 schreef op 28 augustus 2014 @ 11:22:

Ik heb wat rondgebeld en a.s. maandag worden ze beide gecastreerd. Bedankt voor jullie advies!Hardstikke goed! Hebben jij en de katten dat maar gehad en kan je alle toekomstige stress over sproeien, krolsheid, zwangerschappen etc ook meteen achter je laten. Veel beter voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat ze maandag geholpen worden en verwen ze maar lekker als je ze weer terug hebt:)
Alle reacties Link kopieren
Goede keuze!



Ik heb toentertijd onze poes 1 x krols laten worden omdat ik het hersenspinsel had dat het wel zo 'natuurlijk' was als alles een keer gewerkt had. Nou.. dat zou ik nooit meer doen. Ik vond het super zielig. Mensen hebben een hekel aan ongesteld zijn maar onze poes had dui-de-lijk een ernstige vorm van PMS of iets .



Dus direct daarna ook laten steriliseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven