Gezondheid alle pijlers

ondankbaar kind...

26-08-2014 16:07 362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag dagje naar dierentuin geweest met de kinderen, was leuk. We kwamen thuis en ze vroeg of ik ( dure) batterijen wilde kopen voor haar Furby. Ik zei nee ik heb al genoeg uitgegeven net. Toen zei ze dat ik geen aardige moeder was...Ok....Waarop ik zei dat deze onaardige moeder het pakje met kleren voor haar even ging ophalen. Nu zit ze het te passen en ze vond de broek ( skinny) te strak en die ander ( gewoon) te los. Ze zit me nu met een porum hier op die bank! Rukken en trekken met een boos gezicht aan die broek! Wat een loeder is het ook zeg..Ik wilde dit ff kwijt hoor, ik word soms moedeloos van haar..
beetjegek hoe gaat tie?
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon zeggen dat je morgen of in het weekend die batterijen zal kopen?
Van haar zakgeld zelf batterijen laten kopen.

Kleding zelf laten uitkiezen of passen in de winkel.
Noem me verwend, maar ik heb er nooit bij stil gestaan als kind dat mijn ouders mij een enorme gunst deden door met ons leuke dingen te doen. Dat het veel geld kostte heb ik ooit nooit bij stil gestaan. Dus als ik dan thuis was gekomen en ik batterijen nodig had gehad had ik niet gedacht laat ik maar even tot morgen wachten met vragen want mama heeft al zoveel geld uitgegeven. Daar denk je als kind toch gewoon niet aan? En gelukkig maar als je ouder word heb je lang genoeg de tijd om je zorgen te maken om geld. Heerlijk dat onbezorgde leventje.



En wij hadden thuis niet altijd onwijs veel geld en mijn ouders hadden drie kinderen dus een dagje six flags was echt niet goedkoop, maar gelukkig viel mijn moeder mij daar niet mee lastig. En tsjaa kleding passen was een ramp met mij en mijn moeder had een hekel aan winkelen. Dus dat botste lekker. Maar zo'n vreselijk kind was ik echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat je zelf een probleem maakt hiervan zeg! En je kind nog voor loeder uitmaakt.. Je bent niet gek, je bent gestoord!

Kinderen zijn kinderen, het is gewoon niet altijd even gemakkelijk. Maar laat haar dan lekker gaan bokken op haar kamer. En zeg dat je de batterijen van de week een keer mee brengt.
Alle reacties Link kopieren
Hier en daar de opmerking dat iedereen zijn kind wel eens kan schieten/achter het behang kan plakken etc. Prima, tuurlijk. Maar vinden jullie dan ook dat het kind het er om doet, dat kind echt altijd jou moet hebben, dat het een loeder is, dat je zou willen dat je een condoom had gebruikt?

Sorry maar ik vind dat nogal krasse uitspraken en niet normaal.

Goh wat die etter vandaag weer flikt....en dan ff spuien is prima. Maar zo'n overduidelijke hekel hebben aan je kind is écht buiten proporties.

En dan ook nog eens door dingen die TO zelf heeft veroorzaakt. Kleding gekocht zonder dochter wat niet past, net nieuwe schoenen maar alweer niet goed op de maat gelet waardoor ze te klein zijn. En na een dagje weg (en erg vroeg terug voor een Dagje Weg) wil TO rust. Dochter wil met haar Furby spelen, wat moet ze anders al ma haar kwijt wil, en dan vind ma die 2 euro voor een paar batterijen te duur en gaat te keer.

Tja.
Hier ook een 9-jarige dame die weleens een tikkeltje veel noten op haar zang heeft. Ik zie dat wel ehct als iets wat bij de leeftijd hoort. Ook hier duidelijke pre-puberkenmerken en ze heeft het regelmatig moeilijk met zichzelf. Dat zegt ze niet, want dat benoemen is best heel lastig voor zo'n jong meisje, maar ik zie het wel aan haar. Ze is niet met opzet bloedchagerijnig, ze heeft er (nog) geen controle over.



Ik heb ook geen geldboom en een dagje weg is nu eenmaal duur. Dat gooi ik de kinderen niet voor hun voeten, naar ik leg het ze wel uit. Dat je geld nu eenmaal maar 1x kunt uitgeven, dus dat als we het een gekocht of gedaan hebben we niet direct ook het ander kunnen doen of kopen. Ze weten bijvoorbeeld ook dat als we op vakantie gaan er een budget is. Binnen dat budget maken we met z'n allen keuzes, het liefst dingen waar we allemaal lol aan hebben, maar we gaan niet over het budget heen. En dat hoeft niet boos, kan heel ongedwongen, maar ze leren wel dat geld eindig is.



Ik zou in jou geval gewoon gezegd hebben dat ik de batterijen (bijvoorbeeld) van het weekend zou kopen. En kleding koop ik al een tijd niet meer zonder dat ze erbij zijn. Ik hoef het niet aan en het moet lekker zitten, dus mee en passen. Schoenen die na een week te klein zijn kunnen ze ook niet altijd wat aan doen he. Je kunt ze te krap gekocht hebben, maar soms maken ze (zeker in de zomer) ook gewoon enorme sprongen. Zoon heeft dat ook weleens, binnen 6 weken 3 schoenmaten groeien, daar koop je niet tegenop. Hij krijgt dus geen dure schoenen meer, want ik heb al verschillende paren bijna ongedragen weg kunnen geven. Hij heeft ook gewoon grote voeten. Hij is bijna 7 en draagt nu 35/36, zijn zus van 9 draagt ook 36.



We zijn onze kinderen allemaal weleens zat, maar zeker als kinderen gaan puberen moet je voor jezelf bedenken of het een uitbarsting waard is. Ze zoeken hun eigen grenzen, niet zozeer de jouwe!, en dat kost nu eenmaal strijd. Do hter kan heel goed mokken, maar hoe minder aandacht ik aan het gemok besteeds en hoe meer ik haar zelf laat uitvissen hoe ze haar 'probleem' op kan lossen, hoe sneller haar boze bui voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Paar dingen vallen op:

- je zit er doorheen

- je kan niks leuks vinden aan gedrag van dochter op dit moment

- je gaat er van uit dat dochter wel weet dat je van haar houdt, maar daar actief over communiceren in het hier-en-nu doe je niet.

- je ziet het als een machtsstrijd.



Dat laatste is het grootste probleem. Wat maakt dat jij het als een strijd ziet? Ben je iemand van de controle?



Het kan zijn dat je dochter doordat ze ouder wordt, zich sociaal ook meer ontwikkelt. Doorziet waar je karaktergebreken liggen. Voelt dat ze op één of andere manier tekort komt, en in haar onmacht op precies die knopjes bij jou drukt.



Dan zijn er 2 dingen die je kunt doen. Kijken waar dochters behoeften liggen, en kijken hoe daaraan tegemoet kan worden gekomen. En onder ogen zien dat jij ook maar gewoon een mens bent die niet altijd alles even handig aanpakt. En dat wanneer anderen daarbij betrokken zijn, zoals dochter, dat je dat dan op je brood kan krijgen. Best pittig soms hoor, wat je moet incasseren.



Kalm aan, heb geduld, vooral met jezelf. Het lijkt erop dat jullie allebei wel wat liefdevolle aandacht kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Zelftest: Opvoedingbelasting



http://opvoedadviesonline ... ftest-opvoedingsbelasting
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De situatie van een vermoeid veeleisend kind en een vermoeide verontwaardigde ouder na een dagje uit is heel herkenbaar. En dan doen we het hier nog met z'n tweeën, dan is gedeelde smart echt halve smart volgens mij.

Maar je brengt het wel erg heftig. Voel je dit echt vaak zo dan is dat best zorgelijk. Is het na een goede nachtrust allemaal weer een stuk beter, dan moet de volgende keer op het forum niet zo overdrijven
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Ik hoop dat je vandaag een betere dag hebt samen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben nou eenmaal leuke en minder leuke periodes. ondersteun je kind juist tijdens zo'n periode. Ga er luchtig mee om en geef een draai aan minder leuke dingen zoals gezeur over kleding. Ik zou haar voorstellen gezellig samen naar de stad te gaan en de 'verkeerde' kleren om ruilen. pak een terrasje en je hebt vast een leuke middag. en tja kinderen leven bij de dag zoniet uur..dus dat ze snel vergeet dat het leuk was in de dierentuin is niet heel gek...dat verdwijnt soms al als je in de auto stapt..dus geniet van het moment in de dierentuin. mijn dochter was in Spanje een dag aan het mopperen over alles..te warm etc..dat vind ik niet ondankbaar, ik probeer dat dipje te doorbreken.
quote:ime21 schreef op 26 augustus 2014 @ 18:51:

@Star, mijn moeder zat ook in de schuldsanering toen wij jonger waren, maar die deed echt niet moeilijk om n eurootje extra, omdat we al zo weinig konden doen. en ook mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader betaald nul komma nul aan mijn moeder, zij zorgt al meer dan 16 jaar alleen voor ons 3.Knap van je moeder (niet sarcastisch bedoeld) dat ze dat kon. Ik ken echter mensen die dat extra eurootje dus echt niet hebben. Die 40,- in de week boodschappengeld voor een gezin van 4 mensen krijgen.
Ik heb niet alles gelezen maar mijn samenvatting zou zijn: een moe kind dat thuis ook nog eens kleren moet gaan passen. De broeken zitten niet lekker terwijl ze ze waarschijnlijk graag wilde hebben (want in de stad waren ze er niet in haar maat). Teleurstelling. Daarvóór was er ook al een incidentje met batterijen: kinderen kunnen moeilijk situaties aan elkaar koppelen, dus ze snapt waarschijnlijk niet wat het een met het ander te maken heeft, maar het zijn wel twee negatieve ervaringen voor haar. Jammer na een leuke dag.

Moeder is ook moe, en baalt omdat het nu wéér niet goed is. Wat overigens niet de schuld is van het kind,maar dat is ze even uit het oog verloren. Beter zou het in zo'n geval zijn om de broeken even weg te leggen en de andere dag rustig te kijken wat er nu precies aan schort.

TO, ik denk inderdaad dat je dochter je uitdaagt. Ze wil je een reactie ontlokken. natuurlijk liefst een positieve reactie, maar negatieve aandacht is óók aandacht.

Ik heb ook een dochter die negen jaar is geweest en een pittig dametje was. Wat helpt? Alleen maar positieve dingen tegen haar zeggen als ze in zo'n bui is. Daarvoor moet je soms over jezelf heenstappen, maar mijn ervaring is, dat ze bijdraait. En dit gaat steeds sneller naarmate je dit langer volhoudt.

Sterkte ermee!
Beetjegek, als verklaring voor je OP geef je aan dat je er doorheen zit en stoom wilde afblazen. Kan. Heel menselijk.

Maar dat is je dochter ook, menselijk. Die is gewoon moe na een dag dierentuin. Maar waar jij van jezelf accepteert dat je gisteren niet op je best was, verwacht je van haar wel dat ze vrolijk is en overloopt van dankbaarheid - terwijl ze moe is. En vervolgens ga je volledig door het lint als ze niet aan je verwachtingen voldoet. Je hebt negen jaar de tijd gehad om te leren dat het zo niet werkt. Dat kan dan toch niet meer als een verrassing komen?

Ok, dat het je stoort, dat snap ik, maar dat je er zó kwaad en gefrustreerd van wordt, en vooral dat dat zo lang duurt (er ging wel wat tijd overheen voor je reacties wat kalmer werden hier) lijkt me toch wel reden om actie te ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is ze niet tegenover haar dochter volledig door het lint gegaan. Ze kwam hier om stoom af te blazen, bij gebrek aan beter zeg maar.

Zelf heb ik de luxe dat ik de politiek incorrecte en pedagogisch onverantwoorde opmerkingen en benamingen dan bij mijn man kwijt kan. Die is het dan met me eens en dan zijn we samen blij dat ze in bed liggen en gaan er vanuit dat het de volgende dag beter gaat.

En dan krijgt ze hier te horen dat dat arme schaap van haar 9-jarige dochter een loeder van een moeder heeft. Tja, dan zou ik ook nog wat langer in mijn ergernis blijven hangen.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 27 augustus 2014 @ 13:49:

Beetjegek, als verklaring voor je OP geef je aan dat je er doorheen zit en stoom wilde afblazen. Kan. Heel menselijk.

Maar dat is je dochter ook, menselijk. Die is gewoon moe na een dag dierentuin. Maar waar jij van jezelf accepteert dat je gisteren niet op je best was, verwacht je van haar wel dat ze vrolijk is en overloopt van dankbaarheid - terwijl ze moe is. En vervolgens ga je volledig door het lint als ze niet aan je verwachtingen voldoet. Je hebt negen jaar de tijd gehad om te leren dat het zo niet werkt. Dat kan dan toch niet meer als een verrassing komen?

Ok, dat het je stoort, dat snap ik, maar dat je er zó kwaad en gefrustreerd van wordt, en vooral dat dat zo lang duurt (er ging wel wat tijd overheen voor je reacties wat kalmer werden hier) lijkt me toch wel reden om actie te ondernemen.



Dat dus. Het is toch altijd gezeik en janken na een dagje Efteling/dierentuin? Is bij ons niet anders. Dan zijn ze moe en hebben ze honger. Ik heb ook wel eens tegen mijn kinderen lopen tieren dat ze verwende, ondankbare krengen zijn, maar eigenlijk was gewoon iedereen moe en chagrijnig. Mijn man kan het iets beter negeren en die laat ze gewoon.



Het is ook niet erg, maar als jij je kind alleen opvoedt, en het dus even niet aan een ander kan overlaten, is dat wel zwaar soms. Goed dat je je hier even uitleeft, in plaats van tegen je dochter. Maar zoals Miffy al zegt: je bent wel heel erg lang boos (wat misschien ook nog wat gevoed wordt door de dames die je meteen veroordelen als mens en als moeder). Pas je wel een beetje op jezelf?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Rupsjes nooitgenoeg, dat zijn die van mij

Ik ben net twee weken met mijn twee kinderen op vakantie geweest en vraag me nog steeds af waarom ik dacht dat een rondreis een goed idee was met eentje met ASS en eentje met (vermoedelijk) ADHD. Maar goed, ik ben de moeder dus ik ben degene die het gezeur, gezanik en afreageren moet opvangen. Comes with the job.

Het moeilijkste is om elke dag weer met een schone lei te beginnen en weer opnieuw je best te gaan doen om je kind(eren) zo goed mogelijk groot te krijgen. Het valt soms gewoon niet mee.
quote:beetjegek schreef op 26 augustus 2014 @ 16:22:

[...]



De laatste tijd weinig idd. Dit gedrag is ineens ontstaan en ik ken haar niet meer terug. Elke dag begin ik weer opnieuw met haar maar elke keer is er weer wat.Ja klinkt al puber gedrag, doe je toch niks aan
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 26 augustus 2014 @ 16:14:

Dus omdat het kind niet begrijpt dat een dierentuin heel veel geld kost is het nu een ondankbaar kreng? Want jij kan je niet verplaatsen dat zij nu haar lolletje gehad heeft en graag met de Furby wil spelen? En dat ze baalt omdat de nieuwe kleren niet passen? Allemaal omdat jij veel geld op de toonbank hebt gelegd om naar de dierentuin te gaan?



Ik snap werkelijk niet dat je haar daarop afrekent nu.De woordkeuze van to zou zeker mijn woordkeuze niet zijn en vooral niet omdat het om een kind gaat. Maar volgens mij weet een kind van die leeftijd best dat dierentuinen en kleren niet gratis zijn, dat ouders die uitjes óók plannen omdat ze hun kind een leuke dag willen bezorgen, etc. Dus mag toch aannemen dat er van een kind met die leeftijd wel enige ´dankbaarheid´ verwacht mag worden. Al zou ze het niet menen, een dankjewel voor de kleren is op z´n plek bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:DrFeel schreef op 26 augustus 2014 @ 16:15:

Je bent zelf nog een beetje kind als je denkt dat kinderen dankbaar zullen zijn en beseffen hoeveel alles kost aan geld en moeite.Natuurlijk beseffen veel kinderen dit niet, maar dat is ze wel aan te leren! En zeker naarmate ze ouder worden, weten ze dat leuke uitjes en kleding/speelgoed niet aan de bomen groeien en er voor gewerkt moet worden. Een kind van negen lijkt me de perfecte leeftijd om hierin iets te gaan verwachten. Inzicht, besef, etc. Wil nog niet zeggen dat ze altijd uit de ego modus moeten zijn, maar je kan ze er zeker op aanspreken. Een grote mond zou ik dus niet tolereren.
Alle reacties Link kopieren
quote:DrFeel schreef op 26 augustus 2014 @ 16:17:

Mag ze niet balen dan van niet passende kleren? Had ze moeten aanvoelen dat jij ontevredenheid en teleurstelling hebt afgekocht met een dierentuinbezoek?Ontevredenheid en teleurstelling uit je anders als je twee bent en weer anders als je negen bent. of althans, dat zou je onderhand wel mogen gaan verwachten hoor. Neemt teleurstelling niet weg (ontevredenheid zou ik serieus niet weten wat daarvan de reden mogen zijn, kind heeft nl. niks om ontevreden over te zijn, want in watten gelegd door mams). En over teleurstelling kan je praten. Op een normale manier. En een oplossing zoeken. Op een normale manier.
Ik snap even iets niet. Ik lees verschillende reacties over dat een paar euro voor een stel batterijen je in de schuldsanering kan brengen. Geloof ik best. Maar dan koop je toch geen Furby? Of is dat een van de basisbehoeften van het hedendaagse kind?
O wacht! Het is een metafoor! Hoe je tegen haar doet, bepaalt het karakter van dochter. Net als de Furby.



Sorry hoor, ik ben erg traag van begrip soms.
quote:ime21 schreef op 26 augustus 2014 @ 18:31:

@Star, waarom moet ik onder mijn steen vandaan komen? Omdat ik zeg dat je niet nauw moet kijken op die euro extra, achja er zijn altijd van die mensen die denken achteraf "had ik maar dan had ik nog"

Je moet die euro extra maar hebben.



Kleren die niet lekker zitten zou ik ruilen, anders is het toch zonde geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven