Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen, maar alleen als we kunnen verbouwen?

01-09-2014 11:54 20 berichten
Hi allemaal,



Gisteren zaten mijn vriend en ik te kijken op Funda en vonden daar een superleuk huisje. Het heeft voor nu alles waar we naar op zoek zijn, maar er zijn maar twee slaapkamers. Op den duur zouden we wel meerdere kindjes willen en zou het huis dus te klein worden. We willen graag gaan kijken, maar willen het dus alleen kopen als we over een tijdje kunnen uitbreiden en er een extra verdieping op kunnen zetten (er is nu helemaal geen zolder op 2e verdieping).

Hoe pakken we dit nou het beste aan? De andere huizen in het blokje, hebben allemaal geen opbouw en ik heb al in het archief gekeken van de gemeente en ik zie ook geen oude aanvragen. Het is natuurlijk dom als we het huis kopen en er over een paar jaar achterkomen dat we helemaal geen vergunning kunnen krijgen of dat de fundering niet goed genoeg is (of zoiets).

We wonen in Leiden en het is bij onze gemeente volgens mij niet zo dat je alvast al eens kunt polsen of het misschien een optie is...



Alle tips zijn welkom!
Helaas, je kan niet op voorhand navragen of je voor de opbouw een vergunning zal krijgen over een paar jaar.

Niet doen dus dit huis. Of wel doen en verhuizen als het niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Als je dit zeker wilt weten, zou ik nu de aanvraag en verbouwing meteen willen doen. Als nog geen enkele andere woning dit heeft, is het namelijk zeer de vraag of er een vergunning zou komen. Het moet bijvoorbeeld vaak passen in het straatbeeld.



Je zou een koopakte op kunnen laten stellen onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring aan te vragen bij vereniging eigen huis of zo. Dit om te achterhalen of het mogelijk is om er een verdieping op te bouwen.



En verder een voorbehoud goedkeuring bouwaanvraag gemeente. Waarin je een termijn neemt waarin dit alles geregeld zou kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dit altijd een gok. Wat je wel kunt doen is een aannemer meenemen en laten bekijken of het überhaupt bouwtechnisch wel mogelijk is om er een verdieping op te zetten, dat kan ook niet altijd..
may the bridges I burn light the way
Miss112: die verkopers zijn toch niet achterlijk. Heb je enig idee hoelang een vergunning aanvraag kan duren?! Om nog maar even te zwijgen over het feit dat het waarschijnlijk onmogelijk is een vergunning aan te vragen voor een huis dat niet het jouwe is
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 01 september 2014 @ 12:04:

Miss112: die verkopers zijn toch niet achterlijk. Heb je enig idee hoelang een vergunning aanvraag kan duren?! Om nog maar even te zwijgen over het feit dat het waarschijnlijk onmogelijk is een vergunning aan te vragen voor een huis dat niet het jouwe is Dat weet ik inderdaad. Maar net zoals jij ken ik de omstandigheden niet van de verkoper. Misschien zijn die wel heel blij dat er eindelijk na twee jaar belangstelling is. Maar of dat zo is weet ik niet. En jij ook niet.
..
..
Alle reacties Link kopieren
Als je een huis dat in een blok met andere huizen wilt laten verhogen (verdieping er bovenop zetten), moeten die andere huizen van dat blok dan ook allemaal opgehoogd worden ? Dat betekent dus dat je een vergunning moet hebben en ook het akkoord van alle buren met wie je in het blok zit. (En die buren moeten dan ook allemaal een verdieping op hun huis willen)



Mijn ouders hadden ook zo'n huis en ze hadden toen samen met de buren een paar offertes aangevraagd, maar het bleek heel erg duur te zijn. Uiteindelijk zijn ze verhuisd naar een groter huis, dat was voordeliger.



Ik zou het dus niet doen
Alle reacties Link kopieren
Of (als het een goedkope en leuke woning is) je koopt het huis nu als starterswoning en over een paar jaar als je een stel kinderen hebt, verkoop je het weer (hopen dat het dan wat beter met de economie gaat )





(Ik woon trouwens in een startersflat met 2 slaapkamers en 2 kinderen en dat gaat prima, we gaan over een paar jaar waarschijnlijk verhuizen, maar we hebben geen haast)
Alle reacties Link kopieren
Wellicht dat jullie gemeente werkt via het omgevingsloket. Dan zou je daar een vergunningscheck kunnen doen.

Dat kun je bij elk willekeurig adres opvragen. Dan heb je wel een indicatie of het wel of niet zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Je bekijkt wat huizen op funda en wil nu een huis kopen wat helemaal niet aan jullie wensen voldoet zonder dat je het maar bezichtigd hebt.



Kijk eens wat vaker op funda. Ga dan eens kijken bij verschillende huizen en dan ga je overwegen een bod uit te brengen.



Het is geen huurhuis wat je wel moet nemen omdat je aan de beurt bent. Als dit niet je ideale huis is zoek je verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijna een huis gekocht waar in de straat andere huizen een dakopbouw hadden, ik wilde dat ook gaan doen. Uiteindelijk een ander huis gekocht en nu blijkt dat ze die dakopbouwen in straat niet meer toestaan. Dus ga er niet vanuit dat je kan verbouwen, de regels kunnen weer veranderen.



Huidige bestemmingsplannen kun je soms ook online vinden, gewoon de straatnaam en bestemmingsplan googelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft de gok genomen, ook de bevestiging van de gemeente



Uiteindelijk afgewezen en nu zitten ze met een te klein huis ;)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kijken wat het bestemmingsplan zegt. Dat geeft de mogelijkheden aan. Welstand (uiterlijk) kan dan zeggen dat ze iets niet mooi vinden, maar dat is oneerlijk omdat het wel kàn.

Ze kunnen het dan niet helemaal tegen houden. Ze kunnen wel zeggen of het een schuine kap moet worden of een blokje er op



Je hoeft dan trouwens niet het hele blok te voorzien van een extra verdieping.



Maar, als het bestemmingsplan zegt, bijv, bouwhoogte 6m, dan kan er geen verdieping bovenop..
Koop een huis wat al per definitie op je eventuele gezinsgroei in berekend. Ik snap echt niet waarom je zo moeilijk doet. Je wilt nu dus eigenlijk een huis kopen waarvan je al weet dat dat te klein is?

Niet doen, koop een huis dat bij je past en dat niet enkel figuurlijk maar zeker letterlijk.

Het is momenteel nog steeds een kopersmarkt, pluk je vruchten als je beter kunt.

Succes!
Dank voor alle reacties! Inderdaad hebben we het huis nog niet bezichtigd, maar dat is vooral zelfbescherming. Het is natuurlijk balen als we onszelf er al helemaal zien wonen, maar het uiteindelijk allemaal niet gaat werken.

Ik heb het bestemmingsplan gecheckt (goede tip trouwens, wist helemaal niet dat dat zomaar kon) en de maximale bouwhoogte is 9m, met een maximale goothoogte van 6m.

Zegt me nog niet heel veel (is een verdieping 3m?), maar ik zal eens vragen aan iemand die ik ken die in de bouw werkt of hij me dat uit kan leggen.

Verder heb ik ook de makelaar gemaild of hij me er iets over kon vertellen en de vergunningscheck gedaan bij het omgevingsloket, maar daar krijg ik alleen als uitslag dat een vergunning nodig is.

To be continued... ;)
Alle reacties Link kopieren
3 meter is bijna altijd genoeg voor een verdieping. 30 centimeter is genoeg voor vloer plus afwerking (of dak plus afwerking), dan houd je 270 centimeter over voor de kamer, wat ruim genoeg is. Maar als de huidige begane grond bijvoorbeeld 300 cm is, wordt het misschien krap. Boven kun je wel leven met 240 cm, al moet je dan ontheffing vragen van het bouwbesluit, maar dat komt wel goed.



Bij maximale goothoogte 6 meter moet je dus wel een schuine kant aan de voorzijde hebben, dus een volledige verdieping erop zal niet lukken.



Maar belangrijker zijn de vragen over of de constructie het aankan (meestal wel, zeker als je een lichtgewicht opbouw plaatst), en of er geen welstandseisen zijn. Die laatste zijn het lastigste, als een straat ontworpen is als een eenheid, kan een welstandscommissie zo'n opbouw als een lelijke puist zien, en tegenhouden. De enige manier om daar achter te komen is door een welstandsadvies aan te vragen. Dat doe je doorgaans samen met de vergunningsaanvraag, maar kan ook los daarvan.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Handigmetgeld, die ontheffing van het bouwbesluit is in 2012 komen te vervallen.

Verdiepingshoogte moet minimaal 2,1m zijn nu, bij verbouwingen.

Meeste huizen hebben een vrije hoogte van 2,4m, 2,6 is nieuwbouw.



En je kan een principeverzoek/conceptaanvraag doen, dan beoordelen ze opw welstand.

En niet overal zijn ze moeilijk hoor ;)



Ga anders eerst eens kijken. Ik ben ook ooit verliefd geweest op een huis, maar toen ik er ging kijken bleek het totaal niets te zijn.
Ik zou het gewoon niet doen. Als je zoiets moet gaan doen over een paar jaar is het blijkbaar toch niet hét huis voor jullie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven