Werk & Studie alle pijlers

Baan aangeboden gekregen...in Sydney!

21-08-2014 21:02 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik werd van de week benaderd door de voormalige recruitment manager van het hotel waar ik voor werk. Zij werkt nu in Sydney voor een andere keten. Het gaat om een job één stap hoger dan dat ik nu heb. Ik was natuurlijk best gevleid en heb ingestemd met een Skype interview. Omdat het allemaal zo snel ging dacht ik dat het een soort van casual gesprek zou zijn, maar het gesprek was met meerdere personen uiteindelijk en het bleek een echt sollicitatiegesprek te zijn. Ik heb maar gewoon m'n beste beentje voorgezet en ben er vol voor gegaan, ook omdat ik haar, ze had me immers aangedragen, niet wilde terleurstellen.



Ik had dus nog helemaal niet serieus nagedacht over het feit of ik dit wel zou willen. Maar vandaag ontving ik een email, ze willen me de baan aanbieden. Het contract is inclusief relocation en een werkvisum voor 4 jaar.



Nu sta ik dus voor een keuze. Aan de ene kant komt deze aanbieding als een geschenk uit de hemel. Zoals sommigen misschien weten is mijn relatie net uit en woon ik nog in het huis van ex. Verandering van omgeving zou dus geweldig zijn.



Aan de andere kant, ik ben heel erg op mijn plek in mijn huidige baan. Ik heb geweldige collega's, een fantastische mentor/manager en ik ben ook nog lang niet op m'n piek in deze job; ik heb deze functie pas 6 maanden. Ook werk ik voor een geweldige keten, die mij in de toekomst zeker mogelijkheden zal gaan brengen.



Daarbij vind ik London ook gewoon heel erg leuk. Woon hier nu bijna twee jaar en heb net mijn sociale leven hier op de rit, heb goede vriendinnen hier en mijn familie en Nederlandse vriendinnen zijn natuurlijk lekker dichtbij.



Ook heb ik er nooit een moment aan gedacht om naar Australië te verhuizen. Niet dat ik het geen leuk land vind, ik weet er niks van. Ja, van vrienden die er zijn wezen backpacken en die het geweldig hebben gehad. Ik zou het niet erg vinden weer te verhuizen hoor, ik vind nieuwe landen ontdekken leuk, ik kan goed op mezelf zijn en ben makkelijk wat betreft me thuis voelen ergens.



Maar is het de juiste keuze? Zo snel een nieuwe stap nemen, een geweldige keten achter me laten (die me misschien niet meer terug neemt), m'n vrienden weer achter laten en de andere vrienden en m'n familie op een nog grotere afstand brengen.



Ja het salaris is leuk, veel leuker dan wat ik nu verdien. Maar ik heb me nog niet verdiept in de quality of life en de kosten daar.



Waarom ik dit lange verhaal post? Ik zou graag ervaringen willen horen van forummers die misschien in Sydney of Australië gewerkt hebben en ik ben ook benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie.



Alvast bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 25 augustus 2014 @ 22:52:

Ik denk dat ik het wel eens ben met Rary.



Als toerist vond ik Sydney (voor een week) super: eindelijk die iconische Harbour Bridge van dichtbij zien, het legendarische Opera House, de prachtige haven zien, de boot naar Manley nemen enz.. Heel leuk daar was ook de eastern coastal walk met die zwembaden met zeewater, de mooie witte begraafplaats, de terrasjes van de eettentjes wat verderop... Echt supergave tijd gehad.



Maar: zou ik permanent in Sydney willen wonen? Nee, dat niet... Zon en zee zijn super, maar ben ik na een paar weken echt wel beu, hoe mooi ook. En buiten dat vind ik eigenlijk niet zo heel veel aan Sydney.



Het is een keer leuk om allemaal te zien, dat wel, dat gevoel van 'wauw, ik ben echt in Sydney'. Maar de architectuur is inderdaad lelijk en saai (ik was die one storey wijken zonder enige charme zo ontzettend zat op de duur). En huizen zijn idd vaak aftands. Binnenin trouwens ook. Mensen leven daar vaak op vlekkerige vieze tapijten en met een jaren '70 badkamer.

Het eten is meestal duur en niet zo heel erg lekker. De mode loopt er per definitie altijd een paar seizoenen achter (doordat zij zomers hebben wanneer wij winters hebben en omgekeerd), maar sowieso is daar totaal geen 'mooieklerencultuur' zoals in Europa. Uiteraard vindt niet iedereen dat belangrijk, maar ik ben iemand die houdt van shoppingtripjes naar Parijs bvb, dus het viel mij enorm op. En zoals Rary zegt, zijn er idd geen leuke vintagemarktjes, leuke eettentjes en kroegjes zoals in Londen (of andere Europese hoofdsteden). Australische steden worden nl gedomineerd door ketens: Mc Donald's, Burger King, Make my Day enz... Naar charmante zaakjes die mensen vanuit hun hart begonnen zijn, is het zoeken met een loep.



Zo wilde ik bvb bloemen kopen voor de kennis bij wie ik mocht logeren. Nou, die vind je dus vrijwel enkel in de supermarkt. Maar ik wilde zo'n mooi verzorgde bos bloemen, met mooi papier, linten enz, uit een echte bloemenzaak, en niet zo'n standaard plastic bloemen met plastic rond. Heeft me een halve dag gekost om een gewone bloemenzaak te vinden. Uiteindelijk een heel klein zaakje gevonden in een steegje ergens, met nauwelijks aanbod, dat bovendien ook nog eens strontduur was. Wel een hele lieve man (overduidelijk very gay) die er werkte, en die superenthousiast was over Nederland, tulpen, enz. Dat was dan wel weer erg leuk. De 20 AUD die ik betaalde voor die enkele bloemen, vond ik dan weer minder…



In tegenstelling tot Rary sta ik wel erg positief tov de mensen. Ik heb er wel altijd fijne en warme contacten gehad met de locals.

En in Sydney vond ik de mannen ook heel erg forward, maar op een niet vervelende manier. Kreeg heel sterk het idee dat als je daar woont, er aan mannen geen gebrek is.



Overigens vind ik het niet zo raar dat er niemand op bezoek komt vanuit NL. Een ticket kost toch al gauw 900-1200 euro, dat kan niet iedereen zomaar ophoesten…



Enne Rary, ik weet niet of je veel gemist hebt aan de westkust hoor… Perth vond ik werkelijk niets aan. Totaal geen charme. Enkel Fremantle is wel leuk… En Cottesloe beach. Maar voor de rest vond ik dat één dorre, droge boel. Mensen zijn er ook nog een stukje ruwer en ongecultiveerder dan in de rest van Australië, vond ik.



London all the way.



Ik moet er gewoon om lachen, wat ben jij een afkraker zeg. Ik ben eigenlijk heel benieuwt hoe je over de Europese steden denkt.



Ik zeg ook gewoon doen, waarom niet? Je kunt nog altijd in Londen gaan wonen..
En Bladora, weet je al wat je beslissing is?
Alle reacties Link kopieren
Heel erg eens met Tove. Ik vind Sydney ook totaal niks bijzonders. Idd, leuk , die brug , om in het echt te zien. Zelfde met het Opra house. Maar verder vind ik het nogal sfeerloos. Geen leuke kleine winkeltjes, kroegjes. Nee, niet veel aan. Ik zou er van mn leven niet willen wonen. Ik vind de Sydney-siders ook niet per definitie heel vriendelijk. Nee, ik zou het niet doen als ik jou was!



Grappig, mijn vriendin (woont daar nu bijna 10 jaar)klaagt ook altijd over dat de kleding daar afschuwelijk is :-) Als ze in Nederland of Italie is dan slaat ze in als een malle :-)
Alle reacties Link kopieren
@ Raccoon: Fijn dat ik je heb laten lachen. Maar zo negatief ben ik toch ook niet? Ik zeg gewoon wat ik als leuk en niet leuk ervaren heb.

En wat ik over Europese steden denk? Ik denk dat dat wel duidelijk is in mijn post, nee? Juist daar heb je meestal wel de dingen die ik fijn vind: mooie en interessante architectuur, cultuur, culinaire traditie, mode, charmante winkeltjes en kroegjes… Parijs, Stockholm, Amsterdam, Londen, Wenen, Berlijn…: daar kan voor mij geen enkele Australische stad tegenop. Sorry.



Ik heb een heel fijne tijd in Australië gehad, begrijp me niet verkeerd, maar het heeft mij ook heel erg doen beseffen wat wij hier allemaal hebben (en wat ik misschien als vanzelfsprekend nam). Ik begrijp nu ook heel goed waarom ze ginds allemaal zo dol op Europa zijn.
Alle reacties Link kopieren
@ Rascalles: Snap je vriendin perfect. Ik zou hetzelfde als zij doen. Of online shoppen.Niet dat ik zo'n H&M fan ben, maar het is wel veelzeggend dat dat daar niet eens zit…

Ze hebben daar meer zo'n cowgirl country look, met bvb een lange jurk en een hoed (dat is dan 'chique')… Of zien eruit alsof ze eeuwig op vakantie zijn met vormeloze shorts, slippers en T-shirt met fluo printje… Enkel in Melbourne heb je een paar leuke zaken, ik herinner me een leuk boetiekje met Zweedse en Belgische designers, maar herkende bepaalde spullen die wij hier een jaar geleden al hadden.

Ik zou dat ook vervelend vinden als ik daar woonde. Al snap ik ook wel dat sommige mensen juist van die carelessness houden. Je gaat er bvb ook naar een restaurant op je slippers… En daar gaat het er ook veel losser aan toe, de ene krijgt bvb zijn eten tien minuten later dan de andere van het gezelschap&#8230 (ook in deftige restaurants); Voor mij was dat allemaal symptoom van hetzelfde verschijnsel, dat er nl wat minder cultuur is. Waar sommige mensen van houden, de voordelen van zien, en anderen (zoals ikzelf) minder van houden...
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 26 augustus 2014 @ 13:02:

@ Raccoon: Fijn dat ik je heb laten lachen. Maar zo negatief ben ik toch ook niet? Ik zeg gewoon wat ik als leuk en niet leuk ervaren heb.

En wat ik over Europese steden denk? Ik denk dat dat wel duidelijk is in mijn post, nee? Juist daar heb je meestal wel de dingen die ik fijn vind: mooie en interessante architectuur, cultuur, culinaire traditie, mode, charmante winkeltjes en kroegjes… Parijs, Stockholm, Amsterdam, Londen, Wenen, Berlijn…: daar kan voor mij geen enkele Australische stad tegenop. Sorry.



Ik heb een heel fijne tijd in Australië gehad, begrijp me niet verkeerd, maar het heeft mij ook heel erg doen beseffen wat wij hier allemaal hebben (en wat ik misschien als vanzelfsprekend nam). Ik begrijp nu ook heel goed waarom ze ginds allemaal zo dol op Europa zijn.



Ik vond het gewoon grappig, ook toen het tapijt voorval erbij kwam.

Nog nooit in Sydney geweest, maar helemaal waar, voor de zee en strand hoef je niet te gaan. Want daar ga je naar verloop van tijd niet naar toe.
Het weer in sydney. In de winter kan het best koud zijn. Ik was daar in de winter. Met uitschieters van 18 graden en zon, maar ook 4 graden en regen.

In de zomer, 40 graden als uitschieter. Maar goed, die zomer duurt dan ook wel 8 maanden. Tussen de 18 en 40 graden.



Ik ben 2 weken in Melbourne geweest en daar is het wel de helft van het jaar koud en regen. Ook in de zomer vaak 20 graden en regen. Ik heb daar vrienden wonen en die klagen altijd over het weer.

Melbourne word gezien als een europese stad, maar ik vind het een slap aftreksel van een europese stad. Het is veel nieuwbouw, natuurlijk, maar dan wel met leuke straatjes waar leuke winkeltjes zijn. Melbourne heeft dan wat meer sfeer dan Sydney als stad, maar Sydney heeft dan weer de stranden. Maar goed, dat is de discussie niet.



En nogmaals, tegen toeristen zijn locals onwijs vriendelijk. Maar als je er woont en werkt, zijn ze dat dus totaal niet. Er valt moeilijk tussen te komen, en als werkgever zijn het dus absolute eikels.
Melbourne zit heel zuidelijk en daar heb je ook gekleurde herfstbladeren, dus als je seizoenen mist, zijn ze dichtbij te vinden. Maar zou door die seizoenen juist niet in/bij Melbourne willen wonen. In Sydney regent 't ook wel 'ns lang en hard, maar de natuur blijft heerlijk groen. Je hoeft er niet maandenlang tegen kale bomen en struiken aan te kijken. Ik zou dat toch als enorm voordeel zien. En als het heet is, is het droge warmte, niet vergelijkbaar met de benauwde hittegolven die we hier kennen.
Weet je al wat je beslissing is Bladora?
quote:Rary schreef op 26 augustus 2014 @ 23:09:

Er valt moeilijk tussen te komen, en als werkgever zijn het dus absolute eikels.



Allemaal?



Ik kan me dat moeilijk voorstellen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij veel wat Rary zegt, maar ik kan me ook niet goed voorstellen dat ze opeens niet meer vriendelijk tegen je zijn omdat je er woont.



Of hoe ging dat dan bij jou, Rary?



Toen ik in Sydney was, had ik heel snel een praatje met mensen. Wel meestal mannen, dat moet ik er wel bij zeggen. Maar totaal niet opdringerig of zo, eerder bvb opmerken dat je rug aan het verbranden is, ze horen dan aan je accent dat je niet Australisch bent, vervolgens vragen ze waar je vandaan komt, en voor je het weet ben je in een geanimeerd gesprek en willen ze later afspreken. Het is dat er een vriend van me een paar dagen later ook naar Sydney kwam, anders had ik daar voor elke middag en avond ander gezelschap gehad… Stel dat je daar op zou ingaan, dan hou je daar op den duur toch wel wat kennissen aan over, zou ik zo denken…



Ik hoor wel van een vriendin die in Australië woont (andere stad dan Sydney) dat het heel moeilijk afspreken is met Aussies. Zij vindt dat ze nogal gebrand zijn op het weken van tevoren vastleggen van afspraken, maar dan wel vaak last-minute afzeggen. Vindt zij typisch daar.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Bedankt voor alle uitgebreide reacties, sorry dat ik niet overal op in ben gegaan, was ontzettend druk met werk. Ik heb (misschien door sommigen al verwacht) besloten het niet te doen. Ik ben gewoon nog niet klaar hier. Ik heb de recruitment manager een mail gestuurd en daarin eerlijk gezegd dat ik nog niet klaar ben om van baan te wisselen. Dat ik me graag nog meer in deze positie wil ontwikkelen voordat ik een nieuwe stap maak en deze baan zeker nog een half jaar wil houden. Ook heb ik geschreven dat Sydney in principe geen probleem is voor mij en dat ik hotel prachtig vind, dus dat ik me aanbevolen houd mocht er in de toekomst nog iets vrijkomen.



Ze reageerde heel begripvol en schreef dat ze mijn gegevens on file gaat houden. Ook schreef ze dat ik altijd contact met haar kan opnemen mocht ik klaar zijn voor mijn next move.



Nogmaals iedereen heel erg bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een goede beslissing hebt gemaakt. Voor nu, maar zeker ook voor je toekomst. Het kan zomaar zijn dat Sydney over een jaar of twee wel op je wacht!
Hoi Bladora, ik ben blij voor je dat je een keuze hebt kunnen maken. Ik denk net als Noah dat dit een goede beslissing is.
Vast niet allemaal, al heb ik die ervaring wel.



En er is een verschil tussen leuk een avondje met een toerist rondhangen, of daadwerkelijk een langdurige vriendschap opbouwen. Ze zijn inderdaad niet zo goed in het zich houden aan afspraken. Ze zijn heel hartelijk in hun uitspraken: Let's have diner soon. Maar die "soon" die komt er nooit van.
Alle reacties Link kopieren
Vraag me af of dat sowieso niet iets Angelsaksisch is. Zag een tijd geleden een 'British-Dutch woordenboek' op FB voorbij komen, was erg grappig. Zo van:

That's an interesting idea. What Brits mean: It's bollocks. What Dutch understand: they like my idea.



En een dinner uitnodiging stond er ook bij. Terwijl de Nederlanders al hun agenda erbij nemen, bleek dat maar om chit chat te gaan. Net zoals er op 'how are you?' ook geen antwoord verwacht wordt. Dat zou ik ook nogal verwarrend vinden allemaal, moet ik zeggen. Had het er eens met een Australische vriend over, en die zei: 'Nee, dat noemen wij gewoon pleasanteries. Maar betekent op zich niks.'



Maar in Londen zal TO dat vast nog veel meer meemaken, denk dat de Aussies toch nog iets directer zijn dan de Britten…



Wel grappig op zich, die culturele verschillen…
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar dat helemaal niet zo met Britten eigenlijk! Mijn Britse vrienden zijn gewoon leuk. Ik kan de Britse humor ook wel waarderen. Maar dit zijn allemaal mensen die in hotels werken, dus in een internationale omgeving, misschien dat dat anders is.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Als ik het eerlijk mag zeggen, niet doen. Net zoals je niet moet intrekken bij die man die zo vaak in Saoedi Arabië zit. Je lijkt mij iemand die moet teren op andermans goede baan. Beetje jammer, je zou in mijn achting stijgen als je het eens alleen gaat doen, zonder geweldige manager, je lief die in zuid Afrika zit en al dat drama.

Ga voor jezelf en doe het eens zelf. Alleen en zonder hulp van buitenstaanders.

Zou je dat ook lukken denk je? Helemaal alleen een geweldig leven opbouwen, ik hoop het. Na je ex, wat ik binnenkort wel als lover weer zie, laat het maar eens zien en bewijs het maar eens.
En over dat werk in Australië, het klinkt leuk, maar kun je aan hun verwachtingen voldoen. Vast wel, denk je nu, maar je weet niets van de arbeidsethos daar terwijl ze je in Londen nog hogerop willen hebben en je die kans gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het toch heel verstandig is dat je het niet doet Bladora. Ik hoop dat je het in Londen nog lang naar je zin gaat hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven