Werk & Studie alle pijlers

Geld gestolen

29-08-2014 14:06 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moet het even van me afschrijven en tijdens het schrijven hierover ook enorm zuchten en steunen...



Het volgende is het geval: ik heb vanochtend ontdekt dat er geld uit een kas op mijn werk is verdwenen. Deze kas wordt gebruikt om geld uit te geven aan clienten die niet zelfstandig hun geld kunnen beheren. Het geld dat er in zit is aldus uitsluitend bedoeld voor clienten. Voor personele dingen is er een andere kas die bewaard wordt op een andere plek. Bij het klaarzetten van het geld voor de volgende week ontdekte ik dat er 20 euro weg was verdwenen uit een envelop. Een half uur daarvoor had ik nog in die envelop gekeken en toen zat het geld er nog in. Ik heb daarna de ruimte verlaten, de kas en kast met sleutels dicht gedaan, de sleutels opgehangen in de sleutelkast en ben na een half uur teruggekomen en heb alles weer geopend en ontdekte toen dat het geld weg was. Heb dit meteen gemeld bij mijn leidinggevende via de mail, want zij is er maandag pas weer. Heb het ook verteld aan een collega die samen met mij de kas beheert en zij vertelde dat zij een tijdje terug ook ontdekte dat er geld weg was. Zij dacht echter dat zij zich vergist had en heeft de envelop waar geld uit was weer aangezuiverd. Het geld kan alleen maar door een personeelslid zijn weggenomen, dus door een rechtstreekse collega van mij. Het gaat me niet alleen om welke collega, maar het gaat mij erom dat er in mijn team iemand zit, die geld van clienten uit de kas haalt en aldus niet te vertrouwen is. En ik vind dit vreselijk. Ik heb sindsdien hoofdpijn en ben er misselijk van. Niet dat ik zelf vreselijk rechtschapen ben, maar geld stelen op je werk, en dan geld van cliënten dat doe je toch niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:wondergirrrl schreef op 29 augustus 2014 @ 14:29:

Vandaag werken er 5 mensen. Van die 5 was er eentje bezig met de kas (ik), 2 anderen waren in gesprek met clienten (heb ik gezien), een ander was aan de telefoon (heb ik gezien), de ander bevond zich met mij in de kamer waar ik met de kas bezig was (heb ik uiteraard ook gezien). Toen ik wegliep was de situatie nog steeds zo. Toen ik na dat half uur terug kwam, was er eentje uit gesprek maar nog niet terug op haar plek, de beller was uitgebeld, maar zat toen met een client te praten. Degene die met mij in de kamer was waar de kas stond was er toen weer en heeft als enige heen en weer gelopen tussen die kamer en de kamer waar de sleutels zich bevonden. Dat heb ik gezien toen ik bij de printer stond.Dit zegt natuurlijk allemaal he-le-maal niks he. Je bent een half uur weggeweest. Er kan van alles gebeurd zijn in die 30 (!!!) minuten
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Dus wie heeft het gedaan???
No worries
Schrijf je bevindingen op, als je dit nog niet gedaan hebt, en meldt dit aan je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 29 augustus 2014 @ 14:35:

[...]





Je bent gepromoveerd tot Jessica Fletcher,? Klinkt wel zo hè, maar om een lang verhaal nog langer te maken: ik heb bureaudienst. En er zijn cliënten in huis. Uit veiligheidsoverwegingen moet de bureaudienst telkens weten wie waar is en met wie.
Alle reacties Link kopieren
God, ik zou me net zo voelen hoor. Toen ik ergens achter de kassa stond en twee nieuwe mensen aan het inwerken was werd ik 's avonds ook een keer gebeld dat er 200 euro kasverschil was. Was dus wel mijn verantwoordelijkheid, daar ben ik toen ook flink misselijk van geweest.



Hoe moeilijk het ook is; toch wachten tot maandag! Ik zou gewoon zsm dan met je leidinggevende alles bespreken, dan vind ik het verder hun taak om het op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
En wat als de collega, die jij verdenkt, de vinger naar jou wijst? Jij was immers met de kas bezig..
I'm a goal digger.
quote:md0110 schreef op 29 augustus 2014 @ 14:46:

En wat als de collega, die jij verdenkt, de vinger naar jou wijst? Jij was immers met de kas bezig..Dat ja. En TO, mss beschuldig jij je collega terwijl je het zelf gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel geld is er weg, is er niet fout geteld?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:brisbane179 schreef op 29 augustus 2014 @ 14:39:

Dus wie heeft het gedaan???Ik zet in op de tuinman.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Bij diefstal is het de tuinman. Bij moord de butler.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:md0110 schreef op 29 augustus 2014 @ 14:46:

En wat als de collega, die jij verdenkt, de vinger naar jou wijst? Jij was immers met de kas bezig..



Dat zou natuurlijk heel goed kunnen. En het klopt dat ik bezig was met de kas. Collega heeft dat gezien, maar ik heb collega niet met de kas gezien. Hij kan mij verdenken en ik verdenk hem. Het wordt dan een hij-zegt-zij-zegt verhaal. En we zullen dan allebei waarschijnlijk roepen dat we het echt niet gedaan hebben. Wat dat oplevert weet ik niet. Wat er daadwerkelijk gaat gebeuren weet ik ook niet, ik wacht het maar af.



Nog even terugkomend op de hoofdpijn en misselijkheid: Degene die mijn voorganger was in deze functie is op staande voet ontslagen wegens graaien in de kas en oplichting van clienten. Toen ik haar opvolgde heb ik erg veel figuurlijke puin moeten ruimen en stond de afhandeling van de clientengelden van mijn team in een zeer verhoogde belangstelling van de afdeling financien. Alles moest verantwoord worden, zowel schriftelijk als digitaal en er kwamen kascontroles. Dat stopte na een jaar of 2 omdat er geen ongerechtheden meer waren. Dus toen ik de diefstal van vanochtend ontdekte zat de schrik er goed in, had geen zin in weer allemaal gedoe. Vandaar de hoofdpijn.

De misselijkheid kan ook komen door het tosti-ijzer dat clienten aan hadden staan, waar een walm van aangebrande restjes kaas vanaf kwam...
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 29 augustus 2014 @ 14:54:

Hoeveel geld is er weg, is er niet fout geteld?Er zat 40 euro in een envelop die voor een client bedoeld was. Ik heb die 40 euro er zelf in gestopt en afgetekend. Toen ik terug kwam zat er nog maar 20 euro in.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt het geld in het tosti ijzer? Zonder gekheid, je omschrijvingen zijn wat onduidelijk, maar ik begrijp er uiteindelijk uit dat je de directe collega verdenkt.



Leg gewoon aan je baas uit wat jij denkt dat er gebeurd is. Meer kun je niet doen nu.



Ik zou toch ook nog even nakijken of je heel zeker weet dat je die EUR 40,-- in die envelop gedaan hebt. Werd je niet net onderbroken op dat moment b.v. en klopt het met het restant dat nog in de kas zit?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
quote:wondergirrrl schreef op 29 augustus 2014 @ 15:04:

[...]





Er zat 40 euro in een envelop die voor een client bedoeld was. Ik heb die 40 euro er zelf in gestopt en afgetekend. Toen ik terug kwam zat er nog maar 20 euro in.En jij doet dit helemaal alleen, er is niemand die jouw werk checkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:redhothead schreef op 29 augustus 2014 @ 14:50:

[...]





Dat ja. En TO, mss beschuldig jij je collega terwijl je het zelf gedaan hebt.Ook dat zou kunnen. Had het in dat geval erg dom van mezelf gevonden dat ik het besproken heb met mijn collega. Dan had ik het beter stil kunnen houden en met het andere aanwezige geld kunnen schuiven, herverdelen ofzo tussen de verschillende enveloppen zodat het niet opviel. Mijn collega die ook met de kas werkt, doet dit namelijk alleen als ik op vakantie ben. Zou me zelf een erg slechte dief vinden om na mijn diefstal vermist geld te gaan bespreken met een collega om vervolgens een kascontrole te moeten ondergaan.
Je had alles geteld, om vervolgens na een halfuur weer alles na te tellen. Hmm dat klinkt ook verdacht
quote:wondergirrrl schreef op 29 augustus 2014 @ 15:09:

[...]





Ook dat zou kunnen. Had het in dat geval erg dom van mezelf gevonden dat ik het besproken heb met mijn collega. Dan had ik het beter stil kunnen houden en met het andere aanwezige geld kunnen schuiven, herverdelen ofzo tussen de verschillende enveloppen zodat het niet opviel. Mijn collega die ook met de kas werkt, doet dit namelijk alleen als ik op vakantie ben. Zou me zelf een erg slechte dief vinden om na mijn diefstal vermist geld te gaan bespreken met een collega om vervolgens een kascontrole te moeten ondergaan.Dom of juist heel doortrapt...
Alle reacties Link kopieren
quote:redhothead schreef op 29 augustus 2014 @ 15:07:

[...]





En jij doet dit helemaal alleen, er is niemand die jouw werk checkt?De financiele afdeling heeft inzage in hoeveel geld er in de kas zit en hoeveel geld er uit is gegeven aan de clienten. Als ik met de kas bezig ben zorg ik er altijd voor dat er één of meerdere collega's mee kijken. Dit naar aanleiding van de daden van mijn voorganger maar ook zodat mijn collega's op de hoogte zijn van wat er gebeurd op het gebied van de financien van clienten.
Alle reacties Link kopieren
quote:nnora schreef op 29 augustus 2014 @ 15:09:

Je had alles geteld, om vervolgens na een halfuur weer alles na te tellen. Hmm dat klinkt ook verdachtClienten kwamen hun geld halen. Om te voorkomen dat ze te veel krijgen of te weinig hertel ik altijd voordat ik het geld aan hen geef. Het is niet mijn geld, maar dat van clienten, dus probeer het altijd zorgvuldig te doen. Hoe omslachtig het ook is.
quote:redhothead schreef op 29 augustus 2014 @ 15:11:

[...]





Dom of juist heel doortrapt...Ja, maar wel een beetje veel moeite voor een luizige 20 Euro.
quote:noell schreef op 29 augustus 2014 @ 15:17:

[...]





Ja, maar wel een beetje veel moeite voor een luizige 20 Euro.



Dat is waar!

TO, weet je zeker dat die 20 euro in de envelop is gekomen en niet tussen andere papieren, in je mappen oid?
Bij ons op het werk is ook eens een incident geweest waarbij na onderzoek bleek dat maar een persoon het kon hebben gedaan. Die persoon ontkende maar is toch geschorst. Tijdens zijn schorsing gebeurde het nogmaals en na uitgebreider onderzoek bleek een medewerker van een ingehuurd bedrijf toegang te hebben tot die ruimte terwijl dat niet de bedoeling was. De collega is schadeloos gesteld en zijn naam gezuiverd door een algemeen bericht.
Alle reacties Link kopieren
1. Waarom hebben méér mensen een sleutel van de kas?

2. Waarom worden de betreffende enveloppen niet dichtgeplakt nadat erop geschreven is E 40 voor de familie Platzak?



Laat mensen de sleutel aan jou vragen of, bij jouw afwezigheid, bij een betrouwbare medewerker (helaas weet je bijna nooit of iemand te vertrouwen is), laat hem of haar tekenen voor die sleutel, idem nadat deze is teruggegeven.



Maak een lijst met namen van cliënten met daarachter het bedrag waarop ze recht hebben en de datum waarop de enveloppe is overhandigd. Laat de cliënt het geld controleren vóór hij of zij vertrekt en laat hem/haar ervoor tekenen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt zo verschrikkelijk veel gejat in de zorg. Maar het wordt ook allemaal veels te gemakkelijk gemaakt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Nouschi schreef op vrijdag 29 augustus 2014 14:13 "En ik vind dit vreselijk. Ik heb sindsdien hoofdpijn en ben er misselijk van."





Is dit niet wat overdreven? Ik zou mezelf ook zo voelen, mede omdat ik bang zou zijn dat ik verdacht ben. TO weet dan wel dat zij het niet was (en denkt dat die ene collega het ook niet is) maar dat bewijst niks natuurlijk. Lijkt me een verschrikkelijke rot situatie. En kan me dus ook heel goed voorstellen dat je daar flink mee zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven