Jouw lekkerste soep

29-08-2014 21:37 118 berichten
Nu de vakantie weer voorbij en de herfst in aantocht is krijg ik zin om morgen een grote pan soep te maken.

Een bord voor morgen en dan de rest in delen invriezen.

Maar.........wat is nou eens een super lekkere soep?

Hij moet een beetje stevig zijn zodat ik er op een koude avond als ik moe uit mijn werk kom een lekker volle en warme buik van krijg. Liefst ook met veel smaak. En ik ben niet zo dol op tomatensoep.



Wat is jou lekkerste soep?
Kippen soep met tortelini.



Maak grote pan kippensoep. Zonder vermicelli. Vries deze in delen in. Snijd een prei in dunne ringen en vries dit ook in, in een ruim bakje. Na het invriezen even losmaken met een vork en dan in kleiner bakje doen. (Hoeft niet als de vriezer groot genoeg is)



Doe dat van die prei bijvoorbeeld ook met andere groenten. Paprika, bleekselderij.



Ontdooi en verwarm de kippensoep, voeg ongeveer een kwart van de tortelini toe en laat gaar worden. Voeg nu prei en eventueel andere groeten toe.



Gefruit uitje erin is ook lekker!



Ik zou de soep niet kant en klaar invriezen, deze soep wordt niet lekkerder de tweede dag. Dit is echt maken en eten.



Handig om te eten is de loomm bowl. De maaltijdkom met de porselijnen binnenkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen recept, doe het meestal op gevoel. En mislkt eigenlijk nooit.

tomatensoep met pasta

pompoensoep met linzen of mais

voor groentesoep gebruik ik eigenlijk nooit de kant en klare groentesoeppaketten maar de wokgroentes, vind ik gevarieerder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Linzensoep maar dan simpel. Gewoon een stevige runderboullion met veel vlees zelfgetrokken van poulet of uit een potje, blik(ken) linzen, wat grof gesneden paprika en uit, grof gehakte knoflook en verder wat je nog aan groentes hebt liggen. Nog lekkerder als je wat laurierbladeren laat meetrekken of als je een restje hachee ipv runderboullion gebruikt.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
quote:ingeb84 schreef op 29 augustus 2014 @ 21:46:

Romige courgette soep met zalmsnippers!!Dat klinkt lekker! Ik heb nog een grote courgette liggen, heb je misschien een recept?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
-De 'linzensoep met bleekselderij soep'van de Ah site

- zoete aardappel soep met kokosroom, gember, een beetje kerrie en limoen

- courgette waterkerssoep van Sophie Dahl

- rijk gevulde soep met kipfilet,tomaten, broccoli, ui, knoflook,koriander en bouillon (evt aardappel erin). Alles in stukjes gesneden. Echt super lekker!!
quote:snert schreef op 29 augustus 2014 @ 21:59:

Zelfgemaakte mosterdsoep met spekjes.Heerlijk ! (Recept heb ik ergens van internet)Met zo'n nick en avatar had ik iets anders verwacht!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat lees ik hier veel lekkers!



Kan ik een van jullie niet zo gek krijgen hier een dagje te kokkerellen? Zelf koken zit er niet meer in en ouders zijn grote schatten met diverse heerlijke recepten maar hun soep repertoire uitbouwen is helaas niet een van hun gaves.



Mijn favo's; vaders kippensoep en moeders groentesoep en tomatensoep (maar volgens ouderwets oma's recepten, mjam). Eet al hele lange tijd minimaal 5 dagen per week soep, en kan van die 3 maar geen genoeg krijgen. Geboren uit nood maar ga het vaker soep op menu zeker erin houden.





Vroeger als jonge Pixie was ik ook al zo verzot op oma's tomatensoep. Tot letterlijk ziek eten aan toe als ik de kans had gekregen. Of zondags snel op de fiets naar huis als we bij opa en oma geweest waren. Ouders deden er lopend langer over en je wist dat er een grote pan soep stond te wachten die ze voor het bezoek hadden gemaakt. Snel voor ze thuis waren nog even een lepel in de pan steken en alvast een voorproefje halfwarme soep. En maar denken dat het niet op viel. Lekker en dan als ze thuis kwamen, de soep weer tot een warme temperatuur opwarmen voor de maaltijd. Alleen maar lekkerder als de soep een tijdje had gestaan.



Of op de basisschool als verrassing tussen de middag een mok snelle groentesoep krijgen. Niet zo heerlijk als de van mergpijp af uren lang staan sudderen, maar oh wat lekker al zo'n snelle bak soep als je een broodje verwachtte.
when you wish upon a star...
Ik eet weleens bij een vriendin linzensoep met spek en dat is dan ook meteen mijn lievelingssoep. Maar ik heb nog nooit geprobeerd om die zelf te maken.
Oh en snert natuurlijk en Mexicaanse bonensoep. Hmmm.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand het recept van een lekkere pindasoep voor mij? Daar kun je me snachts echt voor wakker maken! Zie leuke soepjes voorbij komen, mezelf er toch maar eens aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bananenmilkshake schreef op 29 augustus 2014 @ 22:03:

Mijn heerlijke Chinese tomatensoep met kipfilet.

Heerlijk zoet door de appelmoes die er door gaat, een heerlijk stevige en goed vullende soep.Wil je het recept plaatsen?
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuwsbrief schreef op 29 augustus 2014 @ 21:41:

Bloemkoolsoep, echt heeeerlijk. Als je een receptje wil roep maar!Graag!
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Erwtensoep! Da's misschien nu nog wat vroeg, maar op een koude dag héérlijk!
Alle reacties Link kopieren
Hutspotsoep (van restje hutspot (ui, winterpeen, aardappel) met draadjesvlees/klapstuk, met extra knoflook ik geloof met wat melk er nog in, peper, zout wellicht vergeet ik een ingrediënt bv wat rundvlees bouillon misschien, kan het niet meer navragen aan mijn moeder misschien dat mijn zus het nog weet.

Heerlijk, mijn moeder at eens zoiets in Frankrijk op haar huwelijksreis en is het thuis na gaan maken. Echt verrukkelijk.



Dan ook nog niet genoemd ;

Rawon soep !! Indonesisch, Javaanse soep over rijst gegoten, met veel verse indonesische kruiden en oa (Rund)draadjesvlees.



Rijkgevuld met bijzondere ingrediënten, vlees uren pruttelen, heerlijke geur goed vullend en Onwaarschijnlijk lekker. Even Googelen voor een goed uitgebreid vers recept, ( is te lang geleden dat ik het maakte want vrij kostbaar en bewerkelijk ) waarin de bv Koningsvogel mixen worden aangevuld met (ik geloof dezelfde kruiden als in de mix) veel verse kruiden ;



als knoflook, ui, verse zelf gekneuste Laos en verse Sereh (citroengras), 2 soorten laurier , ik geloof Kereh ? noten erin, verschillende soorten (hele specifieke) sambal (misschien die gebakken mildere donkere sambal die is niet zo zeperig en scherp en ik geloof garnalen sambal), santen (cocos) citroen (limoen kan misschien ook) erover gedruppeld... Rauwe hele dunne preiringetjes, taugé en gefruite uitjes erover... Ei dat poosje mee gesudderd heeft erbovenop in 2 met sambal erop...



Je hoort het eigenlijk in schaaltjes te serveren en aan tafel alles erover (de rijst) te doen. Niet echt iets voor snel ff na het werk dus maar over soepen gesproken ohw wat een gezeligheid en puur genot...
Hier eten we zeker 2x per week soep, heerlijk.



Ik volg geen recept. De basis is altijd een flinke ui, lekker lang aangefruit in roomboter/kokosolie. Dan een groente erbij die ik heb liggen en een teentje knoflook. Vervolgens zelfgemaakte bouillon erop. Als ik die niet voorhanden heb, neem ik een pakje kokosmelk, een klont roomboter en wat water. Dan lekker een half uurtje laten pruttelen, vervolgens goed pureren en afmaken met zout, peper, wat appelazijn en kruiden naar keuze. Bij bloemkool is bijvoorbeeld een theelepel komijn erg lekker (en de kokosmelkbasis). Vervolgens opleuken met vlees en/of gehaktballetjes of anders linzen, bonen of kikkererwten toevoegen. Kan niet mislukken!
Alle reacties Link kopieren
Echt zin om alles hier uit te proberen !
Alle reacties Link kopieren
Unuance, dat lijkt op soto ajam, Indonesische kippensoep. Net van de week een hele pan gemaakt en in porties ingevroren.



Trek in een uur of 4 een kippenbouillon van 1 kg kippenpoten, 1 ui, 1 prei, wat worteltjes, 3-4 stengels citroengras/sereh, stuk laos, stuk gember, djeroek peroet blaadjes en/of salam blaadjes en een paar rode pepers.



Volgende dag bouillon ontvetten en opwarmen, zakje/doosje boemboe voor soto erbij doen (toko of grote AH, voorkeur voor Koningsvogel), de geplukte kip van de poten erbij doen, zak (schoongemaakte) sperziebonen, prei in dunne ringetjes en een bak taugeh en vers gehakte selderij erbij doen. Eventueel nog 2 aardappels in kleine blokjes.



Serveren met gekookte rijst en een hardgekookt ei in een kom, soep erover, sambal of chilisaus erbij, seroendeng en gefruite uitjes erover.



Ik eet koolhydraatarm en laat de aardappel en rijst weg, maar hij is nog net zo lekker. Ik heb porties in de vriezer en hoef op een doordeweekse dag alleen maar 2 eieren te koken, en de soep in de magnetron te ontdooien en in een pannetje tot aan de kook brengen en op de bank te ploffen met een grote kom loeihete geurigheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 augustus 2014 @ 21:43:

Ik ben dol op verse groentesoep. Stevige bouillon trekken, en dan veel verse groente, balletje, enz. erin.



Hou niet van soepen waar geen getrokken bouillon aan te pas komt. Dat vind ik geen soep, dat is opgewarmde smurrie.+1
Alle reacties Link kopieren
Pindasoep maak ik aan de hand van een oud recept hier op het forum (van de moeder van Fashion Victim), ik heb het wel ernstig aangepast (sorry FV, het is nauwelijks meer herkenbaar) en het is heeeeerlijk. Helaas let ik op de calorieën en gaat er zo veel pindakaas in dat het echt niet lijnvriendelijk is (wel gezonde vetten) en daarom maak ik het nu dus al heel lang niet .



Kippenbouillon trekken van 1 kg kippenpoten, prei, ui, wortel en veel selderij en wat pepers. Volgende dag poten pluizen en bouillon opwarmen en op smaak brengen met wat maggi-bouillonblokjes. Dan in een klein steelpannetje een lepel soep aan de kook brengen en daar half calve pindakaas en half surinaamse pindakaas (pittig!!!) in oplossen en dat weer in de grote pan bouillon voegen en dat herhalen tot de soep op smaak is (dit om te voorkomen dat je teveel pindakaas toevoegt en het saus wordt). Er gaat op een flinke pan bij mij zo anderhalve pot pindakaas in. Gepluisde kip erbij, bak taugeh erbij, rode paprika in hele kleine stukjes, klein blikje mais en ringetjes bosui (mooie kleuren) erbij.
Alle reacties Link kopieren
Saotosoep!
Raw Veggie soup?



Kook een liter water en laat het afkoelen tot lauw

gooi er vlak voor het opdienen:

komkommer

sla

spinazie

tarwegras

tropisch zangzaad

Cacao nipples

en een flinke scheut wonderolie

doorheen



op smaak maken met rechtsgedraaid zeezout en pepertjes



Hmmmm

Lekker met sla en avocado met als dessert een appel!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg er nu trek van, vooral rond dit tijdstip . Een van mijn favorieten soepen is toch wel brocollisoep met ui, knoflook, zalmsnippers en boursin!
Er komt niets op je pad wat men niet aan kan.
Kippensoep getrokken van 4 kippenbouten, 6 chilipepers, stuk verse gember, selderie, knoflook, bouillonblokjes. Na het trekken alle zooi eruit zeven, de kip plukken en het vlees er weer in gooien inclusief een zakje geraspte worteltjes. Is een super verwarmend en krachtig soepje!
Alle reacties Link kopieren
Deze: Courgette Cappuccino
There isn't a way things should be. There's just what happens, and what we do. Terry Pratchett, A Hat Full of Sky
Ahhh nostalgie. Ik maak nog steeds de soep van mijn oma die inmiddels al 14 jaar dood is.



1 schenkel

250 gram gehakt gekruid

250 gram runderpoulet

3 liter water

6 runderbouillon blokjes

Zak soepgroenten (ja mijn opoe was te lui om te snijden)

Klein beetje vermicelli



Doe het water in de pan en voeg toe, de runderbouillon blokjes, de schenkel en het rundvlees.

Laat dit zo'n drie uur trekken.



Draai gehakballetjes en de die erin 20 minuten, dan de soepgroenten en 5 minuten voor het klaar is de vermicelli



Volgens mij hebben ze bij de C1000al pakketten met schenkel, runderpoulet en gehakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven