Hoe verschil links en rechts leren

29-08-2014 20:13 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een maatje met syndroom van down (21jr), en zij kan niet onthouden wat links en rechts is. Dit leidt soms tot onhandige en soms gevaarlijke situaties in bijvoorbeeld het verkeer. Heeft iemand een goede tip waardoor ik het haar kan leren? Ik heb al wat geprobeerd (een L maken met je linkerhand, onthouden dat de hand waar ze haar ring draagt rechts is), maar het blijft maar niet hangen.



Ik kwam dit spel tegen http://www.bol.com/nl/p/r ... bf929700492f6c05000009148 maar dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje te moeilijk voor haar. Kent iemand dit spel of zijn er nog andere makkelijkere spellen waarmee je het verschil tussen links en rechts oefent?
quote:zaina schreef op 29 augustus 2014 @ 22:43:

Veel reacties, dankjulliewel!



Kan niet overal op reageren, maar wat het vooral is, ze kan wel onthouden dat ze met links een L maakt, maar het is dan niet logisch voor haar dat die andere hand dan rechts is. En voor allebei een ezelsbruggetje is teveel om te onthouden heb ik het idee.



En ze weet het echt echt niet. Ook als ik haar nadenktijd geef en het zo nu en dan tussendoor vraagt, ze gokt gewoon



Ik denk dat ik op de fiets beter andere woorden kan gaan gebruiken ipv links en rechts. Zoals iemand zei belkant en niet belkant bijvoorbeeld. Iets wat zichtbaar is zodat ze niet hoeft na te denken maar het gewoon kan zien.



Wel grappig dat zoveel mensen er moeite mee hebben, dat wist ik helemaal niet. Voor mij is het super logisch dat link link is en rechts rechts Hang een mooi lint met een mooie strik aan de rechterkant van haar fiets en zeg strik als ze rechts moet en zonder strik als ze links moet.
quote:adorabull schreef op 29 augustus 2014 @ 22:19:

Och hemel. Ik weet echt wel wat links en recht is. Ik schijn ook nog best wel intelligent te zijn met vlagen. En wiskundig vooral enorm onderlegd.



Maar als ik tegen vriend zeg; hier linksaf.... Dan weet ie dat hij naar rechts moet inmiddels



Ik zeg het gewoon maar niet meer, ik wijs voortaan wel, die kant op... Is iets te vaak fout gegaan.



Het is geen automatisme voor mij, als ik er iets langer over nadenk weet ik uiteraard wel wat links en rechts is..
dochter heeft het ook trouwens, als ik op de fiets zeg, we gaan links, wijs ik er altijd bij: die links, voor het geval zij niet weet welke kant, en voor het geval ik per ongeluk de verkeerde links bedoelde
Als je weggaat met een stift een L en een R op de rug van de hand schrijven.



Geen optie meer als je handschoenen aanmoet. Dan moeten er een L en R opgenaaid worden .



Bij mij werd het ook pas een automatisme toen ik eenmaal rijles had. Waarbij de instructeur in het begin nog regelmatig met zijn handen wapperde. Met je handen aan het stuur kun je geen L maken van duim en wijsvinger.
Alle tips die ik hier lees zijn op mij toegepast. Vreselijk, die slingers aan mijn armen, snapte er niks van en vond die slingers net zo willekeurig als links en rechts. Ik weet wat mijn schrijfhand is (althans als ik wat moet schrijven begin ik nooit met links) maar zo uit het niets kan ik hem niet als rechts aanwijzen. Bij mij is het echt een soort knopje dat ontbreekt, ik kan het niet anders uitleggen. Het is voor mij echt volstrekt willekeurig en hoe hard ik ook probeer ik zal het nooit leren.
Alle reacties Link kopieren
Rrrrrrring Rrrrrrrechts

Dat werkte voor mij.



Bij haar zou je het vaak grappend heel overdreven, met rollende Rrrrrrrr theatraal steeds kunnen herhalen, tot ze het zelf over gaat nemen en het kwartje valt en het een automatisme wordt ?
quote:rosings schreef op 29 augustus 2014 @ 22:02:

[...]





Is er verschil tussen hooi en stro? Compleet offtopic, maar ; Ja daar is verschil tussen, stro is waar paardjes op staan in de stal en hooi is datgeen wat ze eten.
quote:vlaatje schreef op 29 augustus 2014 @ 23:20:

Alle tips die ik hier lees zijn op mij toegepast. Vreselijk, die slingers aan mijn armen, snapte er niks van en vond die slingers net zo willekeurig als links en rechts. Ik weet wat mijn schrijfhand is (althans als ik wat moet schrijven begin ik nooit met links) maar zo uit het niets kan ik hem niet als rechts aanwijzen. Bij mij is het echt een soort knopje dat ontbreekt, ik kan het niet anders uitleggen. Het is voor mij echt volstrekt willekeurig en hoe hard ik ook probeer ik zal het nooit leren.



Het probleem is dat je het zelf maar zelden nodig hebt. Als je ergens heen gaat, weet je waar je moet zijn en hoe je daar komt. Pas als je iemand de weg moet wijzen, of aanwijzingen moet gillen, wordt het lastig en dan moet je meestal nadenken. Net zoals met je telefoonnummer. Ik ken hele lijsten van buiten, maar mijn eigen nummer, daar moet ik altijd even goed over nadenken. Als ik mijn pinpas gebruik, toets ik de code in zonder te kijken, je moet me dan ook niet vragen welke code het is, want dat gaat puur automatisch. Als ze ooit het nummerieke deel omdraaien heb ik een probleem.



Hele lijsten zitten er in mijn hoofd. Ik weet welke bedragen er van de rekening afgeschreven worden, hoeveel de dingen in de winkel kosten, telefoonnummers van moeder en schoonmoeder, alle inlogcodes/wachtwoorden van sites en fora. Ik bedien zonder problemen auto, wasmachine en tv. Maar vraag me naar ons adres.......
Alle reacties Link kopieren










Of iets minder definitief: je kan ook loombandjes maken: een RRRRode voor RRRechts en een LLLiiila voor LLLinks.

Ofzo.



Maar wat nou als ze die afdoet?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ik ben 26 en heb geen down, maar kan links en rechts nog steeds niet uit elkaar houden. Vind ik ook niet zo belangrijk eigenlijk.
quote:Zarah schreef op vrijdag 29 augustus 2014 21:49 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="MarianneDavids in "Hoe verschil links en rechts leren"" class="messagelink">MarianneDavids schreef op 29 augustus 2014 @ 21:38</a>:</b>

Ik kan echt niet begrijpen dat er volwassen mensen zijn die het verschil tussen links en rechts niet kennen.</div></blockquote>In mijn geval weet ik wel wat links en rechts is, maar het is niet geautomatiseerd. Ik moet er dus echt over nadenken (ik schrijf met rechts, dat is deze hand, dus dan is links de andere kant). Denk dat dit voor een hoop mensen geldt die er moeite mee hebben.



Doe ik ook zo.



Ik ben trouwens rechtshandig, dus in mijn geval gaat het niet op dat linkshandigen er vaker last van zouden hebben.
Ring met een rood steentje voor haar kopen en aan haar rechterhand laten dragen: rrr: rrrode rrring rrrechts. En dat steeds overdreven herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Toen iemand mij vertelde dat de fietsbel altijd links zat, viel het kwartje. Ondertussen weet ik ook dat ik zelf altijd aan de rechterkant rijd.



Maar als ik niet in het verkeer ben, ga ik eerst met beide handen een denkbeeldige pen vasthouden en ermee schrijven. En dan weet ik het soms nog niet. Welke van deze twee voelt normaal? Geeeeeen idee Ook ontzettend handig toen ik nog dansles gaf: 'en we gaan nu met links. Ik bedoel rechts. Oh nee toch links.'
There isn't a way things should be. There's just what happens, and what we do. Terry Pratchett, A Hat Full of Sky
Alle reacties Link kopieren
Ik ben officieel getest hoogbegaafd, dus mogelijk het dubbele iq van jouw maatje, en kan het niet. Weet donders goed wat links en rechts is, maar bij mijn afrijden (4e keer ) zei mijn intructeur al bij het instappen tegen de examinator dat hij niet links en rechts tegen me moest zeggen omdat ik dan gegarandeerd een andere kant op ga dan hij wil . Volgens de examinator en instructeur was ik daar trouwens ook helemaal niet uniek in, hoor. Examinator zei zelfs dat bij het afrijden meer dan de helft van de kandidaten een keer de verkeerde kant oprijdt. Hij ziet het meteen als een afrijpunt; hoe kom je weer terug op de juiste weg, want iedereen rijdt wel eens een keer verkeerd.
Het is heel lief dat jij haar maatje bent, maar dit is het 2e topic waarin jij denkt dat jij haar iets wel kan duidelijk maken en haar begeleiders en ouders niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosings schreef op 29 augustus 2014 @ 22:02:

[...]





Is er verschil tussen hooi en stro? Hooi is gedroogd gras, stro blijft over na de graanoogst. Als je in een berg hooi valt, val je zacht, in een berg stro lig je niet lekker, hard en stug.
verba volant, scripta manent.
quote:vlaatje schreef op 29 augustus 2014 @ 21:10:

Ik heb het ook nooit geleerd en zal het ook nooit leren. Het is een soort dyslexie. Rijles is ook echt drama geweest.Het heeft te maken met het aantal verbindingen dat je hebt tussen je hersenhelften. Als je klein bent zijn dat er heel veel, waardoor allerlei lichaamsbeeegingen zowel links als rechts kunnen worden uitgevoerd. Vanaf een jaar of zes worden het er minder en neemt één hersenhelft de besturing van bepaalde functies over. Je wordt dan rchtshandig, of links, natuurlijk. Als er veel verbindingen blijven blijft ook het verschil tussen links en rechts onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook altijd lastig en gebruik ook het welbekende ezelsbruggetje "met welke hand schrijf ik" (rechts dus). Geen idee waarom ik er zo'n moeite mee had, mijn zoon van vier zei laatst in de auto "hee mamma, je moet hier toch naar links". Die wijsheid heeft hij dus niet van mij want ik wist dat op die leeftijd echt niet.



Ik zou ook niet weten hoe je zoiets aan haar duidelijk kunt maken, de juiste richting aanwijzen lijkt me de enige optie? Wanneer ik achter het stuur zit en de weg niet precies weet en iemand roept plotseling "hier links!" dan ga ik sla ik ook wel eens de verkeerde weg in, gewoon omdat het zo onverwachts is.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze soms ook rekenproblemen? dyscalculie en daar doe je niets aan. Gewoon aan één kant een lintje binden. Lintje kant en andere kant.

Het deel in de hersens dat links en rechts doet werkt gewoon niet of niet goed en daar doe je helemaal niets aan. Gewoon met iets visueels gaan werken, lintje bv.
Je kunt natuurlijk prima zonder de kennis van rechts en links het verkeer in! Met mijn meefietsende kleuter, kon ik ook geen rechts en links gebruiken. Maar ze moest wel zelf fietsen want haar broertjes zaten bij mij op de fiets!



Wij namen thuis de hele route door:



We fietsen eerst naar het park, na het park maken we een kleine bocht (rechtsaf) richting de supermarkt. Bij de eendjes vijver gaan we dan met een grote bocht (linksaf) in de richting van de brug. Enz enz. Na een tijdje kende zij al die landmarks zo goed dat ze tijdens het fietsen geen aanwijzingen meer nodig had!
quote:Annapalona schreef op 30 augustus 2014 @ 08:32:

Het is heel lief dat jij haar maatje bent, maar dit is het 2e topic waarin jij denkt dat jij haar iets wel kan duidelijk maken en haar begeleiders en ouders niet.Daarom vroeg ik ook al op pagina één of je al lang maatje bent. Krijg jij daar ook begeleiding in? Want in plaats van haar dingen te willen leren, kun je je beter aanpassen aan haar niveau, haar net altijd even voor zijn! Want ik neem aan dat er heel veel anderen zijn die haar dingen, proberen, te leren. Op andere momenten, op andere plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 30 augustus 2014 @ 12:54:

[...]





Daarom vroeg ik ook al op pagina één of je al lang maatje bent. Krijg jij daar ook begeleiding in? Want in plaats van haar dingen te willen leren, kun je je beter aanpassen aan haar niveau, haar net altijd even voor zijn! Want ik neem aan dat er heel veel anderen zijn die haar dingen, proberen, te leren. Op andere momenten, op andere plaatsen.



Bijzonder dat jullie dit kunnen verdraaien naar iets negatiefs :-) Niet dat ik jullie iets verschuldigd ben, maar toch even een toelichting.



Ik ben nu sinds 2,5 maand haar maatje. Ze woont alleen bij haar vader en hij onderneemt weinig tot niets met haar wegens omstandigheden. Zorgt verder prima voor haar, en regelt van alles voor haar zoals iedere dag dagbesteding en dus ook bijvoorbeeld een fiets ook al wordt die nauwelijks gebruikt. Hij heeft dan ook geen ervaring met fietsen met zijn dochter en kon me daar geen tips voor geven. Verder wordt ze altijd per taxi vervoerd van huis naar dagbesteding en weer terug, dus heeft ze zelf ook geen ervaring met fietsen op de weg. Hij heeft juist een maatje voor haar geregeld zodat ze wat vaker de deur uit kan. Toevallig gingen we een paar keer op de fiets ergens naartoe, waarbij ik merkte dat ze links/rechts niet weet. Bij andere dingen merk je dat niet zo snel. Vandaar dat het me handig leek om tips te vragen over hoe je het verschil tussen links en rechts kan onthouden.



Ik heb hier goede tips gekregen zoals niet links/rechts proberen aan te leren maar benoemen waar je naartoe gaat of kanten benoemen zoals de kant waar de bel zit of juist niet. Uiteindelijk is mijn maatje hiermee geholpen, wat het doel was Dus verdere negatieve commentaren zal ik negeren. De rest, allemaal heel erg bedankt voor jullie adviezen en de soms grappige verhalen ;)
quote:zaina schreef op 30 augustus 2014 @ 18:28:

[...]





Bijzonder dat jullie dit kunnen verdraaien naar iets negatiefs Huh? Helemaal niet negatief bedoelt hoor! Sorry als je dat zo voelt. Ik vroeg me alleen maar af of dit wel jouw taak is als maatje. En of dat voor jezelf ook wel helemaal duidelijk is. Niet elk gebrek of probleem hoeft in mijn ogen opgelost te worden. Aanvaarding is vaak ook heel mooi, soms zelfs mooier!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 30 augustus 2014 @ 19:51:

[...]





Huh? Helemaal niet negatief bedoelt hoor! Sorry als je dat zo voelt. Ik vroeg me alleen maar af of dit wel jouw taak is als maatje. En of dat voor jezelf ook wel helemaal duidelijk is. Niet elk gebrek of probleem hoeft in mijn ogen opgelost te worden. Aanvaarding is vaak ook heel mooi, soms zelfs mooier!Het was ook meer bedoeld voor Annapalona die het had over 'al het 2e topic waarin ik denk haar iets duidelijk te kunnen maken wat haar begeleiders en ouders niet kunnen'. Zo was het van mijn kant namelijk helemaal niet bedoeld. Ik zoek enkel een oplossing zodat ik haar veiligheid kan garanderen. Dat ze niet zomaar links de weg oprijdt als ik zeg dat ze rechtsaf moet slaan. Maar goed, jouw bericht was dus niet negatief bedoeld, sorry, verkeerd opgevat.
quote:zaina schreef op 30 augustus 2014 @ 20:17:

[...]





Het was ook meer bedoeld voor Annapalona die het had over 'al het 2e topic waarin ik denk haar iets duidelijk te kunnen maken wat haar begeleiders en ouders niet kunnen'. Zo was het van mijn kant namelijk helemaal niet bedoeld. Ik zoek enkel een oplossing zodat ik haar veiligheid kan garanderen. Dat ze niet zomaar links de weg oprijdt als ik zeg dat ze rechtsaf moet slaan. Maar goed, jouw bericht was dus niet negatief bedoeld, sorry, verkeerd opgevat.Ook dat was niet gemeen bedoeld, eigenlijk bedoelde ik hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven