Tuinbestrating, ideeen?

03-03-2009 21:26 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Van het voorjaar moet de achtertuin eraan geloven. De tegels die er nu inliggen gaan eruit, en ook de plantenbakken gaan weg. We gaan dus eigenlijk overnieuw beginnen. Omdat we een achtertuin op het noorden hebben, en de buurvrouw 2 katten, willen we geen planten meer (althans niet meer in de vaste grond) De hele achtertuin 11 bij 5 meter, wordt dus met tegels bestraat, en zet ik er daarna wel wat losse bakken met zomerbloeiers in.

Maar ik heb geen idee of ik nou effen tegels moet nemen of 2 kleuren door elkaar, of grote vlakken erin. Ben helemaal leeg, ideeen zijn meer dan welkom!!!!
Alle reacties Link kopieren
Nou dit soort plannen hebben wij ook dus ik ga mooi meelezen.

Ook ben ik benieuwd wat zo iets nou ongeveer kost.
Alle reacties Link kopieren
Aaaah nog eentje!

Heb jij dat nou ook als je voor tegels gaat kijken dat je denkt: het zal wel????
Alle reacties Link kopieren
Ik zag vanmiddag iets leuks: een mal waarmee je zelf tuintegels kon gieten met beton. Ik vond ze wel grappig, rond met een zon erin.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook her en der wat ideetjes aan het opdoen voor onze achtertuin. Wordt pas wel volgend jaar gedaan, maar toch ff aan het rondneuzen.



Via google en intypen sierbestrating kom je al een heel eind. Ook als je op afbeeldingen zoekt. Staan leuke voorbeeldjes tussen.



De kosten zijn denk ik afhankelijk van of je het zelf doet of dat je het laat doen. Mijn moeder was voor een simpele tegel, maar in verschillende kleurtjes, 3200 euro kwijt. En dit was dan incl het leeg halen van de oude tuin, afvoeren van de troep en bestraten etc. Dus een totaal prijs voor een tuin ongeveer zo groot als die van jou. Tegels lagen wel recht toe/recht aan.



Wat ik zelf ook mooi vindt is het gedeelte waar je tuinset staat met houten terrastegels te bestraten. Of bijvoorbeeld met van die lange houten terrasdelen.



Zoveel mogelijkheden... :-)
Alle reacties Link kopieren
Tsja, als je een zak met centen hebt, dan kan je alle kanten op. Ga gewoon zaterdag eens langs bij een bedrijf dat doet in sierbestrating en kijk naar wat je mooi vind. (of je googled daar eens op)



Beetje lastig voor ons om te zeggen wat jij mooi moet vinden he



Mocht je goedkoop willen, dan is de gewone stoeptegel altijd nog een optie. Als je op internet zoekt, dan zie je dat die praktisch gratis op te halen zijn her en der.
Alle reacties Link kopieren
In het kader van goedkoop: Als je grindtegels ondersteboven in de tuin legt, heb je ook nog wel een aardige betontegel van 40x60 cm. Weer eens wat anders dan de standaard 30x30 stoeptegel.



Ik vind zelf de echt oude klinkertjes mooi. Passen ook goed bij ons oude huisje. Vooralsnog hebben wij onze zinnen gezet op oude waaltjes, maar duur!!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan van de zomer (als onze aanbouw klaar is) ook de tuin aanpassen. We hebben nu eigenlijk een best mooie tuin, maar hij is voor ons te bewerkelijk.

We gaan ook voor volledig bestraten om de simpele reden dat we beiden een hekel aan tuinieren hebben. Wij willen gaan voor wat grotere tegels in een wat donkere kleur afgewisseld met wat stukken waar we iets van grind doen. De afwisseling van donkere tegels en licht grind lijkt ons ook wel wat. En der (grote)potten met planten en bloemen neer te zetten om wel een tuinidee te houden (water geven moet ons wel lukken ).

Verder zullen wij ook een aanzienlijk deel van de tuin (1/4, 1/3?) vrijhouden voor een kattenren voor mijn 3 katten. Daarvoor wil ik dus ook een verharde ondergrond. Daarin zullen we verder wat boomstronken en ander klim- en speelmateriaal voor de katten zetten.

Wat het gaat kosten weet ik nog niet, daar moet ik me nog in verdiepen. Maar zoals mijn man altijd zegt: geld kost het toch, dus als je wat wilt, dan moet dat maar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar onze hele tuin laten bestraten. Qua stenen hebben we gekeken naar het best betaalbare, het zijn uiteindelijk kleine (9x9 cm) steentjes van de Gamma geworden in de kleuren rood/geel/bruin. Wij hebben een tuin van 67 m2 en de gehele tuin is bestraat. Wil wel ff meegeven dat het echt een ontzettende rotklus is! Wij hebben nl. de hele tuin zelf uitgegraven en dit is echt een takkewerk. Mijn vriend + vrienden zijn er zes zaterdagen mee bezig geweest! Nu moet ik wel zeggen dat onze hele tuin 25 cm uitgegraven moest worden en je moet ook ergens met dat zand heen... Dus elke keer zand scheppen-in de aanhanger scheppen-aanhanger naar gemeentereiniging-weer terug rijden en overnieuw beginnen... Echt een vervelend werkje!



Totale kosten voor ons: stenen + zand (ophoogzand) = ¤ 1300,- En dit was een redelijke prijs volgens mij. Hier zit het leggen niet bij hoor, dit heeft 'een vriendje' gedaan, uiteindelijk kostte dat zo'n 400 euro geloof ik...
Alle reacties Link kopieren
quote:nero schreef op 04 maart 2009 @ 13:27:

Wij hebben vorig jaar onze hele tuin laten bestraten. Qua stenen hebben we gekeken naar het best betaalbare, het zijn uiteindelijk kleine (9x9 cm) steentjes van de Gamma geworden in de kleuren rood/geel/bruin. Wij hebben een tuin van 67 m2 en de gehele tuin is bestraat. Wil wel ff meegeven dat het echt een ontzettende rotklus is! Wij hebben nl. de hele tuin zelf uitgegraven en dit is echt een takkewerk. Mijn vriend + vrienden zijn er zes zaterdagen mee bezig geweest! Nu moet ik wel zeggen dat onze hele tuin 25 cm uitgegraven moest worden en je moet ook ergens met dat zand heen... Dus elke keer zand scheppen-in de aanhanger scheppen-aanhanger naar gemeentereiniging-weer terug rijden en overnieuw beginnen... Echt een vervelend werkje!



Totale kosten voor ons: stenen + zand (ophoogzand) = ¤ 1300,- En dit was een redelijke prijs volgens mij. Hier zit het leggen niet bij hoor, dit heeft 'een vriendje' gedaan, uiteindelijk kostte dat zo'n 400 euro geloof ik...
Alle reacties Link kopieren
Sorry, 2x gepost...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Op de een of andere manier, denken jullie dat mijn tuin low-budget moet opgeknapt worden , ik denk dat dat komt door de reactie van zuchtervan?!?!?!



Grind lijkt mij niet zo'n goed idee, ik denk niet dat de buren in hun tuin een ren gaan maken voor hun katten. Zou natuurlijk grandioos zijn, maar tot die tijd moet ik niet een verleidelijke kattenbak maken in mijn tuin (die gaat er nu dus uit)



Mijn idee was meer of mensen ideeen hadden over kleuren, vlakverdeling of mensen zelf een volledig bestraten tuin hebben, misschien foto's, niet zozeer wat het allemaal gaat kosten. Ik laat overigens de klus gewoon door een tuinman doen.



Ik ben al bij diverse tegelboeren geweest, maar ik vind het zo slaapverwekkend, en niet interessant, ik kan me er gewoon geen beeld bij vormen zeg maar.
Houten vlonders en af en toe 'n vierkant open laten waar je 'n klein vierkant vijvertje in maakt. Beetje oosters minimalisme qua planten en lantaarns.
Wij zijn net met de tuin bezig. Wij hebben nu een groot terras van CastleStone, grijs, in wildverband gelegt. Daar een pad naartoe van waaltjes. Verder een border (half rond van achter de tuin tot helemaal links) van tufsteen. Daar komen planten en verder komt er ook gras in de tuin. Ik wil juist wel tuin en groen.. heerlijk..



Je zou tips kunnen opdoen in tuinbladeren. Misschien heb je een bibiotheek in de buurt, die hebben vaak ook stappels tijdschriften. Anders langs een zo'n bedrijf. Die hebben vaak ook voorbeelden. En je tuinman zou misschien iets kunnen tekenen.. Succes
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij zijn ook bezig met bestrating

Hier heb ik mooir dingen gezien: http://www.morssinkhof-sierbestrating.nl/



In de pdf-folder staan ook bestratingspatronen. Best handig



Succes
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben tweedehands waaltjes gekocht en op de plek waar ons terras is een groot vlak gemaakt van een soort leistenen. Hierdoor heb je wat afwisseling. De tweedehand waaltjes waren niet niet zo duur, via een bedrijf in het zuiden van het land besteld.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet waar je woont, maar in Appeltern zitten modeltuinen waar gebruikt gemaakt wordt van bijna alle soorten bestrating. Misschien leuk om eens te kijken en daar ideeen op te doen?
Alle reacties Link kopieren
Winkelfanaat: waar lees jij dat iedereen denkt dat het low-budget moet? Er wordt een keer gezegd 'mocht je het goedkoop willen' en voor de rest geeft iedereen volgens mij gewoon ideeen.



Met grind bedoel ik overigens wel wat grotere keizels en niet het kleine spul wat katten uit kunnen graven. Als jij een wat grover grind hebt kan een kat best een steentje opzij duwen, maar kan hij er niet echt in graven. Wij hebben nl ook wel katten vrij rondlopen in de buurt.



Je hebt ook wooncentra die adviseurs hebben die je daarover kunnen adviseren. Dan kun je gewoon aangeven wat globaal je wensen zijn of wat je kaders zijn en daarbinnen kunnen zij dan wat dingen voor je bedenken of je tips of ideeën geven. Ook al vind je het niet het leukste werk, het is wel raadzaam om er wat tijd aan te besteden, zodat je ook iets naar je wens krijgt.

Een keuken uitzoeken was ook niet mijn grootste hobby, zal blij zijn dat dat ding er straks gewoon in zit. Maar wel handig dat hij ook praktisch en naar je zin is, want je bent er wel regelmatig. Zo zie ik het ook met je tuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag bij mij in de buurt bij een vloeren/tuintegel bedrijf [...]toevallig een hele leuke tegel. Sandstone Summer heette de collectie volgens mij. Hele lichte pasteltinten met kleine kleurverschillen. Net alsof je door Griekenland of Turkije loopt. Knus en Vrolijk, helemaal mijn ding. Daarnaast hadden we bij dat bedrijf nog vele andere keuzes, niet al te duur en van goede kwaliteit. Zeker een aanrader!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2014 17:29
Reden: Spam
% gewijzigd
Google en pinterest, alles wat je leuk vindt bewaren.

Bestrating moet ook bij de kleur van je huis passen.

Wat heb je om je tuin heen, schuttingen?
Alle reacties Link kopieren
Zoek je vooral ervaringen van anderen of zal ik wat plaatjes van tuinbestrating plakken?
wat een armoede om de hele!!! tuin te bestraten. Dat is de doodsklap voor bijen, vlinders, egels.
11x5 is een flink oppervlak. Ik zou in ieder geval voor grote tegels kiezen, eventueel afgewisseld met iets kleinere tegels. Die kun je dan in een patroon leggen. Hoe groter de tegels, hoe minder ook het onkruid wat er tussen kan groeien. Ik denk dat meerdere kleuren of tinten van één kleur het leukst is. Dat maakt het speelser.



Beton laten gieten kan ook, daar kunnen ze mooie patronen in maken. Ik vraag me alleen af of je dan je tuin ooit nog kunt aanpassen. Of zit je dan met een stuk beton van 55 vierkante meter?



Je zou de bestrating ook kunnen afwisselen met een stuk (kunst)gras.
Oh, heeeel oud topic. Zie ik nu pas...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven