Breken met vader

31-08-2014 01:17 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Hallo,



Ik weet niet waar ik moet beginnen. Alvast excuses voor een onsamenhangend verhaal.

Een jaar geleden zou ik dit verhaal al huilend typen, maar vandaag voelt het alsof me hart leeg is gebloed. Ik kom uit een gezin met 7 kinderen. Het is zo; mijn vader(63) houdt niet van ons. Mijn vader is niet de man die ik dacht dat hij was.



Hij is nooit eerlijk tegen ons geweest. Hij heeft bakken met geld en bezit grond waar hij ook weer veel geld uit haalt. Dit heeft hij voor ons verzwegen. Zelfs nu wij er bewijs voor hebben, ontkent hij het. Hij heeft zelfs veel geld uitgegeven aan zijn familieleden die in land van herkomst wonen, hen het luxe leventje gegeven en al die tijd hebben wij in Nederland moeten zwoegen en zweten om met moeite (en soms niet) rond te komen.

Hij bracht ons naar de markt om tweedehands kleding van onder de 5 euro te kopen. Niks mis mee als je het geld niet hebt voor duurder, maar hij kon makkelijk nieuwe kleding uit de c&a voor ons kopen. Kinderbijslag hield hij ook altijd voor zichzelf.

We hadden iedere avond onvoldoende eten om ieders maag te vullen, maar als er bezoek (zijn familie/vrienden) over de vloer kwam, stond de tafel vol met lekkers dat wij nog nooit hadden geproefd en gezien.

Hij ging zelfs zo ver dat hij de studiefinanciering van mijn zus in beslag nam. Hij liet haar er een lening bijnemen die ze ook bij hem moest inleveren. Nadat ze was gestopt met haar studie, heeft ze de schuld zelf terug moeten betalen.

Mijn broer kwam in de drugswereld terecht omdat hij thuis verwaarloosd werd. Hij kwam bij een groep jongens terecht die hem kleding en ''te eten'' gaven. Hij is hier uitgekomen, maar zoekt desondanks nog veel toenadering bij me vader. Wat ik niet snap.

Mijn andere broer kwam in datzelfde wereldje terecht maar op een geheel andere manier. Een vriend van hem wist hem uit dat wereldje te halen. Maandag begint hij aan zijn HBO opleiding. Hij vroeg hier geld voor aan mijn vader (dit geld had mijn vader van hem gejat, letterlijk gejat). Zijn reactie: ''dat geld zie je nooit meer terug''. Waarop mijn broer vroeg pa zie je me liever in de drugswereld of help je me aan de studie waarop me vader zei dat me broer maar moest doen wat er voor nodig was om aan het geld voor zijn studie te komen.

Mijn vader had al die tijd wel het geld dat hij nodig had om zijn kinderen probleemloos op te voeden. Hij geeft niks om ons, zijn eigen vlees en bloed maar wel om zijn familie in land van herkomst.

Hij heeft letterlijk tegen een familielid gezegd dat hij niks om ons geeft.



Naast alle verwaarlozing, mishandelde hij ons allemaal emotioneel. Mijn oudere broers en zussen mishandelde hij fysiek. Sociaal was hij niet tegen ons. Zijn humeur knipperde met de dag van vrolijk naar boos op iedereen omdat hij ergens zijn zin niet mee had gekregen. Of omdat hij een willekeurig persoon er niet van had overtuigd dat hij beter was dan de ander. Vandaag de dag heeft dit gedrag hem niet verlaten. Hij is precies zoals hij toen ook was.



Ik kan nog een uur over de ellende typen, maar het voelt alsof ik mezelf daardoor een giftige prik toedien. Ik ben eindelijk mezelf. Jarenlang heb ik een act opgehouden naar buitenstaanders toe. Hen ervan overtuigd dat me vader een top gozer is. Nu realiseer ik me dat ik mezelf daarmee wilde overtuigen dat mijn vader is wie ik van hem had gewild dat hij was.



Ik sta volledig achter mijn besluit. Ik ben niet van plan om dit verhaal van de daken te schreeuwen of het aan vriendinnen te vertellen. Daarom ben ik blij dat ik mijn verhaal hier kwijt kan.Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 31 augustus 2014 @ 01:43:

Tsja.... je ziet toch ook dat jouw broer ondanks alles opnieuw bezig is om de goedkeuring van zijn vader te verdienen? De goedkeuring die hij nooit zal gaan krijgen? Niet iedereen heeft het vermogen en de kracht om ervoor te zorgen dat zij niet gaan doen wat ze wel aangeleerd hebben gekregen hè?



Het is algemeen bekend dat mensen die mishandelen een grotere kans lopen om zelf ook een mishandelaar te gaan worden. Waarmee ik heus niet wil zeggen dat iedereen die mishandeld is later dus ook hun eigen kinderen zullen gaan mishandelen. Echt niet, maar voor helaas een deel van deze groep mensen geldt dit dus wel. En ja bij die groep hoort jouw vader.Klopt. Dat kan ik ook duidelijk terug zien in ons gezin. Wij zijn systematisch aangeleerd om ons onderdanig op te stellen en toch ben ik precies het tegenovergestelde daarvan en me oudste zus is precies wel weer zo hoe het haar is aangeleerd.
Alle reacties Link kopieren
Trek me niks van dr aan hoor. Iedereen is dapper in cyberspace.
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 31 augustus 2014 @ 01:47:

Wat rot voor je. Hoe wil je de contactbreuk inrichten? Ga je verhuizen, word je onvindbaar?



Ik hoef niet perse uit zijn zicht te verhuizen, maar mijn zus woont in hetzelfde dorp als mn ouders en ze heeft dagelijks last van hem. Hij fietst iedere dag langs haar huis en gluurt vanuit het raam naar binnen.Dit puur om haar te controleren of ze geen jongens in huis heeft, of ze wel op tijd thuis is etc. Ze laat hem zelfs soms in huis omdat hij zo erg op haar schuldgevoel inspeelt.

Denk wel dat het noodzaak is om volledig te breken. Want ik zou dat gedrag niet kunnen trekken.
Alle reacties Link kopieren
Volledig breken, zit niks anders op.

Maar wat vreselijk voor je
Alle reacties Link kopieren
[...]

Wat fijn dat viva de negeerknop heeft uitgevonden!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-08-2014 09:20
Reden: Quote verwijderd
% gewijzigd
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:coquette schreef op 31 augustus 2014 @ 01:50:

[...]





Jawel. Ik heb dit ook naar haar uitgesproken. Ze is dit aan het veranderen. Op de 1 of andere manier heb ik meer begrip voor haar gedrag. Ze heeft haar ouders jong verloren, werd als een boze stiefmoeder door haar tante ''opgevoed'' tot haar 16e. Toen ze mijn vader ontmoette, zag ze hem als haar redder. Haar gedrag kwam voort uit loyaliteit naar mijn vader toe en niet uit pure haat naar haar kinderen toe.



Ja ik vind dit net als de afkomst van je vader geen excuus om je kinderen zo te laten behandelen.

Wel lekker makkelijk dat wel maar ook jouw moeder heeft haar verantwoordelijkheden naar jullie toe niet genomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:coquette schreef op zondag 31 augustus 2014 02:01 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="scriptum in "Breken met vader"" class="messagelink">scriptum schreef op 31 augustus 2014 @ 01:47</a>:</b>

Wat rot voor je. Hoe wil je de contactbreuk inrichten? Ga je verhuizen, word je onvindbaar?</div></blockquote>



Ik hoef niet perse uit zijn zicht te verhuizen, maar mijn zus woont in hetzelfde dorp als mn ouders en ze heeft dagelijks last van hem. Hij fietst iedere dag langs haar huis en gluurt vanuit het raam naar binnen.Dit puur om haar te controleren of ze geen jongens in huis heeft, of ze wel op tijd thuis is etc. Ze laat hem zelfs soms in huis omdat hij zo erg op haar schuldgevoel inspeelt.

Denk wel dat het noodzaak is om volledig te breken. Want ik zou dat gedrag niet kunnen trekken.



Als ik dit lees lijkt het me wel noodzakelijk uit het zicht te verhuizen.

Grote kans dat je vader anders ook bij jou voor de deur langs fietst.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 augustus 2014 @ 01:53:

[...]



Lekker schelden tegen kwetsbare mensen. Wat een laf gedrag. WTF is er toch aan de hand met sommige mensen.Ik denk dat er als gevolg van de bezuinigingen vannacht een personeelstekort was in de inrichting waar Laura verblijft..
Jouw moeder is zo mogelijk nog fouter. Die heeft met zo'n foute man bewust zoveel kinderen gemaakt die 'n kutleven hebben gekregen. Als je overweegt met je vader te breken, neem ik aan dat je gelijk ook met je moeder breekt? Dat je als vrouw valt op foute mannen is één, maar kinderen 'n leven met zo'n vader aandoen is onvergeeflijk.
Alle reacties Link kopieren
Je moet wel uitkijken dat je dan geen eerwraakpraktijken krijgt. Komt hij uit een moslimcultuur? Het zou kunnen zijn dat hij het niet accepteert, misschien kun je dan hulp zoeken hoe je er dan het beste mee om kunt gaan.

Ik weet het niet hoor, maar ik dacht het omdat hij je zus ook al zo controleert.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd toch.. Het was vast een moeilijke beslissing, maar goed dat je voor jezelf kiest.



Waarom wil je het niet aan je vriendinnen vertellen? Uit schaamte voor je vader?
Alle reacties Link kopieren
[...]



Misschien moet jij eerst maar eens deze cursus volgen: http://www.loi.nl/cursuss ... g_en_grammatica/index.htm en deze:http://www.kcgorinchem.nl/cursussen/ged ... rzaamheid/
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-08-2014 09:20
Reden: Quote verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een tijd of helemaal geen contact kan een goed idee zijn wannneer dat jou helpt.



Verder is het wel zo dat kinderen, ook die met een moeilijke jeugd, die volwassen zijn de verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen keuzes en financiele rompslomp.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik aannemen dat je ouders niet in Nederland geboren zijn? In dat geval zijn ze vrijwillig naar een land gekomen waar het gebruikelijk is dat ouders voor hun kinderen zorgen, niet andersom. Waarschijnlijk kan je moeder niet anders dan zich schikken naar de wil van je vader, zo werkt dan helaas in een aantal culturen. Leef je eigen leven, verhuis desnoods naar de andere kant van het land vóór je straks niets meer over jezelf te vertellen hebt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wat spijtig dat je zulke nare ervaringen met je vader hebt. Doe vooral wat goed voelt voor jou. Verhuizen lijkt me een hele goede optie. Kan je ergens hulp krijgen van naasten? Je zult hun steun wel hard nodig hebben. Sterkte met deze moeilijke beslissing!
Alle reacties Link kopieren
[quote]lala87 schreef op 31 augustus 2014 @ 08:23:

[...]



nvt
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 31 augustus 2014 @ 07:53:

Jouw moeder is zo mogelijk nog fouter. Die heeft met zo'n foute man bewust zoveel kinderen gemaakt die 'n kutleven hebben gekregen. Als je overweegt met je vader te breken, neem ik aan dat je gelijk ook met je moeder breekt? Dat je als vrouw valt op foute mannen is één, maar kinderen 'n leven met zo'n vader aandoen is onvergeeflijk.



Zo denk ik er ook vaak over. Dat mn moeder het gedrag van mijn vader heeft geaccepteerd waardoor hij zijn gedrag naar ons toe rechtvaardigde. Maar als ik haar daar dan over spreek, heb ik het idee dat ze echt niet beter wist. Alsof er bij ieder gesprek een nieuw lampje bij dr gaat branden. Ze weet ook dat zoalng ze nog bij mn vader is, zij niet bij mij over de vloer kan komen en ik niet bij haar.



Ik vind het moeilijk om een absoluut besluit te nemen tegenover haar. Ik vind het zelfs moeilijk om te bepalen wat ik voel bij haar rol in het gedrag van mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
quote:vogelbekdiertje schreef op 31 augustus 2014 @ 08:03:

Je moet wel uitkijken dat je dan geen eerwraakpraktijken krijgt. Komt hij uit een moslimcultuur? Het zou kunnen zijn dat hij het niet accepteert, misschien kun je dan hulp zoeken hoe je er dan het beste mee om kunt gaan.

Ik weet het niet hoor, maar ik dacht het omdat hij je zus ook al zo controleert.



Vroeger was ik bang voor eerwraak, maar ik ben in vergelijking met de rest van me broers en zussen erg duidelijk in hoe ik over hem denk en hoe hij niet meer deel uit maakt van mijn leven. Hij heeft zich hierbij neergelegd (lijkt het). Mijn zus heeft hem nooit duidelijk gemaakt dat ze hem niet wil zien. Ik in tegenstelling heb letterlijk gezegd dat hij de politie kan verwachten als hij ongevraagd voor mijn deur verschijnt.

Hij heeft liever dat wij uit zijn leven verdwijnen dan dat we hem om emotionele of in zijn belevenis het ergste dat er bestaat om financiele ondersteuning vragen.



Nu weet ik wel dat hij nooit een moord zou plegen. Niet omdat hij zoveel om ons geeft. Hell, hij zal vast wel vaker neigingen hebben gehad. Hij zou het alleen nooit doen omdat hij dan zijn hoge status van aanzien in land van herkomst zou verliezen. Zijn vriendenkring zou hem nooit meer aankijken. Ze zien mensen die eerwraak plegen als zieke en zwakke types. Ze zullen hem zelfs geen man meer noemen. Dat is ook 1 van de redenen dat hij niet van mijn moeder is gescheiden. Zijn vrienden en status betekenen alles voor hem.



Laatste keer dat ik hem sprak vroeg ik hem wil je dat ik je vriend X vertel hoe het er bij jou thuis aan toe gaat? Zal ik er video opnames van maken? Hij raakte helemaal in paniek, begon bij me te slijmen en zelfs krokodillen tranen te produceren.



Maar goed, je weet maar nooit. Zo een eerwraak reactie wordt getriggerd en is niet tegen te houden bij een adrenaline rush. Ik wil er wel meer over weten en leren hoe ik mezelf er het beste tegen kan beschermen.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 31 augustus 2014 @ 08:44:

Een tijd of helemaal geen contact kan een goed idee zijn wannneer dat jou helpt.



Verder is het wel zo dat kinderen, ook die met een moeilijke jeugd, die volwassen zijn de verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen keuzes en financiele rompslomp.



Het moet echt helemaal verbroken worden. Hoe langer de breuk is, hoe pijnlijker het wordt bij terug denken aan de periodes waarin het leuk was met hem. Maar dat was enkel een facade naar de buitenwereld toe.



Die verantwoordelijkheid nemen we ook zelf op ons. Het hele verhaal gaat er om dat wij, in onze kinderjaren, bij wijze van spreken als zwervers leefden, terwijl hij stinkend rijk was.
Alle reacties Link kopieren
quote:lala87 schreef op 31 augustus 2014 @ 08:17:

Lieverd toch.. Het was vast een moeilijke beslissing, maar goed dat je voor jezelf kiest.



Waarom wil je het niet aan je vriendinnen vertellen? Uit schaamte voor je vader?



Schaamte voor de leugens die ik heb opgehouden om me vader in een goed daglicht te zetten. Zullen ze me als leugenaar zien? Zullen ze me daardoor niet meer vertrouwen?

Bang om gezien te worden als het zielige meisje van de vriendengroep.
Alle reacties Link kopieren
quote:coquette schreef op 31 augustus 2014 @ 15:23:

[...]





Schaamte voor de leugens die ik heb opgehouden om me vader in een goed daglicht te zetten. Zullen ze me als leugenaar zien? Zullen ze me daardoor niet meer vertrouwen?

Bang om gezien te worden als het zielige meisje van de vriendengroep.Ik vind dat je je daarvoor niet hoeft te schamen. Het is juist heel begrijpelijk. Ik zou het in ieder geval mijn beste vriendin vertellen, ik denk dat je zelfs opgelucht bent als je je verhaal kwijt kunt aan iemand in je naaste omgeving. Ik denk dat je op steun en begrip kunt rekenen. Het zijn niet voor niets vriendinnen toch? Veel sterkte en succes de komende tijd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven