Werk & Studie alle pijlers

Waarom

30-08-2014 06:59 78 berichten
Waarom dus. In de jaren 90 werd een huishoudster ineens een interieurverzorgster. Tegenwoordig is iemand op personeelszaken een HR medewerker, een manager noemt men nu een CEO.



Wie heeft er meer voorbeelden en waarom is dit?
Alle reacties Link kopieren
Een vuilnisman = waste manager.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Vroeger zochten bedrijven een jongste bediende die van aanpakken wist. Tegenwoordig een junior assistant met hands-on mentaliteit. Vooral die mengeling van Nederlands met stoer klinkend Engels vind ik hilarisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 augustus 2014 @ 08:29:

[...]





Ja, die is inderdaad wel bijzonder.

Klinkt als een soort verdedigen waarom je niet werkt.

Kan zijn. In Amerika is de stay-at-home mom zo ongeveer een beweging. Misschien is thuisblijfmoeder daarvan overgenomen?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf een VP (vice-president) en mijn functie stelt geen fluit voor.



Iets met overdreven buitenlandse titels
Alle reacties Link kopieren
quote:baloe schreef op 30 augustus 2014 @ 07:04:

Huisvrouw noemen zich nu thuisblijfmoeder! Of gezinsmanager
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 30 augustus 2014 @ 10:08:

[...]





Of gezinsmanager
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Nog ergerlijker zijn thuisblifmoeders die menen dat ze hoofd inkoop, secretaresse, verpleegkundige, lerares, psycholoog, huishoudelijk medewerker etc etc zijn.

Alsof een beetje boodschappen doen, kots van een ziek kind opruimen, bijhouden wie wanneer naar voetbal moet, een opbeurend gesprek voeren met een verdrietig kind etc daarmee te vergelijken is.
omdat het sjieker klinkt?
quote:dubiootje schreef op 30 augustus 2014 @ 09:47:

[...]





Kan zijn. In Amerika is de stay-at-home mom zo ongeveer een beweging. Misschien is thuisblijfmoeder daarvan overgenomen?



Huisvrouw is denk ik een meer algemene term. Vroeger bleef je thuis zodra je ging trouwen (wanneer je in overheidsdienst was, werd je zelfs ontslagen) en ongeacht of je ooit kinderen kreeg, werd je dan huisvrouw.

Tegenwoordig stoppen moeders (niet alle, natuurlijk!) met werken als er kinderen komen en gaan vaak weer werken zodra de kinderen groter zijn. Dat is een bewuste keuze en ik denk dat ze dat willen uitdragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat het idee van een bewuste keuze ermee te maken heeft (vandaar de link met de Amerikaanse beweging). Iemand die onvrijwillig werkloos is noemt zich over het algemeen niet zo.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:gruffalo schreef op 30 augustus 2014 @ 07:58:

Afgelopen week gehoord: mijn dochter heeft een stagiair in de klas maar zo mogen we het niet noemen. Leraae in opleiding is het nu.



Puur opwaardering van de naamJe bent alleen een LIO'er in de laatste fase van de studie. Je krijgt dan je eigen klas. Daarvoor ben je 'gewoon' een stagiair en sta je naast een leerkracht :-)
CEO is directeur, geen manager.
En mosterd is moutarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 30 augustus 2014 @ 13:15:

[...]





Huisvrouw is denk ik een meer algemene term. Vroeger bleef je thuis zodra je ging trouwen (wanneer je in overheidsdienst was, werd je zelfs ontslagen) en ongeacht of je ooit kinderen kreeg, werd je dan huisvrouw.

Tegenwoordig stoppen moeders (niet alle, natuurlijk!) met werken als er kinderen komen en gaan vaak weer werken zodra de kinderen groter zijn. Dat is een bewuste keuze en ik denk dat ze dat willen uitdragen.Nou vind ik 'huisvrouw' ook wel een echte 50'er-jaren-term ook hoor....maar thuisblijfmoeder vind ik ook niets.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 augustus 2014 @ 16:07:

[...]

Nou vind ik 'huisvrouw' ook wel een echte 50'er-jaren-term ook hoor....maar thuisblijfmoeder vind ik ook niets.Ja zeg dan gewoon: 'Ik werk niet'. Zo moeilijk is het niet.
Ik heb een paar vriendinnen die niet werken, en allemaal zeggen ze gewoon: ik werk niet, of: ik ben thuis bij de kinderen.

De term thuisblijfmoeder kom ik hier op het forum tegen en verder nergens.



Moest wel lachen om de term "milieudeskundige"
quote:Star schreef op zaterdag 30 augustus 2014 16:02 En mosterd is moutarde.
@meivogel

Dat ontslaan van getrouwde vrouwen gebeurde in die tijd op heel veel plaatsen, niet alleen bij de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was een loopjongen gewoon een loopjongen, nu is hij een medewerker buitendienst. Voor postkamermedewerker hadden ze op mijn kantoor ook zo'n mooie benaming, ben hem helaas kwijt. Iets met interne en externe communicatie (e-mail was nog niet uitgevonden).
verba volant, scripta manent.
quote:Doreia schreef op 30 augustus 2014 @ 09:08:

Een straatmaker heet nu grondwerker.Aardbolstoffeerder.
quote:MarianneDavids schreef op 30 augustus 2014 @ 16:54:

Vroeger was een loopjongen gewoon een loopjongen, nu is hij een medewerker buitendienst. Voor postkamermedewerker hadden ze op mijn kantoor ook zo'n mooie benaming, ben hem helaas kwijt. Iets met interne en externe communicatie (e-mail was nog niet uitgevonden).Nee joh, dat werd vertegenwoordiger en toen account manager
quote:NummerZoveel schreef op 30 augustus 2014 @ 09:01:

[...]





Een CEO is inderdaad "Chief Executive Officer", oftewel vrij vertaald de "Hoogste Uitvoerende Medewerker". Dat betekent dus idd de Algemeen Directeur, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse uitvoering van de organisatie.



Maar dat is dus niet de Bestuursvoorzitter! De voorzitter van het bestuur is de hoogste baas van de Algemeen Directeur, en die heeft vaak geen uitvoerende taken maar toezichthoudende taken.



Verder helemaal eens met de rest.Sorry, maar een voorzitter bestuur heeft geen toezichthoudende taak. Daarvoor heeft een organisatie een raad van toezicht of een raad van commissarissen. Een voorzitter van het bestuur bestuurt de organisatie. Vaak is het afhankelijk van de grootte van een organisatie of men een raad van bestuur (bestaande uit 1 of meer personen) of een algemeen directeur heeft volgens mij. De functieinhoud kan daarbij gelijk zijn, alleen de benaming is dan anders.
quote:NummerZoveel schreef op 30 augustus 2014 @ 09:01:

[...]





Een CEO is inderdaad "Chief Executive Officer", oftewel vrij vertaald de "Hoogste Uitvoerende Medewerker". Dat betekent dus idd de Algemeen Directeur, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse uitvoering van de organisatie.



Maar dat is dus niet de Bestuursvoorzitter! De voorzitter van het bestuur is de hoogste baas van de Algemeen Directeur, en die heeft vaak geen uitvoerende taken maar toezichthoudende taken.



Verder helemaal eens met de rest.Typische terminologie uit de one-tier structuur uit de angelsaksische wereld. In de typische two-tier structuur van bijvoorbeeld Nederland is "CEO" een beetje een rare term. Ik ben het wel eens met de traditionalisten die liever van een RvB-voorzitter spreken, om de collegialiteit van het bestuur te benadrukken.
quote:ingelise schreef op 30 augustus 2014 @ 17:38:

[...]





Sorry, maar een voorzitter bestuur heeft geen toezichthoudende taak. Daarvoor heeft een organisatie een raad van toezicht of een raad van commissarissen. Een voorzitter van het bestuur bestuurt de organisatie. Vaak is het afhankelijk van de grootte van een organisatie of men een raad van bestuur (bestaande uit 1 of meer personen) of een algemeen directeur heeft volgens mij. De functieinhoud kan daarbij gelijk zijn, alleen de benaming is dan anders.

Nee hoor. NummerZoveel beschrijft, correct, de situatie in een one tier structuur, waarbinnen het begrip CEO op zijn plaats is.



Wat jij beschrijft is de two tier structuur, waarbinnen de term CEO wat raar is.
Ben het met je eens, eldorado, over one tier/two tier en de benaming van ceo.

Maar volgens mij blijft het zo dat bestuurders geen toezichthouden zoals Nummerzoveel aangaf. Daar reageerde ik met name op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven