HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
Alle reacties Link kopieren
En ik wil nog toevoegen: het is niet voor niets dat deze discussie nu zo heftig wordt gevoerd door donkere mensen. Als ik bijvoorbeeld op mijn eigen Facebookpagina kijk wie er het fanatiekst zijn in hun anti-Piet houding, zijn dat allemaal mensen van mijn leeftijd. Eind dertigers tot eind veertigers.



Dat zijn dus de mensen die net als ik in de jaren zeventig en tachtig kind waren, en waarschijnlijk net als ik geen leuke herinneringen hebben aan Zwarte Piet. Toen waren we kind, en konden we nog niet onder woorden brengen waarom we onszelf altijd zo vervelend voelden bij Zwarte Piet. Nu zijn we volwassen, hebben zelf kinderen, kunnen inmiddels wel laten horen wat we toen niet konden, en dus doen we dat massaal.



En ja, in zekere zin hebben de mensen die zich afvragen wat de motivatie is om " een kinderfeest te verzieken" ergens best gelijk. Ik denk inderdaad dat met name mijn leeftijdsgenoten in deze discussie ergens deep down inside ook een soort genoegdoening willen voor hun eigen vervelende jeugdherinneringen. Misschien niet helemaal fair, maar wel menselijk, denk ik.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles, 5 uur geleden

Tsja MissjeStanleyWalker, ik weet natuurlijk niet welke uitlatingen je daar gedaan hebt. Misschien zeg je inderdaad dingen die niet veel verschillen van Martin Bosma? In dat geval is PVV geen scheldwoord maar een constatering.



Dat vind ik nou zo leuk aan de anti-pieters, nooit een gelegenheid laten liggen om de ander weg te zetten als racist en PVV-er.



Goede reden om jou en jouw mening links te laten liggen in discussies.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 01 september 2014 @ 13:38:

[...]





overigens, aanhakend op iemand hiervoor, die geen overeenkomst ziet tussen donkere mensen en Zwarte Piet: ik ben regelmatig donkere mensen tegengekomen, die zonder schmink voor een Zwarte Piet door kon gaan. Die hierop ook keer op keer weer 'grapjes' aan moesten horen een 'een stuk chagrijn' waren, omdat ze de grap niet inzagen, van de opmerking die ze zo'n 20x per dag hoorden .. Alsof het dan nog grappig is. Mijn moeder was een hele donkere vrouw (donkerder dan de schmink die tegenwoordig voor Pieten gebruikt wordt.) Ze had in de jaren zeventig een afro, want dat was toen in. Ze ging de deur niet uit zonder (rode) lipstick en droeg altijd gouden oorbellen. Drie keer raden hoe ze haar noemden...
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 01 september 2014 @ 13:52:

Het zijn denk ik eerder de volwassenen die er een probleem van maken.Daar is het ook mee begonnen he, volwassen mensen die allerlei akelige associaties hebben met Zwarte Piet terwijl een kindje er helemaal geen probleem mee heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 01 september 2014 @ 13:38:

[...]

Wat is er mis met een piet met vegen?

Dan ziet Truusje dat (Zwarte) Piet de buurman is. Of gewoon haar vader. Zwarte Pieten zijn vaak vrijwilligers he? Dus muziekverenigingen, Pabo-studenten, etc etc. Magie gaat er wel een beetje aan als die allemaal herkenbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 01 september 2014 @ 13:52:

Ik heb de link zelf nooit gelegd tussen slavernij, getinte mensen en zwarte piet of wat dan ook.



Nu de discussie opgang gekomen is... tja ik begrijp het wel. Al is het verhaal wel heel anders dan ze doen overkomen. Ik begrijp wel dat ze er nu een keer vanaf willen. Zwarte piet is toch altijd diegene die "dom" doet overkomen en Sinterklaas de slimme man.

De laatste jaren vindt ik sint en piet overigens niet zo heel geweldig meer. Het taalgebruik is regelmatig van beneden niveau op de tv bij o.a. het sinterklaas journaal.



.Ik vind Piet toch een stuk slimmer dan Sint.
verba volant, scripta manent.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 september 2014 @ 14:07:

[...]





Dat vind ik nou zo leuk aan de anti-pieters, nooit een gelegenheid laten liggen om de ander weg te zetten als racist en PVV-er.



Goede reden om jou en jouw mening links te laten liggen in discussies.



Als het racisme en de PVV-meningen je niet om de oren zouden vliegen bij dit onderwerp zou niemand die termen in de mond nemen.



Het gros van de Nederlanders zal inderdaad niet racistisch zijn, in ieder geval niet bewust en niet als het om zwarte piet gaat. Daarom is het ook geen enkel probleem om zwarte piet een beetje aan te passen. Kinderen zijn wel de laatsten die daarmee zouden zitten.



Bij de pro-zwarte pieten speelt volgens mij ook veel onvrede en angst voor een veranderende maatschappij, een soort krampachtig vasthouden aan een verleden dat echt voorbij is.



In eerste instantie zag ik ook geen kwaad in zwarte piet. Maar de agressie waarmee aan ieder detail van de traditie wordt vastgehouden, en het bewuste en vooral ook onbewuste racisme waar dat mee gepaard gaat, heeft ervoor gezord dat ik van mening veranderd ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 01 september 2014 @ 14:14:

[...]



Dan ziet Truusje dat (Zwarte) Piet de buurman is. Of gewoon haar vader. Zwarte Pieten zijn vaak vrijwilligers he? Dus muziekverenigingen, Pabo-studenten, etc etc. Magie gaat er wel een beetje aan als die allemaal herkenbaar zijn.



Dat weten ze alláng.



Zelfs van Pieten op tv. Michiel Kerbosch had een kinderprogramma bij schooltv en was Wegwijs Piet. Komen de kinderen thuis "Mama, we hebben wegwijs Piet gezien, alleen hij was niet geschminkt"



De buurvrouw herkenden ze ook in de optocht "Kijk mam, dat is de moeder van H."



Sinterklaas wordt volgens mij minder snel herkend.



Op de crèche waar mijn kinderen zaten, werden Sint en Piet geschminkt waar de kinderen bij waren, zodra er een rare muts en wat vegen op het gezicht waren, was C. gewoon Piet voor alle kinderen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 01 september 2014 @ 14:21:

[...]





Als het racisme en de PVV-meningen je niet om de oren zouden vliegen bij dit onderwerp zou niemand die termen in de mond nemen.



Het gros van de Nederlanders zal inderdaad niet racistisch zijn, in ieder geval niet bewust en niet als het om zwarte piet gaat. Daarom is het ook geen enkel probleem om zwarte piet een beetje aan te passen. Kinderen zijn wel de laatsten die daarmee zouden zitten.



Bij de pro-zwarte pieten speelt volgens mij ook veel onvrede en angst voor een veranderende maatschappij, een soort krampachtig vasthouden aan een verleden dat echt voorbij is.



In eerste instantie zag ik ook geen kwaad in zwarte piet. Maar de agressie waarmee aan ieder detail van de traditie wordt vastgehouden, en het bewuste en vooral ook onbewuste racisme waar dat mee gepaard gaat, heeft ervoor gezorgd dat ik van mening veranderd ben.Dat heb ik dus ook. Die pure agressie, die ineens van uitingen af spat. Dat geschreeuw (en gehuil) de opmerkingen.. ik werd er al snel niet goed van.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 01 september 2014 @ 14:24:

[...]

Dat weten ze alláng.



Zelfs van Pieten op tv. Michiel Kerbosch had een kinderprogramma bij schooltv en was Wegwijs Piet. Komen de kinderen thuis "Mama, we hebben wegwijs Piet gezien, alleen hij was niet geschminkt"



De buurvrouw herkenden ze ook in de optocht "Kijk mam, dat is de moeder van H."



Sinterklaas wordt volgens mij minder snel herkend.



Op de crèche waar mijn kinderen zaten, werden Sint en Piet geschminkt waar de kinderen bij waren, zodra er een rare muts en wat vegen op het gezicht waren, was C. gewoon Piet voor alle kinderen.Sorry, maar ik heb een vierjarige en die ziet dat echt nog niet. En ik word omringd door vriendinnen met kinderen in de leeftijdscategorie van 0-6 en die zien dat echt niet. Beetje suf om dat voor hen zo te verpesten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 01 september 2014 @ 14:26:

[...]

Dat heb ik dus ook. Die pure agressie, die ineens van uitingen af spat. Dat geschreeuw (en gehuil) de opmerkingen.. ik werd er al snel niet goed van.Excuse me? Pro-Pieters worden om de haverklap voor racist of PVV-er uitgemaakt. Mensen worden fel als je ze van allerlei akelige zaken beticht ja. Het gros heeft nooit énige link gelegd met de slavernij of met racisme, maar wordt wel op die hoop geveegd. Beide kanten kunnen er wat van hoor. Nu niet net doen alsof de discussie van het begin af aan zuiver en netjes is geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim, 8 minuten geleden



Mijn moeder was een hele donkere vrouw (donkerder dan de schmink die tegenwoordig voor Pieten gebruikt wordt.) Ze had in de jaren zeventig een afro, want dat was toen in. Ze ging de deur niet uit zonder (rode) lipstick en droeg altijd gouden oorbellen. Drie keer raden hoe ze haar noemden...Mevrouw fashionvictim waarschijnlijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 01 september 2014 @ 13:55:

En ik wil nog toevoegen: het is niet voor niets dat deze discussie nu zo heftig wordt gevoerd door donkere mensen. Als ik bijvoorbeeld op mijn eigen Facebookpagina kijk wie er het fanatiekst zijn in hun anti-Piet houding, zijn dat allemaal mensen van mijn leeftijd. Eind dertigers tot eind veertigers.



Dat zijn dus de mensen die net als ik in de jaren zeventig en tachtig kind waren, en waarschijnlijk net als ik geen leuke herinneringen hebben aan Zwarte Piet. Toen waren we kind, en konden we nog niet onder woorden brengen waarom we onszelf altijd zo vervelend voelden bij Zwarte Piet. Nu zijn we volwassen, hebben zelf kinderen, kunnen inmiddels wel laten horen wat we toen niet konden, en dus doen we dat massaal.

Zelden zó eens geweest met een post!!!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 01 september 2014 @ 14:26:

[...]

Dat heb ik dus ook. Die pure agressie, die ineens van uitingen af spat. Dat geschreeuw (en gehuil) de opmerkingen.. ik werd er al snel niet goed van.Dat soort idioterie en agressie komt aan beiden kanten voor. En daar wordt je ook niet goed van, maar het dat is gewoon een bepaalde laag van de bevolking. Het zegt niks over de gemiddelde anti- of pro-pieter die wel op een normale manier kunnen discusiëren. Met normaal discussiëren bedoel ik ook niet de ander wegzetten als gekke neger of blanke vla/negerzoenen erbij halen of anderen wegzetten als PVV-er of racist zoals hier in de discussie gebeurt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 01 september 2014 @ 14:30:

[...]



Sorry, maar ik heb een vierjarige en die ziet dat echt nog niet. En ik word omringd door vriendinnen met kinderen in de leeftijdscategorie van 0-6 en die zien dat echt niet. Beetje suf om dat voor hen zo te verpesten.Er zijn echt meerdere filmpjes van kinderen waar Sint / Piet zich recht voor hun ogen omkleden. Van juf tot Sinterklaas. En zodra de baard en mijter zitten IS het Sinterklaas. En als ze de mijter weer afdoet: "juf! juf! Sinterklaas was hier net!"
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 01 september 2014 @ 14:30:

[...]



Sorry, maar ik heb een vierjarige en die ziet dat echt nog niet. En ik word omringd door vriendinnen met kinderen in de leeftijdscategorie van 0-6 en die zien dat echt niet. Beetje suf om dat voor hen zo te verpesten.Op de creche zijn ze tussen de 0 en 4 he. En daar werden Sint en Piet dus omgekleed waar de kinderen bij waren. En bleven herkenbaar (dit inverband met erg bange kindjes) toch was de verklede leiding, per direct Sint en Piet en geen leiding meer. Heel apart hoe dat met kinderen werkt
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 01 september 2014 @ 14:43:

[...]





Op de creche zijn ze tussen de 0 en 4 he. En daar werden Sint en Piet dus omgekleed waar de kinderen bij waren. En bleven herkenbaar (dit inverband met erg bange kindjes) toch was de verklede leiding, per direct Sint en Piet en geen leiding meer. Heel apart hoe dat met kinderen werkt



Mensen kunnen dat al heel jong.

Pak een stokje, zwaai ermee en je bent een tovenaar. Zet drie houtblokken op het toneel, leg er twee servetjes op en je hebt een tafel en twee stoelen. Plak een paar snorharen aan een sok, doe hem om je hand en je hebt een kat.

Dat is een van de principes van spel en toneel: je hebt maar heel weinig elementen nodig om de rest zelf in te kunnen vullen. We kunnen in abstractie nog van alles herkennen. Als kinderen zwarte piet verwachten, hoef je niet in vol ornaat om ze zwarte piet te laten zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique, 28 minuten geleden





Als het racisme en de PVV-meningen je niet om de oren zouden vliegen bij dit onderwerp zou niemand die termen in de mond nemen.Mijn mening staat helemaal los van tokkies die op internet en FB dingen roepen zoals "Ga terug naar je apenland." of "Dood aan die witte racisten." Ik heb net zoveel invloed op die mafkezen als elke gemiddelde voor- of tegenstander van zwarte piet, helemaal geen dus. Ik zie dus niet in waarom ik één adem met PVV-ers en racisten genoemd moet worden. Jij schijnt dat wel in te zien, dat kan. Wil niet zeggen dat het zo is.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:nessemeisje schreef op 01 september 2014 @ 14:11:

[...]



Daar is het ook mee begonnen he, volwassen mensen die allerlei akelige associaties hebben met Zwarte Piet terwijl een kindje er helemaal geen probleem mee heeft.Fashionvictim legt toch heel helder uit dat het Voor haar als kind wel een probleem was? En zo zijn er nog vele krantenartikelen en mensen op tv geweest, die precies dit zeiden. De ervaringen van donkere kinderen tellen niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 01 september 2014 @ 15:01:

[...]

Fashionvictim legt toch heel helder uit dat het Voor haar als kind wel een probleem was? En zo zijn er nog vele krantenartikelen en mensen op tv geweest, die precies dit zeiden. De ervaringen van donkere kinderen tellen niet?

Hou jij je gemak eens, ik heb niet met je geknikkerd he? Met je "ervaringen van donkere kinderen tellen niet?" Weer een prachtvoorbeeld van hoe je je 'tegenstander' probeert weg te zetten als racist. Dieptriest en kinderachtig.

Ik wist trouwens niet dat FV dé spreekbuis was van álle donkere kindjes in Nederland van de jaren 70, 80 tot en met nu.

Weer wat geleerd.
Lieve mensen,



Mickey mouse heeft een vriend Goofey. Dat is een hond die loopt op twee poten en kan praten. Mickey heeft ook een hond Pluto die op 4 poten staat en blaft.



Gaan we nu serieus beweren dat de kinderfantasie moeite heeft met onlogische dingen? De kinderfantasie leeft bij de gratie van onlogica. Dus dat de roetpiet op tante Toos lijkt mag de pret heus niet drukken.
quote:nessemeisje schreef op 01 september 2014 @ 15:04:

[...]



Hou jij je gemak eens, ik heb niet met je geknikkerd he? Met je "ervaringen van donkere kinderen tellen niet?" Weer een prachtvoorbeeld van hoe je je 'tegenstander' probeert weg te zetten als racist. Dieptriest en kinderachtig.

Ik wist trouwens niet dat FV dé spreekbuis was van álle donkere kindjes in Nederland van de jaren 70, 80 tot en met nu.

Weer wat geleerd. Je kan boos worden maar het is geen antwoord o de vraag. Tellen die ervaringen nu wel of niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 01 september 2014 @ 15:04:

[...]



Hou jij je gemak eens, ik heb niet met je geknikkerd he? Met je "ervaringen van donkere kinderen tellen niet?" Weer een prachtvoorbeeld van hoe je je 'tegenstander' probeert weg te zetten als racist. Dieptriest en kinderachtig.

Ik wist trouwens niet dat FV dé spreekbuis was van álle donkere kindjes in Nederland van de jaren 70, 80 tot en met nu.

Weer wat geleerd.



Oke de zin "ervaringen van donkere kinderen tellen niet?" stuurt het een beladen kant op. Maar het is een feit dat FV niet dé spreekbuis is. Dat hoeft ze ook niet te zijn. Er zijn namelijk vele anderen geweest die gesproken hebben over hun ervaringen. Niet enkelen blijken daar last van te hebben, maar velen hebben dit al laten weten (níet nieuw, al vanaf begin jaren 90).

Ik ben doorschijnend wit trouwens, en vond het vroeger heel vervelend mee te moeten gaan in een spelletje waarin volwassenen als oliedom weggezet werden. Dat zwart was ik niet zo mee bezig, maar die infantiele behandeling wel. En Sinterklaas was een vreemde oude man die zich plots met van alles bemoeide, vond ik ook maar niks.

En als iemand het dan heeft over 'traditie' en 'altijd al zo' dan krabbel ik achter mijn oren. Want Piet is tegenwoordig niet meer zo dom, en Sinterklaas is vaak niet meer de boeman. Dat is langzaamaan aan veranderd, en daar hoor je weinig mensen tegen protesteren. Waarom dan wel over zoiets gevoeligs als het stereotiepe van de zwarte vriend? Terwijl het zonder de essentie en het leuke van het feest aan te tasten aangepast kan worden? Alleen maar omdat mensen zó beledigd zijn door het feit dat anderen het als racistisch ervaren? Hoeveel moeite kan het zijn om te zeggen "maar dát is de bedoeling niet, we passen het aan zodat we niet moeilijk doen over een gevoelig onderwerp?"
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
@Fashionvictim: Dat zijn heel nare ervaringen en ik vind het oprecht erg dat je op zo'n manier met het sinterklaasfeest bent geconfronteerd. Dat is niet goed te praten en ik snap echt niet, dat de verantwoordelijken in die tijd dat niet inzagen.



Dat ik me dit niet herinner, komt waarschijnlijk doordat ik iets ouder ben: ik was in de "gelovige leeftijd" in de jaren zestig, toen Piet nog een redelijk streng figuur was, nog uitgerust met een roe (al werd die niet meer actief gebruikt). Sint zei altijd met een diepe stem: "Piet, wat denk jij..." wanneer hij een oordeel moest wellen. Je lot hing dus af van hoe Piet over je dacht. Gelukkig was Piet altijd zo aardig om Sint ervan te overtuigen dat je best een cadeautje had verdient. In mijn herinnering is hij dus allerminst een zielig, dommig figuur. Op TV had hij nog lang niet zo'n grote invloed (we keken naar de intocht in zwart/wit) en in onze klas zat welgeteld één Ambonees meisje, dat zeer zeker geen zwarte Piet werd genoemd.



In de jaren zeventig ging het hele kindergebeuren min of meer langs me heen, dat was de tijd waarin we surprises en gedichten maakten. Dat is meer familie-gericht. Pas toen ik zelf kinderen had, kwam Piet weer in beeld, maar toen was hij inmiddels uitgegroeid tot de jaarlijkse redder van het Sinterklaasfeest.



Ik schrijf dit trouwens niet op om jouw ervaringen te bagatelliseren. Maar misschien wil je aannemen, dat dit zeer bedenkelijke uitingen waren, die niet altijd en overal inherent zijn of zijn geweest aan het sinterklaasfeest.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 september 2014 @ 14:40:

[...]





Dat soort idioterie en agressie komt aan beiden kanten voor. En daar wordt je ook niet goed van, maar het dat is gewoon een bepaalde laag van de bevolking. Het zegt niks over de gemiddelde anti- of pro-pieter die wel op een normale manier kunnen discusiëren. Met normaal discussiëren bedoel ik ook niet de ander wegzetten als gekke neger of blanke vla/negerzoenen erbij halen of anderen wegzetten als PVV-er of racist zoals hier in de discussie gebeurt.En hier ben ik het helemaal mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven