Starten met Citalopram

27-08-2014 08:55 816 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat is de bedoeling...



Straks heb ik een afspraak met de dokter, die mij op advies van de psychiater Citalopram gaat voorschijven ivm een angststoornis en een beginnende depressie.

De angststoornis heb ik al zeker 10 jaar en ik heb goede en slechte perioden, maar helemaal weg is het nooit. Ook heb ik vreselijk veel lichamelijke klachten, waarschijnlijk door de altijd aanwezige spanning in mijn lijf.



Sinds de geboorte van mijn dochter gaat het echt niet goed. Eerst kreeg ik een postnatale depressie die helaas pas laat werd vast gesteld. Waardoor behandeling dus pas laat op gang kwam en ik al erg diep zat. Uiteindelijk ben ik er zonder medicijnen uit gekomen, maar de angst en paniek is nooit weg gegaan. De paniekaanvallen had ik wel redelijk onder controle, maar de angstgedachten kon ik niet stoppen, maar het was leefbaar.

Nu sinds een paar weken is de paniek ook weer volledig terug en zit ik weer thuis. Iedere ochtend is de angst voor een nieuwe dag er weer. En ik ben het zo zat, dat vechten tegen alles.



Na een afspraak met de psychiater vindt zij het tijd om nu dan maar aan de AD te gaan. Ik ben al 10 jaar bezig met verschillende therapieën en mezelf door de dagen heen worstelen. Ik wilde nooit aan de AD, maar nu weet ik even niet welke andere oplossing er is. Ik moet namelijk wel voor mijn kind zorgen en dat lukt niet. Zij raakt over haar toeren als ze bij mij is omdat ik zo gespannen ben en veel huil. Ik kan ook niks van haar hebben en val snel uit tegen haar. Ik heb al te veel aan mezelf.



Maar ik zie dus zo vreselijk op tegen het beginnen met de Citalopram. Wat gaat het doen met mij? Krijg ik veel last van de bijwerkingen? Lukt het me wel om me door de komende weken heen te slaan? Wat als het niet aanslaat? Ik ben bang voor de mallemolen van verschillende AD's proberen. Opbouwen, afbouwen, bijwerkingen etc.

Hopelijk kan ik hier mijn hart een beetje luchten en wellicht heeft iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 28 augustus 2014 @ 14:38:

[...]



Ik haal haar niet naar beneden. Ik stel gewoon een feit vast naar aanleiding van haar eigen uitlatingen omtrent haar dochter.



Het kind raakt in haar bijzijn over haar toeren, moeder valt tegen haar kind uit en kan niets van haar hebben.

Ik vind het nogal wat voor een klein kindje om dit te moeten verhapstukken. Dan ben je gewoon op dat moment geen goede moeder voor het kind.



Kun je alleen een goede moeder zijn als je altijd en overal geheel beheerst en overdacht op je kind reageert?

Want dan kunnen we allemaal wel inpakken.

Ik heb ook wel eens een dag dat ik veel minder kan hebben van mijn kinderen. Dan ben ik niet meteen een slechte moeder.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:dubbeltje4 schreef op 28 augustus 2014 @ 14:38:

[...]



Ik haal haar niet naar beneden. Ik stel gewoon een feit vast naar aanleiding van haar eigen uitlatingen omtrent haar dochter.



Het kind raakt in haar bijzijn over haar toeren, moeder valt tegen haar kind uit en kan niets van haar hebben.

Ik vind het nogal wat voor een klein kindje om dit te moeten verhapstukken. Dan ben je gewoon op dat moment geen goede moeder voor het kind.





Door de depressieve gevoelens is haar verstand toch niet met de noorderzon vertrokken? Iedereen kan toch begrijpen, dat dit niet goed is voor haar kindje om mee te moeten maken?





Hopelijk slaan de medicijnen aan en volgt ze een goede therapie zodat dit soort gedragingen in de toekomst niet meer voorkomen.



Hahaha, jij bent echt grappig. Dat heeft elke moeder wel eens.



Koekkoek
Alle reacties Link kopieren
Zo eens met Anna. Ik gebruik nu 10 jaar citalopram. 20mg per dag en mijn leven is zoveel fijner geworden. Ik wil ook dat ik er 10 jaar eerder mee was begonnen. Dan had mijn leven er toch wel heel anders uit gezien. Go for it Levin!!!!!!



En ook zo goed om al die positieve reacties te zien
quote:dubbeltje4 schreef op 28 augustus 2014 @ 14:40:

[...]



JIJ voegt niets nuttigs toe.



Ik maak zelf wel uit wat ik zeg, ik laat me door jou niets zeggen.Jammer dat je alleen maar poep praat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Levin5 schreef op 28 augustus 2014 @ 16:40:

[...]





Wat grappig dat je je zo goed voelde! Toch lekker, zo'n boost. Ook al is het dan misschien een placebo effect, dat maakt niks uit.



Ik lees net dat euforie een bijwerking kan zijn van die pillen.

Nou, dat verklaart een hoop, het was een bijwerking.

Maar wel een lekkere.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 28 augustus 2014 @ 22:48:

Zo eens met Anna. Ik gebruik nu 10 jaar citalopram. 20mg per dag en mijn leven is zoveel fijner geworden. Ik wil ook dat ik er 10 jaar eerder mee was begonnen. Dan had mijn leven er toch wel heel anders uit gezien. Go for it Levin!!!!!!



En ook zo goed om al die positieve reacties te zien



Goed om te lezen! Ik hoop straks precies hetzelfde te kunnen zeggen!



Gisteravond begonnen en ik voel me nu wel weer oke. Maar ik was vreselijk bang om dat pilletje in te nemen. Wel gedaan en meteen hartkloppingen. Geen bijwerking natuurlijk, maar gewoon mijn stomme angst. Ik viel ondanks de hartkloppingen redelijk snel in slaap (na een ontspanningsoefening), werd rond 4 uur even wakker door een raar gevoel in mijn maag. Een soort hongergevoel met een rare misselijkheid...



Toch snel weer in slaap gevallen, maar werd op van de zenuwen wakker. Te snel uit bed gesprongen en duizelig waardoor ik bijna omviel. Snel weer gaan liggen, alles begon te draaien en mijn oren te suizen. Les geleerd; rustiger mijn bed uit komen.. Daarna nog een uur of 3 vreselijk onrustig geweest. Dokter gebeld, maar zij geeft aan dat dit in principe geen bijwerkingen zijn van dat ene pilletje, maar gewoon angst, paniek en verkeerd ademhalen. Hooguit heb ik iets meer onrust in mijn lijf. Dus advies is om toch maar de eerste dagen 3 x oxazepam erbij te nemen, zodat die angst wat gaat liggen en ik me ook niet zo druk om die bijwerkingen.



En nu voel ik me eigenlijk wel goed. Eten lukt niet zo en ik heb een vreselijk droge mond. Dus pepermuntjes en flesjes water in de aanslag
Alle reacties Link kopieren
Merk dat ik steeds op zoek ga naar jouw topic om te zien hoe het met je gaat. Ik heb pasgeleden een tijdje slaappillen geslikt omdat mijn slaapritme door alle angsten zo ontregeld was dat ik niet meer kon slapen. Mijn ervaring daarmee is precies hetzelfde als wat je nu omschrijft. Elke keer als ik een pilletje had doorgeslikt wilde ik het het liefst mijn lijf weer uit hebben.



Dus de huisarts zal vast gelijk hebben dat het je angst en paniek is die je zo laat voelen. Wat een rotgevoel is het ook hé. Ik denk dat het het beste is om het zoveel mogelijk over je heen te laten komen en aan mensen om je heen te vragen om je in de gaten te houden. Althans, dat is meestal mijn tactiek als ik mezelf een beetje kwijt raak in de angst. Komt vast weer helemaal goed. Veel succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
hee levin, ik zag ook zo enorm op tegen die eerste pil, maar niet beginnen was ook geen optie. Ik werd enorm ziek de eerste dag, inclusief koorts en trillingen. Bleek ongelukkig toeval (of zoals ik denk psychische ontlading van het besluit). Wel had ik eerste nacht last van rusteloze benen.



Ik was ook heel alert op ieder signaal, wat mensen mij toen adviseerde zou ik nu ook jou willen adviseren, laat het er maar gewoon zijn, zonder het te analyseren. probeer leuke dingen te doen, niet teveel en rustig aan. En tsja, als ik mijn eigen adviezen zou opvolgen ging het vast ook beter met mij ;)
Alle reacties Link kopieren
Al 7 jaar citalopram maar nu aan het stoppen want mijn libido is met de noorderzon vertrokken. En aangezien ik begon vanwege een paniek die er nu niet meer is, verwacht ik geen problemen met stoppen en gaat het ook prima tot nu toe. Trouwens wel blij dat ik er toen mee begonnen ben, heeft erg geholpen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
De dokter heeft zeker gelijk wat betreft de angst voor het innemen en wat het met me doet.

Gisteravond heb ik weer een uur met hartkloppingen gezeten, nog voordat ik de pil innam. Zodra ik hem ingenomen had kwam direct dat paniekerige gevoel. Maar dat nam redelijk snel af en ben gaan slapen.



Maar ik heb vreselijk slecht geslapen. Om het uur wakker, zweten, rusteloze benen (zoals jij ook zei bapauw). En nu ben ik alweer sinds half 6 op. En rusteloos, niet goed wetende wat ik met mezelf aan moet. Stil zitten is lastig, ik moet iets doen. Tegelijkertijd heb ik honger, maar eten gaat moeizaam.... Vast ook zenuwen? Ach, ik voel me beter dan gisterochtend in ieder geval :-)



Veel succes met afbouwen Sienna! Fijn dat je je zo goed voelt om zonder te kunnen!
Alle reacties Link kopieren
quote:bapauw schreef op 29 augustus 2014 @ 18:43:



Ik was ook heel alert op ieder signaal, wat mensen mij toen adviseerde zou ik nu ook jou willen adviseren, laat het er maar gewoon zijn, zonder het te analyseren. probeer leuke dingen te doen, niet teveel en rustig aan. En tsja, als ik mijn eigen adviezen zou opvolgen ging het vast ook beter met mij ;)



Ja dit zou ik heel graag willen kunnen. De hele dag ben ik aan het opletten wat ik voel. En dat is heel vermoeiend. Dat leuke dingen doen ga ik echt proberen. Gistermiddag ook lekker op pad geweest en een flink stuk gewandeld. Even koffie gedronken bij een vriendin... Zorgt toch weer voor wat afleiding en er waren momenten dat ik die pilletjes vergat. Want het zit anders constant in m'n hoofd. Ik hoop voor jou dat je dat ook lukt! Nog plannen voor vandaag?

Ik ga shoppen voor een nieuwe kast. Maar eerst hopelijk nog even een uurtje slapen...
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al een aantal jaren Citalopram. De eerste twee weken vond ik het vervelendst: veel nachtzweten, droge mond, gejaagd en rusteloos gevoel, vage kloppende hoofdpijn bij mijn slapen, en wat moeite met afstand 'zien' (kan het niet zo goed uitleggen). ook werden mijn depressieve gevoelens eerst erger. Maar na een week of vier merkte ik dat ik ineens genoot van een zacht briesje buiten, langs mijn gezicht. En dat was zo'n fijn moment. Nu ben ik sinds een week van 20 naar 30 mg aan het gaan. Merk er, buiten een droge mond en wat moe zijn, niet veel van.



Hou vol, er komt een dag dat je zoooo blij bent dat je het genomen hebt. Ik had het jaren eerder moeten doen. Sterkte, focus niet te veel op wat je voelt. Het is een van de mildste AD, en je hebt een normale dosering. Als je dat gewoon aanhoudt, kan er echt weinig gebeuren. Succes!
Alle reacties Link kopieren
He pollewop, bedankt voor je ervaring en bemoedigende woorden! Tot nu toe hoor ik toch veel positieve geluiden over citolapram. Dat geeft een mens hoop! Ik heb nog geen vreselijk nare bijwerkingen, ik ben er alleen te veel op gefocust. Maar dat is natuurlijk ook een groot onderdeel van mijn angststoornis. Iedere dag vind ik het weer spannend hoe ik me ga voelen....

Fijn dat je weinig merkt van het ophogen!



Nou dat shoppen voor een kast is niet gelukt want ik was zo ontzettend duf. Voelde me een soort van stoned en heb heerlijk 2 uur geslapen

Daarna voelde ik me opzich weer goed maar wel te moe om nog weg te gaan.



Ik ben erg benieuwd hoe het met jou is delite? Als je toevallig nog meeleest..

En Welsie, als je je ei kwijt wilt ben je ook van harte welkom hoor!
Alle reacties Link kopieren
En btw, voor diegene die citolapram gebruiken: na hoe lang gebruiken gingen jullie weer autorijden? Volgens mijn arts voel je het zelf aan wanneer het kan, maar dat vind ik dus wel een beetje eng. Ik voel me het grootste gedeelte van de dag niet suf en last van wazig zien heb ik ook niet.. Maar toch durf ik het niet aan, misschien schat ik mezelf verkeerd in.

Ondanks dat ik nu ziek gemeld ben, ging ik de afgelopen tijd wel 1 A2 keer per week langs m'n werk voor wat afleiding. Een beetje kletsen en wat klusjes doen. Dat zou ik dus ook graag willen volhouden, maar heet is wel ong 20 minuten rijden..
Alle reacties Link kopieren
Hallo Levin5, ik hoop dat je vandaag een fijne dag hebt gehad?



Hier zijn de weekenden altijd lastig, juist omdat ik dan uit mijn ritme ben. Nu ook nog een week vakantie te gaan. Had er een paar weken geleden zin in, maar nu het puntje bij paaltje komt ben ik ontzettend angstig en onrustig. De laatste vakantie was geen groot succes door alle angsten en slapeloosheid. Dit keer gaan we maar een midweekje en mijn ouders gaan mee, dus hoogstwaarschijnlijk gaat het allemaal best meevallen.
Alle reacties Link kopieren
hmmm, autorijden, heb ik een tijdje niet gedaan, maar ik HOEFDE ook niet perse. Altijd op fiets naar het werk, dus kritisch kijken of je je goed genoeg voelt.



Mij smaakte ook niets meer in het begin, later allemaal weer gecompenseerd. En ook voorzichtig geweest met alcohol (in het begin ).



Hier niet zo'n goed weekeinde. Mijn oudste was jarig en dat betekende bezoek, feestje, en een hoop onrust. Flinke down/ paniek bui vandaag. Moeilijk traject dit. Volgende week moet ik weer naar huisarts, ben blij dat ik zelf al besloten heb op te hogen naar 20 mg, nu hopen dat het snel weer wat verlichting geeft!



Wat bij mij echt goed helpen is uur wandelen, met vriendin of muziekje aan. Geeft letterlijk lucht.



Succes deze week Levin, eerste loodjes zitten er al op ! x
Alle reacties Link kopieren
Hoi Levin.

Hier gaat het wel. Ik heb nu 4 dagen mijn halve pilletje genomen en heb daar nu buiten wat misselijkheid weinig last van.

Zojuist mijn eerste hele pil ingenomen dus ik verwacht vandaag iets meer klachten.

Ik kan niet wachten tot ze echt beginnen te werken want ik voel me nog niet heel veel beter.

Mijn vriendin zegt dat ze op dag 10 wakker werd met het gevoel alsof er iemand een knopje had omgezet en ze ineens weer gelukkig was. Ik merk dat ik daar nu heel erg op gefocust ben en eigenlijk zit af te tellen terwijl het voor iedereen anders is.

Oh, ik heb eigenlijk helemaal niet nagedacht over wel of niet autorijden. HA heeft daar ook niets over gezegd. Ik rij dus gewoon.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar Welsie, die onrust voor een vakantie. Ik kan zulke dingen ook heel enthousiast plannen, totdat het zover is..... Fijn dat je ouders mee gaan, dat is lekker vertrouwd. Hopelijk valt het mee en kun je een beetje ontspannen. Een paar flinke wandelingen maken helpt misschien?! Inspanning doet ontspannen zei een therapeut ooit tegen mij. Doe je wel eens ontspanningsoefeningen voordat je gaat slapen? Ik zet er eentje aan via YouTube en slaap meestal al voordat het klaar is. En ook als ik 's nachts wakker word wil het nog wel eens helpen. Behalve als ik echt te veel onrust in mijn lijf heb...



Allereerst gefeliciteerd met je oudste bapauw! Maar altijd lastig ja, verjaardagen en visite. Heb je je van te voren ook erg druk gemaakt?

Wandelen helpt mij vaak ook. Lekker een muziekje op en gaan. Vooral 's ochtends ga ik vaak een stuk lopen. De afgelopen dagen durfde ik niet zo goed naar buiten en heb ik wat af geijsbeerd (is dat een woord?) hier in huis. Ook daardoor raak ik wat onrust kwijt. Nu is het ook weer helemaal shit. Vanaf 4 uur al wakker en een hoop zenuwen en onrust. Ik probeer een kopje thee te drinken en wat te eten, maar het wil allemaal niet zo. En op deze momenten vind ik het echt niet leuk meer...



Het afgelopen weekend ook redelijk wat zenuwen in de ochtenden, maar het zakt dan wel weer af. Uiteindelijk krijg ik het toch onder controle en gelukkig geen echte paniek gehad de afgelopen dagen. Eten wil me nog steeds niet lukken waardoor ik me dan wel weer druk maak of ik wel overeind blijf

Gisteren uiteindelijk toch met man en kind een wandeling gemaakt en naar de speeltuin geweest, waarna ik me een stuk lichter in m'n hoofd voelde, heerlijk!



Goed om wat van je te horen (lezen) delite! Ik ben blij dat je niet veel last hebt van bijwerkingen en benieuwd hoe het gaat met het hele pilletje. Ik ga waarschijnlijk pas over een week ophogen..

Probeer toch misschien maar die dag 10 los te laten, straks valt het zo tegen als het bij jou langer duurt. Maar ik herken je ongeduld wel hoor, hier pas dag 4 en de tijd kruipt voorbij. Als ik er aan denk dat het nog wel 4 weken kan duren.......



Hè fijn, weer even wat van me af kunnen schrijven fijne dag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Dag 5... en ineens overvalt de wanhoop me. Gaat dit ooit over, gaat het wel aanslaan. Gaat het nog veel slechter worden? Heb ik nog hele slechte weken voor de boeg? Als ik straks ga ophogen, ga ik me dan nog slechter voelen, krijg ik dan wel die bijwerkingen waar ik zo bang voor ben?



M'n gedachten nemen de overhand zoals duidelijk te lezen is en dat probeer ik nu te stoppen. Vanmorgen al een stukje gewandeld, maar ik wilde graag weer naar huis op de een of andere manier. Dus na een kwartiertje was ik weer terug. Nu probeer ik het even van me af te schrijven, hopelijk kom ik weer wat tot rust. Ik heb weer vreselijk slecht geslapen en hoop nog even een uurtje naar bed te kunnen, zodat ik vanmiddag wat actiefs kan doen. Want gisteren voelde ik me zo moe dat mijn dochter ophalen van de opvang al als een marathon voelde...



Wow wat een klaagzang. Nu maar even wat ontspanningsoefeningen doen.....



Ik hoop op een fijne dag voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Ja. Dag 6 en ik voelde me vandaag hetzelfde.

Nog steeds lichamelijke klachten en dan roept de hypochonder in mij alleen maar heel hard dat het helemaal geen anxiety is, maar een enge dodelijke ziekte.

Het gaat hier dus ook lekker.

Ik ga maar eens vroeg naar bed denk ik.

Morgen is er weer een dag. En weer een pilletje.

Succes Levin.

Ik denk echt dat het wel beter wordt.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Hou vol Levin, het is erg herkenbaar, die wanhopige gedachten. Ik heb huilend als een klein kind bij de therapeut gezeten toentertijd. Of dit oooooit minder ging worden, ik kon het niet meer geloven. Na twee weken wordt het in de regel minder, echt! Doe het heel rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik nu zo'n 5 jaar citalopram. Van de eerste 10 en 20 mg voelde ik helemaal niks.

Je hoeft er echt niet bang voor te zijn. Je wordt er geen ander persoon van. Het is slechts alsof je sneller in een zogenaamde "boeiuhh" bui terecht komt als er 'iets' gebeurd, en kan je snel schakelen om verder te gaan waar je mee bezig was.
Alle reacties Link kopieren
quote:delite schreef op 02 september 2014 @ 09:06:

Ja. Dag 6 en ik voelde me vandaag hetzelfde.

Nog steeds lichamelijke klachten en dan roept de hypochonder in mij alleen maar heel hard dat het helemaal geen anxiety is, maar een enge dodelijke ziekte.

Het gaat hier dus ook lekker.

Ik ga maar eens vroeg naar bed denk ik.

Morgen is er weer een dag. En weer een pilletje.

Succes Levin.

Ik denk echt dat het wel beter wordt.Ja tuurlijk wordt het beter, we moeten er alleen even doorheen. Het dag voor dag bekijken is het beste denk ik. Probeer jezelf maar voor te houden dat wat je nu voelt grotendeels door dat pilletje komt. Dat doe ik ook. Nu ik dat opschrijf lijkt dat zo makkelijk, maar dat is het niet natuurlijk. Je bent alweer een week op weg!
Alle reacties Link kopieren
quote:pollewop75 schreef op 02 september 2014 @ 14:58:

Hou vol Levin, het is erg herkenbaar, die wanhopige gedachten. Ik heb huilend als een klein kind bij de therapeut gezeten toentertijd. Of dit oooooit minder ging worden, ik kon het niet meer geloven. Na twee weken wordt het in de regel minder, echt! Doe het heel rustig aan.



Niet fijn voor jou, maar wel fijn voor mij dat het herkenbaar is. Dan voel ik me niet zo'n freak



Gisteren was uiteindelijk wel een prima dag. Ik voelde me een beetje, hoe zal ik het omschrijven, mat is denk ik het beste woord. Ik maakte me niet erg druk maar was ook niet vrolijk. Soms een beetje huilerig.



Nu zit ik inmiddels alweer sinds 4 uur op de bank. Vermoeiend is dat, inslapen gaat prima, maar na een paar uur ben ik dus wakker. Gelukkig heb ik dan wel al 5 uurtjes geslapen, maar toch, zo duurt een dag wel erg lang
Alle reacties Link kopieren
Kun je overdag geen dutje doen?

Om een beetje bij te komen?

En ga je af en toe naar buiten om een frisse neus te halen en wat te bewegen?

Werkt namelijk ook heel goed bij een depressie: bewegen!

Sterkte hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven