Tens? Of andere vorm van pijnbestrijding?

29-08-2014 16:16 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb - als alles goed gaat - nog wel even, maar ben me al wel aan het oriënteren op pijnbestrijding bij de bevalling.

Aangezien ik chronische pijnklachten heb - die door mijn zwangerschap wat nadrukkelijker aanwezig zijn - is dat zeker een optie. Het bevallen an sich hoeft niet geheel pijnloos, maar ik wil me wel oriënteren op de mogelijkheden.



Van een kennis hoorde ik over de Tens. Heeft er iemand ervaring mee? Is het wat?

Uiteraard heb ik me al ingelezen over de verschillende mogelijkheden: ruggeprik, pethidine injecties of een remifentanilpompje. Maar ik ben nou juist zo benieuwd naar persoonlijke ervaringen. En waarom jullie ervoor gekozen hebben of niet.
Hier ook een ruggenprik gehad. Ik werd ingeleid en na 4-5 uur aan de wee opwekkers en weinig vorderende ontsluiting daar toch maar voor gekozen. Ik vond hem zalig! Alleen op het laatst voelde ik de weeën er wel doorheen, maar ongetwijfeld was dat niet zo heftig als zonder.



Mij werd verteld dat je tot 5cm een ruggenprik kon nemen en vanaf 6 het pompje. Ik wilde aanvankelijk voor het pompje gaan ipv de ruggenprik maar omdat het zo lang duurde dat toch maar niet gedaan.



Uiteindelijk werd het hij mij alsnog een keizersnee bij 8cm. Niet dat je daar vanuit moet gaan, maar het 'voordeel' vond ik toen wel dat de ruggenprik er al in zat en er alleen een andere (meer geconcentreerd?) vloeistof in gespoten werd. De ruggenprik hoefde op dat moment niet meer gezet te worden. Het ging toen ook heel erg snel.



Ik zou net zoals hierboven ook al werd aangegeven je goed inlezen maar nog geen definitieve keuze maken. Je weet het immers pas op dat moment. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ruggenprik gehad. Niet omdat de pijn niet te doen was (onder de douche ging prima), maar ik had de nachten voor de bevalling niet geslapen, dus toen ik 6 uur/cm in de bevalling al 40 wakker was dacht ik dat het een beter plan was om even wat rust te pakken voor de persfase.



Ik vond die rust (even een paar uur geen weeën) vooral erg prettig. Het was voor mij ook het eerste moment dat ik ècht besefte dat ik een baby kreeg, en wat dat met mijn leven zou doen. Heel bijzonder. (toegegeven, niet iedereen is daar zo langzaam in dat ze een ruggenprik voor nodig hebben ). Pers weeën gingen gewoon prima, en ik ben tot het laatste moment gewoon gehurkt verticaal bevallen zoals ik wilde.
Alle reacties Link kopieren
quote:lousy schreef op 29 augustus 2014 @ 23:48:

Pethidine deed voor mij werkelijk niks. De verloskundige had mij dat aangepraat zodat ik dan even zou kunnen slapen. Nou ik was 3 seconden duizelig en verging nog steeds van de pijn. Kon vervolgens niks anders meer krijgen, omdat ik die prik al gehad had.Dit kreeg ik bij de eerste. Ik vond het totaal niet helpen en man maar volhouden dat ik zo suf als een kanarie was. Ja tussen de weeen door, maar daardoor raakte ik in paniek als er dus weer een wee kwam en ik dus overvallen werd door de pijn. Bij de tweede/derde op het einde weer die rotprik gehad maar die duurt 15 minuten om te werken en na 5 minuten was nummer 2 er al hahahaha
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie ervaringen. De overall tip die ik ga onthouden is: inlezen, maar nog nergens bewust voor kiezen.



Wat me wel gerust stelt, is dat de mogelijkheid bestaat om verticaal te bevallen mét ruggenprik. Daar ga ik me zeker in verdiepen en naar vragen bij de voorlichtingsavond van het ziekenhuis (18 september). O, en naar de mogelijkheid van het bevalbad.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp die injectie ook niks. Uiteindelijk ruggenprik gehad en dat hielp wel tegen de pijn, maar zoals iemand eerder al zei niet tegen dat enorm drukkende gevoel. Maar beter dan niets denk ik. Nadeel was wel dat ik de persweeën niet voelde en dus op eigen kracht moest persen.
Ik ben helemaal voor eigen keus, dus niet ter sturing, maar gewoon ter overweging: zo'n bevalling kan ook redelijk pijnloos zijn van zichzelf, zonder pijnstiller. Ik heb mijn beide bevallingen ervaren als bijzonder goed te doen. Ik heb de weeen heus wel gevoeld, maar echt heel pijnlijk vond ik ze niet. De persweeen vond ik onprettiger, maar ook dat was niet echt pijnlijk, meer een soort oerbeweging (net als overgeven, of diarree, excusez-moi le mot ;-): niet fijn, maar ook niet echt pijnlijk.)



Ik vond het zelfs zo goed te doen dat ik de eerste keer pas met 9cm de verloskundige belde, en toen dacht ik zelfs nog dat ik veel te vroeg was, omdat iedereen had gezegd dat je toch eerst moest denken dat je doodging, voor het echt begon. Dat was echt niet zo. En de tweede keer heb ik met 7-8cm nog een semi-intelligente discussie met het ziekenhuispersoneel gevoerd.



Nouja, wat ik wil zeggen is: het kan ook heel erg meevallen. Gewoon, als optie Succes straks!
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste bevalling geen pijnstilling gehad. In het ziekenhuis bevallen, compleet met weeenstorm en alle soorten weeen die je maar bedenken kan. Pijnstilling gaven ze liever niet omdat het ook invloed had op de baby.



Bij de tweede ben ik thuis bevallen met de tens. Ik heb het idee dat het super hielp. De scherpe kanten waren er af, kon het prima opvangen.zo veel pijn als bij de eerste had ik nu totaal niet. Dus ik ben positief over de tens!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de eerste 2 bevallingen het pompje gebruikt. Al bij de 2de maar 2 kunnen drukken want het ging ineens heel snel.



Nu heb ik een Tens voor mijn bekkenklachten, maar die ga ik ook eerst proberen nu tijdens de bevalling. Ik ben benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven