alleenstaande ouders worden vanaf 2015 flink gekort.

27-08-2014 16:23 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaande ouders worden gekort en krijgen volgend jaar net zoveel uitkering als een alleenstaande zonder kinderen in de bijstand. Dit om werken aantrekkelijker te maken.



Maar er zitten meer complete gezinnen in de bijstand dan alleenstaande ouders. Waarom worden deze gezinnen niet gekort?

Ze hebben geen kinderopvang nodig, want de andere ouder is thuis.

Soms klussen de mannen van deze gezinnen zwart bij, want moeders is bij de kinderen. Waarom wordt dit niet eerst aangepakt?

Wordt een alleenstaande moeder nu niet dubbel zo hard aangepakt?



Ik snap dat men mensen aan het werk willen zetten. Maar is het reëel om juist deze groep zo hard aan te pakken terwijl er juist op dit moment maar zo weinig banen zijn?

Krijgt een alleenstaande ouder nu voorrang bij het solliciteren?

Ik blijf me verbazen over dit kabinet...
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 28 augustus 2014 @ 06:58:

Kan iemand die dit topic in Jip en Janneke-taal kan uitleggen?

Ik ben waarschijnlijk te blonT om er ook maar een jota van te snappen.

Als alleenstaande ouder in een bijstandsuitkering met een gemiddelde huur en twee kinderen krijg je maandelijks ong ¤ 1750 euro gratis geld. En dan ieder kwartaal 600 kinderbijslag. Daar hoef je niks voor te doen behalve dus kinderen hebben.

TO suggereert in haar openingspost dat deze ouders vanaf volgend jaar 260 (ben het precieze bedrag even kwijt forum mobiel) minder gratis geld krijgen en dat het dus heel zielig is als een alleenstaande thuiszittende ouder ineens nog maar 1500 euro krijgt. Echter vergeet TO te vermelden dat er voor deze groep 233,- per maand extra kind gebonden budget vrij komt, waardoor de achteruitgang nihil is.



Ik ben geen alleenstaande werkende ouder maar ik begrijp uit een ander topic dat daar dus wel duizenden euro's per jaar uit de subsidiepot gesnoept worden. Ik zou het zelf echt niet kunnen of willen, maar ik snap best dat thuisblijven zo erg interessant wordt want hey je moet in een gemiddelde functie toch wel snel 32-40 uur gaan werken wil je ook 1700 euro verdienen. En als je dat dan helemaal zelf verdient dan moet je ineens ook allemaal gemeentelijk heffingen betalen en je eigen advocaat. Iets waar je in de bijstands gewoon vrijstelling of subsidie voor krijgt.



Amand merkt ook terecht op dat de alimentatiebetaler die dus geen kind op zijn adres heeft staan nooit van die toeslagen krijgt, wel alimentatie betaalt en nu vanaf volgend jaar ineens zijn tegemoetkoming hierin kwijt is. Dat kan (afhankelijk van de hoogte van alimentatie) oplopen tot duizenden euro's per jaar.



Al met al zijn het dus de werkenden (alleenstaande) ouders en de alimentatiebetalers die er op achter uit gaan en juist de bijstandsmoeder wordt weer zonder kleerscheuren door deze bezuinigingsronde geloodst.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Tepelsteeltje schreef op 27 augustus 2014 @ 23:05:

Ik vind het prima, deze nieuwe regeling. Vooral moeders denken maar overal recht op te kunnen hebben terwijl ze het liefst niks doen dan achter hun pc zitten.

Ze vergeten dat ander gratis geld ook gebaseerd is op het hebben van kinderen, en dan hoor je ze niet.

Bv langdurigheidstoeslag en van dit soort dingen



Dus tel uit je winst en wees blij dat je het zo goed hebt!



Pardon? Ik werk en ga straks er bij studeren. Alleenstaande moeder van een dochter en een dode ex.



En of ik de hele dag niks zit te doen achter de pc. Wat een aanname zeg....
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 27 augustus 2014 @ 19:06:

[...]





Ben jij echt zo dom of doe je alsof je dom bent

Lees eens wat meer over MOE-landers en de verdrukking op de arbeidsmarkt.

Ik snap niet dat jij dit nog je strot uit krijgt.



Nee jij bent dom! Waarom zijn die Polen hier IN DE EERSTE PLAATS gekomen, net als de Turken jaren geleden? omdat de Nederlanders het werk NIET WILLEN doen.

Dus ga lekker gewoon aso zijn en bemoei je niet met dingen waar je niks van weet...
[quote]Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 22:26:

[...]





Ik krijg geen alimentatie en het kind is ook niet de helft van de week bij me.

Voor mij zijn het allemaal cadeautjes hoor, ik verwacht helemaal niks, en in 2015 wordt er heel veel afgeschaft. Ik heb nog niet eens een kind, maar officieel ben ik alleenstaande ouder, terwijl ik gewoon samen met mijn vriend het kind ga opvoeden.







Wil je de kosten daarvan dan ook gewoon samen met je vriend , ophoesten en niet op de samenleving teren. Die "potjes" zijn ter ondersteuning voor hen die het financieel niet rond krijgen, niet voor "slimmeriken" die zich op aparte adressen inschrijven.om zo te kumnen leven van de "kadootjes" van de belastingbetaler.



Dit soort gedrag doet pleiten om al die regelingen maar af te schaffen. Kind willen? Eerst sparen dan.



Bah
Alle reacties Link kopieren
Dank je Carry-B!

Maar hoe zit het dan met de alleenstaanden die wel willen werken, maar niet kunnen? Bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid? Die leven ook op een minimum.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 28 augustus 2014 @ 09:31:

Dank je Carry-B!

Maar hoe zit het dan met de alleenstaanden die wel willen werken, maar niet kunnen? Bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid? Die leven ook op een minimum.Daar heb ik geen praktijkvoorbeeld van in mijn omgeving dus daar weet ik het fijne niet van . Het lijkt mij dat je dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt met alle kindertoeslagen er gewoon bij.Volgens mij is een arbeidsongeschiktheidsuitkering iets hoger dan bijstand.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:diaa schreef op 28 augustus 2014 @ 08:46:

[quote]Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 22:26:

[...]





Ik krijg geen alimentatie en het kind is ook niet de helft van de week bij me.

Voor mij zijn het allemaal cadeautjes hoor, ik verwacht helemaal niks, en in 2015 wordt er heel veel afgeschaft. Ik heb nog niet eens een kind, maar officieel ben ik alleenstaande ouder, terwijl ik gewoon samen met mijn vriend het kind ga opvoeden.







Wil je de kosten daarvan dan ook gewoon samen met je vriend , ophoesten en niet op de samenleving teren. Die "potjes" zijn ter ondersteuning voor hen die het financieel niet rond krijgen, niet voor "slimmeriken" die zich op aparte adressen inschrijven.om zo te kumnen leven van de "kadootjes" van de belastingbetaler.



Dit soort gedrag doet pleiten om al die regelingen maar af te schaffen. Kind willen? Eerst sparen dan.



Bah



Euhh, pardon?

Ik zeg net dat dat het allemaal cadeautjes zijn, echt niet dat ik mij 'op een apart adres heb ingeschreven om zo te kunnen leven van de belastingbetaler' . Zoals je ook heb kunnen lezen weet ik niet eens van alle potjes. Je moet eerst even een waas voor je ogen weghalen zodat je goed kunt lezen.
Oh fijn, ik ga erop achteruit want ik werk teveel als alleenstaande ouder. Misschien moet ik de bijstand maar eens gaan proberen.
Alle reacties Link kopieren
ik zit hier met mijn kin op mijn knietjes te lezen...



ik hoor altijd wel loze kreten als "werken moet lonen" maar dit topic laat het echt zien hoe lucratief het is niks te doen en kinderen te hebben.



ik ga maar weer een deur verder want ik ben het volledig met de conclusie van carrie bradshaw hierboven eens en word hééél pissig van het gejammer om dit onderwerp.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 28 augustus 2014 @ 09:31:

Dank je Carry-B!

Maar hoe zit het dan met de alleenstaanden die wel willen werken, maar niet kunnen? Bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid? Die leven ook op een minimum.volgens mij gaat het om de hoogte van je inkomsten en niet om het soort inkomsten. weinig krijgen of verdienen=toeslagenregen
En doooooor!
Het wordt voor iedereen weer een slecht jaar. Zorgpremie stijgt net als eigen risico.

Maar volgens de lachende geit en zijn loensende maatje gaat het goed in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 28 augustus 2014 @ 10:09:

[...]





Daar heb ik geen praktijkvoorbeeld van in mijn omgeving dus daar weet ik het fijne niet van . Het lijkt mij dat je dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt met alle kindertoeslagen er gewoon bij.Volgens mij is een arbeidsongeschiktheidsuitkering iets hoger dan bijstand.



Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is 70% van je laatst verdiende loon,dus de hoogte bij iedereen verschillend.

Mijn uitkering is onder het minimum , beslist niet hoger dan de bijstand.
Alle reacties Link kopieren
quote:lammy schreef op 28 augustus 2014 @ 11:07:

Het wordt voor iedereen weer een slecht jaar. Zorgpremie stijgt net als eigen risico.

Maar volgens de lachende geit en zijn loensende maatje gaat het goed in Nederland.



en de lachende geit en zijn loensende maatje hebben gelijk.



de mensen die het geld verdienen in nederland (het MKB) merken het bijna allemaal. het trekt aan. er komen meer opdrachten, consumenten kopen makkelijker, de omzetten gaan omhoog, facturen worden sneller betaald. dat levert allemaal geld op voor ons, maar ook voor o.a. de overheid.
En doooooor!
quote:carrie-bradshaw schreef op 28 augustus 2014 @ 08:12:

[...]



Als alleenstaande ouder in een bijstandsuitkering met een gemiddelde huur en twee kinderen krijg je maandelijks ong ¤ 1750 euro gratis geld. En dan ieder kwartaal 600 kinderbijslag. Daar hoef je niks voor te doen behalve dus kinderen hebben.

TO suggereert in haar openingspost dat deze ouders vanaf volgend jaar 260 (ben het precieze bedrag even kwijt forum mobiel) minder gratis geld krijgen en dat het dus heel zielig is als een alleenstaande thuiszittende ouder ineens nog maar 1500 euro krijgt. Echter vergeet TO te vermelden dat er voor deze groep 233,- per maand extra kind gebonden budget vrij komt, waardoor de achteruitgang nihil is.



Ik ben geen alleenstaande werkende ouder maar ik begrijp uit een ander topic dat daar dus wel duizenden euro's per jaar uit de subsidiepot gesnoept worden. Ik zou het zelf echt niet kunnen of willen, maar ik snap best dat thuisblijven zo erg interessant wordt want hey je moet in een gemiddelde functie toch wel snel 32-40 uur gaan werken wil je ook 1700 euro verdienen. En als je dat dan helemaal zelf verdient dan moet je ineens ook allemaal gemeentelijk heffingen betalen en je eigen advocaat. Iets waar je in de bijstands gewoon vrijstelling of subsidie voor krijgt.



Amand merkt ook terecht op dat de alimentatiebetaler die dus geen kind op zijn adres heeft staan nooit van die toeslagen krijgt, wel alimentatie betaalt en nu vanaf volgend jaar ineens zijn tegemoetkoming hierin kwijt is. Dat kan (afhankelijk van de hoogte van alimentatie) oplopen tot duizenden euro's per jaar.



Al met al zijn het dus de werkenden (alleenstaande) ouders en de alimentatiebetalers die er op achter uit gaan en juist de bijstandsmoeder wordt weer zonder kleerscheuren door deze bezuinigingsronde geloodst.



Neeeee dit wist ik echt niet. Geen wonder dat werken dan niet loont.

Alles lekker goedkoop. Kind op peuterspeelzaal voor 8 euro per week.
Alle reacties Link kopieren
8 euro?

hier is peuterspeelzaal gratis voor minima.

en 2 dagen BSO per week voor niks.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Goede post Carrie B.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 28 augustus 2014 @ 11:12:

[...]





Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is 70% van je laatst verdiende loon,dus de hoogte bij iedereen verschillend.

Mijn uitkering is onder het minimum , beslist niet hoger dan de bijstand.Maar krijg je dan geen aanvullende bijstand? Of woon je samen?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:JohanDerksen schreef op 28 augustus 2014 @ 13:48:

Goede post Carrie B.

Domme post.Teruggave van belastingen en premies en heffingskortingen worden gekort op je bijstandsuitkering. Dat weet toch iedereen?

Heffingskortingen zijn vooraf al bekend en worden dus voorafgaand aan de uitbetaling door de BD al door de SD ingehouden op de maandelijkse uitkering. Evenals kinderalimentatie en eventuele partneralimentatie. Krijg je minder binnen dan ingehouden door de SD dan kun je achteraf met de papieren van de BD proberen of je het restant alsnog van de BD krijgt. Dat is de werkelijkheid in bijstandsland.



Maar kakel rustig verder over die bijstandstrekkers die slapend rijk worden.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Pffft... Als ik dit soort topics doorlees, voel ik me altijd zo genaaid. Slecht om te lezen voor mijn gevoel van solidariteit en rechtvaardigheid.



Het is mooi dat we een verzorgingsstaat hebben en dat we voor elkaar kunnen zorgen. Ik draag daar graag aan bij dat we dat met elkaar kunnen houden. Ik zou alleen graag willen dat fraude en misbruik eens adequaat wordt opgespoord en keihard wordt aangepakt. Dat is wat bij mij persoonlijk het draagvlak aantast.



Goed geschreven carrie-bradshaw. Niet leuk om de feiten te lezen, maar het opent wel even weer je ogen.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 28 augustus 2014 @ 14:14:

[...]





Maar krijg je dan geen aanvullende bijstand? Of woon je samen?Ik woon samen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aanmaaklimonade schreef op 28 augustus 2014 @ 14:35:

Pffft... Als ik dit soort topics doorlees, voel ik me altijd zo genaaid. Slecht om te lezen voor mijn gevoel van solidariteit en rechtvaardigheid.



Het is mooi dat we een verzorgingsstaat hebben en dat we voor elkaar kunnen zorgen. Ik draag daar graag aan bij dat we dat met elkaar kunnen houden. Ik zou alleen graag willen dat fraude en misbruik eens adequaat wordt opgespoord en keihard wordt aangepakt. Dat is wat bij mij persoonlijk het draagvlak aantast.



Goed geschreven carrie-bradshaw. Niet leuk om de feiten te lezen, maar het opent wel even weer je ogen.Jij bent op de hoogte van fraude en misbruik? Dan is het de hoogste tijd dat jij daarvan aangifte doet. Of is het alleen verbale diarree in je onderbuik, waar je last van hebt?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Ben ik nou gek of hoe zit dat?

Een alleenstaande ouder ontvangt toch rond de 1500 euro i.p.v. 1700? En dat is dan bijstand en toeslagen samen.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 28 augustus 2014 @ 12:01:

8 euro?

hier is peuterspeelzaal gratis voor minima.

en 2 dagen BSO per week voor niks.Je bent alleen minima als je een bijstandsuitkering hebt? Of "krijg" je dit ook als je een inkomen uit werk hebt op het sociale minimum?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:Keausje schreef op 28 augustus 2014 @ 14:42:

Ben ik nou gek of hoe zit dat?

Een alleenstaande ouder ontvangt toch rond de 1500 euro i.p.v. 1700? En dat is dan bijstand en toeslagen samen.De hardwerkende Nederlander telt graag alle mogelijk belastingteruggaven en heffingskortingen op bij het bedrag van een bijstandsuitkering. Ze "vergeten" alleen even gemakshalve dat die allemaal gekort worden op diezelfde bijstandsuitkering. En ze vergeten ook even dat zelf ook volop uit de staatsruif vreten met hun hypotheekrente-aftrek en andere aftrekposten.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven