alleenstaande ouders worden vanaf 2015 flink gekort.

27-08-2014 16:23 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaande ouders worden gekort en krijgen volgend jaar net zoveel uitkering als een alleenstaande zonder kinderen in de bijstand. Dit om werken aantrekkelijker te maken.



Maar er zitten meer complete gezinnen in de bijstand dan alleenstaande ouders. Waarom worden deze gezinnen niet gekort?

Ze hebben geen kinderopvang nodig, want de andere ouder is thuis.

Soms klussen de mannen van deze gezinnen zwart bij, want moeders is bij de kinderen. Waarom wordt dit niet eerst aangepakt?

Wordt een alleenstaande moeder nu niet dubbel zo hard aangepakt?



Ik snap dat men mensen aan het werk willen zetten. Maar is het reëel om juist deze groep zo hard aan te pakken terwijl er juist op dit moment maar zo weinig banen zijn?

Krijgt een alleenstaande ouder nu voorrang bij het solliciteren?

Ik blijf me verbazen over dit kabinet...
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 27 augustus 2014 @ 18:33:

[...]





Merk dat ik me wel een beetje zorgen maak voor die groep: kinderen van ouders in detentie. Ze hebben vaak al te maken met negatieve reacties van de omgeving, zitten met schaamte, hebben maar beperkt contact met de ouder in detentie.



En nu ook nog - mocht hun andere ouder in de bijstand zitten- deze financiële tegenvaller.



Nu ben ik geen affiniteit met het criminele circuit. Maar weet wel dat dit, net als KOPP kinderen, een kwetsbare groep is.



Eens. En voor nog een paar kleine groepen zal dit gelden. En dat is zorgelijk, wat dat gaat betekenen voor die kinderen.



Maar vergeet niet, dat het nu nog richtlijnen zijn. Die bedragen van 'zoveel en zoveel gaan die en die er op achteruit' zijn helemaal niet hard. Welke gevolgen het precies heeft voor wie, is nog helemaal niet duidelijk, net als op welke manieren de gemeenten deze groepen tegemoet gaat komen.



Als mensen onder het bestaansminimum komen, levert dat problemen op die ook weer heel veel geld kosten. Dat wordt allemaal afgewogen in de komende tijd en daar zal beleid op worden gemaakt. Hoe dat er in detail uit ziet, weten ze zelfs in Den Haag nog niet. We zullen het dus de komende maanden even af moeten wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:linnoya schreef op 27 augustus 2014 @ 17:07:

[...]





Juist. :-) Deze toeslag gaat verdwijnen in 2015.

Voor alle alleenstaande ouders.



Voor alleenstaande ouders in de bijstand/ op het sociaal minimum dus?



Volgens mij krijg ik nl. sowieso niks, als officieel alleenstaande ouders met een modaal inkomen (ok, kinderbijslag en alleenstaande ouderkorting en ouderschapsverlofkorting;) Vandaar dat ik het vraag, je het steeds over alle alleenstaande ouders, maar die toeslag waar je het over hebt is toch alleen een toeslag als je op het minimum zit? Of is er nog een potje dat ik niet ken?
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 27 augustus 2014 @ 19:14:

[...]





http://www.binnenlandsbes ... contract-in.7890272.lynkx



Ja alle 700 stonden echt te springen allemaal om weer aan het werk te komen idd! Heb je het artikel wel gelezen?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75: alleenstaandouderkorting gaat verdwijnen. En met een modaal inkomen is de kans op kindgebonden budget minimaal.
quote:waterval70 schreef op 27 augustus 2014 @ 21:22:

Mevrouw75: alleenstaandouderkorting gaat verdwijnen. En met een modaal inkomen is de kans op kindgebonden budget minimaal.Met een modaal inkomen krijg je nog wel kgb. Vanaf 58.000 niet meer en ik vraag me af of je dan ook de verhoging voor alleenstaande ouders (2015) niet krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterval70 schreef op 27 augustus 2014 @ 21:22:

Mevrouw75: alleenstaandouderkorting gaat verdwijnen. En met een modaal inkomen is de kans op kindgebonden budget minimaal.Dat van die alleenstaande ouderkorting wist ik, maar het schijnt daar helemaal niet over te gaan. Dus ik probeer het plaatje een beetje voor me te zien waar het nou eigenlijk over gaat. Gaat het over een toeslag, die korting, de combi, of nog iets anders?
quote:Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 21:28:

[...]





Dat van die alleenstaande ouderkorting wist ik, maar het schijnt daar helemaal niet over te gaan. Dus ik probeer het plaatje een beetje voor me te zien waar het nou eigenlijk over gaat. Gaat het over een toeslag, die korting, de combi, of nog iets anders?Het gaat alleen over een toeslag die alleenstaande ouders krijgen op hun bijstandsuitkering. Als je geen bijstand hebt, heb je daar dus niets mee te maken.
quote:Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 21:02:

[...]

Volgens mij krijg ik nl. sowieso niks, als officieel alleenstaande ouders met een modaal inkomen (ok, kinderbijslag en alleenstaande ouderkorting en ouderschapsverlofkorting;) Vandaar dat ik het vraag, je het steeds over alle alleenstaande ouders, maar die toeslag waar je het over hebt is toch alleen een toeslag als je op het minimum zit? Of is er nog een potje dat ik niet ken?

Wat dacht je van de inkomensafhankelijke combinatiekorting, de grootste pot geld?



Bij een inkomen van zo'n ¤ 40.000 per jaar, bedraagt de inkomensafhankelijke combinatiekorting ¤ 2.133 per jaar (¤ 177,75 per maand)



Daar bovenop de kinderbijslag (¤ 273,78 per kwartaal voor één kind boven de 12, ¤ 1095,12 per jaar, ¤ 91,26 per maand).



Daar weer bovenop zo'n ¤ 62,-- per maand kindgebonden budget.



En dan tenslotte de alleenstaande ouderkorting, ¤ 947,-- per jaar, ¤ 78,92 per maand





Dat is dus ¤ 409,93 per maand van de belastingbetalers ten behoeve van je kind. Hoef je niets voor te doen. Laten we daar eens een draagkracht voor kinderalimentatie van ¤ 500,-- per maand aan toevoegen van die alleenstaande ouder, met nog eens ¤ 400,-- van de alimentatiebetaler.



Dan heb je dus (bij gelijke verdeling van de zorg, zeg ik maar even voor het gemak) als alleenstaande ouder ¤1309,93 per maand tot je beschikking ten behoeve van je kind. Waar je zelf dus slechts ¤ 500,-- per maand ( 38%) aan bijdraagt, bij een besteedbaar bedrag van zo'n ¤ 2400,-- per maand (inkomsten uit arbeid + heffingskortingen + toeslagen + kinderbijslag)



¤ 1309,93 per maand te besteden aan een kind dat slechts de helft van de week bij je is. Geen slechte deal, vind ik.
quote:betjebig schreef op 27 augustus 2014 @ 19:41:

[...]

En over alimentatie, die is meestal gebaseerd op draagkracht en de draagkracht van de betaler wordt niet ineens hoger als de ontvanger minder te besteden heeft.

Ik vind het heel bijzonder om te lezen hoe in jouw hoofd een vermindering in de hoeveelheid gratis geld die je van de belastingbetaler krijgt, automatisch gecompenseerd zou moeten worden door de alimentatiebetaler. Heel bijzonder. Waarom zou het uit zijn portemonnee moeten komen?



En daar bovenop:



De aftrek voor kosten levensonderhoud kinderen tot 21 wordt volgend jaar afgeschaft, begrijp ik. Dat houdt dus in dat de alimentatiebetaler zo'n ¤ 500,-- per jaar belastingaftrek misloopt (¤ 41,67 per maand per kind).



Het bedrag aan kinderalimentatie dat hij moet betalen, daalt echter niet.



Het is ook zinloos voor de alimentatiebetaler om naar de rechter te stappen voor een herberekening, want in de Tremanormen staat dat een wijziging in de regels geen aanleiding is voor een herberekening.
Samenvatting, de belastingbetalers gaan iets minder geld uitdelen, de alleenstaande ouders waarbij het kind op hun adres in de GBA is ingeschreven krijgen een fractioneel klein gedeelte minder gratis geld, de alimentatiebetalers gaan er ruim ¤ 40,-- per maand per kind op achteruit, terwijl ze verplicht zijn evenveel alimentatie te blijven betalen.



Wie gaan er nu precies op achteruit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 augustus 2014 @ 21:37:

[...]



Wat dacht je van de inkomensafhankelijke combinatiekorting, de grootste pot geld?



Bij een inkomen van zo'n ¤ 40.000 per jaar, bedraagt de inkomensafhankelijke combinatiekorting ¤ 2.133 per jaar (¤ 177,75 per maand)



Daar bovenop de kinderbijslag (¤ 273,78 per kwartaal voor één kind boven de 12, ¤ 1095,12 per jaar, ¤ 91,26 per maand).



Daar weer bovenop zo'n ¤ 62,-- per maand kindgebonden budget.



En dan tenslotte de alleenstaande ouderkorting, ¤ 947,-- per jaar, ¤ 78,92 per maand





Dat is dus ¤ 409,93 per maand van de belastingbetalers ten behoeve van je kind. Hoef je niets voor te doen. Laten we daar eens een draagkracht voor kinderalimentatie van ¤ 500,-- per maand aan toevoegen van die alleenstaande ouder, met nog eens ¤ 400,-- van de alimentatiebetaler.



Dan heb je dus (bij gelijke verdeling van de zorg, zeg ik maar even voor het gemak) als alleenstaande ouder ¤1309,93 per maand tot je beschikking ten behoeve van je kind. Waar je zelf dus slechts ¤ 500,-- per maand ( 38%) aan bijdraagt.



¤ 1309,93 per maand, voor een kind dat slechts de helft van de week bij je is. Geen slechte deal, vind ik.





Ik krijg geen alimentatie en het kind is ook niet de helft van de week bij me.

Voor mij zijn het allemaal cadeautjes hoor, ik verwacht helemaal niks, en in 2015 wordt er heel veel afgeschaft. Ik heb nog niet eens een kind, maar officieel ben ik alleenstaande ouder, terwijl ik gewoon samen met mijn vriend het kind ga opvoeden.





Maar dank je wel, je hebt weer wat potjes genoemd waar ik me nog maar eens in ga inlezen;)
Graag gedaan
quote:Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 22:26:

[...]





Voor mij zijn het allemaal cadeautjes hoor, ik verwacht helemaal niks, en in 2015 wordt er heel veel afgeschaft. Ik heb nog niet eens een kind, maar officieel ben ik alleenstaande ouder, terwijl ik gewoon samen met mijn vriend het kind ga opvoeden.Huh? De belastingdienst beschouwt jou als alleenstaande ouder terwijl je geen kind hebt? Hoe zit dat?
quote:Amand schreef op 27 augustus 2014 @ 21:48:

[...]



Ik vind het heel bijzonder om te lezen hoe in jouw hoofd een vermindering in de hoeveelheid gratis geld die je van de belastingbetaler krijgt, automatisch gecompenseerd zou moeten worden door de alimentatiebetaler. Heel bijzonder. Waarom zou het uit zijn portemonnee moeten komen?



En daar bovenop:



De aftrek voor kosten levensonderhoud kinderen tot 21 wordt volgend jaar afgeschaft, begrijp ik. Dat houdt dus in dat de alimentatiebetaler zo'n ¤ 500,-- per jaar belastingaftrek misloopt (¤ 41,67 per maand per kind).



Het bedrag aan kinderalimentatie dat hij moet betalen, daalt echter niet.



Het is ook zinloos voor de alimentatiebetaler om naar de rechter te stappen voor een herberekening, want in de Tremanormen staat dat een wijziging in de regels geen aanleiding is voor een herberekening.Dag vriend, mijn reactie was een antwoord op de vraag van Elninjo waarom moeders niet bij hun ex aankloppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 augustus 2014 @ 22:29:

[...]



Huh? De belastingdienst beschouwt jou als alleenstaande ouder terwijl je geen kind hebt? Hoe zit dat?Nog niet. Maar er zit er eentje aan te komen, zo een dezer dagen. Ik zie dat ik het een beetje krom geformuleerd heb;)
Alle reacties Link kopieren
Oh fijn. De alimentatiebetaler neemt het topic weer over.



Ik ben weg.
quote:Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 22:30:

[...]





Nog niet. Maar er zit er eentje aan te komen, zo een dezer dagen. Ik zie dat ik het een beetje krom geformuleerd heb;)Gefeliciteerd!
quote:betjebig schreef op 27 augustus 2014 @ 22:30:

[...]



Dag vriend, mijn reactie was een antwoord op de vraag van Elninjo waarom moeders niet bij hun ex aankloppen.Mijn verhaal wordt daardoor niet anders hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 augustus 2014 @ 22:31:

[...]



Gefeliciteerd!



Nu al? Ik moet er nog even heel hard voor werken is mij verteld.

Maar bedankt natuurlijk;)
quote:patchouli_ schreef op 27 augustus 2014 @ 22:30:

Oh fijn. De alimentatiebetaler neemt het topic weer over.



Ik ben weg.Klopt er iets niet aan wat ik schrijf? Of kun je de cijfers niet aan? Wat is er?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prima, deze nieuwe regeling. Vooral moeders denken maar overal recht op te kunnen hebben terwijl ze het liefst niks doen dan achter hun pc zitten.

Ze vergeten dat ander gratis geld ook gebaseerd is op het hebben van kinderen, en dan hoor je ze niet.

Bv langdurigheidstoeslag en van dit soort dingen



Dus tel uit je winst en wees blij dat je het zo goed hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 augustus 2014 @ 22:33:

[...]



Klopt er iets niet aan wat ik schrijf? Of kun je de cijfers niet aan? Wat is er?



Het zal allemaal vast prima kloppen. Ik ben belastingbetaler en weet vrij goed waar mijn belastinggeld naar toe gaat. En ik vind dat niet erg. Ik verdien goed, draag veel af daardoor, en een ander kan daardoor een bestaan hebben. Dat is de maatschappij.



Jouw plicht om voor je kinderen te zorgen middels alimentatie, heeft daar gewoon niet veel mee te maken. Behalve dan dat het onderdeel is van het grote geheel. Als jij niet voor jouw kinderen wilt betalen, dan draait een ander er voor op.



En als ik, als belastingbetaler, dat ben, vind ik dat niet eens zo erg. Ik gun alle kinderen een goed leven en een goede kans.



En niet alleen in geld, maar vooral in geen gezeik en geruzie en gekift van hun gescheiden ouders. Dat doet kinderen meer kwaad dan leven van een uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand die dit topic in Jip en Janneke-taal kan uitleggen?

Ik ben waarschijnlijk te blonT om er ook maar een jota van te snappen.
quote:patchouli_ schreef op 27 augustus 2014 @ 23:53:

[...]

Jouw plicht om voor je kinderen te zorgen middels alimentatie, heeft daar gewoon niet veel mee te maken.

Huh?



Beide ouders dienen (ook) financieel voor hun kind te zorgen.



In dit land wordt heel veel belastinggeld herverdeeld en worden de 'kindregelingen' aangepast komend jaar. De stelling in de OP was dat de alleenstaande ouders die een kind op hun adres in de GBA ingeschreven hebben staan, er op achteruit zouden gaan. Dat is dus amper het geval, blijkt (het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting wordt voor het grootste deel in de alleenstaande-ouderkop van het kindgebondenbudget gecompenseerd). Die andere alleenstaande ouders, die geen kind op hun adres in de GBA ingeschreven hebben staan, gaan er zo'n ¤ 500,-- per jaar per kind op achteruit; hun enige tegemoetkoming van de belastingbetalers verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 28 augustus 2014 @ 07:24:

[...]



Huh?



Beide ouders dienen (ook) financieel voor hun kind te zorgen.



In dit land wordt heel veel belastinggeld herverdeeld en worden de 'kindregelingen' aangepast komend jaar. De stelling in de OP was dat de alleenstaande ouders die een kind op hun adres in de GBA ingeschreven hebben staan, er op achteruit zouden gaan. Dat is dus amper het geval, blijkt (het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting wordt voor het grootste deel in de alleenstaande-ouderkop van het kindgebondenbudget gecompenseerd). Die andere alleenstaande ouders, die geen kind op hun adres in de GBA ingeschreven hebben staan, gaan er zo'n ¤ 500,-- per jaar per kind op achteruit; hun enige tegemoetkoming van de belastingbetalers verdwijnt.



Doe maar 1560 euro tov 2013, 780 per kind per jaar. Maar hey, wij werken voor ons geld dus is er niemand die zich daar druk om maakt he. Als je nou in de bijstand zat dan is het een ander verhaal en heb je ineens heel veel medeleven om een paar tientjes minder.



Achja Amand, ooit worden de kinderen 18. Wat een feest zal dat zijn :-) dan kennen deze moeders pas echte armoede en zijn ze te oud om er met arbeid financieel nog iets van te maken.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven