Ik heb het gedaan, een melding gemaakt bij het AMK

10-07-2014 08:10 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend, hoorde ik mijn buurvrouw weer volledig uit haar dak gaan tegen 1 van de kinderen. Dit keer zo erg dat mijn honden er van aansloegen en mijn andere buurman en ik ons afvroegen wat er in godsnaam aan de hand was. Niet veel later zie ik mijn oudste buurjongen (9 jaar) compleet overstuur het huis uitkomen. Voor ik hem achterna kon, was zijn vader er al om hem te kalmeren, maar kon niet zien hoe dat afliep.



En nu heb ik het dus gedaan, ik heb een melding bij het AMK gedaan van het vermoeden van geestelijke mishandeling van mijn buurkinderen (per mail, ben niet zo sterk per telefoon)



Hoop dat ze mijn buurvrouw kunnen helpen, want dit kan niet langer zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikke46 schreef op 11 juli 2014 @ 16:22:

Is er inmiddels al iets bekend?Nee helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou belangstelling voor je buren tonen, die in een lastige situatie zitten, een vorm van hulpverlenen zijn? Ik zie het vooral als een vorm van samenleven. In hulpverleningsland wordt aangestuurd op versterken van het netwerk rondom een gezin met problemen, omdat dat een gezin kan beschermen. Die hulpverlening is van tijdelijke aard. Dus die buurvrouw die zo nu en dan een luisterend oor biedt of de kids een middagje mee wil nemen naar het strand kan het verschil maken. Ouders die ruzie hebben met elkaar en met de kids, groeit het duidelijk boven het hoofd. Daar zijn we gezamenlijk, als maatschappij, verantwoordelijk voor. Lekker makkelijk om te zeggen dat het ons pakkie aan niet is. Maar wel klagen over kinderen die ontspoord zijn of overlast bezorgen.

Ik ben het er trouwens mee eens dat in sommige gezinnen hulpverlening nodig is en of dat in dit gezin zo is, zou ik niet weten. Maar het is niet zaligmakend.
Alle reacties Link kopieren
Marlou, jij leeft in een hele fijne wereld.

Maar er zijn echt gezinnen, waar je niet zomaar aanklopt voor een kopje thee
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde mijn buurvrouw haar dochtertje (volgens mij is ze net 4) uitschelden voor teringmokkel... Vond het best shocking eigenlijk. Ik hoor dr wel vaak schreeuwen tegen haar kindjes en ook tegen haar man. maar dit had ik nog nooit gehoord. Maar om nou meteen het AMK te bellen vind ik wel heel ver gaan. Waar ligt de grens? Wanneer is het punt bereikt dat je een melding maakt?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn echt heel weinig mensen die voor iemand die oprecht belangstelling toont, de deur dicht smijten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marlou schreef op 11 juli 2014 @ 17:18:

Er zijn echt heel weinig mensen die voor iemand die oprecht belangstelling toont, de deur dicht smijten.

In jouw fijne wereld, klopt dat.

ik heb in wijken gewoond, waar de deur in je gezicht gesmeten wordt. 'Hoer, waar bemoei je je mee', valt onder een vriendelijke begroeting.

En de kans dat de deur niet opengedaan wordt, is ook zeer groot



Echt, ik bel niet graag aan bij een gezin waar geweld een normale omgangsvorm is
Laat ook maar. Sommige mensen wonen echt in Lalaland.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 11 juli 2014 @ 08:08:

[...]



dat de melding als kloppend kon worden bewezen



Maar nogmaals, zo werkt het niet. Een melding doen bij het AMK is niet net zoiets als aangifte doen van een misdrijf en dat vervolgens de rechter iemand veroordeeld omdat het bewezen wordt geacht.



Er wordt ook helemaal niet gekeken of de melder nou wel of niet 'gelijk' had, er wordt gekeken of er zorgen zijn over het opvoedklimaat en de ontwikkeling van een kind, er wordt gekeken of er sprake is van kindermishandeling en er wordt een advies gegeven over wat er nodig is. In een hoop gevallen wordt kindermishandeling niet bewezen geacht maar zijn er wél grote zorgen over een kind.



Kun je misschien een linkje geven van waar je die cijfers vandaan hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 11 juli 2014 @ 14:07:

Kleine kanttekening van iedereen roept: ga met je buren praten!

Ik heb in wijken gewoond, waar buren wonen, waar je echt liever niet mee gaat praten.

waarbij ik niet TO's situatie bedoel hoor. Maar echt niet alle buren zijn even benaderbaarWat voor wijken zijn dat dan volgens jou? Ik heb in chique wijken gewoond, in volkswijken en in Vinex wijken. In die wijken had je aardige buren en minder aardige buren maar ik heb echt niet het idee dat de buren in de ene wijk beter of slechter benaderbaar zijn dan in andere wijken. Oké ik heb nooit in een Vogelaarwijk gewoond maar ik heb eigenlijk wel het idee dat buren daar veel contact hebben met elkaar want veel werkloosheid dus veel thuis.
Alle reacties Link kopieren
Er zit natuurlijk een heel verschil tussen 'toevallig' een praatje aanknopen als je elkaar op straat tegenkomt en aanbellen om te informeren hoe het gaat. Als je het een beetje handig aanpakt, kan je door toevallige praatjes best een aardig beeld krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een mail terug gekregen, mijn melding is besproken met het AMK (dacht dat ik het AMK had gemaild, maar bleek meldpunt huiselijkgeweld te zijn) Er wordt aangeraden rechtstreeks melding te maken bij het AMK. Op het moment ben ik.op vakantie, maar maandag ga ik contact met ze opnemen.



(Is er trouwens een makkelijkere manier om je eigen topics terug te vinden, heb me nu rot gezocht)
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 28 augustus 2014 @ 15:23:



(Is er trouwens een makkelijkere manier om je eigen topics terug te vinden, heb me nu rot gezocht)



Onder je loepje kijken.



Bij Google kijken met;



site:forum.viva.nl .................. op de puntjes de titel van het topic, woorden en/of je nick.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt NU pas een mail terug?!
Alle reacties Link kopieren
Dus je melding is besproken met het AMK, en aan de hand daarvan adviseert het AMK een melding bij het AMK te doen? Na anderhalve maand?



Tjonge...
Alle reacties Link kopieren
quote:TNP schreef op 28 augustus 2014 @ 15:28:

Je krijgt NU pas een mail terug?!Ja, had eigenlijk al verwacht niets meer te horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 28 augustus 2014 @ 15:33:

Dus je melding is besproken met het AMK, en aan de hand daarvan adviseert het AMK een melding bij het AMK te doen? Na anderhalve maand?



Tjonge... Nee, ze had met het meldpunt huiselijk geweld gemaild in plaats van met het AMK. Wel belachelijk dat je daar pas na 6 weken een reactie van krijgt... Hou je ons op de hoogte, TO?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de situatie sinds dat je dit topic opende? Zijn er opnieuw zorgwekkende incidenten geweest?



Verder ongelooflijk hoe stroperig dit gaat. Een actie van AMK lijkt mij vooral nuttig als ze er gelijk mee aan de slag gaan. Nu is het bijna mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje dat is bizar, dat dat zo lang moet duren...



Overigens woont er bij mij in de buurt ook een vrouw die echt vreselijk met haar kinderen omgaat. Ik zie haar regelmatig bij de bushalte en het is tenenkrommend.



Laatst stond ze tegen mensen te schreeuwen en te lachen dat het toch belachelijk was dat zíj gemeld was bij de instanties want ze ging zich er toch niks van aantrekken van zo'n snotneus en hahahaah.

Dochter (denk jaar of 10) vroeg of moeder een paraplu wilde voor de regen maar kreeg alleen een snauw terug. Daarna ging moeder weer verder met haar hilarische gesprek.



Als dit nou één keer was... Maar ik heb haar ook een keer horen schelden met 'kutwijf' toen dochter in tranen was. En nog wel meer van dit soort incidenten. Ik heb alleen geen idee waar ze woont..
Alle reacties Link kopieren
quote:kastella schreef op 28 augustus 2014 @ 15:47:

Hoe is de situatie sinds dat je dit topic opende? Zijn er opnieuw zorgwekkende incidenten geweest?



Verder ongelooflijk hoe stroperig dit gaat. Een actie van AMK lijkt mij vooral nuttig als ze er gelijk mee aan de slag gaan. Nu is het bijna mosterd.Zelf weinig meer van mee gekregen, maar van de naaste buren van het stel, hoor ik dat ze zich ook zorgen maken, omdat ze regelmatig geschreeuw en gekrijs horen bij hun buren, ook na mijn melding. Dus de problemen zijn er nog steeds. Heb deze buren ook aangeraden om melding te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 28 augustus 2014 @ 15:44:

[...]





Nee, ze had met het meldpunt huiselijk geweld gemaild in plaats van met het AMK. Wel belachelijk dat je daar pas na 6 weken een reactie van krijgt... Hou je ons op de hoogte, TO?Vanzelfsprekend
Alle reacties Link kopieren
Ben ff weg maar lees later weer bij
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, dus dat je aan de bel getrokken hebt! (ja lag onder vuur hier)
Alle reacties Link kopieren
Beter een keer te vaak melden, dan een keer te weinig.



En mocht het loos alarm zijn, zij zien dat niet zo. Ze hebben liever dat er af en toe loos alarm is dat dat er niets word gemeld en een kind jaren lang mishandeld word.
Alle reacties Link kopieren
Naaa. valt mij erg tegen dat steunpunt huiselijk geweld niks met deze melding doet.

Das echt weer Nederland waar instanties niet met elkaar samenwerken terwijl ze er zijn voor dezelfde problemen. Dit is toch ook huiselijk geweld?

En dat 6weken later ook nog eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:bungaa schreef op 29 augustus 2014 @ 11:01:

Naaa. valt mij erg tegen dat steunpunt huiselijk geweld niks met deze melding doet.

Das echt weer Nederland waar instanties niet met elkaar samenwerken terwijl ze er zijn voor dezelfde problemen. Dit is toch ook huiselijk geweld?

En dat 6weken later ook nog eens.Dat hebben ze dus wel gedaan, ze hebben het voorval besproken met het AMK en daaruit is het advies gevolgd dat er rechtstreeks melding gemaakt moet worden bij het AMK, schijnbaar mogen die anders niets doen met de melding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven