Werk & Studie alle pijlers

Aparte manier van communiceren

27-08-2014 19:13 24 berichten
Onlangs heb ik gesolliciteerd naar bijbaan in de horeca voor 2 dagen. Ik stuurde een mailtje naar de desbetreffende leidinggevende en zij nodigde mij direct uit op gesprek. Dit vond plaats in de zaak zelf. Het was behoorlijk druk dus even kort voorgesteld en daarna gaf ze aan dat ik een dag kon meelopen en als dat beviel dan zou het in orde zijn. Gister was de meeloopdag en dat was leuk, iedereen positief en daarna direct formulieren voor salaris ondertekend. Ik zou de leidinggevende mailen hoe ik het vond en of ik de baan zou nemen. Ik heb haar direct na de meeloopdag gemaild en zij mailde terug dat ik dan volgende week kon beginnen. Ik vroeg daarop hoe het rooster gemaakt wordt, ook i.v.m. mijn 1.5 week vakantie eind oktober.



Vervolgens kreeg ik terug dat ze opzoek was naar medewerkers en niet naar vakantiegangers. Dat ik het meteen had moeten opnoemen en dat ze nu verder zou gaan met iemand anders en wie weet kon ik op een ander moment in het leven terugkomen.



In de vacature stond niets over vakantie en ik had haar alleen gesproken tijdens het korte sollicitatiegesprek.



Als ik het zo typ lijkt het bijzonder ongeloofwaardig, maar helaas..



Ik vond het een aparte gang van zaken, eerlijk gezegd. Helemaal een beetje flabbergasted. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Helaas kan je geen eisen stellen als je wordt aangenomen. Voor jou 10 anderen die niet gelijk op vakantie gaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Tja ik denk eigenlijk dat je hier zelf lering uit moet trekken. Dus in het vervolg echt een gesprek eisen/vragen om allerhande zaken (zoals een al geplande vakantie) te kunnen doornemen. Persoonlijk zou ik nooit zo maar voor iets tekenen zonder überhaupt een gesprek te hebben gehad.



Neemt niet weg dat deze situatie heel vervelend voorjaar jou Is natuurlijk.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Wanner je een sollicitatiegesprek hebt en je gaat op korte termijn op vakantie, dan benoem je dit uiteraard zelf.



Je mag van een werkgever niet verwachten dat die er vanuit gaat dat mensen eind oktober nog op vakantie gaan, de meeste mensen hebben hun vakantie dan al achter de rug.



Ik denk dan ook dat je hier alleen jezelf kwaad aan mag kijken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral raar dat je zelf niet in het gesprek hebt aangegeven dat je een vakantie in planning hebt staan
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Nou, ik vind het ook een rare reactie van zo'n werkgever hoor. Zo gek is het toch niet dat je in het laatste kwartaal nog een keer op vakantie wil?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een beetje raar van deze werkgever. Het gaat om anderhalve week, en jouw aanstelling is voor twee dagen in de week. Hoeveel zul je dus missen? Twee, drie dagen hooguit? En wellicht had je zelfs nog kunnen ruilen met iemand en was je in theorie helemaal niet weggeweest.



Natuurlijk, je had het beter kunnen melden, maar goed, je bent het vergeten, kan gebeuren. Ik vind deze reactie wel erg kort door de bocht van dit bedrijf. Het zegt in ieder geval genoeg over hoe de mentaliteit daar is, dus eigenlijk mag je blij zijn dat het niet doorgaat.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Vreemde gang van zaken, maar ook een leer moment voor jou. Natuurlijk staat er niks in een vacature over een vakantie, het is geen reisadvertentie .....dat soort dingen komen ter sprake in een gesprek en moeten heel gewichtig ter sprake worden gebracht. Niet van oja by the way ik ga op vakantie. Maar aan de andere kant ik zou niet voor zo een baas willen werken die zo communiceert, dus wat dat betreft zou ik blij zijn dat dat al zo snel duidelijk wordt.
quote:Bitje93 schreef op 27 augustus 2014 @ 19:21:

Wanner je een sollicitatiegesprek hebt en je gaat op korte termijn op vakantie, dan benoem je dit uiteraard zelf.



Je mag van een werkgever niet verwachten dat die er vanuit gaat dat mensen eind oktober nog op vakantie gaan, de meeste mensen hebben hun vakantie dan al achter de rug.



Ik denk dan ook dat je hier alleen jezelf kwaad aan mag kijken.Dit. Je hebt dit helemaal aan jezelf te danken. En waarom zou er iets over vakantie in een vacature moeten staan?
Rare ideeën houden sommigen erop na over goed werkgeverschap. Gedragen jullie je ook zo onderdanig op je werk en accepteer je 'raar' gedrag van je werkgever omdat je blij mag zijn dat je werk hebt?
quote:betjebig schreef op 27 augustus 2014 @ 21:38:

Rare ideeën houden sommigen erop na over goed werkgeverschap. Gedragen jullie je ook zo onderdanig op je werk en accepteer je 'raar' gedrag van je werkgever omdat je blij mag zijn dat je werk hebt?

Inderdaad. TO weet zo te zien nog niet eens wat haar rooster voor volgende week is, laat staan dat voor de komende maand. Van haar wordt dus heel veel flexibiliteit verwacht. Maar omgekeerd kan de werkgever het niet opbrengen om een korte vakantie over bijna twee maanden op te vangen? TO vraagt niet bepaald om een sabbatical van een jaar.

Lijkt me een baan waarvan je blij mag zijn dat je 'm niet hebt.
quote:betjebig schreef op 27 augustus 2014 @ 19:32:

Nou, ik vind het ook een rare reactie van zo'n werkgever hoor. Zo gek is het toch niet dat je in het laatste kwartaal nog een keer op vakantie wil?Het is niet gebruikelijk en als je vlak na de start van een nieuwe baan op vakantie gaat, moet je dat gewoon even melden in het sollicitatiegesprek.
Het is mij in sollicitatiegesprekken regelmatig gevraagd of ik nog vakantieplannen had. Als een sollicitant er niet aan denkt, kan zo'n werkgever daar natuurlijk ook zelf om vragen. Of er in ieder geval niet zo hysterisch mee om te gaan, dat slaat nergens op. Nee, volgens mij mis je niets aan deze baas.
Alle reacties Link kopieren
Het had gevraagd moeten worden, maar je wist zelf al dat je op vakantie ging.., dus 50/50.. Wel gemeen dat ze zo reageren
Iedereen is mooi
Ik heb het in de eerste mogelijkheid aangegeven. Tijdens het kennismakingsgesprek liep ze om de haverklap weg om iets te gaan doen. Ze gaf toen aan dat ik mee moest draaien en dat we het daarna verder zouden zien. Daarna ging ze weer aan het werk. De eerstvolgende keer dat ik haar sprak heb ik het direct uit mezelf aangekaard.



Ik zou dan inderdaad 2 of 3 dagen missen, omdat het om een parttime baan gaat. Het gaat overigens niet om het feit dat er voor mij 10 anderen zijn, maar dat ze het brengt alsof ik een dag van te voren meld dat ik een half jaar wegga o.i.d.



In tijden van crisis mag je wellicht blij zijn met een baan, maar om zo met mensen om te gaan? Mwah..
quote:betjebig schreef op woensdag 27 augustus 2014 21:38 Rare ideeën houden sommigen erop na over goed werkgeverschap. Gedragen jullie je ook zo onderdanig op je werk en accepteer je 'raar' gedrag van je werkgever omdat je blij mag zijn dat je werk hebt?Je kunt het ook andersom bekijken. Dus vanuit de werkgeefster. Ze hadden al eerder met elkaar gesproken, maar meteen nadat ze is aangenomen begint ze over een vakantie. Ik zou dat persoonlijk van te voren gemeld hebben (als die vakantie écht vast stond). En anders had ik na een maandje werken netjes gevraagd of de mogelijkheid aanwezig is om anderhalve week op vakantie te gaan. Maar ook dan is het goodwill van de werkgeefster want ze heeft natuurlijk nog bijna geen verlof opgebouwd.
quote:Coco87 schreef op donderdag 28 augustus 2014 06:30 Ik heb het in de eerste mogelijkheid aangegeven. Tijdens het kennismakingsgesprek liep ze om de haverklap weg om iets te gaan doen. Ze gaf toen aan dat ik mee moest draaien en dat we het daarna verder zouden zien. Daarna ging ze weer aan het werk. De eerstvolgende keer dat ik haar sprak heb ik het direct uit mezelf aangekaard.



Ik zou dan inderdaad 2 of 3 dagen missen, omdat het om een parttime baan gaat. Het gaat overigens niet om het feit dat er voor mij 10 anderen zijn, maar dat ze het brengt alsof ik een dag van te voren meld dat ik een half jaar wegga o.i.d.



In tijden van crisis mag je wellicht blij zijn met een baan, maar om zo met mensen om te gaan? Mwah.. Maar hoe heb je het gevraagd dan? Zo van; dan en dan ben ik vrij, of heb je het "netjes" gevraagd? Aan de reactie van de werkgeefster te zien, was ze blijkbaar nogal verbolgen.
quote:zas schreef op 28 augustus 2014 @ 07:23:

[...]



Maar hoe heb je het gevraagd dan? Zo van; dan en dan ben ik vrij, of heb je het "netjes" gevraagd? Aan de reactie van de werkgeefster te zien, was ze blijkbaar nogal verbolgen.

Nadat ik de meedraaidag had gehad (waar zij niet aanwezig was) moest ik haar laten weten hoe ik het vond zodat we verder konden kijken. Ik moest wel al gelijk salarisformulieren invullen (ter plekke) bij iemand anders waarbij ik direct gevraagd heb naar hoeveel uur het zou worden e.d. Deze vrouw verwees me door naar de leidinggevende. Die mailde ik dus direct. Ik vroeg toen hoe nu verder, aangezien de dag me bevallen was (ik dacht wellicht nog een gesprek o.i.d.). Ze zei dat ik die week erop kon beginnen (alleen dat, ze was nogal kortaf in mailtjes, geen aanhef of afsluiting en maar 1 zin) waarop ik dus vroeg om welke dagen het zou gaan, hoe het rooster gemaakt wordt i.v.m. vakantie en of dit betekende dat ik was aangenomen (dat was nog niet eens duidelijk, aangezien ik had verwacht dat we nog met elkaar in gesprek moesten).



Toen kreeg ik dus dat mailtje, naar mijn idee onverwachts, terug.



Ik heb laten weten dat ik de gang van zaken jammer vind. Ik kreeg terug dat sommige mensen voor een baan kiezen en andere mensen voor een vakantie.



Het verloop in personeel was al vrij groot daar en dat verbaast me weinig eigenlijk.
Dan was haar reactie inderdaad nogal bot, ja. In dit geval zou ik denken; Beter zo, liever een andere baan.
Ja zo denk ik ook. Al was het verder wel een leuk zaakje dus dat is jammer.



Het 'sollicitatiegesprek' ging zo: nou welkom, dit is mijn zaak en iedereen werkt hard want ik verwacht dat we alle gasten tevreden houden. Ik ben niet de makkelijkste, maar ik ben dan ook de baas dus zo gaat dat. Je kunt meedraaien (loopt weg, komt terug met meisje) met X, a.s. dinsdag en laat me dan even weten hoe het ging. Liep ze weg, dus ik liep nog naar haar toe om te bedanken voor de tijd en of dit het gesprek was? Dat was het, dus ik kon gaan.



Tja, ik was zo enthousiast over de zaak zelf dat ik dit maar voor lief nam
Ik vind haar nogal onbeschoft hoe je het allemaal beschrijft!

Denk dat t een heel lastige vrouw is om voor te werken, dus wees maar opgelucht.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 27 augustus 2014 @ 21:38:

Rare ideeën houden sommigen erop na over goed werkgeverschap. Gedragen jullie je ook zo onderdanig op je werk en accepteer je 'raar' gedrag van je werkgever omdat je blij mag zijn dat je werk hebt?



Nee ik accepteer geen raar gedrag van mijn werkgever, maar ik vindt de betreffende werkgever van TO ook geen raar gedrag vertonen.



Ze wil een baan en heeft een vakantie gepland staan. Eigen verantwoordelijkheid om dat te benoemen, miet die van de werkgever. Lekker makkelijk om het af te schuiven.

Zo te lezen nam werkgever echt geen tijd voor een gesprek, maar dan had TO daar alsnog nadrukkelijk om moeten vragen ipv al salarisformulieren te gaan invullen voordat ze elkaar daadwerkelijk gesproken hebben.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 30 augustus 2014 @ 10:50:

[...]





Nee ik accepteer geen raar gedrag van mijn werkgever, maar ik vindt de betreffende werkgever van TO ook geen raar gedrag vertonen.



Ze wil een baan en heeft een vakantie gepland staan. Eigen verantwoordelijkheid om dat te benoemen, miet die van de werkgever. Lekker makkelijk om het af te schuiven.

Zo te lezen nam werkgever echt geen tijd voor een gesprek, maar dan had TO daar alsnog nadrukkelijk om moeten vragen ipv al salarisformulieren te gaan invullen voordat ze elkaar daadwerkelijk gesproken hebben.Het is toch anders voor een werkgever best normaal om het expliciet te benoemen als tijdens bepaalde maanden geen vakantie op mag worden genomen. Eigen verantwoordelijkheid, ze zoeken immers een nieuwe werknemer die de komende 5 maanden niet op vakantie mag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 28 augustus 2014 @ 06:30:

Ik heb het in de eerste mogelijkheid aangegeven. Tijdens het kennismakingsgesprek liep ze om de haverklap weg om iets te gaan doen. Ze gaf toen aan dat ik mee moest draaien en dat we het daarna verder zouden zien. Daarna ging ze weer aan het werk. De eerstvolgende keer dat ik haar sprak heb ik het direct uit mezelf aangekaard.Ten eerste vind ik dat weglopen ronduit onbeschoft. En ten tweede, als ik dit zo lees heb je het dus gelijk gezegd en zei ze zelf van: we zien wel na die dag? Dan moet ze zeker niet zo raar reageren bij de aanstelling!
I can explain it to you, but I can't understand it for you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven