HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
The freaks come out at night
Alle reacties Link kopieren
quote:nwdesie schreef op 28 augustus 2014 @ 02:03:

Omg wat een bekrompen mensen hier.Je bent niet verplicht hier te lezen/schrijven, dat is helemaal vrijwillig.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
TomTom zegt "probeer om te draaien" naar het oorspronkelijke onderwerp, het al dan niet boycotten van de Hema (Bijenkorf, V&D, Xenos, Blokker, Bart Smit, AH, Jumbo, Marskramer, Action enzovoort enzovoort) want die worden vermoedelijk allemaal meegesleept in dit zielePieterige gedoe.
verba volant, scripta manent.
quote:haakje schreef op donderdag 28 augustus 2014 06:53 The freaks come out at nightIk heb het in de gaten, nu ben je weer onder zeil?
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 28 augustus 2014 @ 05:15:

Ben jij zelf ooit in een Afrikaans land geweest astranauta?



Ik wel, jaren geleden diverse projecten geleid in west-Afrika, waaronder Senegal, Gambia, Guinee. Got an toe wat was ik populair onder de mannen daar, ze wilden maar al te graag een relatie met me, ook al was ik soms 20 jaar ouder want wie weet een ticket to europe.



Projecten liepen als een trein, zolang er een blanke naast hun staat om ze honderd keer voor te doen wat ze moeten doen. Kijken alleen maar he? Want zelf een schep vasthouden konden ze niet, de mannen daar, heb het niet over de vrouwen. Enfin zolang je erbovenop stond ging het redelijk. Maarrrr zodra je weer wegwas, lag het project op hun gat. Niks doen ze zonder toezicht. En als je ze erop aansprak was het steevast, geld is op, zo moe, zwaar werk. Ipv we zetten de schouders eronder, we maken het af en we hebben waterputten, pompen etc voor de vrouwen in het dorp.



Nee die mannen willen geen pomp in het dorp, die willen gratis geld, die willen een ticket naar Europa. Pffff en dat komt allemaal door Sinterklaas en zijn pieten.



In ieder geval had ik er na 6 jaar genoeg van, die luie mentaliteit die veroorzaakt is door Sinterklaas.



Vrouwen daartegen, die werken keihard due doen moeite. Die willen vooruitgang. Misschien ook dankzij Sinterklaas.

Wij starten in ieder geval geen projecten meer op, heb er genoeg gedaan maar nu is het klaar met Sinterklaas spelen.Dat zijn de verhalen. Maar oh oh wat zal dit taboe zijn om te vertellen.
Van de discussie over zwarte piet naar de "arremen in afrika". Nee hoor, zwarte piet ís niet zwart omdat hij op een neger moet lijken. Je moet wel achterlijk zijn om nu nog te denken dat piet niets met racisme te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Breek me de bek niet open. Heb in Suriname gewoond en in de Caraiben gewoon en gewerkt dus ik kan nog veel meer verhalen oplepelen maar dat zou zwaar off topic zijn.



On topic. Ik ban de HEMA niet.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Als het zo makkelijker moet zijn voor de pro-Pieters om te switchen naar een niet-zwarte Piet zonder gouden oorringen en zonder dikke rode lippen waarom is het dan zo moeilijk voor de anti-Pieters om het verhaal aan te nemen dat Zwarte Piet het hulpje van SK is die zwart is van het roet? Of dat SK in zijn jongere jaren juist jongens van slavernij verloste? Waarom houden zij coute a coute vast aan het slavernij-neger verhaal en kunnen zij die switch niet maken?



En als sk zo racistisch was geweest had hij wel een blanke hoofdpiet op de afdeling gezet.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Justmaartje123 schreef op 28 augustus 2014 @ 10:56:

Van de discussie over zwarte piet naar de "arremen in afrika". Nee hoor, zwarte piet ís niet zwart omdat hij op een neger moet lijken. Je moet wel achterlijk zijn om nu nog te denken dat piet niets met racisme te maken heeft. Jaja, de koekoek-clan is weer actief deze week.
quote:louise1 schreef op 28 augustus 2014 @ 11:04:



En als sk zo racistisch was geweest had hij wel een blanke hoofdpiet op de afdeling gezet.Sinterklaas ís de hoofdpiet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 28 augustus 2014 @ 11:09:

[...]





Jaja, de koekoek-clan is weer actief deze week.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2014 14:11
Reden: Op de man spelen
% gewijzigd
Newsflash: HEMA is in Britse handen. Bijenkorf is ook niet meer Nederlands.



We leven in een geglobaliseerde wereld en al onze spulletjes kopen we, grotendeels, bij multinationals.



Het is misschien niet helemaal tot de harde Hollandse hoofden doorgedrongen, maar in het buitenland vindt men Zwarte Piet een evident racistische karikatuur. Als in: je moet wel poep in je ogen hebben om dat niet te zien. En in het buitenland is het ook niet een kwestie van 'gelijdelijke aanpassing': racisme wil men niet, alleen al niet om puur strategische redenen.



Die bedrijven willen allang van dat fenomeen af, omdat vroeg of laat het gezeur op gaat leveren, imagoschade etc. en dat wil men niet.



Dat in de interne markt in Nederland de klanten even moord en brand schreeuwen omdat de zwarte mens niet langer als knecht kan worden afgebeeld, is een al lang ingecalculeerd risico.



De "meerderheid" in Nederland die pro-Piet is, is als je iets verder kijkt dan de dijken een hele kleine minderheid.
quote:louise1 schreef op 28 augustus 2014 @ 11:04:

Als het zo makkelijker moet zijn voor de pro-Pieters om te switchen naar een niet-zwarte Piet zonder gouden oorringen en zonder dikke rode lippen waarom is het dan zo moeilijk voor de anti-Pieters om het verhaal aan te nemen dat Zwarte Piet het hulpje van SK is die zwart is van het roet? Of dat SK in zijn jongere jaren juist jongens van slavernij verloste? Waarom houden zij coute a coute vast aan het slavernij-neger verhaal en kunnen zij die switch niet maken?



En als sk zo racistisch was geweest had hij wel een blanke hoofdpiet op de afdeling gezet.Omdat ze logisch na kunnen denken en het eerste en het tweede niet allebei tegelijkertijd waar kunnen zijn? Zomaar een gok
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 28 augustus 2014 @ 10:28:

[...]



Dat zijn de verhalen. Maar oh oh wat zal dit taboe zijn om te vertellen.Ik heb familieleden die zeer gedesillusioneerd zijn teruggekeerd na jaren ontwikkelingswerk te hebben gedaan in verschillende Afrikaanse landen, het was vechten tegen de bierkaai.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2014 @ 12:05:

[...]





Ik heb familieleden die zeer gedesillusioneerd zijn teruggekeerd na jaren ontwikkelingswerk te hebben gedaan in verschillende Afrikaanse landen, het was vechten tegen de bierkaai.



Waarom is dat relevant in een topic over het marketingbeleid van de Hema?



Of wou je gewoon weer even kwijt dat heel Afrika lui en dom is? Omdat iemand het toch moet zeggen vanwege de vrijheid van meningsuiting enzo?
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 28 augustus 2014 @ 12:08:

[...]





Waarom is dat relevant in een topic over het marketingbeleid van de Hema?



Of wou je gewoon weer even kwijt dat heel Afrika lui en dom is? Omdat iemand het toch moet zeggen vanwege de vrijheid van meningsuiting enzo?Moet je niet even naar buiten? Frisse neus halen en zo?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens al een poging gewaagd het topic terug te brengen naar de bron maar dat heb je vermoedelijk niet gelezen.quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2014 @ 07:50:

TomTom zegt "probeer om te draaien" naar het oorspronkelijke onderwerp, het al dan niet boycotten van de Hema (Bijenkorf, V&D, Xenos, Blokker, Bart Smit, AH, Jumbo, Marskramer, Action enzovoort enzovoort) want die worden vermoedelijk allemaal meegesleept in dit zielePieterige gedoe.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat dit het viva forum was en niet Stormfront .
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2014 @ 12:15:

Ik heb overigens al een poging gewaagd het topic terug te brengen naar de bron maar dat heb je vermoedelijk niet gelezen.





[...]





En daarna moest je toch nog even terugkomen op de hopeloze types in Afrika, waar zelfs jouw heldhaftige familie niets meer aan kon redden.

Want? Zwarte piet is zwart en sommige mensen in Afrika ook en dan weet je wel? Of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 28 augustus 2014 @ 12:18:

[...]





En daarna moest je toch nog even terugkomen op de hopeloze types in Afrika, waar zelfs jouw heldhaftige familie niets meer aan kon redden.

Want? Zwarte piet is zwart en sommige mensen in Afrika ook en dan weet je wel? Of zo?Als je denkt dat ik met jou in discussie ga sla je de plank echt mis, ik praat niet tegen betonblokken.
verba volant, scripta manent.
quote:Noesa schreef op 28 augustus 2014 @ 11:23:

[...]



Crique, je radicaliseert.OMG ik snap niet waarom er zo op de man/vrouw door jou gespeeld moet worden. Crique geeft gewoon haar mening.
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2014 @ 12:20:

[...]





Als je denkt dat ik met jou in discussie ga sla je de plank echt mis, ik praat niet tegen betonblokken.Jammer zeg, ik was nog wel oprecht benieuwd wat het verband is tussen zwarte piet en de, volgens jou, falende ontwikkelingshulp in Afrika. Ik zal er wel nooit achter komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 28 augustus 2014 @ 12:00:

Newsflash: HEMA is in Britse handen. Bijenkorf is ook niet meer Nederlands.



We leven in een geglobaliseerde wereld en al onze spulletjes kopen we, grotendeels, bij multinationals.



Het is misschien niet helemaal tot de harde Hollandse hoofden doorgedrongen, maar in het buitenland vindt men Zwarte Piet een evident racistische karikatuur. Als in: je moet wel poep in je ogen hebben om dat niet te zien. En in het buitenland is het ook niet een kwestie van 'gelijdelijke aanpassing': racisme wil men niet, alleen al niet om puur strategische redenen.



Die bedrijven willen allang van dat fenomeen af, omdat vroeg of laat het gezeur op gaat leveren, imagoschade etc. en dat wil men niet.



Dat in de interne markt in Nederland de klanten even moord en brand schreeuwen omdat de zwarte mens niet langer als knecht kan worden afgebeeld, is een al lang ingecalculeerd risico.



De "meerderheid" in Nederland die pro-Piet is, is als je iets verder kijkt dan de dijken een hele kleine minderheid.



Een paar boze surinamers is niet het buitenland over poep in je ogen gesproken, daarnaast in Vlaanderen wordt het ook veel gevierd.

Waarom zijn ze daar nog niet een rechtszaak begonnen?



Als jij iets verder kijkt achter de dijken dan zie je dat alle landen op deze aardkloot er hun eigen feesten, gewoontes, cultuur etc.etc. erop na houden.



Je redenatie over die bedrijven is totale onzin, als het zogenaamd om imago ging dan zouden bv. chinese bedrijven geen reet meer verkopen en westerse bedrijven daar hun kleding niet meer laten maken etc.etc.
quote:Crique schreef op 28 augustus 2014 @ 12:18:

[...]





En daarna moest je toch nog even terugkomen op de hopeloze types in Afrika, waar zelfs jouw heldhaftige familie niets meer aan kon redden.

Want? Zwarte piet is zwart en sommige mensen in Afrika ook en dan weet je wel? Of zo?Zwarte Piet is volstrekt onschuldig Nederland is geen racistisch land nooit geweest ook waar bemoeien die buitenlanders zich mee. Ik ken familieleden die met negers gewerkt hebben nou daar was het luie zweet niet uit te ranselen zo zie je maar. Maar dat mag je niet zeggen in dit land.
quote:jaja8080 schreef op 28 augustus 2014 @ 12:27:

[...]





Een paar boze surinamers i.



a) Bedoel je oa Quinsy Gario? Dat is een Nederlander. En níet van Surinaamse afkomst.



b) Ik had het niet over 'boze Surinamers'. Ik had het over Angelsaksische geldinvesteerders (doorgaans lelieblank) die geen zin hebben in een karikatuur die in de Angelsaksische context tot grote, grote imagoschade zal leiden.



c) Jajaja alle volkeren hebben zo hun tradities. Maar de Chinezen binden bijvoorbeeld de voeten van hun vrouwen niet meer af en blij toe. Stompzinnige, kwetsende, achterhaalde, de cultuur eerder tot stilstand dan tot bloei brengende tradities mogen best afgeschaft worden zonder schade aan te brengen aan de cultuur. In tegendeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven