Werk & Studie alle pijlers

warming up voor dag met collegae

27-08-2014 12:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag, Over twee weken is er op mijn werk een teamdag over meerdere afdelingen. Het is de bedoelinng dat er op een creatieve manier wordt nagedacht over doelen voor de toekomst. Ik wil graag een leuke warming up oefening doen aan het begin van de dag. Doel is iedereen wat los te laten komen van zijn kaders en te zorgen dat niet steeds de gebruikelijk sprekers aan het woord zijn. Heeft iemand suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Kennen mensen elkaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 27 augustus 2014 @ 12:37:

en te zorgen dat niet steeds de gebruikelijk sprekers aan het woord zijn. Ik heb wel eens een vergadering gehad met een Spreekstok (google eens), alleen wie de stok heeft, mag wat zeggen. De stok mag je niet afpakken, die moet je aangegeven worden. (iets wat krampachtig misschien, het werkte wel. Maar ik vind dat soort zaken al snel gênant).
Alle reacties Link kopieren
ja ze kennen elkaar. het mag ook een beetje genant zijn, juist om de gebruikelijk hierarchie te doorbreken.spreekstok is misschien best leuk.
Alle reacties Link kopieren
Als jij de mensen goed kent: in kleine groepen verdelen en alle schreeuwlelijks bij elkaar zetten.



Als je met veel vrouwen werkt, kan een creatieve oefening leuk zijn.

Bijvoorbeeld (stapel tijdschrfiten mee) en dan:

Scheur maar uit: wie is onze afdeling(/bedrijf nu):

Man/vrouw

Jong/oud

Wat voor kleding draagt hij/zij

wat voor auto rijdt hij/zij

Wat voor huis

Huisdier etc.



Collage maken



En dan zelfde actie:

Maar hoe willen we dat we er in toekomst uitzien?

wat voor auto willen we rijden? etc

Hoe komen we daar?

Met onze doelen....
Ik doe wel eens speeddating met rare vragen. (welke superheld zou je willen zijn? dat soort dingen)

1 vraag stellen en dan weer door naar de volgende
Alle reacties Link kopieren
heel genant en makkelijk: Laat alle deelnemers een bijvoeglijknaamwoord bij hun naam verzinnen, met dezelfde begin letter. Dit wordt dan door de volgende in de kring herhaald.

Rosie: rumoerige rosie

Linda: Rumoerige rosie, lollige Linda

Hop: Rumoerige rosie, lollige Linda hyperactieve hop

Enz Enz.

Kann ook met bewegingen.
quote:hoppala schreef op 27 augustus 2014 @ 13:14:

Hop: Rumoerige rosie, lollige Linda hyperactieve hop

Hop? Is dat een naam, Hop?



Edit: laat maar, ik zie nu pas van wie dit bericht is.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 27 augustus 2014 @ 13:14:

heel genant en makkelijk: Laat alle deelnemers een bijvoeglijknaamwoord bij hun naam verzinnen, met dezelfde begin letter. Dit wordt dan door de volgende in de kring herhaald.

Rosie: rumoerige rosie

Linda: Rumoerige rosie, lollige Linda

Hop: Rumoerige rosie, lollige Linda hyperactieve hop

Enz Enz.

Kann ook met bewegingen.Maar ze kennen elkaar al, dat is een naamoefening
Alle reacties Link kopieren
quote:AmyFarahFowler schreef op 27 augustus 2014 @ 13:14:

Ik doe wel eens speeddating met rare vragen. (welke superheld zou je willen zijn? dat soort dingen)

1 vraag stellen en dan weer door naar de volgende

Wat leuk, Amy!

Ik kan me voorstellen dat dit geschikt is voor een warming up.



Heb je nog meer van die vragen? Zou je dan willen opschrijven?
Alle reacties Link kopieren
Effectiever dan een 'stok-discussie' is de paperclip-discussie. Iedereen krijgt een aantal paperclips en elke keer als iemand iets zegt moet er een paperclip ingeleverd worden. Als je paperclips op zijn mag je niets meer zeggen, en de discussie is pas klaar als iedereen zijn/haar paperclips heeft opgemaakt. Je zal merken dat aan het begin degenen praten die altijd het eerste woord hebben, en daarna de mensen die nooit iets zeggen op de praatstoel komen. Dat is met een praatstok niet zo.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Het zal allemaal zijn doel wel dienen, maar ik krijg altijd heel erg jeuk van dat soort "creatieve inleidingen". Me voorbereiden op een brainstormsessie o.i.d. doe ik wel gewoon zelf, daar hoef ik niet voor in een kringetje te zitten om vragen te beantwoorden als "welke kleur zou jij je doelen geven en waarom?" of "stel dat je de toekomst in een muziekstuk zou moeten weergeven, welk zou dat dan zijn?" en dergelijke onzin meer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 augustus 2014 @ 13:43:

Het zal allemaal zijn doel wel dienen, maar ik krijg altijd heel erg jeuk van dat soort "creatieve inleidingen". Me voorbereiden op een brainstormsessie o.i.d. doe ik wel gewoon zelf, daar hoef ik niet voor in een kringetje te zitten om vragen te beantwoorden als "welke kleur zou jij je doelen geven en waarom?" of "stel dat je de toekomst in een muziekstuk zou moeten weergeven, welk zou dat dan zijn?" en dergelijke onzin meer.Maar TO vraagt om een creatieve manier
Alle reacties Link kopieren
Teamdag, ik wordt al helemaal geïrriteerd als ik er aan denk.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 13:48:

[...]



Maar TO vraagt om een creatieve manierEn wat is dan "creatief"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 augustus 2014 @ 13:43:

Het zal allemaal zijn doel wel dienen, maar ik krijg altijd heel erg jeuk van dat soort "creatieve inleidingen". Me voorbereiden op een brainstormsessie o.i.d. doe ik wel gewoon zelf, daar hoef ik niet voor in een kringetje te zitten om vragen te beantwoorden als "welke kleur zou jij je doelen geven en waarom?" of "stel dat je de toekomst in een muziekstuk zou moeten weergeven, welk zou dat dan zijn?" en dergelijke onzin meer.Eens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mala8 schreef op 27 augustus 2014 @ 13:31:

[...]



Wat leuk, Amy!

Ik kan me voorstellen dat dit geschikt is voor een warming up.



Heb je nog meer van die vragen? Zou je dan willen opschrijven?

Jeetje. Laat je brein zelf eens creatief aan de slag zeg. Je kunt zo toch wel honderd van die vragen uit je mouw schudden? Die van die paperclips vind ik wel een leuke.

Wij hebben volgende week ook twee teamdagen. Compleet met hotel, gezamenlijk diner en meer gezelligs. Ik kijk er naar uit joh
Alle reacties Link kopieren
Heb er ook een hekel aan, misschien kunnen we allemaal het ergste opschrijven wat we ooit hebben moeten doen?

Kan TO daar haar collega's mee pesten
Het ergste dat ik ooit heb moeten doen was iets over mezelf vertellen dmv mijn sleutelbos. "Dit is mijn huissleutel, ik woon er al ... jaar, dit is de garagesleutel, daarin staat mijn fiets en die is paars"etc etc.

Heb ik 2 keer moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyale schreef op 27 augustus 2014 @ 14:18:

Het ergste dat ik ooit heb moeten doen was iets over mezelf vertellen dmv mijn sleutelbos. "Dit is mijn huissleutel, ik woon er al ... jaar, dit is de garagesleutel, daarin staat mijn fiets en die is paars"etc etc.

Heb ik 2 keer moeten doen.

Ik vond zelf ook heel erg om mijn naam te moeten invullen:

LiLaLinda

de L staat voor Lief

de I voor Intelligent etc

en dat moest je van elkaar onthouden
Bij toneel hebben wij een spelletje waar je misschien wat aan hebt. Het heet Fruitmandje.



Zet het aantal stoelen van de deelnemers - 1 in een kring. Iedereen gaat op een stoel zitten, 1 persoon blijft over en die staat in het midden. Deze persoon wijst eerst iedereen om de beurt aan en iedereen noemt dan een fruitsoort. Degene in het midden noemt ook een fruitsoort.



De persoon in het midden roept drie fruitsoorten, en die drie mensen moeten heel snel van plek wisselen. Degene in het midden moet ook een stoel zien te bemachtigen. Wie geen stoel heeft, blijft in het midden staan en roept weer drie fruitsoorten af, enz.



Ronde 2: voeg de mogelijkheid toe om 'Fruitmandje' te roepen. Iedereen moet dan van stoel wisselen, maar mag niet op de eerste stoel links of de eerste stoel rechts gaan zitten.



Ronde 3: Naast de fruitsoorten en Fruitmandje kun je nu ook nog (kleding)kenmerken van mensen noemen, de mensen die aan dat kenmerk voldoen moeten wisselen (iedereen met een bril, iedereen die vroeger een beugel had, iedereen met een spijkerbroek aan, alle mannen/vrouwen, iedereen onder de 35, iedereen die aan buitensport doet...).



Iedereen los, gegarandeerd.
Alle reacties Link kopieren
Al járen geleden. Iedereen moest een vragenlijst invullen en aan de hand daarvan werd dan bepaald (door één of andere duurbetaalde pief van een bedrijfsadviesbureau die daarvoor scheen te hebben doorgeleerd) wat voor type je was. Een rots (want solide), of een boom (want flexibel), een beek (want in beweging) en noem nog maar meer van die onzin op.



Toen iedereen was ingedeeld, moesten we op een toneel een landschap vormen, waarbij iedereen dan zijn "karakter" moest uitbeelden. Dus de bomen stonden met hun armen in de lucht te zwaaien (wuiven in de wind), de beken lagen kronkelend op de grond om de beweging van water na te doen, enz. De filosofie achter het geheel was de we ondanks onze verschillen toch een eenheid vormden (het landschap) en dat al onze individuele eigenschappen daarin nodig waren. Hou alsjeblieft op!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pejaka! Ik klaag niet meer over mijn sleutelbos.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al bultjes als ik het lees.
quote:mala8 schreef op 27 augustus 2014 @ 13:31:

[...]



Wat leuk, Amy!

Ik kan me voorstellen dat dit geschikt is voor een warming up.



Heb je nog meer van die vragen? Zou je dan willen opschrijven?



Pfoeh, ik moet even graven hoor!

-Welke 3 dingen neem je mee op een eiland?

-Wat zou je elke ochtend aan je deur afgeleverd willen krijgen?

-Wat weet niemand van jou?

-Wat zou je doen als je deze baan niet had gehad?

-Als je een filmster/muzikant whatever zou kunnen ontmoeten, wie?

-Als je je naam kon veranderen...

-Een slogan voor je leven



Dat soort dingen. En deze site voor inspiratie:

Icebreakers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven