Peuter heel erg moe. Hoort erbij of verder kijken?

01-09-2014 12:41 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd of dit een 'fase' is of dat jullie zouden adviseren eens langs de HA te gaan.



Onze peuter van ruim 2 is de laatste tijd erg moe. Ze benoemt het nu zelf ook en is enorm hangerig. Wanneer we een activiteit gaan doen die ze leuk vind komt ze weer even tot leven om daarna thuis in te storten.



Ze gaat 12 uur naar het KDV, de rest is een van ons thuis of bij grootouder.



Dagindeling op niet kdv dagen:

07.30 wakker worden (weekend 08.30 uur). Doordeweeks ligt ze tot 8 uur dan nog in ons bed, in het weekend tot half 10. Daarna moet ze van ons aankleden, ze wil dan niet en wil in bed blijven.



10.00 uur Activiteit tot ongeveer 12 uur. Dit is bv. kinderboerderij, thuis knutselen, zwemmen, op visite, boodschappen doen.



12.30 - 15.30 uur middagslaapje (maak haar wakker), vervolgens nog 20 minuten wakker laten worden want ze wil nog niet uit bed.



Van 16 uur tot etenstijd zijn we meestal thuis. Ze wil dan ook niet meer weg, speelt zelfstandig met een puzzeltje of klei en ik bereid eten (voor). Soms gaan we nog naar de speeltuin iets verderop in de zandbak spelen.



Na het eten wil ze op de bank met een dekentje en boekje of tv kijken, ook gaat ze nog even douchen of in bad.



om 20 uur ligt ze in bed en slaapt gelijk.



Hamvraag: is dit normaal :-) ?
Ik heb geen idee of het normaal is. Dacht dat mijn dochter (3) veel moe was maar zij is niet zoveel moe als jouw dochter. Op die leeftijd was ze om 6 uur wakker (nu nog, boehoe), sliep ze tussen 12 en 15 en om 19h weer.

Ik denk dat het niet abnormaal hoeft te zijn maar je kunt bloed laten prikken bij de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter heeft soms van deze dagen, maar over het algemeen loopt hij juist over van energie. Ik zou even naar de ha gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar mijn kinderen kijk, vind ik het niet normaal. Vooral niet uit bed willen en op de bank met een dekentje zou ik zorgwekkend vinden. Ik zou dan ook even met haar naar de dokter gaan. Misschien is het niks, maar misschien ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Is ze altijd een slaapkopje geweest of is het iets van de afgelopen tijd? Als het nog maar pas speelt zou ik naar de ha gaan. Misschien even op Pfeiffer laten testen, schijnt veel voor te komen bij peuters.
Alle reacties Link kopieren
Zoals jij het omschrijft vind ik je kind wel extreem moe overkomen.

Ik zou met haar naar de huisarts gaan.
Is ze altijd al zo moe geweest?



Het lijkt mij niet normaal en ik zou er zeker een keer mee naar de huisarts gaan en het voorleggen. Ik ken eerlijk gezegd geen kinderen van die leeftijd die in bed willen blijven liggen 's morgens.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt mij extreem in de oren.



Ter vergelijking: mijn peuter van 2,5 wordt wakker tussen 7:30 en 8:00, speelt de hele dag met ongeveer 3x een pauze van een half uurtje tot een uurtje waarin we rustig op de bank een boekje lezen of televisie kijken. De rest van de tijd kan het hem niet druk of gek genoeg. Hij doet geen middagdutje en ligt tussen 19:30 en 20:00 in bed.



De laatste tijd was hij erg verkouden en moest wennen aan 2 ochtenden peuterspeelzaal+ sinds een maand 3 middagen KDV, toen sliep hij ongeveer een uur a anderhalf uur langer per nacht. Overdag gaat hij gewoon door.
Ze klinkt wel erg moe, en als fase herken ik het zeker niet. Hoeveel sliep ze eerder? En hoe lopen de kdv dagen, slaapt ze daar ook zo lang?
Ik herken het wel. Dochter sliep ook zoveel (soms nog meer) en bij vlagen had ze fases waarin dit nog erger was. Meestal was het achteraf heel goed te verklaren. Of ze was ineens uit haar kleren gegroeid, of ze had wat onder de leden.



Bij zorgen moet je uiteraard naar de huisarts gaan. Maar dat moet je zelf inschatten. (Wat zegt je onderbuikgevoel?)



Ik vond het nooit zorgwekkend, dus heb er ook niks mee gedaan.
Als je het gevoel hebt, dat ze nu anders dan anders moe is, zou ik zeggen: ga op je intuïtie af en maak een afspraak bij de huisarts.



Bedenk ook of er andere dingen anders zijn, zoals eten, ontlasting en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel extreem, herken er niets van bij mijn dochters. Die hebben altijd energie voor 10 gehad.
Alle reacties Link kopieren
Als het langer dan een week ofzo is dan zou ik naar de ha gaan.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Is ze als ze wakker is er wel gezellig bij, of is ze dan ook loom/slomig?



Maar als je zorgen hebt over je kind: ga naar de huisarts of consultatiebureau.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, als ik het met mijn eigen kinderen vergelijk vind ik het niet helemaal 'normaal'. Onze zoon is ook wel met enige regelmaat wat moe en hangerig, maar hij gaat net naar school en bovendien is hij altijd rond 06.00 uur wakker. Onze dochter (net 2 jaar) is sowieso een enorme stuiterbal en net zo'n vroege vogel als haar broer. Ze slaapt meestal nog zo'n 1.5 uur 's middags (soms een dag 2 uur) en gaat 's avonds om 19.30 uur naar bed. Overdag is ze enorm actief en maakt ze echt nooit de indruk dat ze moe is. Ik zet de kinderen 's middags meestal een uurtje voor de tv als ik ga koken en zoon kakt dan vaak wel wat in, maar dochter totaal niet.



Ik vind het wel opvallend dat jouw dochter nog 3 uur slaapt overdag, 's avonds ook nog bijna 12 uur pakt en dan nog steeds zo moe is. Misschien toch een keertje langs de huisarts?



Overigens kan het ook wel gewoon bij haar horen. Een vriendin van mij, die ik al vanaf ons 4e jaar ken, had ook altijd enorm veel slaap nodig. Ze sliep 's nachts altijd ruim 12 uur en als ze ook maar iets minder slaap kreeg, was ze enorm moe en uit haar humeur. Ook als puber en nu als volwassene heeft ze nog steeds ontzettend veel slaap nodig om zich echt uitgerust te voelen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
vind het ook wel extreem hoor. Ik heb 2 jongens die altijd overlopen vd energie.

De jongste is net 2 en heeft besloten dat hij zijn middag dutje over gaat slaan. Hij is tussen 7 en half 8 wakker en gaat er rond half 8 weer in.

Maar tot voor kort sliep hij nog tussen de middag 2 uurtjes, maar ging hij de avond later slapen en vaak iets vroeger wakker dus qua slaapuren denk ik dat het gelijk is gebleven.



Kan natuurlijk zijn dat jou 2 jarige meer slaap nodig heeft maar het niet uit bed willen komen en in het weekend tot half 10 bij jullie in bed en dan er nog niet uit willen komen plus met dekentje op de bank vind ik ook wel erg moe en lusteloos overkomen.

Eet ze wel ok?
Alle reacties Link kopieren
Een jong kind dat na het slapen niet UIT bed wil, is wel redelijk uitzonderlijk. Ik zou zeker even naar de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ze wakker is dan is haar humeur wisselend, ongeveer 50/50 blij en vrolijk of hangerig. Met afleiding kan ik haar wel weer redelijk oppeppen.



Het is iets wat erin geslopen is sinds een maand of twee als ik terug ga denken. Voor die tijd was ze wel altijd een rustig kind qua karakter, maar wel krijsen als ze wakker was omdat ze per direct uit bed wilde Ook was het slapen gaan nog wel eens problematisch, het doorslapen ook.



Laatst regende het een zondag 24 uur ongeveer, dus we hadden een thuisdagje gepland waarbij ze mocht doen wat ze wilde. Heeft ze de ene helft van de dag op de bank zitten puzzelen, kleien, boekjes kijken, tekenen en de andere helft onder een dekentje gelegen met Dora, Nijntje etc. aan.

Dat was eigenlijk het moment dat ik me besefte dat het ingeslopen gedrag niet normaal was, maar weet het nog aan een groeispurt of misschien verkoudheid die eraan zat te komen. Maar dit duurt wel lang.



Ik vind dit altijd de lastigste dingen, oorpijn is een stuk duidelijker. Maar zal eens gaan overleggen met HA.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter 's middags uiterlijk tot half 3 laat slapen en 's avonds om 19.00 uur in bed legt, zul je zien dat je dochter minder moe zijn zijn en fitter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ze eet goed verder, 2-3 broodjes, fruit, tussendoortje, avondeten, toetje. Ze is wel aan de dunne kant, maar dat is ze al sinds we bijvoeding zijn gaan geven (toen had ze een dipje waarin ze wel langer maar niet zwaarder werd en later is ze haar curve op de P-2 lijn blijven volgen)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 2.5, zij slaapt al bijna een jaar niet meer overdag en 's nachts ook nog eens minder dan 12 uur. Moe is ze zelden,, in ieder geval niet zo moe dat ze het zelf benoemd of rustig op de bank gaat zitten. In tegendeel.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ietjefietje schreef op 01 september 2014 @ 13:23:

Als je dochter 's middags uiterlijk tot half 3 laat slapen en 's avonds om 19.00 uur in bed legt, zul je zien dat je dochter minder moe zijn zijn en fitter wordt.



Dat hebben we wel geprobeerd, maar dan trekt ze de middag echt niet. Alleen maar huilen, huilen, huilen.



Ben wel benieuwd waarom dat zou helpen? door een langere nacht?
Alle reacties Link kopieren
Maak je haar wakker 's ochtends dat ze doordeweeks eerder wakker is dan in het weekend? Ik zou haar in ieder geval om 7 uur in bed leggen 's avonds. Dat scheelt weer een uurtje. Ik zou ook wel even informeren bij de huisarts want ik vind ook dat ze veel slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja dat vele slapen zou ik in eerste instantie niet zorgelijk vinden maar wel als ze dan daarna nog steeds niet uitgeslapen lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel even langs de huisarts.

Voor ons moeilijk aan te geven wat normaal is.

De kinderen van mijn vriendin slapen ook heel veel van baby af aan al en nu nog steeds.

Toen mijn tweeling net 2 waren geworden hadden ze geen middag slaap meer nodig en waren heel de dag fit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven