Werk & Studie alle pijlers

apothekersassistent, stressvol?

22-08-2014 07:55 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had het plan om een carriereswitch te overwegen naar apothekersassistent. Maar ben na een dag meekijken nogal geschrokken van de hectiek in de apotheek.



Hard werken, nauwelijks tijd om even met collega's bij te praten, werken onder tijdsdruk



Voor de mensen die al langer in een apotheek werken: is dit beeld inderdaad zoals het is in de meeste apotheken?



Dan ga ik toch maar doorzoeken naar een andere soortgelijke opleiding namelijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Haha. Ik dacht.. Eens even lezen of mijn topic al reacties heeft... ?. Voor de mensen die in de apotheek branch werkzaam zijn: wat zijn volgens jullie de leuke kanten van dit vak? En zit er nog veel verschil tussen werken in openbare en ziekenhuis apotheek?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht .. Even lezen of mijn topic al reacties heeft... Genoeg dus! Waar ik nog even benieuwd naar ben: zit er wel verschil tussen werken in ziekenhuis en openbare apotheek? En.. Wat zijn de leuke kanten van het vak?
Alle reacties Link kopieren
Huh, kan je in Nederland dan niet zomaar naar iedere apotheek om je medicijnen te halen?



Ik werk een uur van mijn huis en ik haal medicijnen tijdens mijn lunchpauze, gewoon met een receptje van de huisarts. Nu heb ik geen ingewikkelde medicijnen gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een openbare apotheek en ik vind alles wat met medicatie te maken heeft gewoon interessant. Hoe het werkt, waar het wel en niet mee samen kan en hoe het iemand zich beter kan laten voelen. En natuurlijk moet je ook een beetje weten wat voor bijwerkingen er kunnen optreden, zodat je mensen erop kunt voorbereiden mocht dat nodig zijn. Je voert diverse gesprekken met mensen over van alles en nog wat en er komt ook een groot deel zelfzorg bij kijken. En het is leuk als je mensen een beetje leert kennen. Wij bereiden ook nog en dat is ook een leuke afwisseling. Dat wordt tegenwoordig echter niet meer vaak gedaan.

Het nadeel is dat de verzekeraars gewoon bepalen wat je moet leveren. En dat maakt het werk aan de balie niet altijd even leuk. Mensen denken dat we ze met opzet pesten, maar wij kunnen niet anders. Vaak is een bepaald merk gewoon niet leverbaar via onze groothandel, dus moeten we iets anders bestellen. Heel jammer, want daar ben je veel tijd aan kwijt. Dan heb je iets besteld, en komt het niet, dus moet je weer iets anders bestellen.

Ik heb een paar keer meegekeken in het ziekenhuis en daar heb je verschillende functies. Je kunt er puur werken voor het bereiden, in de politheek (waar je dus patiënten ziet), op de afdelingen medicatie rondbrengen (moet je tegen kunnen, ik kan het niet) of intern op de logistieke afdeling (waar je geen patiënten ziet). Ik heb hele uitgebreide rondleidingen gekregen die door mijn school werden georganiseerd.

Ik ben er wel van overtuigd dat er veel verschil zit in apotheken. In eerdere reacties stond ook wel dat sommige erg stressvol rondlopen en anderen weer erg relaxed zijn.

Als je twijfelt over het werk: je kunt best een aantal apotheken bellen en vragen of je een dagdeel mee mag kijken. Ik heb ook wel eens mensen over de vloer die willen weten wat er zich allemaal achter de balie afspeelt en wat er soms zo stressvol kan zijn.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Sorcha: technisch gezien kan het wel, zolang jij in Nederland woont en gewoon verzekerd bent. Maar het is fijn om al jouw medicatiehistorie bij één apotheek te hebben, zodat ze betere medicatiebewaking kunnen uitvoeren.

Zeker als je allergisch bent voor bepaalde middelen is het voor je eigen veiligheid wel zo verstandig om bij één apotheek ingeschreven te staan. En verder bestaat er nog de privacywet die ervoor zorgt dat informatie alleen met jouw toestemming uitgewisseld mag worden. Er zit veel extra werk aan als jij als onbekende patiënt bij een willekeurige apotheek aanklopt, omdat ze moeten uitzoeken wie je bent of je al dan niet andere medicijnen gebruikt.
Ik vind zelf het werken in een poliklinische apotheek eigenlijk het leukst. (een gewone apotheek, maar dan bij het ziekenhuis). Dit houdt in, veel balie en hierdoor veel patiëntencontact. Heel veel eerste uitgiftes, dus veel medicatiebewaking, uitleg geven, overleggen met artsen. Hierdoor vind ik dat ik mijn kennis vol kan benutten en echt zorg kan verlenen. Je hebt daardoor wel meer ad hoc werk. Daar moet je tegen kunnen, maar dat is het sowieso. Er is gewoon niets van te zeggen of je het druk gaat hebben of minder druk. Vlak voor de vakanties is het wat drukker en rond de feestdagen al helemaal!



Ik vind de patiënten in een poliklinische apotheek ook vaak wat aardiger. Bij ons krijgen ze vaak het geneesmiddel voor de eerste keer mee, dus nog niet: "ik wil dit merk!!" want het is de eerste keer. Misschien hebben de mensen ook meer het idee dat ze te gast zijn (we hebben geen vaste patiënten, al zien we wel heel veel mensen vaak terug komen). En als ze het te druk vinden in onze apotheek, dan lopen ze niet eens binnen en gaan ze naar de apotheek waar ze normaal gesproken komen. Hierdoor mopperen de mensen minder.

De poliklinische apotheek waar ik nu sta, is 24/7 open. Hierdoor is het eigenlijk ook altijd opgeruimd.

Bijna geen bak met afhalers. Geen overvolle stapel bestellingen voor patiënten. De bestelling is vaak alleen voor de voorraad en die wordt snachts al weggewerkt waardoor we 's ochtends direct in een opgeruimde apotheek aan de slag kunnen.

Omdat er achter de schermen eigenlijk vrij weinig te doen is in een poliklinische apotheek kan ik mijn hoofd volledig bij de balie houden.

Ik heb in een gewone stadsapotheek gewerkt. Ik had daar veel extra taken (voorraadbeheer, bankstorting klaarmaken, astma/copd, begeleiden van vakantiekrachten en herhaalservice). Helaas door de bezuinigingen was er te weinig tijd om al die taken goed te doen.

Was ik bezig met voorraadbeheer dan was ik in mijn gedachte bij de balie, gaat het daar allemaal wel goed, moet ik niet even bijspringen? En als ik aan de balie stond dan was ik met mijn hoofd ook achter, eigenlijk moet dit en dat nog gebeuren aan de voorraad, de bankstorting moet vandaag nog verwerkt worden. En als klap op de vuurpijl stond er dan ineens zonder aankondiging vooraf een weekendhulpje op de stoep die ik nog even wegwijs moest maken.

Dit werkte bij mij niet meer. Ik was 's avonds nog met mijn hoofd bezig in de apotheek. Sliep slecht en mijn zaterdag had ik echt nodig om bij te komen.

Mijn baas kon geen oplossing bieden en toen ben ik op zoek gegaan naar een andere apotheek.

En het fijne is, er is volop werk in de apotheek! Ik hoor wel eens apothekers zeggen; Apothekersassistentes genoeg, maar goede apothekersassistentes helaas te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt een verschrikkelijk fijne apotheek, waar de medewerkers zelf het ook naar hun zin lijken te hebben. Ik zie ze onderling als ze bezig zijn met medicijnen enzo ook veel gewoon even praten en lachen.



Overigens heb ik nog nooit lang hoeven wachten ondanks dat er maar twee balies (en maar 1 pinapparaat ) zijn. Ik kan gewoon direct mijn recept ophalen als ik bij de huisarts ben geweest, en toen de huisarts een keer vergeten was om het door te sturen heeft mijn apotheek dat toen heel keurig opgelost! Zelf bellen en vragen en ze hebben toen gewoon even de tijd en moeite genomen om het te regelen, nog vlak voor sluitingstijd. Ook niet noodzakelijke medicatie; ging gewoon om de pil nota bene. Volgens mij heb ik echt ontzettend geluk als ik het zo lees. Maar goed; deze apotheken bestaan dus ook, als ik hen zo zie zou ik zelf bijna spontaan aan een opleiding beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen fijne apotheek, het is er meestal hartstikke druk en de assistentes die er werken lijken nooit haast te hebben.



Om een indicatie te geven over de wachttijd: ik trek een nummertje, ga vervolgens boodschappen doen bij de AH die 3 km verderop zit en kom vervolgens terug en dan ben ik bijna aan de beurt.

Degenen die voor mij zaten te wachten zaten me vol verbazing aan te kijken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Pejeka : waarom laat je je recept dan niet door de HA naar de apotheek sturen ipv het zelf mee te nemen en dan te gaan staan wachten daar? Laat het doorsturen en ga dan na 2 dagen het afhalen. Hoef je maar 1 keer naar de apotheek en maar 1 keer te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie allemaal reacties over hoe mensen het als klant in de apotheek ervaren... daar heeft de TO toch niks aan... Wachttijden hoeftniks over het werk te zeggen :p

Ben zelf na een jaar met de opleidinf gestopt. Idd al om de werksfeer die je zelf al aan gaf; lopen racen heel de dag, nooit even een paar minuutjes met collegas kletsen.. Vergeet niet dat je als leerling afhankelijk bent van wat je collegas je leren en als de werkdruk zo hoog ligt schiet leerlingbegeleiding er al gauw bij in.

De opleiding zelf vond ik vrij slecht; veel vakken waarbij je net zo goed zelf een samenvatting van je boek kunt maken en daarnaast uren bereiden terwijl je daar in de praktijk niks mee doet (bijna alle apotheken bereiden niet meer). Meeste moet je dus op je werk leren als daar tijd voor is.



Bezint eer ge begint is mijn advies jammer genoeg...
Alle reacties Link kopieren
dankjewel voor je reactie!
quote:pejeka schreef op 22 augustus 2014 @ 09:13:

In de apotheek waar ik altijd kom, is het zeker druk, maar om nou te zeggen dat de medewerkers zich over de kop werken, nee. Ze doen wat ze doen moeten in een normaal tempo, ik zie echt nooit mensen gestresst rondrennen.



Gezeur van klanten? Dan moet je zorgen dat er niks te zeuren is. Als klanten meteen de juiste medicijnen meekrijgen en snel en accuraat geholpen worden, valt er ook niks te zeuren. Het meeste gezeur ontstaat omdat klanten terugkomen omdat ze iets anders hebben meegekregen dan voorgeschreven is, omdat medicijnen die besteld zouden worden, er niet zijn, omdat mensen eindeloos staan te wachten (bij mijn apotheek regelmatig een half uur of meer) om vervolgens te horen te krijgen dat de medicijnen niet op voorraad zijn en dat ze dus later terug moeten komen (en weer moeten wachten, enz.). Ja, en dan willen klanten wel eens "zeuren". En soms terecht, lijkt me.



Het meeste gezeur in de apotheek waar ik werk komt voor uit dingen die met de verzekering te maken hebben waar wij als apotheek ook niets aan kunnen doen. Verder komen in de apotheek waar ik werk in principe wachttijden van een half uur niet voor, omdat als het druk is elk aanwezig personeelslid voor aan de balie aan het werk is. Ja het is soms druk en stressen, maar er zijn ook rustigere periodes. Ik ben inmiddels 5 jaar apothekersassistente en heb het nog steeds prima naar mijn zin.



qua opleiding heb ik toendertijd bbl gedaan (werken en leren) je werkt dus dan gelijk in de apotheek. Merk wel dat de begeleiding die je krijgt erg afhankelijk is van welke apotheek je werkt. Opleiding die ik deed bij het roc vond ik goed in elkaar steken. Je kreeg er behalve het bereiden bv ook trainingen over hoe je advies moet geven aan de balie, hoe je bepaalde dingen uit moet leggen enzovoort. Het is zeker niet alleen maar samenvatten uit boeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven