Daar is ie weer de maand september

30-08-2014 23:33 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, de maand september. Zo beladen maand voor ons. 3 jaar geleden overleed ineens mijn schoonvader en nog geen 3 dagen later een hele slechte 20 weken echo voor een van onze kindjes. Alle onderzoeken, slecht nieuws gesprekken en angsten om uiteindelijk de 27e het besluit te moeten nemen om een van onze kindjes te laten overlijden. Ik merk dat ik iedere keer als een berg tegen de maand september aankijk. De hele maand opnieuw beleven zo van: o nu belde mijn schoonmoeder dat we nu moesten komen, nu slechte uitkomst, vruchtwaterpuncties, begrafenis schoonvader gesprek artsen, mri scan, en om de 27 geheel in te storten en die vreselijke dag nogmaals te herbeleven. Wanneer wordt dit ooit minder? Blijft dit altijd zo of is dit nu nog zo omdat het "nog" maar 3 jaar geleden is? Ik zal blij zijn als het oktober is (terwijl dit niks uitmaakt voor het wel of niet hebben van verdriet) maar het voelt toch anders..........
Alle reacties Link kopieren
Yup.



In het ervaren van verdriet staat ieder alleen ook al kan de aanleiding gedeeld zijn en ook al kan je elkaar wel opvangen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:hatsetats schreef op 31 augustus 2014 @ 00:51:

[...]



Dat s dus niet wat ik zeg."En misschien kun je mooie rituelen bedenken om die dagen te markeren. Want hoe je het went of keert, die dagen zijn belangrijk voor jouw gezin. Daar mag je best bij stilstaan, dus waarom dan niet met iets moois? Kaarsjes, ballonnen, bloemen, schrijf een brief. "



Hier ga ik op in.
Alle reacties Link kopieren
Weet je TO, ik vind dat je op een mooie, positieve en krachtige manier schrijft over je verlies. Ga je nou maar niet afvragen of het beter of anders moet je die maand september. Het gaat zoals gaat, neem het zoals het komt.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 31 augustus 2014 @ 00:58:

[...]



"En misschien kun je mooie rituelen bedenken om die dagen te markeren. Want hoe je het went of keert, die dagen zijn belangrijk voor jouw gezin. Daar mag je best bij stilstaan, dus waarom dan niet met iets moois? Kaarsjes, ballonnen, bloemen, schrijf een brief. "



Hier ga ik op in.Dit is niet het topic voor een discussie over het mis-interpreteren van mijn post
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 31 augustus 2014 @ 01:00:

[...]



Dit is niet het topic voor een discussie over het mis-interpreteren van mijn post Foei!
Alle reacties Link kopieren
-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat slijten.

Aankomende 23 december is het 5 jaar geleden dat mijn moeder volkomen onverwacht overleed, notabene op vakantie, ver weg van hier.

Toen dacht ik: kerstmis wordt nooit meer leuk, blijft altijd beladen.



Dat is toch niet zo gebleken. Het werd wel weer leuk.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ja, mooi is dat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard sta je er altijd bij stil.

Gisteren zou ze jarig geweest zijn, dan gaan we altijd met de hele familie een etentje doen. Zo ook gisteren.

En op data die niet belangrijk zijn sta je er ook stil. Je kunt door van alles getriggerd worden.



Eigenlijk denk ik elke dag wel aan mijn moeder.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Aan Enn:

Dan is dit iets dat voor jou blijkbaar iets toevoegt wat bij jou werkt, want zo hou je de verlorenen bij je, maar Knorretje heeft er last van en deze post was dan ook aan haar gericht. Aan jou zou ik zeker iets anders hebben geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ok

Ik snap ook dat jij het niet naar bedoeld hebt hoor, heus. Ik zou echt onaardig zijn als ik dat niet zou snappen. Maar rouwen is zo persoonlijk ook voor Knor.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Heel mooi toepasselijk liedje van Green Day:

https://www.youtube.com/watch?v=ci5D5r6ZjXA



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 31 augustus 2014 @ 01:12:

Eigenlijk denk ik elke dag wel aan mijn moeder.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 31 augustus 2014 @ 01:20:

[...]



Alles komt goed, alleen de rest niet
Oh lieve sterke knor. Wat ik merk is dat dé dag dat iets is gebeurt idd altijd bijzonderder verdrietig blijft. Maar jij hebt ook gewoon veel van dat soort dagen in september dus voelt het misschien als 3-dubbelop. En dat is het ook. Je doet het allemaal zo knap. Vind je zelf misschien dat je er al minder moeite mee zou moeten hebben? Laat het voorlopig zijn zoals het is. Het slijt ook bij jou vast wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Ruim 5 jaar geleden werd mijn zoontje geboren en na een spannende tijd moesten we hem toch laten gaan en is hij in mijn armen gestorven. Dit was in februari en dat blijft een moeilijke maand. Ik heb er wel beter mee leren leven. Maar als rond die tijd ik buiten loop terwijl het koud is en het vies regent dan voelt het alsof ik weer van het RmcDhuis naar het ziekenhuis loop, bang en hoopvol tegelijkertijd om wat ik aan zal treffen.

Het wordt wel minder, maar weggaan doet het nooit.wat ik al zei: ik leer er wel beter mee om te gaan.
Het is ook nog "maar" 3 jaar, knorretje. Nog redelijk vers. Alles zal ook wel makkelijker worden, na verloop van tijd raken dingen meer op de achtergrond. Maar daar kan gerust 10 jaar, 15 jaar of nog langer overheen gaan.

Voor nu iig een dikke omdat je weer voor die rot-maand staat,
Ik herken het deels wel, mijn vader is ook overleden in september, drie jaar terug. Of ik wil of niet, toch heb ik het ook dat ik op bepaalde dagen weer de herinneringen van die dag terug beleef. Lijkt me menselijk hoor! Ik zou gewoon proberen te accepteren dat je dit hebt. Het wordt minder, maar dat heeft tijd nodig. Probeer ook wat fijne dingen te doen deze maand, zodat er ook nieuwe herinneringen ontstaan. Wij gaan altijd een weekendje weg deze periode, juist wel naar iets waar we met mijn vader ook vaak heen gingen, zodat het iets positiefs wordt/blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het van mijn grootmoeder. Ze heeft haar beide ouders, man en dochter (mijn tante) telkens in november verloren. En ze ziet echt elk jaar tegen november op. Mijn tante is nu vier jaar geleden gestorven. Ze werd ziek eind oktober. Mijn grootmoeder maakte meteen de bedenking dat het bijna november was en dat het dus niet meer goed zou komen. Op 2 november is ze inderdaad gestorven. Die maand hakt er toch elk jaar weer in.



Sterkte de komende weken!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik heb dit met de maand mei. Mijn moeder die de diagnose kanker kreeg, begin van het einde. En twee weken later overleed ons zoontje onverwachts en door dikke pech vlak voor zijn geboorte (40+ weken). Na 7 jaar, blijft die periode nog steeds moeilijk. Gelukkig wordt het wel steeds "makkelijker". Maar die 2 weken blijven gewoon kut.



Mijn omgeving weet dit, ik functioneer gewoon verder. Maar voel me niet echt top.



TO heb je wel hulp gezocht om het te verwerken? Na 4/5 jaar kwam bij mij de echte klap, en heb ik hulp gezocht. Ik bleef maar gewoon door gaan en sterk zijn.



Beste stap die ik kon nemen. Een paar sessies om alles een plek te geven en goed af te ronden was voor mij voldoende.



Het is nog redelijk vers TO. Accepteer dat je deze maand moeilijk vindt. En deel dit ook met je man, familie, vrienden. Niet om erin te blijven hangen, maar als verklaring dat je even het zonnetje in huis niet bent.



Knuffel en sterkte.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
knorretje, Ik herken het wel een beetje. Wij hebben lang niet zoiets vreselijks meegemaakt als jij, maar onze dochter is haar eerste jaar erg ziek geweest. We hebben momenten gehad dat we dachten dat ze haar eerste verjaardag niet zou halen. Vorig jaar, een paar weken voor die eerste verjaardag werd ik opeens enorm nerveus. Ik snapte eerst niet wat er nou aan de hand was, want alles ging toen juist relatief goed. Maar opeens realiseerde ik me dat het kwam omdat ik ergens niet goed kon geloven dat we straks toch echt die eerste verjaardag zouden gaan vieren. Opeens bleef ik dat moment herbeleven dat dat kleine meisje aan de hartbewaking lag en de artsen rond begonnen te rennen om een bloedtransfusie op poten te zetten.



En nu is ze twee weken geleden 2 jaar geworden en weer had ik een paar dagen ervoor dat gejaagde gevoel. Wel minder dan vorig jaar, maar het was er toch weer. Kwestie van een klein trauma, denk ik. Ik ga ervan uit dat het met de tijd minder wordt. Hoe meer vertrouwen ik krijg in de gezondheidssituatie van onze dochter, hoe minder ook de angst wordt.



Ik vind het in jouw situatie volkomen begrijpelijk, want wat jullie hebben moeten doorstaan, dat is gewoon afschuwelijk. Het zal vast op een gegeven moment minder worden. Misschien gaat het nooit helemaal weg. Maar dat geeft ook niet.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteravond veel te laat gaan slapen omdat ik ons oude lentekriebel topic heb herlezen, maar dan vanaf het moment dat ik ging bevallen. Wel raar om alles terug te lezen want je vergeet toch ook dingen. Ik ben dus pas net op hahahah.



Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben, maar dat het ook minder gaat worden. We gaan er nu maar gewoon in, in die maand september en kijken hoe het gaat.
Herkenbaar Knorretje. Rond de periode dat ik iets zeer verdrietigs meemaakte, voel(de) ik mij ook altijd heel naar. Het rare is dat ik pas achteraf begreep waarom.



Het is zoals het is, het mag er gewoon zijn, alles is goed, echt alles. Ook dat jij je er naar bij voelt dat het je zo raakt. Dat is dus zo, dat mag er ook zijn (klinkt erg zweverig, ik bedoel: heb geen oordeel over wat je voelt of denkt, maar probeer er gewoon naar te kijken).



Sterkte!
Ik herken het wel. Nog elk jaar ben ik verdrietig op de 'verjaardag' en sterfdag van mijn zoon. Het verdriet is er altijd onder de oppervlakte, maar op die dagen is het voelbaarder. Het wordt wel beter, het is al 13 jaar geleden dat hij overleed, maar het gaat niet 'over'. Bij mij niet in elk geval. Mijn zoon overleed in augustus, ik ben juist altijd blij als september weer aanbreekt. De maand waarin mijn jongste zoon zijn verjaardag gelukkig wel mag vieren.



Jij heel veel sterkte op de donkere momenten in de komende maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 31 augustus 2014 @ 10:53:

TO heb je wel hulp gezocht om het te verwerken? Na 4/5 jaar kwam bij mij de echte klap, en heb ik hulp gezocht. Ik bleef maar gewoon door gaan en sterk zijn.



Beste stap die ik kon nemen. Een paar sessies om alles een plek te geven en goed af te ronden was voor mij voldoende.

Hamerhaai, waar heb jij de hulp gevonden om dit te verwerken? Bij een psycholoog, via de huisarts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven