Totaal niet thuisvoelen in nieuwe wijk

29-08-2014 00:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit met een probleem. Sinds twee week woon ik op mezelf. Ik had me hier erg op verheugd en het was ook gewoon praktischer ivm mijn opleiding. Het is een klein huisje net groot genoeg voor 1 persoon. Het is dus geen studentenhuis. Tijdens de bezichtiging heb ik de directe buren ontmoet: aan de ene kant een stel, beide een jaar of 40 en het lijken me nette mensen. Aan de andere kant een bejaarde vrouw. Mijn eerste indruk van de wijk was dus erg goed en de locatie was ook nog eens perfect.



Ondertussen woon ik er dus en mijn mening is na twee week al compleet veranderd. Ongeveer 1 km verderop is een soort jeugdsoos. Daar komen veel mensen van mijn leeftijd (20 jaar), met name jongens. Het zijn vaak asociale types: veel schreeuwen en midden op de dag al dronken. Een aantal van deze jongens heeft ontdekt dat ik hier nieuw ben komen wonen. Ik ben een van de weinige jongeren in deze wijk, dus het viel ze meteen op. Sindsdien word ik constant lastig gevallen. Ze fietsen/lopen constant voor mijn huis langs en kijken steeds naar binnen. Soms wachten ze zelfs voor de deur tot ik naar buiten kom. Als ik ergens naar toe ga staan ze 9 van de 10 keer in de buurt en dan roepen ze me na. Ik voel me echt geïntimideerd. De rest van de buurt heeft hier geen last van aangezien zij van een andere leeftijd zijn en dus geen "doelwit". Ik woon hier totaal niet met plezier en voel me soms zelfs angstig, omdat ze steeds voor mijn huis staan te schreeuwen. Ik heb hier ook nog geen vrienden en mijn vrienden en familie wonen op meer dan 1,5 uur rijden, dus ik ben tot nu toe steeds alleen.



Wat moet ik nu?!

Ik heb dit nog aan niemand verteld, ook vanwege schaamte.

Misschien dat jullie tips hebben?
Alle reacties Link kopieren
Allemaal leuk en aardig, maar ik kan me voorstellen dat TO er niet op zit te wachten om zelf op die jongens af te stappen.



Zoals ze al aangeeft zijn het niet helemaal haar types. En om daar als jongedame even alleen op af te stappen is niet niks.



Ik zou bij de soos langsgaan, wijkagent is uiteraard ook een optie.

Anders kun je nog de gemeente proberen.



Wat vinden je buren er van? Hebben die er ook last van? (geschreeuw e.d.)
Omdat het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me eigenlijk slecht een beeld vormen van de situatie. Ik dacht eerst even aan van die jongetjes met een grote bek die vaak wat verveelt door de wijk heen slenteren/fietsen.

Maar die jongens van de soos zijn al 20? Aardig oud voor hangjongeren? Gaan ze wel zeker naar die soos. 1 km is best ver. (ik neem aan dat je nog niet in de soos bent geweest/ alle jongeren kent)
Wat een vervelende situatie TO! En niets om je voor te schamen hoor, als ik jou was zou ik het zeker vertellen aan je familie en vrienden, misschien lucht dat wat op.



Verder heb ik zelf (na wonen in verschillende slechte wijken) gemerkt dat negeren echt averechts werkt, die jongens willen ook gewoon door jou bevestigd worden in hun bestaan zeg maar als ze je aanspreken. Als ze bijvoorbeeld beginnen met het roepen van een groet zou ik zeker reageren, meestal is dan een kort onzin gesprekje of zelfs alleen die groet genoeg.



Maar ik kan me voorstellen dat je bang bent. Als je niet durft te reageren of als het niets oplevert zou ik dan ook zeker zoals de rest zegt contact zoeken met de wijkagent en eventueel de soos. Daar zijn ze voor hoor!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!



Ik ben op dit moment bij mijn ouders. Ik heb ze toch ook maar verteld over deze situatie. Zij dachten ook politiebureau bellen voor tips. En als alle andere oplossing niet werken toch maar op zoek naar iets anders. Ze willen niet dat ik hier ongelukkig word.



Morgen ga ik weer terug. Ik ben van plan om eerst contact op te nemen met de beheerder van de soos. Ik weet vrij zeker dat ze daar heen gaan. Vlakbij de soos is de voor mij dichtstbijzijnde supermarkt. Ik zag ze daar dus in het begin steeds rondhangen. Waarschijnlijk zijn ze er ook op die manier achtergekomen dat ik hier woon. Als dat niks oplevert zal ik contact opnemen met de wijkagent. Ik wist niet eens dat er zoiets bestond als een wijkagent eerlijk gezegd (nog nooit nodig gehad gelukkig). Maar een wijkagent is dus voor dit soort problemen?



Ik wil natuurlijk graag dat dit opgelost wordt, maar aan de andere kant ben ik ook bang dat het echt pesterijen worden als zij er achter komen dat ik een gesprek heb gehad met de beheerder van de soos / de wijkagent en zij dus aangesproken worden.



Ook is mijn houding denk ik wel belangrijk. In het begin was ik echt niet schuchter, maar ik denk nu van wel inderdaad. Ik heb echt het gevoel dat ik eerst moet controleren via het raam of ik normaal naar buiten kan. Mijn houding zal natuurlijk niet meehelpen aan de situatie maar dat vind ik moeilijk om te veranderen nu. Een gesprek aangaan zie ik echt niet voor me. Ik begin als meisjes niks tegen zo'n groep dronken aso's. Ze lachen me uit als ik boos word ben ik bang..
Zou een cursus zelfverdediging niet iets voor je zijn, TO? Niet direct om het op te nemen tegen die groep, maar om te leren sterker en zelfverzekerder over te komen.

Verder kun je, als je de beheerder van de soos belt, je zorgen uitspreken over wat er zal gebeuren als hij de jongens aanspreekt. Vragen wat voor mogelijkheden hij nog heeft als de pesterijen erger worden, of afspreken dat er niet wordt benoemd dat er een klacht is ingediend, maar dat ze bijvoorbeeld zeggen dat ze zelf geconstateerd hebben dat er rottigheid wordt uitgehaald in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Heeft het gesprek bij de soos wat opgeleverd?
Alle reacties Link kopieren
Ook wel een beetje eens met Biefstuk hoor. Ja, die jongens zijn het probleem. Maar waar je het meest last van hebt, is van je eigen angst en gevoel van onmacht. Door daar iets mee doen ga je je sterker voelen. Dus niet wachten met naar buiten gaan tot ze weg zijn, maar diep adem halen, schouders naar achteren, hoofd omhoog, jongens aankijken en hoi zeggen als je er langs moet. Hoe vaker je dat doet en ervaart dat er dan eigenlijk niks gebeurt (wat ik verwacht, ze hangen daar uit verveling en niet met hele nare intenties, denk ik) hoe minder bang je zult worden. Soort exposure therapy

Daarnaast zeker de wijkagent en de soos bellen.
TO ik denk dat het feit dat je voor het eerst op jezelf woont ook meespeelt. Je bent er op zich helemaal alleen. Je huis moet nog je eigen worden, zeg maar.



Neem contact op met de wijkagent, die kent als het goed is z'n pappenheimers en zou ze kunnen aanspreken.

Hij zou eens kunnen langsfietsen en dan een opmerking naar die knapen kunnen maken, dat ze daar niet moeten rondhangen.



Hier in de stad geldt trouwens op meerdere plekken sowieso een samen scholings verbod, zelfs in een bepaalde wijk.



Zouden je buren (het stel) iets voor je kunnen beteken? Dat zij ze eens quasi nonchalant er op aanspreken of zo.



Kan je voor de komende tijd geen vriend(in), studiegenoot vragen om juist langs te komen op de tijdstippen waarvan je weet dat ze er dan zijn, dan voel je je misschien sterker.



Wat een ander al opperde, vraag eens een broer/ neef/ vriend om in hun zichtveld te doen lijken of hij je vriend is.
Wat is een jeugdsoos? Is dat een discotheek ofzo?



Ik ben iets ouder dan jij en woon in een volksbuurt. Er wordt regelmatig wat naar me geroepen en uitschelden door kereltjes van 16 gebeurt regelmatig. Ik negeer het, doet me niet zoveel. Dat ze bij jou echt voor de deur staan lijkt me wel intimiderend. En ook vreemd. Wat hebben zij aan een meisje dat een km van hun jeugdsoos woont. Ze fietsen dan langs zoveel huizen waar meisjes wonen. Waarom zouden ze perse jou moeten hebben?

Verder is het zo dat je als vrouw nu eenmaal altijd reacties krijgt. Zowel positief als negatief. Veel mannen/jongens doen dit nu eenmaal. Alleen dat ze voor je deur staan baart me wel zorgen, dat is niet normaal. Zou ook de wijkagent bellen. Of vrienden erop af sturen.



Waar woon je? Als het in mijn stad is kan ik wel wat vol getattooeerde kerels van 30 langs laten komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven