Gezondheid alle pijlers

Estradiol (Activella) tegen overgangsklachten

30-08-2014 20:49 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ben ik na maanden tobben met een toenemende depressie en de nodige opvliegers, of terwijl ik ben aan het menopauseren maar eens naar de h.a. gegaan. Hij schreef mij Estradiol (zo heet het geloof ik in NL) voor. Gewoon kleine pilletjes, dus geen pleister of gel of andersoortige prut



Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe snel ging het werken? Hopelijk niet teveel nare bijwerkingen.



Ik hoop, met name voor man en kids, dat ik snel weer de oude Fant wordt want dit duurt gewoon veuls te lang en ik ben de hele zomer niet te genieten
Optimist tot in de kist!
Het enige dat ik de laatste tijd veel hoor is dat hormoontherapie een verhoogde kans op kanker geeft bij vrouwen in de overgang. Misschien is het beter om eens vrij verkrijgbare middelen te proberen eer je aan dit begint.
Alle reacties Link kopieren
Catootje, dat heb ik al gedaan. Het heeft mij maanden gekost om hier überhaupt voor naar de dok te gaan. Heb gelukkig in mijn bijna 50jarig bestaan al met al mssch 5 jaar de pil geslikt.



Uiteraard heb ik mij flink ingelezen in de materie en de negatieve effecten tegen de positieve effecten afgewogen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een betere kwaliteit van leven. Ik heb mijzelf nog nooit eerder zo enorm in de put meegemaakt, terwijl er totaal geen reden voor was/is.



Het leven is soms al gecompliceerd genoeg (ik heb MS) en ik heb totaal geen zin in nog meer inleveren. Met pijn kan ik nog beter omgaan dan met de complete duisternis en lusteloosheid vd laatste maanden.
Optimist tot in de kist!
Alle reacties Link kopieren
Olifantje



Dat snap ik heel goed.



Ik ben in de overgang sinds mijn 39e en nu 42.

Ik word er doodlam van.



De medicatie krijg ik niet, omdat er veel borstkanker in mijn familie zit. Moeder en zus.



Maar ik zou wel graag wat hebben hoor!



Gelukkig wordt de angststoornis steeds minder, die werd er ook lekker door getriggerd.



O wat een feest, die overgang! Not!!



Hoe gaat het verder met je?

Ben jou lieve post naar mij nooit vergeten
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Hoi Fantje,



Ik ben een paar maanden geleden ook op deze pil overgestapt, na heel lang modderen met de overgang. Allerlei alternatieve middeltjes, dieet, yoga, noem het maar op.

Ik sliep niet meer, de vlammen sloegen me uit, was zo huilerig, depri en kreeg zulke woedeaanvallen...dat wil je niet weten. Als de bloemkool op was bij de supermarkt ging ik of huilen of smijten.

Op de deur van onze Appie zat zo 'n Verboden Voor sticker, met mijn foto en dan een rode streep erdoorheen.



Het werkt bij mij prima, ik merkte het na een week ongeveer al. Maar wellicht was dat ook het idee. Ik was zo opgelucht dat de ellende over was.

Maar objectief: geen opvliegers meer, ik slaap redelijk en ik ben weer net zo gewoon (of gestoord 't maar wie je 't vraagt ) qua karakter als vroeger.



Qua die verhoogde kans op borstkanker, tia, hoge bloeddruk etc. Mijn HA doet gewoon elk halfjaar een controle.

Mijn HA is in principe tegen hormoontherapie, maar vond in dit geval dat de risico's niet opwogen tegen de voordelen.



Hoop dat het bij jou ook werkt, succes meis!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het zo goed werkt Millefleur!
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
@bellatrix



Ik had ook flink last van een angststoornissen en ja, die werden erger in de overgang. Mindfulnessbased ontspanningsoefeningen hebben mij heel goed geholpen. Nu kan ik een paniekaanval er helemaal mee stoppen en heb sindsdien geen medicatie meer nodig



Ik hoop dat je je snel weer wat beter gaat voelen Bella



En nog een voor jou Fantje
Ik hoop dat het voor jou ook zo goed werkt Fantje en dat je er nooit problemen mee krijgt, want als je kwaliteit van leven zo ver terugloopt, dan moet je wel.
Alle reacties Link kopieren
Bellatrix, jij bent ook vroeg in de overgang zeg.

Ik ga over een jaar of twee jaar in de overgang (dan ben ik 34/35). Omdat er erfelijke eierstokkanker in de familie zit. Inmiddels is uitgesloten dat het Lynchsyndroom is en ik zit zelf nog in het traject voor brca-onderzoek. Maar dat is alleen voor het belang voor het behandeltraject, dat het erfelijk is moeten we vanuit gaan.



Stomme vraag misschien: een collega zei dat ik dan waarschijnlijk versneld grijs zal worden. Iemand ervaring mee? Mijn moeder, tante en oma waren allemaal vroeg grijs en ik heb nu wel een paar grijze haren (5 ofzo :p)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ja Suzy, Ik ben vroeg.



Is geen enkele oorzaak voor aan te wijzen zegt de HA.

Het is simpelweg zo.

Ik doe het er maar mee!



Grijs worden weet ik niet, ik verf mijn ultra korte bolletje!



Wat zijn voor jou dan de consequenties gezien jouw onderzoeken?
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Mocht Brca aangetoond worden dan moet ik ook controles van mijn borsten (of weghalen maar dat zie ik vooralsnog niet zitten) en kan bijv mijn baarmoedermond niet blijven zitten. Dat moeten ze wel weten voor ze gaan opereren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
He he, ik ben weer thuis, lekker even naar de markt geweest en op een terrasje gezeten met man. Nu liggen jullie allemaal al op een oor. Hopelijk zonder opvliegers en andere leukigheden. Hier is het nu avond, na een heerlijke zonnige dag gaan we zo lekker een film kijken.



Bedankt jullie allemaal ben toch maar blij dat het Viva Forum er is



Bellatrix, lief van je En tjemig wat vreselijk jong al in de overgang. Dan mag ik echt niet klagen. Met mij gaat het best goed, de MS is op dit moment goed onder controle te houden. Ik loop nog binnenhuis en buitenhuis heb ik mijn wielen aan Pijn is er altijd wel maar ik heb tig keer liever pijn aan mijn pootjes dan depri om niks.



Ik heb gelukkig geen angststoornis behalve mijn al eeuwenoude spinnenangst.

Maar wat angstig lijkt het mij om borstkanker in je naaste familie te hebben. Ik heb hierin "mazzel", nou ja zo zie ik het, ik ben geadopteerd en heb geen flauw benul of er iets erfelijks in mijn familie zit. Maar ik heb een geweldige dokter die alles goed in de gaten houdt en verder ben ik zelf ook wel alert op dit soort dingen, mijn beide ouders (adoptie maar ik vind het een rot woord, het waren gewoon mijn ouders) overleden al vrij jong aan kanker.



Millefleur, dat bordje bij de AH

Enorm lastig lijkt mij dat een angststoornis, wat een impact hebben die stomme hormonen toch he. Brrrrr.

Ben blij te horen dat het pilletje bij jou helpt. Ik heb het maffe idee dat ik nu na twee pillen, gisteren en vandaag, me al beter voel, sowieso maar 1 opvlieger per uur, ipv zo'n 6 per uur. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het al zo snel helpt, zal wel een placebo effect zijn. Maar heb vandaag een superdag gehad.



Suzy, vreselijk die Brca, hoe ga je daarmee om? Net als Belletrix trouwens, lijkt me heel moeilijk om met zo'n zwaard boven je hoofd te moeten leven. Jullie zijn stoere vrouwen!



Cateautje, ik hoop het ook, ik ben nu al zo opgelucht dat ik er iets voor heb gekregen.



Grijs haar, dat kan je gelukkig weg verven, dat doe ik ook al zo'n 15 jaar. Ik was errug vroeg grijs Maar daar heb ik nooit echt mee gezeten. Maar een paar maand geleden begon ineens mijn haar uit te vallen en daar baalde ik wel enorm van, gelukkig is het helemaal over en begint er alweer nieuw haar te groeien.



De laatste maanden was ik gewoon mijzelf spuugzat, maf is dat hoor. Dat suffige past totaal niet bij mij, ik was ineens verandert in een treurwilg. Ik had hiervoor heus weleens een dipje, of als het leven tegen zit ben ik heus weleens depressief maar dan probeer ik de oorzaak te vinden en ga ermee aan het werk, op die manier is mijn depressie eigenlijk altijd een soort van functioneel



Ik heb sinds een jaar een schat ve huisarts, hij komt uit Z. Afrika en vindt het lollig om met ons NL's te praten (ik woon in Calgary, Canada). Gisteren had hij zijn vingers in de pleisters, hij had zijn vingers "geskaafd" aan de rasp. Hij heeft gelukkig een goed gevoel voor humor, daar win je bij mij al direct extra punten mee



Meiden, allemaal superbedankt voor het meedenken, jullie zijn kanjers!
Optimist tot in de kist!
Fijn dat je een superdag hebt gehad Fantje!

Slaap lekker!



P.s. Dat bordje bij de AH is inmiddels weg hoor, ik gooi nu niet meer met bloemkolen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al in de overgang, ben nu 43.

Ik slik Paroxetine ivm angststoornis. Dat helpt gelukkig ook tegen de stemmingswisselingen. Verder zweet ik heel erg! Als ik nog maar dénk aan stofzuigen of dweilen, breekt het zweet me al uit.

Ik heb daar nu acupunctuur voor en dat helpt gelukkig wel redelijk goed.

Mijn huisarts is in mij.n geval niet zo voor hormoontherapie omdat dat de werking van de Paroxetine weer in de war kan gooien. Tsja...ik vind het een heel gedoe, die overgang.
Alle reacties Link kopieren
Heb echt het gevoel dat het werkt, maar durf het gewoon niet te geloven. Maar ik geniet er lekker van, 't is hier heerlijk weer dus net lekker buiten gezeten.

Hoop dat jullie ook allemaal een fijn weekend hebben
Optimist tot in de kist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven