Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2014 @ 11:46:

een sportschool met trainers die adviseren en lessen die worden aangeboden is een stuk duurder maar is wel echt een meerwaarde. Je boekt sneller resultaat, minder kans op blessures en het afhaakpercentage is veel kleinerKlopt. Stervensduur maar ze zijn super. Zitten je continue op de huid of je het goed doet, steedsa ndere lessen. Ik ben heel blij met 'mijn mannen'.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie heeft er een fijn schema voor de 'beginneling' fullbody



Fullbody ben ik van plan de doen 3D/p/w en de rest wil ik gewoon gaan lopen, niet hardlopen, maar doorlopen. Iedere avond een km of 7, of zo.

Goed idee?
Alle reacties Link kopieren
Zodra mijn abonnement is verlopen ga ik ook naar een sportschool met begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2014 @ 11:47:

ik ga vanaf volgende week weer bulken



Hoeveel en hoe eet jij dan? Pure nieuwsgierigheid hoor. Ik doe dat niet, ook omdat ik gewoon niet zwaar genoeg kan trainen.



Train je dan ook anders of hoe werkt dat precies? Hoelang duurt zo'n bulkperiode en moet je onmiddellijk daarna cutten of is er nog een tussenperiode?
Life is short. Eat dessert first.
@ Hettieverzettie: ik vind het ook nog steeds lastig om mijn sportschema optimaal te houden, omdat ik zoveel dingen leuk vind! Ik doe meestal 3x krachttraining (fullbody), 1x spinnen en 1x yoga, maar ik wil ook nog hardlopen, dus dan kom ik al snel aan 6x per week sporten, en dat is best veel.



Wat krachttraining betreft heb ik sinds kort mijn schema een beetje omgegooid, maar meestal doe ik (gedurende 6 tot 8 weken) een fullbodyschema met squats, uitstappen, borstoefeningen, armen, nou ja: van alles, en dan train ik na een korte warming up (10 minuten crosstrainer) gedurende 40 minuten zo zwaar mogelijk. Ik begin met 2x 8 herhalingen, werk toe naar 2x12, en als dat na een aantal weken goed gaat, probeer ik ofwel te verzwaren ofwel te versnellen. Na afloop doe ik nog 10 minuten buikspieren, meestal plankoefeningen.

Tegenwoordig doe ik meer gecombineerde oefeningen, dus uitstappen en hameren in één oefening, en dan is het gewicht wat lager dan wanneer ik alleen uitstap. Dat vind ik leuker, het is zwaarder en technisch iets ingewikkelder.



Wat die HIIT betreft: ik sta tussen de oefeningen door niet stil maar 'jog op de plaats', dus rustig blijven bewegen, en het klopt dat ik daarna niet op mijn zwaarst meer kan krachttrainen, maar dat hoeft wat mij betreft ook niet elke keer. Ik heb ook wel eens een HIIT-training geprobeerd tijdens het hardlopen, dus steeds 30 seconden sprinten, afgewisseld met 1 minuut normaal tempo hardlopen (gedurende 20 minuten) maar dat vond ik te heftig; ik ben geen echte hardloper, doe het meer om een beetje soepel te worden na krachttraining.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een schema vinden ook moeilijk, maar heb er 1 gevonden en daar hou ik me nu even aan.Het is een FB en is 3x per week. Ik pak van zwaar naar licht en doe 3 setjes van 8. Zodra ik merk dat ik de oefening niet goed kan uitvoeren dan ga ik meteen naar lichter.



Daarnaast doe ik 1x per week yoga en 2x per week hardlopen.

Hardlopen doe ik voor mijn conditie, ik vind het niet echt leuk, maar het is ook niet dat ik er echt van baal. 2x per week vind ik wel voldoende en dan is het voor mij ook uit te houden en af en toe doe ik het maar 1x per week.

Ik wilde eerst cardio op de sportschool doen en heb een keer insanity meegedaan, maar vind dat toch minder.
quote:Zusenzoo schreef op 27 augustus 2014 @ 12:01:

Wie van jullie heeft er een fijn schema voor de 'beginneling' fullbody



Fullbody ben ik van plan de doen 3D/p/w en de rest wil ik gewoon gaan lopen, niet hardlopen, maar doorlopen. Iedere avond een km of 7, of zo.

Goed idee?

beetje overdreven iedere avond.



er zijn legio schema's je kan beginnen met 2 setjes van 8 reps en dan doe je benen, hammies en quads, kuiten, borst, rug, schouders, biceps/ triceps. Oefeningen zijn er in overvloed maar hangen af van wat voor materiaal er in je sportschool is.
quote:doornroosje9 schreef op 27 augustus 2014 @ 12:08:

[...]





Hoeveel en hoe eet jij dan? Pure nieuwsgierigheid hoor. Ik doe dat niet, ook omdat ik gewoon niet zwaar genoeg kan trainen.



Train je dan ook anders of hoe werkt dat precies? Hoelang duurt zo'n bulkperiode en moet je onmiddellijk daarna cutten of is er nog een tussenperiode?euh veel. Ik kom gemiddeld een kilo of 5 aan, ik cut dan weer tegen december en weer in mei. Ik ga anders trainen, veel minder cardio en zwaarder KT
quote:moment schreef op 27 augustus 2014 @ 13:19:

Ik vind een schema vinden ook moeilijk, maar heb er 1 gevonden en daar hou ik me nu even aan.Het is een FB en is 3x per week. Ik pak van zwaar naar licht en doe 3 setjes van 8. Zodra ik merk dat ik de oefening niet goed kan uitvoeren dan ga ik meteen naar lichter.



Daarnaast doe ik 1x per week yoga en 2x per week hardlopen.

Hardlopen doe ik voor mijn conditie, ik vind het niet echt leuk, maar het is ook niet dat ik er echt van baal. 2x per week vind ik wel voldoende en dan is het voor mij ook uit te houden en af en toe doe ik het maar 1x per week.

Ik wilde eerst cardio op de sportschool doen en heb een keer insanity meegedaan, maar vind dat toch minder.als je drie keer in de week KT doet, is een splitschema effectiever
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2014 @ 21:17:

[...]



euh veel. Ik kom gemiddeld een kilo of 5 aan, ik cut dan weer tegen december en weer in mei. Ik ga anders trainen, veel minder cardio en zwaarder KTBedankt voor de uitleg. Ik vind dat echt interessant. Als ik gezond zou zijn, zou ik zeker gaan voor zware KT.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
2x
Alle reacties Link kopieren
@samarinde, bedankt voor een beschrijving van jouw triainingsessies! Moeilijk om het te vergelijken met wat ik doe, aangezien ik niet weet hoe zwaar je traint en hoe de oefeningen er precies uitzien. Ik vind gecombineerde oefeningen ook erg leuk, maar sta ervan versteld hoe snel ik soms al buiten adem ben. Vaak al na een paar herhalingen Het ziet er voor een buitenstaander wrs niet zo zwaar uit wat ik doe, maar het is het wel!



Ik voel nu wel heel duidelijk dat ik gisteren nieuwe oefeningen gedaan heb. Zeker de Lunges met bankje hebben erin gehakt, en de oefeningen voor de schouders omdat die echt nieuw waren. Fijn gevoel! Morgen wrs weer een lesje bodypump en dan s avonds weer salsadansen !
Alle reacties Link kopieren
@Meds, ik had hier en daar gelezen dat het voor een beginneling beter is om te beginnen met FB en daarna naar een splitschema te gaan.. Dus had in mijn gedachten om een week of 6 FB te doen en vervolgens split.

Of maakt dat in principe niet echt uit? (Informatie via het internet kan ook wel eens te veel zijn.....)



Andere vraag aan iedereen hier.. Loggen jullie alles op wat je doet. Ik heb als eerst een blaadje met wat ik ga doen, sommige met plaatje. Daarop schrijf ik op hoeveel kilo en hoeveel reps ik doe. Indien nodig nog extra notities.
quote:moment schreef op 28 augustus 2014 @ 08:36:

@Meds, ik had hier en daar gelezen dat het voor een beginneling beter is om te beginnen met FB en daarna naar een splitschema te gaan.. Dus had in mijn gedachten om een week of 6 FB te doen en vervolgens split.

Of maakt dat in principe niet echt uit? (Informatie via het internet kan ook wel eens te veel zijn.....)



Ik heb altijd begrepen dat je tot 3x per week een FB-schema doet (zeker als beginner), en bij 4 x of vaker is een split logischer, omdat je al die spieren niet zo vaak kunt belasten; bij FB heb je minimaal één rustdag per training nodig, dus een logisch schema is ma/wo/vrij, of bij 2x trainen ma/do. Bij split kun je veel vaker (tot 6x per week) trainen omdat je slechts één spiergroep per training belast en de andere spieren dus rust krijgen.



Zelf heb ik sowieso een voorkeur voor FB omdat je er meer mee verbrandt; je belast er elke keer de grote spiergroepen mee (dus meer verbranding), terwijl je met bijvoorbeeld een armtraining (bij een splitschema) veel minder verbrandt. Ook heb ik het idee dat splitschema's vaker gedaan worden door mannen, omdat zij graag één spiergroep willen benadrukken, en met een splitschema kun je dat gemakkelijker bereiken, door bijvoorbeeld maar eens per weken benen te doen, en de overige trainingen te reserveren voor het bovenlichaam.



quote:Andere vraag aan iedereen hier.. Loggen jullie alles op wat je doet. Ik heb als eerst een blaadje met wat ik ga doen, sommige met plaatje. Daarop schrijf ik op hoeveel kilo en hoeveel reps ik doe. Indien nodig nog extra notities.Bij een standaard krachttraining op de sportschool wissel ik 3 schema's af, en die ken ik inmiddels wel uit mijn hoofd. Maar als ik thuis train (met tussendoor cardio-oefeningen, of HIIT of wat dan ook), maak ik altijd een lijstje.
quote:moment schreef op 28 augustus 2014 @ 08:36:

@Meds, ik had hier en daar gelezen dat het voor een beginneling beter is om te beginnen met FB en daarna naar een splitschema te gaan.. Dus had in mijn gedachten om een week of 6 FB te doen en vervolgens split.

Of maakt dat in principe niet echt uit? (Informatie via het internet kan ook wel eens te veel zijn.....)



Andere vraag aan iedereen hier.. Loggen jullie alles op wat je doet. Ik heb als eerst een blaadje met wat ik ga doen, sommige met plaatje. Daarop schrijf ik op hoeveel kilo en hoeveel reps ik doe. Indien nodig nog extra notities.Als beginneling kan je inderdaad beter FB doen, totdat je overall sterker bent en dan kan je na een half jaar je over leveren aan de splits. Die zijn nl. veel belastender. Ik log nooit. De eerste week heb ik het schema bij de hand en daarna uit het hoofd en ik onthou wel wat ik heb getild.
Bij FB heb je ook twee hersteldagen nodig trouwens. Dus als je op maandag traint, dan pas donderdag weer
Alle reacties Link kopieren
@moment, fb kan je veel langer doen. Het is goed om basiskracht op te bouwen en dat doe je door veel compound oefeningen te doen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint. Langzaam aan kan je dan ook hoger in gewicht, waardoor je hele lichaam sterker wordt.



Variatie in je fb schema kan je om de maand of 6 weken ook inbouwen door andere oefeningen te doen in bijv. een andere rep range, meer of minder setjes, opbouw van hoog naar laag gewicht of van laag naar hoog, etc..



Je kan je workouts ook online loggen via weight training.com of bodybuilding.com. Je kan zo heel makkelijk je progressie volgen en mensen kunnen comments of high fives geven op je workouts. Voor mij werkt dat motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Oww, ik ben deels mosterd zie ik. Kwestie van niet goed lezen
quote:sabbaticalmeds schreef op 28 augustus 2014 @ 13:23:

Bij FB heb je ook twee hersteldagen nodig trouwens. Dus als je op maandag traint, dan pas donderdag weer



Dan wordt het wel lastig om 3x per week te trainen, tenzij je verder niets om handen hebt en standaard op alle weekdagen kunt trainen, want ma/do/zo in de ene week wordt de week erna dan noodgedwongen wo/za/di en daarmee moet je dus aardig flexibel in je tijd zitten. Of bedoel je dat niet?



Ik train 3x, dus om de dag, met één keer twee rustdagen. En zo zie ik het de meeste mensen doen.
Ik vind het zo jammer dat het allemaal zo ingewikkeld is. Dat houdt mij nou echt tegen.



Ik wil gewoon beetje gespierd zijn en strak. Maar bulken en droogstaan, wheyeiwitten, allerlei sets en schema's. Pfff je moet er een hele studie van maken anders sla je volledig de plank mis volgens mij. Net als zovelen die 2-3 pw een uurtje in de sportschool staan te springen en wat buikspieren doen. Verspilde moeite (bron: Meds?)



Maar wat wel goed is, vind ik lastig en de meningen schijnen nogal verdeeld te zijn.
Alle reacties Link kopieren
WellieB, sommige mensen, ik noem geen namen, maken het ook wel erg Moeilijk en Ingewikkeld alsof het hogere wiskunde zou zijn. MI nergens voor nodig, dus gewoon lekker sporten/krachttrainen op de manier waar jij je goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
En als jij 4 keer in de week FB trainingen wilt doen, dan doe jij dat gewoon. Niemand die dat verbiedt.
Alle reacties Link kopieren
quote:WellieB schreef op 28 augustus 2014 @ 15:11:

Ik vind het zo jammer dat het allemaal zo ingewikkeld is. Dat houdt mij nou echt tegen.



Ik wil gewoon beetje gespierd zijn en strak. Maar bulken en droogstaan, wheyeiwitten, allerlei sets en schema's. Pfff je moet er een hele studie van maken anders sla je volledig de plank mis volgens mij. Net als zovelen die 2-3 pw een uurtje in de sportschool staan te springen en wat buikspieren doen. Verspilde moeite (bron: Meds?)



Maar wat wel goed is, vind ik lastig en de meningen schijnen nogal verdeeld te zijn.Iets is altijd beter dan niets. Sowieso krijg je resultaat in het begin. Vandaar zie je wel verder. Het moet groeien.
quote:samarinde schreef op 28 augustus 2014 @ 14:44:

[...]





Dan wordt het wel lastig om 3x per week te trainen, tenzij je verder niets om handen hebt en standaard op alle weekdagen kunt trainen, want ma/do/zo in de ene week wordt de week erna dan noodgedwongen wo/za/di en daarmee moet je dus aardig flexibel in je tijd zitten. Of bedoel je dat niet?



Ik train 3x, dus om de dag, met één keer twee rustdagen. En zo zie ik het de meeste mensen doen.



Je kan doortellen, dus maandag - donderdag - zondag

woensdag - zaterdag- maandag

en op de andere dagen kan je een andere training doen, bijv. cardio of core stability
quote:WellieB schreef op 28 augustus 2014 @ 15:11:

Ik vind het zo jammer dat het allemaal zo ingewikkeld is. Dat houdt mij nou echt tegen.



Ik wil gewoon beetje gespierd zijn en strak. Maar bulken en droogstaan, wheyeiwitten, allerlei sets en schema's. Pfff je moet er een hele studie van maken anders sla je volledig de plank mis volgens mij. Net als zovelen die 2-3 pw een uurtje in de sportschool staan te springen en wat buikspieren doen. Verspilde moeite (bron: Meds?)



Maar wat wel goed is, vind ik lastig en de meningen schijnen nogal verdeeld te zijn.

Het is niet moeilijk als je de basis eenmaal snapt en dat is

na kracht minimaal 48 uur herstel

kracht betekent weinig herhaling maximale belasting

kracht betekent niet afvallen maar sterker worden/ meer massa



cardio is cardio-vasculair, conditioneel

Herstel voor cardio is minimaal 24 uur



Verder:

langer trainen dan 1 uur is zinloos

compound en hitt zijn effectiever dan cardio

zoek een goede begeleider.





Je kan natuurlijk ook je eigen ding doen, maar dan boek je gewoon minder resultaat. En ik zou zeggen dat is wat telt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven