gastouder of kdv ?

25-08-2014 11:38 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 2 maanden start ik met m'n nieuwe baan. Nu zit ik in twijfel of ik voor een gastouder zal gaan of voor een kdv?

Wat zijn jullie ervaringen hier in of misschien zijn hier gastouders die wat meer kunnen vertellen.

Ik blijf twijfelen namelijk. De voordelen van een gastouder vind ik kleinschaliger en de 1op1 aandacht. Op een kdv zijn er meer kindjes om mee te spelen.



Via internet / Facebook wel wat gezocht naar gastouders hier in de buurt. Wel 2 gezien waarvan ik denk daar wil ik wel een kennismakingsgesprek mee aan gaan.

De 1 heeft ook haar eigen kindjes in de opvang en de ander heeft geen eigen kinderen. Misschien is het dan net waar ik mij prettiger bij voel
Wij hebben 4 jaar een go gehad die zelf een eigen kind had (wel iets ouder toen we er kwamen 8 toen we weggingen dus 12).



Ze had ook altijd in de kinderopvang gewerkt maar vond dat met een kind toch slecht te combineren.



Ik en vooral ook dochter vond het er erg fijn, helaas gingen we verhuizen en gaat dochter er nu niet meer heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf gastouder sinds kort van een tweeling van nu 8 maanden.Zelf heb ik 3 kinderen van 7,11 en 15.

Dat de 2ling meedraait in mijn gezin gaat voor mij dus niet echt op.

Meestal heb ik echt 5 kinderen van 15.30 tot 17.00 uur.De rest van de tijd zitten mijn eigen kinderen op school.

En heb ik de hele dag 1op1 haha 1op2 eigenlijk he?!



Goede afspraken is het halve werk.Mijn vraagouder woont bij mij in de buurt.Haar oudste zoon speelt met mijn oudste zoon in de buurt.

s'morgens ga ik naar haar toe om de 2ling op te halen en zij neemt mijn jongste mee naar school waar ze toch heen moet voor haar eigen kinderen.

Verder heb ik vaste werkdagen en daar word in principe niet van afgeweken.In geval van nood wil ik bijspringen op een avond maar dit is nog maar 1 keer nodig geweest.



vaste werkdagen houdt het voor mijn eigen kinderen ook helder en voor ons ook.1 keer ben ik gevraagd voor een zaterdag en toen heb ik direct aangegeven dat ik geen zaterdagen wilde oppassen.Die zijn mij heilig namelijk.



Vakantie gaat ook in overleg. Het scheelt dat wij eigenlijk met alles op 1 lijn zitten.



Kom ik terug op goede afspraken is het halve werk!
Hier is mijn zoon vanaf 4 mnd oud naar een gastouder gegaan. Het kleinschalige karakter, de rust en juist het mee draaien in een gezin hebben voor ons de doorslag gegeven. Dagen wisselen, uurtje eerder of later/brengen of ophalen bleek uiteindelijk ook geen probleem, heel pretttig.



Mijn zoon is nu dik twee jaar en de Gastouder is nog nooit ziek geweest. En als ze op vakantie ging, ging zoon naar een vriendin collega van haar (die wij ook al kenden). Heb daar nooit iets voor hoeven regelen, dat deed zij altijd.



Vwb eigen kindjes, ik vond het juist een pre dat mijn zoon de dynamiek in een groter gezin ook mee krijgt. (We wisten dat hij enig kind zou blijven). De oudere kinderen in het gezin waren altijd heel zorgzaam voor mijn zoon en goede speelkaarten. Inmiddels is er ook een kleine baby. (Ongepland) en nu leert mijn zoontje ook wat over de omgang met baboes. (Zo vindt hij het heel leuk om te helpen met de verzorging).



Nu, vanwege het lage aantal andere gastlanden (afhankelijk van de dag geen, 1 of twee), hebben we besloten om hem ook naar een crèche te laten gaan. De Gastouder heeft hem destijds de stabiliteit en geborgenheid geboden die hij nodig had en ik denk dat hij nu toe is aan meer stimulatie met lleeftijdsgenootjes. Zit nu in de wenperiode en ben van plan om voorlopig Gastouder en crèche te combineren (naast 1,5 mama dag en 1 papa dag). En uiteindelijk helemaal over te stappen naar de crèche, afhankelijk van hoe het gaat. De Gastouder kan ik dan echter wel achter de had houden voor incidentele opvang/extra flexibiliteit.
Oeps, forum mobiel, let niet op de typfouten :o
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties

Fijn om alle ervaringen te lezen van zowel gastouder als kdv

Het is uiteindelijk toch een gevoelskwestie waar voor te kiezen maar ik vind het heel fijn zoveel mogelijk ervaringen te lezen.
Het is ook moeilijk. Wij waren er in eerste instantie van overtuigd voor een kdv te gaan. Ingeschreven en alles. Toen toch nog een keer met een aantal gastouders gaan praten en dat leek ons toch beter (zoals gezegd, mn flexibiliteit ivm mans werk). We zouden haar echt voor geen goud meer willen missen, ze is geweldig! Ga eens op verschillende plekken kennismaken, kdv en go. En zet wat dingen naast elkaar: flexibiliteit (is dat überhaupt nodig), vve (vinden jullie dat nodig?), lees beleidsplannen, denk na over vakanties (en zoek op wat een go bureau voor je doet), net als bij ziekte van de go, gevoel (ik vond het bijvoorbeeld nogal druk voor een baby op het kdv, maar dat is dus gevoel). Dat soort dingen.



En vergeet niet: je kan altijd wisselen van opvang-soort! Misschien niet meteen, maar met wat wachttijd is dat mogelijk. Dat was uiteindelijk ook onze insteek. Was ons eerste kind, dus geen idee hoe alles zou lopen. Dus afgesproken met elkaar dat als het niet zou werken, we zouden overstappen naar kdv. Maar dat is dus niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zwanger was van zoon ben ik bij 2 kdv's gaan kijken. De eerste was rommelig en ik besloot meteen al dat dat m niet zou gaan worden. De tweede leek beter dus heb ik ingeschreven. Toch voelde het niet lekker dus ben ik gaan praten bij een gastouder die we al kenden in een andere hoedanigheid. Dat voelde al veel beter. Zoon scheelt 7 jaar met haar jongste kind en meer met de twee kinderen daarboven. Per dag ving ze 5 kinderen onder de 4 jaar op en zoon vond het fantastisch. Er was altijd iemand om mee te spelen van zijn eigen leeftijd of iets jonger of ouder, en na schooltijd waren zijn idolen (de zoons van go) er ook.

Ik vond de kleinschaligheid van een go veel fijner en dat geldt ook voor het tarief. In de bijna 4 jaar dat zoon er gezeten heeft is ze één keer een aantal weken uit de running geweest, vooraf aangekondigd, voor een operatie. Toen had ze al met haar achtervang go's geregeld dat de kinderen daar terecht zouden kunnen als wij dat wilden maar we konden ook zelf voor een oplossing kiezen (oma of zo) en dan hoefden we uiteraard niet te betalen voor die periode. Vakantie kondigde ze altijd in januari al aan zodat we daar rekening mee konden houden. Wij namen altijd gelijk met haar vakantie maar er waren ook 2 collega's die als achtervang fungeerden zodat de kinderen daar terecht konden.

Zoon vond het er geweldig, hij zeurt nog regelmatig dat hij naar haar toe wil. Babydochter zou er ook naartoe gaan maar inmiddels ben ik m'n baan kwijt. Ik hoop dat ze nog plek heeft als ik weer een baan heb!
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
Alle reacties Link kopieren
Waar je keuze voor gaat is voornamelijk afhankelijk van wat het kdv en go bij jouw in de buurt bieden. Je hebt kdv die heel flexibel zijn en gastouders die dat niet zijn en andersom. Overal zijn andere regels.



Zelf zou ik bij een wat ouder kindje (2 jaar zoals bij jou) sneller kiezen voor een kdv. Een kdv heeft toch meer kinderen in dezelfde leeftijdscategorie. Daardoor zijn ook alle materialen en activiteiten afgestemd op de leeftijd. De meeste gastouders vangen kinderen op van verschillende leeftijden. Als er bijvoorbeeld baby's aanwezig zijn kan daar toch meer aandacht naar uitgaan. Ik denk dat kinderen van verschillende leeftijden verschillende soorten behoeftes hebben. Ik vind een kdv een betere voorbereiding op school (waardoor wij ook geen psz nodig hadden). Dan moet je wel een kdv hebben met leeftijdsgroepen (sommige kleine kdv hebben groepen met meerdere leeftijden en daar zou ik niet voor kiezen).



Een ander nadeel bij ons was dat we meer last hadden van verloop van kinderen bij de gastouder. Kinderen die verhuizen, naar school gaan of om andere redenen vertrekken. Daardoor zijn er soms opeens veel minder kinderen. Of geen kinderen van dezelfde leeftijd. Op het kdv heb je daar geen last van.
KDV, voornamelijk omdat we dan geen gedoe hebben met vakantie van de gastouder of ziekte oid. Het kdv is altijd open (behalve tussen kerst en oud en nieuw en de dag na hemelvaart, maar dan heeft mijn man sowieso vrij). Ik heb geen zin om nog eens opvang te moeten gaan zoeken als de gastouder op vakantie gaat enzo. En er zijn genoeg kindjes om mee te spelen, bij de gastouder waren dat er veel minder en heb je minder keus in met wie je wil spelen. Dochter vind het heerlijk in zo'n wat drukkere groep
Aanvankelijk KDV, maar oudste kon slecht tegen de drukte van grote groepen. Als klein babietje verzoop ze daar.



Dus over op gastouder, zoon doet het daar ook goed.



Het is kleinschalig en huiselijk, wat ik voor een kind onder de 4 prettiger vind dan een 'schoolse' omgeving de hele dag.



Ze gingen wel allebei naar de psz, gastouder bracht ze daarheen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste gaat naar een gastmoeder. Een hele lieve en warme vrouw. Het kleinschalige is voor mijn dochter erg prettig en het flexibele voor ons. Wel gebeurd er natuurlijk minder dan op het KDV. Er zijn minder verschillende activiteiten en ook minder andere kinderen. Echter mijn dochter is nog klein en dit is voor haar meer dan genoeg. Ze doen veel gewone gezinsdingen zoals boodschappen doen en zo. Daarnaast gaan ze bijvoorbeeld naar het park, thuis knutselen en dat soort dingen. Er zijn altijd meerdere kinderen. Deze gastouder heeft geen eigen kinderen.



Als ze 3 is zal ze naar het KDV gaan, al dan niet in combinatie met gastouder. De reden is dat hier in Engeland je voor een 3 en 4 jarige een aantal uur gratis opvang in de week krijgt ter voorbereiding op school.



Mijn oudste drie kinderen hebben op het KDV gezeten en dat was altijd prima.



Wel zou ik bij een baby eerder kiezen voor een gastouder. Ik heb zelf de mogelijkheid gehad om het grootste deel van het eerste jaar thuis te blijven maar als ik een jonge baby naar de opvang had moeten brengen had ik waarschijnlijk gekozen voor een gastouder of oppas aan huis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen de eerste 4 jaar naar oma&psz en vanaf hun 4e naar de Bso.

Nu ik zie hoe professioneel alles geregeld is op

De Bso heb ik spijt dat ik ze de eerste 4 jaar niet

Naar het Kdv gebracht heb,ze doen veel meer activiteiten,zijn nooit ziek, etc etc
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot nu toe
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter gaat vanaf 3 maanden naar de gastouder, nu n maandje, en tnt zijn we tevreden. Ze is erg prikkelgevoelig en dit is voor haar de beste optie, rustiger en meer continuïteit. Daarnaast hadden we zeer flexibele opvang nodig ivm onregelmatige werktijden.

We hebben het via n bureau geregeld en die zorgen ook voor vervanging bij ziekte of vakantie vd go.
Dat is tegenwoordig toch verplicht, via een bbureau? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is van 5 maanden tot anderhalf bij een GO geweest. Door omstandigheden moest hij daarna naar een KDV. Een ideale combinatie. Toen hij klein was, had hij alle aandacht. Nu is hij twee en heeft hij vriendjes op het KDV. Thuis begint hij er al over. Als hij aan komt lopen, roept iedereen hem al. Zo leuk! De interactie, het knutselen, liedjes zingen, samen eten en drinken enz. Dat groepsgevoel miste ik echt bij de GO en dat vindt hij nu bij de lieve meiden op de opvang. Daarnaast vind ik het een pluspunt dat ze werken volgens hetzelfde ritme als de basisschool. Ik hoop dat de overgang dan iets kleiner zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de keuze trouwens ook heel moeilijk hoor. Het blijft een gevoel. Daarnaast is ook afwachten hoe het zal gaan. Dat kan je van te voren ook slecht inschatten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven