basisschool trubbels

29-08-2014 15:35 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een klein dorpje en mijn dochter van 4 heeft haar 1e basisschool week erop zitten. In 1 woord: DRAMA!



Wij hebben bewust onze dochter pas enkele maanden geleden ingeschreven omdat door vele fusies van kleine schooltjes bij ons in het dorp, wij eerst wilde weten hoe zich dat zou ontwikkelen. Toen wij enkele maanden geleden gingen oriënteren zag het erg enorm gezellig uit. Kleine klasjes en de sfeer was goed.



Onze dochter stond afgelopen maandag te springen om naar school te gaan. Wat was ze enthousiast. Dit is ook haar aard. Het is een lief, sociaal en enthousiast kind.

Op school aangekomen bleken de kleuterklassen samengevoegd te zijn tot een klas van ongeveer 40 kleuters variërend in leeftijd van 4 t/m 6.



Mijn dochter kwam maandag uit school als een zombie. Kwam geen woord uit en sindsdien is het huilen, huilen en nog eens huilen. De hele dag en nacht gilt ze dat ze niet naar school wil.... Ze is boos en verdrietig. Op school zeggen ze dat we het even de tijd moeten geven, maar eerlijk gezegd...Als ik 's ochtends in die heksenketel van 40 kleuters met ouders terecht kom dan is dat best intens.



En nu de hamvraag..Wat nu? Natuurlijk gaan we doorzetten. Maar ik kan niet ontkennen dat we al voorzichtig praten over wat als het over een paar weken nog zo is...Overstappen? Ik ben op zich geen overbezorgde moeder, mijn kinderen zijn kinderdagverblijf gewend en logeren geregeld ergens anders. Wereldvreemd zijn ze niet.



Ik herken soms mijn eigen kind niet. Vandaag was ze doodmoe. Viel in de auto naar school zowat in slaap. Ze mag van mij best een dag thuisblijven om bij te komen maar ik heb dat vandaag bewust niet gedaan omdat het drama maandag anders groter wordt.



Iemand ervaring?
40!? Absurd!

Ik had er vorig jaar 36! en dat was al veel te veel.

Hoe doet die leerkracht dat dan? Met hulp van een onderwijsassistent?
Switchen... Dit is toch niet normaal? 40 kleuters is veel te druk. Dat komt je kind niet ten goede hoor. Een stagiair is geen juf en kan nog geen adequaat onderwijs geven.
Echt een veel te grote groep, dit is niet goed. Je kind verzuipt. Zo snel mogelijk op de andere school gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
40 kinderen en één juf? Dat mag bij ons absoluut niet. Tenzij je er bijvoorbeeld twee lio's bij zou zetten en een o derwijsassistent. Maar aan een 1e of 2e jaars zal die juf zeer weinig hebben. Zou voor mij een reden zijn om weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook zo raar dat je hierover niet vooraf geïnformeerd bent. Die slechte communicatie is al een minuut voor deze school. De groepsgrootte is belachelijk. Logisch dat je kind van streek is, 40 kleuters waaronder net beginnende kinderen is echt niet te doen.



Ik zou zeggen: laat haar alleen de ochtenden gaan, voer woensdag het gesprek op school en beslis volgend weekend wat je doet. Niet volhouden, dat is zonde. En als het echt niet gaat met je kind lekker thuishouden.
Ik zou haar 's middags thuishouden en subiet op zoek naar een andere school. Veertig kleuters in één klas, aan het begin van het schooljaar nog wel. is bezopen en ook negentiende-eeuws.
quote:misspoez schreef op 29 augustus 2014 @ 17:16:

Er is geen maximum aantal leerlingen in de wet vastgesteld. Wel een minimaal aantal m2; per kind moet er 2 m2 beschikbaar zijn, plus 5 m2 voor de leekracht. Dus tenzij het een megalokaal is van 10 bij 10, mogen zoveel kinderen niet eens in een lokaal bij elkaar zitten. .Is dit zo? Heb je een bron?
40 kleuters van 4-6. Daar komen dit jaar natuurlijk ook nog leerlingen bij die 4 zijn geworden. Daar staan toch minimaal 2 leerkrachten op, mag ik hopen.



Ik zou dat niet willen voor mijn dochter. Over moe en huilen gesproken: mijn dochter zit in een klas met 18 of 19 leerling (groep 1/2) en ze is hondsmoe. En ook veel huilen, kort lontje, enz. Ik denk dat ze zoveel prikkels opdoet dat ze niet weet hoe ze die allemaal moet verwerken, wat zich vervolgens uit in moeheid en snel huilen.
Al zitten er wel twee juffen op, dan nog is het veel te veel. 42 mensen de hele dag in een bedompt klaslokaal, man ik word al benauwd als ik er aan denk.
Ik zou mijn kind lekker thuishouden de komende dagen. Ook alvast richten op die andere school. En woensdag wel het gesprek voeren.



Het lijkt me een verschrikking, 40 kinderen.



Mijn dochter zit in een kleuterklas met 18 kinderen, dat loopt ook op tot ongeveer 28-30 aan het einde van het schooljaar en dat vind ik al druk.
Alle reacties Link kopieren
http://www.onderwijsconsu ... ls-bezuinigingsmaatregel/



De onderwijswetgeving kent geen bepaling die een maximum aantal leerlingen per klas noemt. Wel is er een regeling die bepaalt hoeveel oppervlakte er per leerling beschikbaar moet zijn. Voor het basisonderwijs is dat 3,5 m2 per leerling.



Regeling

De regeling heet Uitvoeringsbesluit voorzieningen in de huivesting PO/VO, in deze regeling is per onderwijssoort de minimum bruto vloeroppervlakte per leerling terug te vinden. Bij de oppervlaktenorm wordt niet uitgegaan van de vloeroppervlak van het klaslokaal maar van het vloeroppervlak van het hele schoolgebouw, inclusief gangen, wanden, trappen, toiletten en dergelijke.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als de mogelijkheid er is zou ik zeker kijken voor een minder drukke klas.

Daarbij is het logisch dat kinderen op deze leeftijd moe en prikkelbaar zijn van z' on intensieve dag.

Ik hield mijn oudste 2 ook altijd 1 soms 2 dagdelen thuis om even bij te trekken.
Hallo zeg, 40 kinderen?? En verderop lees ik 33 kinderen?? Pfff niet normaal!
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Mijn zoon is deze week gestart met 11, groeit uit tot 21.

Wat een luxe!!



Ik weet uit ervaring dat kinderen zo'n eerste periode anders kunnen reageren dan je verwacht. Juist de kinderen waar je het niet van verwacht.

Maar 40 kinderen an sich zou ik niet acceptabel vinden! Hoe kan een juf hier nou voldoende aandacht aan ieder kind geven?!

En waar blijven de instromers?

Hoe groot zijn de andere groepen?
Alle reacties Link kopieren
quote:breinaald schreef op 29 augustus 2014 @ 16:10:

We hebben overigens al een alternatief. Een andere dorpsschool, met ook veel kleuters, maar verdeeld over 4 klassen van ongeveer 20 kinderen.



Dus we kunnen direct schakelen. Ik wil alleen niet meteen de handdoek in de ring gooien.

Wel doen.



Die veertig kinderen blijven en worden wellicht ook een groep van veertig kinderen in groep 3/4 en een groep van veertig kinderen in groep 7 en 8. Ook de wijze waarop de school communiceert dat zij veertig kleuters zonder assistentie in één groep gooien geeft aan dat je als ouder kan verwachten dat je vaker voor voldongen feiten gaat worden gezet door de school. Dochter is nu nog niet gewend en veertig in één groep is in mijn ogen een belachelijke maar helaas ook momenteel een reële situatie voor sommige scholen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 30 augustus 2014 @ 07:49:

Hallo zeg, 40 kinderen?? En verderop lees ik 33 kinderen?? Pfff niet normaal!Jawel hoor.

http://www.rijnmond.nl/ni ... re-klassen-op-basisschool



http://www.google.nl/url? ... 24g&bvm=bv.74115972,d.d2k
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sofi2010 schreef op 29 augustus 2014 @ 18:18:

iedereen zegt wel overstappen ..Is er nog een school in de buurt? of moet je daar een eindje voor fietsen/rijden? kindjes in de buurt waar zitten die? hoe gaat het met vriendjes en vriendinnetjes? niet nu maar straks als je verder weg zit .



Ik vind het ook veel maar had al geschreven dat toen het echt bij onze school ook zo was het heel erg mee viel maar dat lag echt aan de juf zelf en de onwijs goede onderwijsassistent.



Iemand schreef hier iets over schoolbestuur en goed vinden Nee natuurlijk vinden die dat niet goed maar ze kijken hoeveel leerlingen er op een school zitten en de school krijgt voor die aantal leerlijgen een budget/aantal leraren. en dat heeft alleen met geld te maken niet met het schoolbestuur (meestal) die zit het vast graag ook anders



Mede om deze reden hebben wij onze zoon destijds een jaar langer op een school gehouden waar het niet goed ging. Maar toen hij eenmaal was overgestapt, bleek dit helemaal niet te spelen. Hij had zelfs meer vriendjes dan op zijn oude school. speelafspraken maken vergde misschien iets meer overleg, maar een probleem is het nooit geweest. We hebben spijt gehad dat we nog een jaar hebben doorgetobd.



TO, als er een alternatief is, zou ik overstappen.
quote:HelgaV schreef op 29 augustus 2014 @ 19:15:

[...]





Is dit zo? Heb je een bron?http://www.rijksoverheid. ... ing-in-het-onderwijs.html



Op mijn werk heb ik het boekje hierover liggen waar het verder in uitgeeerkt staat en daar staat in dat dat praktisch uitkomt op 2m2 per leerling.
Alle reacties Link kopieren
quote:misspoez schreef op 30 augustus 2014 @ 11:33:

[...]



http://www.rijksoverheid. ... ing-in-het-onderwijs.html



Op mijn werk heb ik het boekje hierover liggen waar het verder in uitgeeerkt staat en daar staat in dat dat praktisch uitkomt op 2m2 per leerling.Weinig ruimte eigenlijk He?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Is inderdaad echt veel te veel kinderen. 40 stuks. Snap heel erg goed dat je dochter helemaal overstuur is. Waarom probeer je eerst een paar weken halve dagen ?? Kan ze in de middag eventueel een uurtje slapen en lekker bijkomen van alle emoties en stress. Daar heeft zo'n kleintje echt last van. Hier gingen ze de eerste week zeker alleen in de ochtend , de week daarna een middag erbij en zo was het kind binnen 6 weken gewoon hele dagen op school. Ben zeker 10 jaar overblijfmoeder geweest en zag echt kindjes overblijven op school , net de allereerste schooldag, helemaal over de toeren omdat het naar mama wilde. Maar dat kon niet , omdat moeder werkte. Ik weet niet of je buiten de deur werkt, probeer anders iets te regelen , waarbij de kleine meid even niet de hele dag in die kakofonie van allerlei geluiden hoeft te zitten. Ook fijn voor jezelf als je dochter het wel leuk gaat vinden op school. Het ene kind vindt het vanaf dag 1 geweldig en het andere kind moet erg wennen. Succes, het komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al iets besloten?
Hoe was je gesprek gisteren?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger op de basisschool ook in een klas gezeten van 40 kinderen (aan het eind van de basisschool zelfs uitgegroeid naar 43). Kwam door een nieuwbouwwijk bij het dorp waar allemaal kersverse gezinnen kwamen, twee jaar later (klas van mijn jongste broer) was ook zo groot, terwijl mijn oudere broer in een klas van 18 zat (wat de normale grootte van de klassen was tot dan toe).



Het staat of valt bij de kwaliteit van de leraar die voor de klas staat. In de kleuterklas waren twee juffen (geen idee of een van de twee in opleiding was trouwens, dat zie je als kleuter niet), van de eerste tot de zesde klas één, en de laatste twee klassen, toen we dus écht boven de veertig uitkwamen, twee. Wel in één lokaal, want de school was nu eenmaal niet groter. En het waren alleen deze twee groepen (die van mij en van mijn broer) die van die extremen waren, daarna normaliseerde het naar tussen de 20 en 25.



Ik het nooit als extreem druk ervaren. Voor onze klas golden wel altijd andere regels. Bij de andere kleuters mochten ouders de klaas mee in, bij ons niet (want dan 80 man in één lokaal), en er waren bij ons duidelijk strengere regels (weet ik acheraf). Maar ook echt héle goede meesters en juffen. Het kán dus wel, maar ideaal is het niet. Echter, klein dorp, toendertijd maar één school, dus keuze was er niet.



Als jij wel de keuze hebt om voor een andere school te kiezen zou ik dat zeker doen als je ziet dat je dochter er onder lijdt. School moet leuk zijn op die leeftijd, en niet zoals je omschrijft hoe je dochter zich er onder voelt. Hopelijk heb je wat aan het gesprek van gisteren gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 29 augustus 2014 @ 17:42:

Mijn zoon start as maandag in groep 3 en gisteren hoorden wij dat er 33 kinderen bij hem in de klas zitten.

Echt bizar!

Wel is er een 1e jaars pabo-stagiaire



40 kleuters vind ik absoluut onacceptabel en zou overstappen op een andere school.

Sneu voor je meisjeToch niet heel bizar? Tot 10 jaar geleden zaten mijn nichtjes in klassen van 36 en 37 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een andere school zoeken. 40 kinderen in een klas vind ik echt veel teveel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven