Backpacken Indonesie vanaf Jakarta

27-08-2014 17:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaaa.. bijna is het zover, in september reis ik 3 weken door Indonesie met backpack. Start in Jakarta en uit op veel natuur. Allerlei voorinfo doorgenomen en nu kan ik niet meer kiezen.. Sumatra scoort hoog, maar Sulawesi iniddels ook. En ach, als ik dan toch al op Java ben.



Kom dus maar door met jullie toptips! Route-ervaringen.. en om te beginnen tips voor een goede start in/vanuit Jakarta. Vermoedelijk met hotelletje in de stad, al is dat het tegenovergestelde van natuur... ben benieuwd naar jullie aanraders! Dankjewel alvast!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Met maar 3 weken tijd zou ik 1 eiland uitkiezen. Ik heb zelf 3 weken door Java gereisd en vond dat heel mooi. Ben eerst naar Pangadaran geweest en daar de green canyon bezocht. Daarna naar Yokjakarta en de prambanan en borobudur gezien. En op de route naar Bali hebben we de Bromo vulkaan gezien. Gedurende die reis heel veel mooite natuur gezien en heel veel lieve mensen ontmoet. Het had absoluut niet korter moeten duren. Ik had nu al het gevoel dat we moesten haasten. Er is zoveel te zien en te doen en het is zo gigantisch groot. Bovendien zijn de mensen heel lief en gastvrij, dus je zit zo ineens een paar dagen bij een lieve familie in hun dorp.
Oh ja en Jakarta zsm wegwezen. Gigantische lelijke stinkstad met alleen maar hoge kantoorpanden. Niets gezelligs aan. Het backpackersbuurtje is ook heeul ongezellig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me in die drie weken 'beperken' tot alleen Java (of alleen Sulawesi of Sumatra bijvoorbeeld).



Ik ben net vier weken op Java geweest (zit sinds maandag op Bali). Mijn route was als volgt: Jakarta > Cianjur > Bandung > Yogyakarta > Surabaya > Malang > Kalibaru. Vanaf Kalibaru ben ik naar Lovina op Bali gereisd en omdat ik het daar niet leuk vond vrijwel direct door gegaan naar Ubud, waar ik nu ben.



In Jakarta kun je jezelf met enige moeite een dag vermaken. Sunda Kelapa (oude haven) is de moeite waard, evenals de buurt Kota waar veel koloniale panden staan. En rondom Monas zijn aardige musea en moskeeën, het National Museum moet erg mooi zijn, maar was dicht toen ik er was.



- In Cianjur heb ik 'homestay' geslapen bij een familie in een kampung tussen de rijstvelden, het ligt van de gebaande toeristenpaden af, maar er is genoeg moois te zien in de omgeving.

- Bandung vond ik een leuke stad, ik heb achterop een scooter door de bergen, hot springs en theevelden ten zuiden van de stad getourd (Ciwidey en zuidelijker). Erg mooi en vrijwel geen toerist te zien.

- Yogya vond ik toeristisch en niet zo heel bijzonder. Borobudur en Prambanan zijn een soort must-see.

- Surabaya was ook een leuke stad, ik was er tijdens Onafhankelijkheidsdag. Kampong Arab en Chinatown zijn mooi en er zijn veel koloniale panden te vinden. Vrijwel geen toerist gezien daar, in augustus nota bene.

- Malang is een wat kleinere stad waar je makkelijk de omgeving in trekt. Veel tempels en kleine dorpjes. Ik heb vanuit daar de Bromo 'gedaan'. Heel indrukwekkend!

- Kalibaru is een superklein dorp met veel plantages variërend van koffie tot specerijen.



Ik had nog graag naar Cimaja of Pangandaran gewild (strand) en naar Semarang voor koloniale architectuur. Maar helaas moet je soms keuzes maken...

Veel mensen gaan van het vliegveld in Jakarta direct (met de Damri bus) naar Bogor en de botanische tuinen aldaar. Je kunt Jakarta dus makkelijk overslaan als je zou willen. En ik heb ook veel mensen ontmoet die van Jakarta direct naar Yogya vlogen, maar persoonlijk vind ik dat je dan veel moois overslaat.



Ik sliep in Jakarta in The Packer Lodge, een nieuw hostel waar ze ook eigen kamers hebben. Het is heel modern en hip ingericht.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar twee weken geweest, vanuit Jakarta direct trein naar Bandung (vulkaan, theeplantages, hete baden) en daarna nachttrein naar Yogjakarta (borobodur). Toen naar Bali gevlogen, Sanur. Vanuit daar naar Gilieilanden en na paar dagen weer terug naar Bali, andere stad en teruggevlogen vanaf Bali.

Helaas had ik niet meer tijd maar t was fantastisch en via booking.com is er keuze genoeg voor backpackers.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Java is heel erg mooi, maar als je echt goor de natuur gaat zou ik voor Sulawesi of Sumatra kiezen.

Sumatra heeft natuurljk Bukit Lawang waar je tochten door het oerwoud kunt maken. Wij hebben een tocht gedaan van twee dagen met overnachting in het oerwoud (15 jaar geleden), maar je hebt ook tochten van bijvoorbeeld 5 dagen. Dat is echt geweldig en 'moet' je zeker gezien hebben.

Sulawesi kun je prachtig duiken en snorkelen (veel mooier dan op andere plekken in Indonesië). Daarvoor ga je naar het eiland Bunaken. In de omgeving heb je een oerwoud waar je spookdiertjes kunt zien en neushoornvogels. Dat is ook echt een aanrader! En aan de andere kant van het eiland een vlinderpark. 13 jaar geleden kwamen daar nauwelijks toeristen. Het mooiste plekje van het park is (was toen) achter een waterval. Je moet over de waterval klimmen en een stukje doorlopen (als ik het me goed herinner). Daar heb je een soort kloof waar je kunt zwemmen en dan vliegen er honderden prachtige vlinders boven je. Wij sliepen er in een vreselijk vervallen kamer die normaal gebruikt werd door mensen die een nacht wat anders willen doen dan slapen. Verwacht daar dus niet teveel van!

Ik weet niet meer hoe het vlinderpark heet. Het was in de buurt van Makassar (ook Manado genoemd). Dit vond ik trouwens een vreselijke stad! De enige in heel Indonesië waar ik me niet prettig voelde.



Op Java en Bali heb je ook prachtige natuur. Wandelen door de theeplantages (Java) en de rijstvelden (Bali), verschillende vulkanen, de Bromo, Green Canyon (Java) en ga zo maar door. Maar persoonlijk vind ik Sumatra en Sulawesi mooier qua natuur.



Ik zou een van deze eilanden combineren ket bijvoorbeeld Bali of Lombok.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net terug van Java en Bali en hebben de volgende route gevolgd (ook backpackend):



Gevlogen op Jakarta en daar overnacht in een hotel dichtbij het treinstation. Volgende ochtend gelijk trein gepakt naar Bandung. Omgeving van Bandung verkend met o.a. vulkaan Tangkuban Prahu, theeplantages en theefabriek, hot water springs (was niks aan).



De volgende dag zijn we eerst naar een erebegraafplaats geweest waar veel Nederlanders liggen die omgekomen zijn in de oorlog (heel indrukwekkend). Daarna richting Garut gegaan en een trekking van 5 km gedaan naar de Papandayan vulkaan (als je in de buurt bent echt een aanrader!!, je loopt hier echt door de krater van de vulkaan, met overal om je heen stoom wat naar bovenkomt), daarna door naar Kampung Naga (soendanees dorpje zonder elektra etc. Echt prachtig!).



De volgende dag 's ochtends Bandung verkend en 's middags de trein gepakt naar Yogjakarta. Vanaf hier verschillende dagtrips gedaan naar Dieng Plateau en natuurlijk de Borobudur en Prambanan tempels, daarna door naar de Bromo vulkaan (zonsopkomst kijken, wauw echt prachtig maar mega commercieel), daarna door naar Kalibaru.



Kalibaru vonden wij erg leuk omdat de natuur daar echt prachtig is. Vanuit Kalibaru hebben wij een jeeptocht naar schildpaddenreservaat Sukamade gedaan. Echt ons hoogtepunt van Java. Onderweg veel plantages gezien en bezocht zoals cacao, koffie en rubber, een tofu fabriekje (in een houten hut) gezien, vers geplukte sinaasappels geproefd, verse kokosnoten werden uit de boom gehaald om uit te drinken etc. Daarna de jungle in (Meru Betiri National Park) veel apen, wilde zwijnen en een toekan gezien.'s middags baby schildpadjes uitgezet op het strand, 's avonds 3 grote schildpadden aan land zien komen om eieren te leggen. De volgende dag afgezet in de haven en naar Bali gegaan.



Achteraf hebben we spijt dat we niet de laatste week ook op Java hebben doorgebracht.



Wij vonden Java echt fantastisch maar waren ook wel een beetje op zoek naar het authentieke Indonesië. Voor meer natuur etc zou ik van Bandung naar het strand Pangandaran gaan (green canyon). Wij hebben wel een beetje spijt dat we dat overgeslagen hebben.



Alvast heel veel plezier! Wat een heerlijk vooruitzicht!
Alle reacties Link kopieren
Tijdens een volgende reis zou ik heel graag naar Sulawesi willen. Lijkt me echt een prachtig eiland!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor al zoveel tips! Er komt al iets meer helderheid zo over m'n plannen.. mindset is weer ingesteld op Sumatra en inmiddels de eerste nacht 'gewoon' bij Ibis in Jakarta geregeld. Wil dan zeker een goed hotel hebben om bij te komen van de reis. Kreeg vandaag de tip voor het Wajangpoppenmuseum in Jakarta wat heel gaaf schijnt te zijn! (En de mooiste poppen te koop uiteraard..) Vervolgens waarschijnlijk zo gauw mogelijk door naar Gili Air om even flink uit te rusten, dan plannetjes mbv jullie tips uitvoeren op Sumatra of toch Sulawesi (net iets logischer qua route lijkt het, maar heb nu ook nog geen idee hoeveel moeite en tijd 't kost om die binnenlandse vluchten te regelen, misschien maakt dat niks uit..).
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gave beschrijvingen overigens, ik droom al helemaal mee dankzij jullie verhalen!!!! Bedankt! Nog 2 weekjes verheugen en dan begint 't echt. :-)
Het leven is te kort om er niet van te genieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven