zwanger en sporten

29-08-2014 09:07 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben nu 9,5 week zwanger en zooo super moe. Ik wil graag gaan sporten (dit deed ik ook al 2/3x per week) maar ik ben zo super moe nu dat ik het gewoon niet kan opbrengen. Nou is er vandaag een pilateslesje die ik wel kan volgen maar ik ben om 7u opgestaan, kinderen naar school gebracht en ik val nu alweer ongeveer in slaap. Enige dag vrij deze week.

Wat zouden jullie doen? Even doorzetten of toch thuisblijven?



Ik weet dus niet of ik een schop onder m'n kont nodig heb of ik er even aan toe moet geven dat ik een hele dag in bed ga liggen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!



Herkenbaar, verder. De eerste paar maanden kun je je behoorlijk rot voelen. Ik sportte eerder ook 3x per week, in de zwangerschap nu heb ik dat wel doorgezet maar op lager tempo. Anders moest ik het dcht bezuren later op de dag. Of ik ging geen lesje doen, maar een flink stuk fietsen.



Na een week of 18 ben ik op zwangerschapsbootcamp gegaan, aank. zaterdag heb ik mijn laatste les bij 38w, dus later komt het vaak weer goed
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn zwangerschappen ook vreselijk moe geweest, steeds tot een week of 14. Daarna was het over, echt over.



Ik gaf er gewoon aan toe, zo ver als dat kon natuurlijk.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Oh dat klinkt leuk!!! Ik ga even op onderzoek of zoiets ook hier in de buurt is



Heb jij toegegeven aan de vermoeidheid of toch gewoon gesport als je heel moe was?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik hoop ook dat het over gaat... Heb een beetje het gevoel dat ik me aanstel maar ik lig ook echt vroeg in bed steeds en gewoon nog moe als ik opsta. Blegh...

Gelukkig wel m'n enige dwarszittende kwaaltje haha op werkdagen geef ik er uiteraard niet aan toe...
Als je moe bent ben je moe. Dan geeft je lichaam aan dat het rust nodig heeft.

Als je zin hebt in de les en je denkt dat je het aankunt, dan ga ja. En anders niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Moe-met-een-hoofdletter. Sporten is echt geen optie nu, dat komt wel weer. Dat geeft toch niet? Het lichaam is druk bezig met een topsport: het bouwen van een kind.
Alle reacties Link kopieren
Nee maar ik voel me zo nutteloos nu....

Zin in les heb ik op zich wel maar het gaat gewoon niet.



Ok ik blijf thuis, ik ga kijken wat ik ga doen als ik me minder moe voel
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuwsbrief schreef op 29 augustus 2014 @ 09:22:

Ja ik hoop ook dat het over gaat... Heb een beetje het gevoel dat ik me aanstel maar ik lig ook echt vroeg in bed steeds en gewoon nog moe als ik opsta. Blegh...

Gelukkig wel m'n enige dwarszittende kwaaltje haha op werkdagen geef ik er uiteraard niet aan toe...



Het wordt beter! Ik had het de eerste 18-19 weken ook, helemaal uitgeput van, voor mijn gevoel, niks doen. 5 dagen werken, af en toe wat in de avond, wat klussen en dat was het dan. Verder ook geen kwalen alleen constant MOE. Nu gaat het langzaam beter, ik lig nog steeds om 22:00 in bed als ik de kans krijg maar het moet niet meer, volgende week begin ik aan zwangerschaps yoga :-)



En verder, geef toe aan die moeheid, je bent niet lui, je bent zwanger en dat kost gewoon heel veel energie. Gisteren had ik mijn 20 weken echo en als je dan dat kleintje ziet zwemmen snap je ineens waar al die energie is gebleven, 25 cm lang alweer en helemaal compleet
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuwsbrief schreef op 29 augustus 2014 @ 09:35:

Nee maar ik voel me zo nutteloos nu....

Oh, enne, ik overweeg nu serieus om te gaan handwerken, dat kun je lekker thuis op de bank doen of in de trein, en je bent wel iets aan het doen, aan het maken, helpt misschien met je minder nutteloos voelen, zeker als je iets voor de kleine gaat maken :-)
Alle reacties Link kopieren
Je lichaam geeft aan dat je moet uitrusten geef daar aan toe.
Ik was de eerste 14 weken top energiek. Heb toen veel bewogen en kon eigenlijk niet slapen. Vanaf week 14 tot nu (17) ben ik kapot! Ik geef eraan toe, doe een middagdutje waar mogelijk en geef mijn lijf rust. Luister ernaar zei mijn.vk. Een lichaam geeft dit niet voor niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Pak nu lekker je rust. Je lichaam verbruikt nu genoeg energie voor de ontwikkeling van je kindje. Sporten gaat vanzelf weer. En anders lekker dobberen in het zwembad. Gebruik je ongemerkt toch je spieren en het werkt ontspannend.



Ben normaal ook fanatieke sporter 4x in de week. Heb nu tijdens mijn zwangerschap door gesport tot 37 weken wel minder vaak de laatste 20 weken maar lekker gegaan als ik het kon. Ben nu 41+2 en heb van de week nog 5 km gewandeld en fiets nog veel.



Heb tijdens mijn zwangerschap goed naar mijn lijf geluisterd hoe intensief ik de trainingen maakte en goed geluisterd naar mijn PT'er.
Van week 8 tot week 12 kon ik het ook echt niet opbrengen; zo moe, daarna ben ik weer gaan sporten en dat heb ik tot twee weken geleden gedaan (ben nu bijna 38 weken)

Eerst nog cardio en fitness en zwemmen, vanaf week 20 I.v.M. Bekkenklachten alleen nog zwemmen, wel 2 tot 3 keker in de week.



Geef er nu maar gewoon aan toe, je lichaam heeft nu de rust nodig, over een paar weken kun je (waarschijnlijk) wel weer oppakken.
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie of je ook even 'actief'fanatiek' mag blijven sporten als voorheen, als je zwanger bent? Ik zie bij veel mensen om me heen dat ze wel blijven sporten maar dan wel veel rustiger aan. Bijv. wel naar de groepsles (aerobic ofzo) in de sportschool maar dan springen ze niet meer mee met de oefeningen. Of niet meer hardlopen maar wandelen. Of naar de fitness maar dan niet meer op de loopband maar alleen rustig fietsen ofzo.

Als het moet die aanpassingen, moet het, maar ik zou dat zelf heel erg jammer vinden. Ik houd juist van heel actieve groepslessen (body jam enzo) en flink hardlopen.

Maar dat kan ik wel vergeten als ik zwanger ben, begrijp ik..?
Gun je lichaam lekker rust als het moe is (en ja kan ff op de bank liggen). Pakken die rust!! Als je het eerste trimester voorbij bent zul je weer meer energie krijgen en er weer zin in hebben. Goed luisteren naar je lichaam zou ik zeggen. (Ik heb mijn hele zwangerschap 2 keer in de week gesport wat heerlijk was en. super goed ging, maar wel een tandje terug als het nodig was. Je moet ook accepteren dat je nu eenmaal niet alles meer kan en vooral niet forseren.)
quote:EvaViva schreef op 29 augustus 2014 @ 14:09:

Weten jullie of je ook even 'actief'fanatiek' mag blijven sporten als voorheen, als je zwanger bent? Ik zie bij veel mensen om me heen dat ze wel blijven sporten maar dan wel veel rustiger aan. Bijv. wel naar de groepsles (aerobic ofzo) in de sportschool maar dan springen ze niet meer mee met de oefeningen. Of niet meer hardlopen maar wandelen. Of naar de fitness maar dan niet meer op de loopband maar alleen rustig fietsen ofzo.

Als het moet die aanpassingen, moet het, maar ik zou dat zelf heel erg jammer vinden. Ik houd juist van heel actieve groepslessen (body jam enzo) en flink hardlopen.

Maar dat kan ik wel vergeten als ik zwanger ben, begrijp ik..?Vanaf een week of twintig was ik heel snel (na 1 trap oplopen) buiten adem en kreeg ik last van mijn bekken. Je merkt het vanzelf wel. En met bepaalde sporten moet je oppassen als je zwanger bent maar dat heeft dan meestal meer met kans op blessures te maken (hockeystick tegen je buik, van je paard vallen, dat soort dingen).
Alle reacties Link kopieren
Ok bedankt Honeymoonquiz . Ik zal het zelf wel merken dan inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Is normaal hoor. Normaal liep ik met twee vingers in de neus 7 km. Heb er nu de energie niet voor. Vorige week 5 km geprobeerd, hele avond kokhalzend boven de wc:( Geen goed plan.

Lig tevens elke avond voor 2200 in bed, gewoon doodop.

Hopelijk komt het vanaf week 14 allemaal weer goed en anders lekker gaan zwemmen. Fanatiek sporten kan de rest van je leven ook nog wel!

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:EvaViva schreef op 29 augustus 2014 @ 14:09:

Weten jullie of je ook even 'actief'fanatiek' mag blijven sporten als voorheen, als je zwanger bent? Ik zie bij veel mensen om me heen dat ze wel blijven sporten maar dan wel veel rustiger aan. Bijv. wel naar de groepsles (aerobic ofzo) in de sportschool maar dan springen ze niet meer mee met de oefeningen. Of niet meer hardlopen maar wandelen. Of naar de fitness maar dan niet meer op de loopband maar alleen rustig fietsen ofzo.

Als het moet die aanpassingen, moet het, maar ik zou dat zelf heel erg jammer vinden. Ik houd juist van heel actieve groepslessen (body jam enzo) en flink hardlopen.

Maar dat kan ik wel vergeten als ik zwanger ben, begrijp ik..?Als jij gezond zwanger bent mag dat. Het is dan alleen de vraag of het ook lukt, maar dat merk je dan vanzelf wel, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Alysia Montano



Heeft gewoon getraind enzo, maar liep hier natuurlijk ook niet haar toptijd.



Ikzelf merkte en merk wel dat ik zelfs als ik loop steeds een hoofd voel shaken op mijn blaas enzo, dat is gewoon niet prettig, dus als ik dan ook nog een springles zou doen...
Alle reacties Link kopieren
Ik deed aan bikram yoga en moest er de eerste misselijke maanden echt niet aan denken om in die toestand zo'n extreme situatie op te zoeken ( ik kan daar al misselijk van worden als ik niet goed maar licht genoeg en op de juiste tijd gegeten heb). Na die paar maanden had ik het zo gehad met misselijkheid, dat ik er alsnog geen zin meer in had.



Ik was al eerder gestopt met hardlopen, helaas, misschien.

Resultaat is nu wel dat ik al die tijd zo ongeveer niet gesport heb, een slappe vaatdoek ben en best wel weer zin heb om eens wat te doen.
Alle reacties Link kopieren
Heb hele zwangerschap doorgesport. 2 x per week uurtje spinnen, 1-2 x pumpen en soms 1 x bejaardenyoga.

Juist ook gegaan als ik moe was. Maar dan beetje aangepast: bij pump maximaal 5kg en bij spinnen hartslag niet boven 80% van maximaal. Ben nu 34 weken en bevalt nog steeds goed. Blij dat ik dit kan doen ipv zwangerschapsgym.
Ik ben nu 23 weken en voel me een stuk beter en energieker dan ik me tot zo'n 15 weken voelde. Dus het wordt beter!



Ik ben wel blijven sporten, spinning en bodypump. Spinning ben ik een paar weken geleden mee gestopt, m'n buik zat me daar in de weg (maag in de knel, misselijkheid en dat gehups op die fiets deed m'n borsten pijn) maar bodypump doe ik nog steeds wekelijks. Ook in overleg met de instructeur, maar ook met m'n eigen gezond verstand. Sinds kort ook begonnen met zwangerschapsyoga. Volgende week is het zwembad weer open en ga ik ook banen zwemmen.



Maar luister gewoon naar je eigen lijf, accepteer dat het niet meer in dienst staat van jezelf en go with the flow. Je wordt er geen minder mens van als je een paar keer overslaat, tot je het wél weer trekt om te gaan.
je bent zwanger, je lijf is al aan het sporten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven