Werk & Studie alle pijlers

Veranderen van baan vanwege collega

28-08-2014 23:40 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,



Sinds twee maanden heb ik een leuke baan. De werkzaamheden sluiten echt precies aan met wat ik wil en wat ik ook nog voor jaren zou kunnen doen. Helaas is er 1 minpunt aan de hele functie. Mijn collega waar ik het meeste mee moet samen werken is een type apart.



Hij wil alles op zijn manier. Ik moet werken volgens zijn schema en dat gaat eigenlijk tegen mijn principes. Ik mag bijvoorbeeld momenteel geen mail behandelen omdat er andere werkzaamheden gedaan moeten worden. Hierdoor komt er veel irritaties bij collega's en klanten. Als een collega belt met een verzoek en ik help die dan met het probleem dan zegt hij dat ik dat niet moet doen. Zo liggen we om meerdere punten met elkaar in de clinch. Hij heeft een amateur tekening van mij gemaakt en op de muur gehangen.



Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Iedereen in het bedrijf heeft eigenlijk een probleem met hem en ik kan dit niet heel lang volhouden. Een gesprek ben ik al aangegaan met hem, hij zegt accepteren of anders een andere baan zoeken.



Zou er een manier zijn om er mee om te leren gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:zoetzuurtje schreef op 29 augustus 2014 @ 00:17:

[...]





Ik heb het meerdere malen aangegeven en dan is het dus take it or leave it.





Ik heb ook zo een figuur op mijn werk gehad. Die heb ik een paar keer op haar plek gezet. Toen ik ze er uiteindelijk mee opgehouden en nu kunnen we prima samenwerken.



Probeer het eerst op een grappige manier. En als het echt niet gaat, iets anders zoeken?
The world is not what it seems....
Alle reacties Link kopieren
Kijk even naar de Kernquadranten



Maar trek je eigen plan en doe je werk zoals jij vindt dat het goed is, want jij hanteert de juiste manier in mijn ogen..
Luister naar je hart, want dat klopt
Ik zou er niet tegen kunnen, en verder solliciteren. Praten kan altijd, dan kun je nog beslissen of je voor de nieuwe baan gaat of toch blijft waar je zit.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ga je hierom niet verder solliciteren. Jij gaat gewoon jouw werk doen zoals jij denkt dat het moet.

Als dat reden voor ontslag moet zijn dan so be it maar in eerste instantie ben jij aangenomen voor jouw kwaliteiten en niet om naar de pijpen te dansen van een bedrijfsgek.



In elk bedrijf kom je zaken tegen die in jouw allergie zone komen. Daar kun je niet steeds van blijven weglopen. De kunst (ervaring) is om er mee om te leren gaan zónder dat jij je grondhouding daarvoor aanpast of je werk heel drastisch op een andere, wellicht foute, manier gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft die tekening, hoe heb jij zijn bedoelingen ingeschat? Dat hij je belachelijk wilde maken? Dan aangeven dat je daar niet van gediend bent en hem vragen de tekening weg te halen voordat jij dat doet.
Laat me raden: je directeur kan niet goed tegen hem op?



Wat gebeurt er als jij je werkt doet zoals jij vindt dat het moet? Gaat ie dan flippen, gaat ie naar de directeur?
Alle reacties Link kopieren
Die Directeur heb je weinig aan. Ik zou mijn werk gewoon goed uitvoeren (liefst nog beter dan hem) en zijn opmerkingen naast me neerleggen. Ook zou ik zelf mijn collega's mailen om te vragen hoelaat ze pauzeren.



Die tekening zou ik laten hangen, er hangt natuurlijk direct een nieuwe als je die eraf haalt. Als de Directeur dit heeft gezien en prima vindt dat deze blijft hangen zou ik er een tekening bij maken van je collega.



Je werkt er nog maar twee maanden, ik zou het zeker nog even proberen!
Alle reacties Link kopieren
Met een foto van de tekening en de voorbeelden die je heeft naar de baas die hem ook apart vindt of naar HR. Bij ons bedrijf wordt heel wat geouwehoerd maar pesten is zero tolerance. Heb je al aangegeven dat je van hem je werk niet mag doen? Ik neem aan dat mails toch beantwoord moeten worden.

Gaat hij toevallig op vakantie zodat je kan laten zien hoe goed het gaat zonder hem?

En wat heeft hij er nou last van als collega's JOU mailen voor lunch. Ook al zouden jullie een gezamenlijk mailadres hebben, daar wil hij toch al niks mee te maken hebben. Deze man probeert je gewoon weg te pesten volgens mij.

Succes
Direct wat anders zoeken. Van je leidinggevende verlies je altijd. En deze oelewapper is kennelijk je leidinggevende. Het recept voor burn-out.
Alle reacties Link kopieren
Jij vindt het werk leuk, je werkgever vindt dat je het goed doet. Dat is wat telt, het andere is ruis en moet je aanpakken. Niet een goede baan opgeven vanwege een vreemde collega, dat is het absoluut niet waard.



Een tekening van jou maken en ophangen is helemaal van den zotte, maar zoiets valt je andere collega's en manager toch ook op?
it's not who I am underneath, but what I do that defines me




Ik hoop echt dat je een manier gaat vinden waardoor de situatie verbetert.



Dit is zo onrechtvaardig.
Maar het is geen willekeurige collega, het is schijnbaar haar leidinggevende. Dat win je dan nooit.
Alle reacties Link kopieren
En als je nou eens probeert om samen te werken? Stomme suggestie waarschijnlijk

Benoem de vlakken waarop jullie van mening verschillen, en de klachten die van buitenaf komen. Geef aan dat jij die communicatie met de buitenwacht op je wil nemen om de klachten over jullie afdeling te verminderen, aangezien je weet dat hij het geen prioriteit vind, maar dat jij last hebt van de klachten. Dat jij erg goed bent in mail afhandelen, en dat dus graag uit zijn handen neemt. Dus dat jij de externe communicatie op je neemt, en hij op de afdeling zorgt dat het goed loopt.

Die tekening, tja... Als je er last van hebt haal je hem weg, als het vooral stoort doordat hij hem gemaakt heeft, lekker belangrijk, en laten voor wat het is.



Pauze is eigen tijd, dus hij hoeft niet te beslissen hoe jij die doorbrengt of op welke wijze jij afspraken maakt over het doorbrengen van die pauze. Kort maar krachtig, niet zijn zaak.



Probeer je krachten te gebruiken, en vooral door samenwerking datgene wat jij belangrijk vind naar je toe te trekken. Als dat je lukt, denk ik dat jullie samen zelfs een heel goed team kunnen vormen, juist doordat jullie tegenovergestelden zijn.

Zoals jij schrijft, denk ik dat jij dat kan, maar nog even de weg moet vinden hoe dat aan te pakken.
Het zou ook nog kunnen dat hij gewoon gelijk heeft, he? Dat die andere werkzaamheden belangrijker zijn dan ieder willekeurig verzoek van een collega of klant. Dat jij de grote lijn uit het oog verliest doordat je je laat afleiden door mail.



Ik weet niet wat jouw werk is. Ik kan genoeg werkzaamheden verzinnen waarbij het inderdaad stom is om je tijd te besteden aan verzoekjes van een klant.



En die tekening: als er ook eentje van de directeur hing, dan is het gewoon een teken dat je erbij hoort.
Alle reacties Link kopieren
Maak er een wedstrijdje van, tel een week klachten/gedoe als je je aan zijn regels houdt en ga dan een week drie keer per dag alle mail afhandelen. Kijken wat tevredener klanten oplevert. Als je dat nou als een uitdaging brengt...
Go green, fuck a vegetarian
quote:zoetzuurtje schreef op 28 augustus 2014 @ 23:40:

en dat gaat eigenlijk tegen mijn principes.

Principes voor de werkplek:

- niet meewerken aan kinderarbeid

- niet meewerken aan racisme

- etc.



Aanstellerij voor de werkplek:

- beweren dat iets doen op de manier die een ander wil "tegen je principes gaat"
Tjee wat een stoere praat komt hier voorbij, dit niet pikken, dat niet accepteren.

Maar als jouw leidinggevende jou opdrachten geeft kun je dat echt niet zomaar negeren en hem eens even goed op zijn plaats zetten.



Je hebt last van zijn gedrag en dat heb je ook al aangegeven bij zijn leidinggevende. Die laat het erbij zitten wat betekent dat de situatie niet zal veranderen, want van jouw leidinggevende die van geen wijken weet daar win je het niet van.

Dus wat jouw leidinggevende zegt "accepteren of een andere baan zoeken" lijkt me een hele realistische uitspraak.
quote:korenwolf schreef op 29 augustus 2014 @ 08:05:

Het zou ook nog kunnen dat hij gewoon gelijk heeft, he? Dat die andere werkzaamheden belangrijker zijn dan ieder willekeurig verzoek van een collega of klant. Dat jij de grote lijn uit het oog verliest doordat je je laat afleiden door mail.



Ik weet niet wat jouw werk is. Ik kan genoeg werkzaamheden verzinnen waarbij het inderdaad stom is om je tijd te besteden aan verzoekjes van een klant.



En die tekening: als er ook eentje van de directeur hing, dan is het gewoon een teken dat je erbij hoort.Precies. Je leidinggevende en je directeur weten wat jij er van denkt. En ondanks je enorme ervaring van wel twee maanden, gaan ze niet mee in je klachten. Ook al vindt het halve viva-forum dat daarmee buiten iedere twijfel staat dat de directeur een slappe zak is, je leidinggevende een bedrijfsgek, en jij een zielig slachtoffer, er is een kansje dat je zelf het probleem bent. Mensen die een principieel bezwaar hebben tegen werken zoals hun leidinggevende wil zijn niet geheel zeldzaam in de bakken van de sociale dienst.
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat er in bedrijven dit soort figuren voorkomen.



En dat een hele afdeling/zaak ermee moet dealen.

En dat de zelfs door de directie/leidinggevende zo wordt neergezet.

Dus het hele niet functioneren van zo n onprettig persoon wordt de verantwoording, van het andere personeel. Personeel dat wel functioneert.



Ik zie het vaker bij ons ook. Terwijl naar mijn idee de macht ligt bij een directie die de hoogste baas is. En die kan een verschil betekenen voor veel meer collegas door die niet functionerende collega aan te spreken.



Lukt dat niet dan ga je een verder traject in met zo n een niet functionerend persoon.



Als dit niet gedaan wordt dan leveren collegas die wel goed werken een hoog offer. Dan gaat het welzijn van veel meer mensen voor een persoon.

Ik blijf het raar vinden. Ik vind het te makkenlijk gedrag van leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Als het inderdaad niet de taak van jullie afdeling is om die vragen te beantwoorden, dan heeft hij gewoon gelijk. Maar ik ga er bij mijn advies van uit dat het eigenlijk wel bij de werkzaamheden van de afdeling hoort maar dat het niet zijn prioriteit heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 29 augustus 2014 @ 09:20:

[...]



Principes voor de werkplek:

- niet meewerken aan kinderarbeid

- niet meewerken aan racisme

- etc.



Aanstellerij voor de werkplek:

- beweren dat iets doen op de manier die een ander wil "tegen je principes gaat"



Dus dat ik er uit eindelijk op aangekeken wordt door collega's moet ik maar voor lief nemen?



Als jij een mail naar iemand stuurt vind jij het dus normaal om daar geen of veel te laat antwoord op te ontvangen? Een collega die belt moet ik maar antwoorden dat hij volgende week antwoord heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helaas niet de tijd om op iedereen persoonlijk te reageren maar ik heb mijn besluit genomen. Ik ga ander werk zoeken bij een normaal bedrijf. Collega's geven ook aan dat dit de enige mogelijkheid Is. Zo hebben ze er al veel zien komen en gaan. Ik weet nu dus zeker dat ik mij niet aanstel en dat het probleem niet bij mij ligt.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook gehoord dat hij mij juist zwart maakt bij collega's. Ik ga dit weekend alle punten opschrijven en maandag een gesprek aan met de directeur en hem. Ik ga gewoon alles op tafel gooien. Op straat zetten kunnen ze me toch niet zomaar.
quote:zoetzuurtje schreef op 29 augustus 2014 @ 14:46:

[...]





Dus dat ik er uit eindelijk op aangekeken wordt door collega's moet ik maar voor lief nemen?



Als jij een mail naar iemand stuurt vind jij het dus normaal om daar geen of veel te laat antwoord op te ontvangen? Een collega die belt moet ik maar antwoorden dat hij volgende week antwoord heeft?Je communicatie in dit topic versterkt mijn vermoeden dat de oorzaak van je probleem wel eens in de spiegel te vinden kan zijn.
Zou je niet even wachten met dat gesprek tot je een andere baan hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven