Gezondheid alle pijlers

Cyclus overhoop

30-08-2014 12:21 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben een meid van 21 en heb altijd een zeer regelmatige cyclus gehad van 30, heel soms 31 dagen. Dit zonder anti-conceptie gezien ik daar erg gevoelig voor ben. Natuurlijk wel geslachtsgemeenschap met condoom.



Nu is mijn cyclus sinds mei onregelmatig. In mei 36 dagen, in juni 29 dagen, in juli wel 31 dagen en nu in augustus ben ik dus weer niet op tijd ongesteld.



Nu is het wel zo dat ik al 2 jaar stress ervaar. Er is iets naars gebeurd wat ik maar moeilijk los kan laten en nog dagelijks mee bezig ben. Verder maak ik mij erg druk om mijn lichamelijke gezondheid (telkens onterecht). Ik heb in een half jaar tijd 5 knobbeltjes gevoeld, waarna ik er eigenlijk van overtuigd was de vreselijke ziekte te hebben. Zo momenteel ook in mijn borst, na geruststelling van de huisarts maak ik me hier nog steeds druk om. Verder pieker ik erg veel over de kleinste dingen. Er gaat geen dag voorbij dat ik even totaal nergens aan denk, helaas. Gelukkig sta ik nu wel onder behandeling bij een psycholoog.



Zou mijn onregelmatige cyclus hier een oorzaak van kunnen zijn? Als ik eenmaal menstrueer, dan is het wel gewoon evenveel bloedverlies als normaal. Ik vind het gewoon zo raar omdat ik altijd een regelmatige cyclus heb gehad. Al zeker 2,5 jaar.



Ik ben ondertussen weer erg bang geworden dat het andere oorzaken heeft, zoals ik hier boven al beschreef ben ik erg angstig om een ziekte te krijgen. Ik link het dan weer gelijk daaraan.



Ik hoop dat jullie er wat meer over kunnen vertellen. Ook ben ik benieuwd naar jullie cyclussen en hoe deze was zonder anti-conceptie! Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
.
Zoals ik hier weleens gelezen heb: je lichaam is geen atoomklok. Wat jij beschrijft is geen onregelmatige cyclus maar heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 30 augustus 2014 @ 12:43:

Zoals ik hier weleens gelezen heb: je lichaam is geen atoomklok. Wat jij beschrijft is geen onregelmatige cyclus maar heel normaal.Dus het is normaal als je altijd een zeer regelmatige cyclus hebt gehad, het nu ineens een week kan afwijken?
6 dagen valt ruim binnen de marge inderdaad. Dat heb je zo te pakken door stress, een virusje oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 30 augustus 2014 @ 12:52:

6 dagen valt ruim binnen de marge inderdaad. Dat heb je zo te pakken door stress, een virusje oid.Ik kan me niet voorstellen dat stress zoveel met je lichaam kan doen! (overigens ook vaak spanningsspierpijn hoor!) Inmiddels nu ook weer 2 dagen te laat, dus hopelijk breekt het snel door..Pff, blijf me er druk om maken, wou dat ik die gedachtes eens kon uitzetten!!
Laat die verwachting wanneer je ongesteld 'moet' worden los. Zo werkt het vrouwelijk lichaam dus niet.
quote:klerenhanger12 schreef op 30 augustus 2014 @ 12:48:

[...]





Dus het is normaal als je altijd een zeer regelmatige cyclus hebt gehad, het nu ineens een week kan afwijken?

Ja dat kan zeker.



quote:klerenhanger12 schreef op 30 augustus 2014 @ 12:56:

[...]





Ik kan me niet voorstellen dat stress zoveel met je lichaam kan doen! (overigens ook vaak spanningsspierpijn hoor!) Inmiddels nu ook weer 2 dagen te laat, dus hopelijk breekt het snel door..Pff, blijf me er druk om maken, wou dat ik die gedachtes eens kon uitzetten!!Als je toch onze ervaring hierin niet wil aannemen, waarom stel je de vraag dan? pfffff!!!!!
Ipv angst voor ziektes kun je beter angst hebben voor zwangerschap als je geen hormonale anticonceptie gebruikt. Zou gewoon de pil nemen, dan kun je je eigen cyclus bepalen en je ongesteldheden reguleren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 30 augustus 2014 @ 13:16:

[...]



Ja dat kan zeker.





[...]



Als je toch onze ervaring hierin niet wil aannemen, waarom stel je de vraag dan? pfffff!!!!!Als ik jullie ervaring hierin niet wil aannemen zou ik geen moeite doen dit topic te openen. Ik kan het me gewoon niet voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet geloof, want waarschijnlijk is dit bij mij ook de oorzaak he ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 augustus 2014 @ 13:21:

Ipv angst voor ziektes kun je beter angst hebben voor zwangerschap als je geen hormonale anticonceptie gebruikt. Zou gewoon de pil nemen, dan kun je je eigen cyclus bepalen en je ongesteldheden reguleren.Ik heb mijn redenen waarom ik geen hormonale anticonceptie gebruik en daarom samen met de huisarts besloten dat dit het beste is voor mij. En dit is nu mijn cyclus zonder anti-conceptie en op zich ben ik blij te weten hoe deze is, gezien de pil een ''nep'' menstruatie/cyclus verzorgd.
De gemiddelde duur van een normale menstruatiecyclus bedraagt 25 tot 35 dagen, maar kan uiteenlopen van 21 dagen tot drie maanden.



bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Menstruatiecyclus
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 30 augustus 2014 @ 13:32:

De gemiddelde duur van een normale menstruatiecyclus bedraagt 25 tot 35 dagen, maar kan uiteenlopen van 21 dagen tot drie maanden.



bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/MenstruatiecyclusBedankt voor de info. Ik zit dus meestal daar wel tussen in, maar dacht dat het niet normaal was als je altijd een regelmatige cyclus hebt gehad en dan nu ineens eerder of later ongesteld bent. Wel merk ik elke maand dat mijn eisprong plaatsvind na ongeveer 14 dagen na mijn laatste menstruatie. Ik merk dit aan het dikkere en overmatige slijm. Ik dacht dus ook altijd dat als er een eisprong plaatsvind, je dan na ongeveer 2 weken ongesteld moet worden..
Voordat je naar oorzaken gaat zoeken, neem nou eerst gewoon eens van ons 'ouwe wijven' aan dat je helemaal geen onregelmatige cyclus hebt, maar een normale variatie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er jaaaaren over gedaan om een regelmatige cyclus te krijgen. Ik liep al tegen de 30 toen het eindelijk netjes elke maand op hetzelfde moment kwam.



Sommige vrouwen worden nooit regelmatig. Anderen zoals jij verliezen hun aanvankelijke regelmaat. Ik denk dat de stress die je noemt daar zeker invloed op kan hebben. Stress kan zich op allerlei manieren lichamelijk vertonen.



Het maakt helemaal niet uit of je wel of niet regelmatig menstrueert. Het enige is dat het lastig kan zijn. Het is best makkelijk als je altijd op dag 30 begint. Dan loopt je niet een poos met de angst dat 'het' opeens begint en je een rode vlek op je kleding hebt...
Alle reacties Link kopieren
quote:klerenhanger12 schreef op 30 augustus 2014 @ 12:56:

[...]





Ik kan me niet voorstellen dat stress zoveel met je lichaam kan doen! (overigens ook vaak spanningsspierpijn hoor!) Inmiddels nu ook weer 2 dagen te laat, dus hopelijk breekt het snel door..Pff, blijf me er druk om maken, wou dat ik die gedachtes eens kon uitzetten!!



Stress kan meer met je lichaam doen dan je je kunt voorstellen. Het uitblijven van de menstruatie is daarmee vergeleken maar

een kleinigheid.

Is een koperspiraal niks voor je? Die doet namelijk niks met je cyclus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hagenees schreef op 30 augustus 2014 @ 13:57:

Ik heb er jaaaaren over gedaan om een regelmatige cyclus te krijgen. Ik liep al tegen de 30 toen het eindelijk netjes elke maand op hetzelfde moment kwam.



Sommige vrouwen worden nooit regelmatig. Anderen zoals jij verliezen hun aanvankelijke regelmaat. Ik denk dat de stress die je noemt daar zeker invloed op kan hebben. Stress kan zich op allerlei manieren lichamelijk vertonen.



Het maakt helemaal niet uit of je wel of niet regelmatig menstrueert. Het enige is dat het lastig kan zijn. Het is best makkelijk als je altijd op dag 30 begint. Dan loopt je niet een poos met de angst dat 'het' opeens begint en je een rode vlek op je kleding hebt...



Bedankt voor je reactie!



Een rode vlek op mn kleding is nog niet eens mn grootste angst, gezien bij mij de eerste dag altijd ''rustig'' verloopt, en ik de tweede dag pas heftig menstrueer. Het is bij mij meer de angst (en dit heeft ook te maken met mijn angststoornis waarvoor ik nu onder behandeling ben) dat het door de (wat ik dacht) onregelmatige cyclus lastig is om zwanger te worden, gezien ik een erg grote kinderwens heb en wij hier volgend jaar ook mee willen gaan beginnen! En zoals ook in mijn openingspost beschreven, link ik het aan de knobbeltjes en ben ik bang dat ik toch een ziekte onder de leden zou hebben.. Maar goed, ik weet dat ik veel te ver in het denken ga!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft een heel onregelmatige cyclus en is zonder moeite vijf keer zwanger geraakt.

Dat zegt dus helemaal niets.



Verder is jouw cyclus niet eens onregelmatig, maar gewoon normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartje- schreef op 30 augustus 2014 @ 14:04:

[...]





Stress kan meer met je lichaam doen dan je je kunt voorstellen. Het uitblijven van de menstruatie is daarmee vergeleken maar

een kleinigheid.

Is een koperspiraal niks voor je? Die doet namelijk niks met je cyclus.



Klopt. Heb ook erg vaak last van spierpijnen en hoofdpijn, denk ook door de stress.. En nu dan de menstruatie.



Daar heb ik ook een tijd over na zitten denken inderdaad. Maar gezien we binnen een half jaar en een jaar toch graag aan kinderen zouden willen beginnen denk ik dat we voorlopig op deze voet verder gaan. Maar voor daarna is dat zeker een optie!
Alle reacties Link kopieren
Mooi topic om ook mijn bericht in te zetten. Ik heb namelijk ook een cyclus van gemiddeld 30 dagen, maar die ligt tegenwoordig ook overhoop. Nu is het zo dat ik meestal wel rond de 13-15e dag glibberig en meer slijm heb. Heb ik dan wel een eisprong? Waarschijnlijk..
Hoe gaat het met je klerenhanger?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven