Twee kinderen op 1 kamer en privacy

29-08-2014 12:41 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij denken erover om onze oudste twee kinderen van 5 en 7 samen op 1 kamer te laten slapen. De kamer die daardoor vrij komt kunnen ze dan als speelkamer gaan gebruiken. Wij zien hierin een aantal voordelen, maar mijn man maakt zich zorgen dat de kinderen niet voldoende privacy hebben. Dat lijkt me op deze leeftijd nog wel meevallen. Het enige nadeel dat ik zie is dat ze niet met een vriendje alleen op hun eigen kamer kunnen spelen. Dat doen ze nu eigenlijk nog haast nooit, maar zal misschien in de toekomst wel een probleem worden.

Dit hoeft niet voor altijd, maar het lijkt ons voor de komende jaren waarin ze veel in hun kamer spelen met veel soorten speelgoed wel een goede oplossing.

Heeft iemand daar ervaring mee?
..
Ja. Hier ook twee kinderen op een kamer.



Mijn vader kwam uit een gezin van tien kinderen, met twee kinderslaapkamers: een voor de jongens, een voor de meisjes. Ze hebben het overleefd.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me pas een probleem als de ene al gaat puberen
quote:diamondgloss schreef op 29 augustus 2014 @ 12:46:

Lijkt me pas een probleem als de ene al gaat puberendan nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen, als het niet gaat kan je het altijd weer terug draaien. Hier willen ze ondanks puberites niet anders.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
"Het enige nadeel dat ik zie is dat ze niet met een vriendje alleen op hun eigen kamer kunnen spelen."



Natuurlijk wel, dan gaat de één in de speelkamer en de ander naar de slaapkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan er echt niet aan dood. Ik was overigens altijd heel blij dat ik een 'eigen' ruimte had waar ik me kon terugtrekken. Dat zit nu eenmaal in mijn systeem en mijn karakter. Nu ik 40 ben heb ik dat nog. Ik wil gewoon best vaak even alleen zijn. Zelf zou ik er dus helemaal niets voor voelen. Mensen (ook familie) komen al heel snel te dicht in mijn 'comfortzone', dat trek ik eventjes, en daarna dus echt niet meer.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Maar waarom wil je het? Is de ene kamer veel groter dan de andere? wij hadden deze situatie vroeger: we sliepen met zijn drieën op één kamer, en de (veel kleinere) zijkamer was onze speelkamer. Dat werkte wel goed. Toch was ik heel blij toen ik na verhuizing een eigen kamer kreeg, wat een luxe!



Wat vinden je kinderen er zelf van? Zijn ze erg close? Soms heeft een kind liever een klein eigen kamertje helemaal voor zichzelf, zodat hij zich ergens rustig terug kan trekken. Ik zou dus vooral kijken naar wat je kinderen willen/nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zijn je oudste kinderen van hetzelfde geslacht ? Als het een jongen en een meisje zijn, zou het misschien problemen kunnen gaan opleveren als de oudste begint te puberen en lichamelijk begint te veranderen. Maar dan kan je alsnog die speelkamer als slaapkamer gaan gebruiken en dan hebben ze allebei weer hun eigen kamer.



Ik zie het probleem dus dan ook niet zo. Mijn 2 dochters (ze zijn 1.5 en 4 jaar) slapen ook op dezelfde kamer en dat geeft geen problemen. Soms komt er een vriendinnetje van mijn oudste spelen en dan spelen ze allemaal in de woonkamer of in de slaapkamer
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier 3 jongens op 1 kamer.(niet omdat we het leuk vinden, maar omdat er geen andere mogelijkheid is.)

oudste 12, dan 5 en de jongste 3.

Dat gaat prima, ik zie ook het privacy probleem niet.



Dus als je dat wilt, lijkt er mij geen enkel obstakel.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt denk ik inderdaad aan de karakters van je kinderen. Hoe erg zijn ze gesteld op zich kunnen terugtrekken in een `privé´ plek en hoe goed kunnen ze samen zijn. Ik zelf ben inderdaad, net zoals adorabull zegt, zelf altijd erg op mijn ´eigen´ ruimte gesteld geweest. Ik had vaak de behoefte om echt even alleen te zijn. En dan trek je je terug op je eigen kamer.



Maar wie weet hebben jouw kinderen daar totaal geen last van en vinden ze het juist wel gezellig samen. Is het een idee om hun eigen mening daar over te peilen?
Alle reacties Link kopieren
Als het mogelijk is, zou je ook de slaapkamer in tweeën kunnen opsplitsen door middel van een gordijn, een meubel of een kamerscherm. Dan hebben ze allebei hun "eigen" ruimte én een speelkamer
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontjes van 9&6 slapen ook op 1 kamer,en gebruiken de andere kamer ook als speelkamer.

Ik heb mijn 9 jarige al vaker gevraagd of hij nog geen eigen kamer wil,maar nee hij vind het nog steeds gezelliger samen.

Als hij over 3 jaar naar het middelbaar onderwijs gaat, krijgen ze een eigen kamer,een speelkamer hebben ze dan ook niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de slaapkamers gewoon aanhouden. Een speelkamer dan kun je toch net zo goed op je kamer gaan spelen???
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het toch gewoon proberen?

Als het niet (meer) bevalt is de situatie in een middag weer teruggedraaid.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
2 kinderen op 1 kamer kan natuurlijk best maar wasrom wil je een kind zij eigen kamer laten opofferen voor een speelkamer?



Wat is de toegevoegde waarde van een speelkamer als je ook gewoon op je eigen kamer of in de woonkamer kan spelen?



Oke als je een kamer over hebt dan kan het best handig zijn maar dat hdb je eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 29 augustus 2014 @ 12:49:

"Het enige nadeel dat ik zie is dat ze niet met een vriendje alleen op hun eigen kamer kunnen spelen."



Natuurlijk wel, dan gaat de één in de speelkamer en de ander naar de slaapkamer.Doen die van mij ook,vanmiddag hebben ze allebei een vriendje hier,dan gaat de jongste met vriendje in de speelkamer met playmobil spelen,en de oudste met vriendje de ipad/Nintendo op het bed zitten,of beneden.
quote:eldorado schreef op vrijdag 29 augustus 2014 12:47 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="diamondgloss in "Twee kinderen op 1 kamer en privacy"" class="messagelink">diamondgloss schreef op 29 augustus 2014 @ 12:46</a>:</b>

Lijkt me pas een probleem als de ene al gaat puberen</div></blockquote>dan nog niet. Gezellig als oudste een vriendje of vriendinnetje krijgt. Kan broer of zus lekker mee genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het nut ook niet zo. Mijn zus en ik hebben vroeger menigmaal onze bedden bij elkaar op de slaapkamer gezet. Na een week of twee waren we elkaar weer zat en werd het bed terug gesleept naar de eigen slaapkamer. Na een maand of wat herhaalde dit ritueel zich weer.

Ik was altijd erg blij dat ik de keuze had om in mijn eigen slaapkamer te slapen.
Alle reacties Link kopieren
speelkamer vonden wij handig omdat we iedere x als ze snachts riepen of moesten plassen we de nek braken over speelgoed.

Nu kunnen alle bouwwerken gewoon blijven staan om mee verder te spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandy1974 schreef op 29 augustus 2014 @ 13:13:

speelkamer vonden wij handig omdat we iedere x als ze snachts riepen of moesten plassen we de nek braken over speelgoed.

Nu kunnen alle bouwwerken gewoon blijven staan om mee verder te spelen.



Dan kun je ook hun bed dichter bij de deur zetten.

Of hun leren om gewoon zelf hun slaapkamer uit te komen als er wat is.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hier twee kinderen van 6 en 9 bij elkaar op de kamer. Gaat prima, alleen vriendjes en vriendinnetjes geeft weleens problemen. Meestal lossen we dat op door 1 tweetal elders in huis te laten spelen. Tegenwoordig spreekt oudste ook steeds vaker af met vriendinnen op het schoolplein, dat is stoerder .



Bij logeerpartijen gaat het andere kind op een matras in een andere kamer (bij broer of bij ons).
Zoveel privacy heb je als kind niet nodig, hoor. Ik heb tot mijn 12e een kamer met mijn broer (1,5 jaar jonger) gedeeld. Dat heb ik vooral als leuk ervaren. Wat voor mij wel belangrijk was, was dat we op die kamer eigen plekken hadden. Ons eigen bed uiteraard, eigen kleding kast, in de speelgoedkast hadden we allebei een eigen gedeelte en er stond ook een groot bureau dat in tweeën was opgedeeld. Wij hadden een hele grote kamer, dus die was slaapkamer en speelkamer voor ons beide in 1.



Toen ik 12 werd gingen we verhuizen en kreeg ik een eigen kamer. Vanaf die leeftijd is dat wel prettiger dan een kamer delen, denk ik.



Waarom probeer je het niet gewoon eens uit? Je kan de kamers altijd weer terugveranderen. En heb je al aan je kinderen gevraagd wat ze van dit idee vinden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger tijdelijk met mijn zus op 1 kamer geslapen. We waren toen 10 en 11/12. Het was verschrikkelijk. We hadden overal ruzie om en dat liep dan hoog op.

Het was de bedoeling dat het voor 6 maanden zou zijn, maar dat 'trokken' mijn ouders niet .

Dus werd de verbouwing omgegooid, zodat mijn kamer sneller klaar was en er weer rust in de tent kwam. Dus voordat je de boel écht om gaat gooien, hou een proefperiode aan.

Wij dachten ook vooraf dat het leuk zou worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het erg afhangt van de kinderen zelf. Hebben zij de behoefte om zich af en toe of regelmatig terug te trekken? Dan niet doen. Waarom zou een kind per definitie minder behoefte hebben aan privacy dan een volwassene?

En zeker als ze eenmaal gaan puberen zou ik ze een eigen kamer gunnen.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven