Gevoelens voor man met autisme. Wederzijds?

01-09-2014 15:08 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zal maar meteen met de deur in huis vallen:

Ik ben verliefd op een man die een vorm van autisme heeft.

Ken hem al een poosje, altijd gedacht dat hij "gewoon" verlegen was en veel waarde hecht aan regelmaat, want hij lijkt verder geen hinder te ondervinden van zijn autisme. Inmiddels weet ik dat hij deze regelmaat nodig heeft en dat hij even tijd nodig heeft om te wennen aan "nieuwe" situaties, maar dat neemt niet weg dat ik hem erg leuk vind. We hebben regelmatig contact (vooral via chat) en ik zie hem af en toe (2 a 3 x per jaar) bij wederzijdse vrienden.

De gesprekjes via de chat zijn soms kort/bondig/oppervlakkig, maar soms chatten we urenlang/persoonlijk/beetje flirterig (niet zoals met de vroegere buurjongen, zeg maar).

Heb wel eens subtiel laten doorschemeren dat ik hem leuk vind, maar daar reageert hij niet echt op.

Weet niet goed wat ik hier mee moet. Pikt hij de hint niet op vanwege zijn autisme? Heeft hij geen interesse? Moet hij ook aan dit idee wennen (hij is al een poos vrijgezel)?

Ben bang dat hij "dicht slaat" bij een hele directe benadering, maar een subtiele hint lijkt niet aan te komen.

Weet iemand hoe hier mee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 01 september 2014 @ 15:43:

Ik zou er niet aan beginnen. Veel te ingewikkeld, een relatie met iemand die een stuk empatisch vermogen mist.Een persoon met een storing in het auti spectrum is niet per definitie zonder empathie hoor. Zat autisten waar een aantal hier op het forum nog een voorbeeld aan kunnen nemen kwa empathie.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 september 2014 @ 17:22:

[...]





Ongeveer tien tot vijftien procent van de criminelen in een tbs-kliniek is autistisch terwijl autisme bij 0,58% van de bevolking voorkomt. Een groot deel van de mensen met een autistische aandoening belandt dus in de criminaliteit.





De denkwijze van iemand met een autistische afwijking

Iemand met een afwijking in het autistisch spectrum denkt anders dan een gemiddeld mens. Hij zal een misdaad tot in de details kunnen voorbereiden en deze ook zeer gedetailleerd kunnen uitvoeren, zonder dat hij nadenkt over het gevolg. Hij overziet niet wat er daarna gebeurt. Het verband tussen oorzaak en gevolg is voor iemand met een afwijking in het autistisch spectrum onduidelijk. Ze zijn vaak niet bij machte om dit te begrijpen, dat moet ze worden aangeleerd.



Daarnaast schieten mensen met een afwijking in het autistisch spectrum sneller in de stress. Hierdoor voelen ze zich onmachtig en dit kan resulteren in felle woede-uitbarstingen. Veel oefening en visualisatie van de woede-thermometer kan ze leren met hun emotie om te gaan en deze onder controle te houden.



Mensen met een label

Geen twee autisten zijn hetzelfde, net zoals geen twee mensen hetzelfde zijn. Het plakken van labeltjes heeft het gevaar van stigmatisatie in zich. Van de mensen die een afwijking hebben in het autistisch spectrum belandt een groot deel in het criminele milieu. Dit is niet de schuld van de persoon die onze grijze maatschappij niet begrijpt, maar de schuld van onze grijze maatschappij die zijn regeltjes niet duidelijk maakt aan een persoon die zwart-wit denkt. Een autist functioneert het beste in een harmonische omgeving. Om goed te kunnen functioneren is voor een autist transparantie en eerlijkheid noodzakelijk. Hij zal dus nooit bewust kiezen voor een disharmonische omgeving in de criminaliteit.



Opvoeding en criminaliteit

Ouders met een autistisch kind worden vaak niet begrepen. Het kind gedraagt zich anders dan gewenst en de ouders leggen het kind vreselijk in de watten, is de algemene gedachten. Hoe ouders ook hun best doen om een buffer te zijn voor het kind, de maatschappij werkt hier niet aan mee. Het is dus zaak dat een kind met een afwijking in het autistisch spectrum zo snel mogelijk wordt gediagnosticeerd. Ouders zien vaak als eerste dat hun kind dreigt te ontsporen, doordat ze te maken krijgen met:

veelvuldige driftbuien

agressie

extreme gedragswisselingen

alcohol-, en drugsgebruik c.q. misbruik

.



Autisten en criminaliteit

Iemand met een afwijking in het autistisch spectrum is niet crimineler dan de gemiddelde mens. Ze hebben alleen beperkingen waarmee ze moeten leren omgaan. Wanneer ze dit niet leren, leven ze in een wereld die hun angstig maakt en waarin ze zich onmachtig voelen. Dit zorgt er voor dat ze extreem gedrag gaan vertonen. Doordat ze leven in een wereld die ze niet begrijpen en waarin ze niet kunnen functioneren, kunnen ze uiteindelijke een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen. Het is dus zaak om autisme zo vroegtijdig mogelijk op te sporen en deze mensen al vanaf jeugdige leeftijd te leren leven met hun beperkingen. Dit kan alleen wanneer je je hiervan bewust bent en wanneer je handvatten aangereikt krijgt. Een autist is geen crimineel, maar iemand die op de juiste manier begeleid moet worden, zodat hij leert omgaan met zijn beperkingen. Hierin kan nog veel verbeterd worden. De geestelijke gezondheidszorg zou wat dat betreft de signalen van de autist zelf en zijn ouders serieuzer mogen nemen en de begeleiding van mensen met een afwijking in het autistisch spectrum hierop aan moeten passen. Ieder mens wordt onzeker en gaat rare dingen gaan doen, wanneer hij leeft in een maatschappij die hij niet begrijpt, daar hoef je geen autist voor te zijn.



Lees verderWat een onzin stuk dat eerste gedeelte.



Een aantal autisten komt idd in aanraking met criminaliteit maar niet door het "plannen" maar omdat ze goed van vertrouwen zijn en anderen daar graag misbruik van maken.



"Daarnaast schieten mensen met een afwijking in het autistisch spectrum sneller in de stress" Tuurlijk joh, alle autisten schieten supersnel in de stress, écht allemaal.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 september 2014 @ 17:23:

Dus jouw redenering gaat ook niet helemaal op, Consuela.



Hm. Ja, als je het artikel van infonu dat jij citeert serieus neemt.



Zoveel 'deskundigen', zoveel meningen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook wetenschappelijke stukken te vinden die zeggen dat er geen aantoonbaar verband is tussen autisme en criminaliteit,google bv maar eens op "misdaad en autisme,een flinterdun verband".De "pure autist"dus zonder andere stoornis ernaast,is zelden crimineel.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 september 2014 @ 16:18:

[...]





http://www.kennislink.nl/ ... elig-maar-niet-empathisch





Feit is wel dat Autisme een stoornis is die zich voornamelijk uit in problemen met de sociale interactie.





http://www.kennislink.nl/ ... beinvloedt-het-hele-brein

De manier waarop er naar autisme gekeken wordt verandert nog steeds: tegenwoordig gaat het steeds meer over problemen met de prikkelverwerking.

Bij sociale interactie komen heel veel prikkels kijken en daarmee kan dat voor mensen met ASS problematisch zijn, maar het hoeft niet.

Autisme uit zich zeker niet voornamelijk in problemen met de sociale interactie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort gescheiden van een man met autistische trekjes. Het is niet officieel vastgesteld maar onze oudste zoon heeft ook autisme vandaar dat ik dingen herken daarvan. Nu hebben veel mensen wel enige autistische trekjes hoor dus het is natuurlijk niet heel zwart wit.



Mijn ex-man is inderdaad een aardige betrouwbare man. Voor veel kennissen van ons kwam onze scheiding als een verrassing omdat hij werd gezien als een ideale man. Rustig, betrouwbaar, fijne vader en doet ook nog wat in huis. Prima dus zou je zeggen.



Maar, het gebrek aan praten over gevoel, je emoties kunnen uiten, intimiteit, sex (hij is denk ik a-sexueel), diepgang in de relatie en het nemen van initiatief heeft er toch voor gezorgd dat ik eigenlijk niet meer verder kon met deze relatie.

Ik voelde me eigenlijk de manager van het hele gebeuren in plaats van de vrouw van de man met wie ik getrouwd was.



Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een relatie te hebben met een autist. Het ligt er denk ik ook aan wat je wilt/verwacht van een relatie. Een ander soort vrouw was misschien nog wel jaren gelukkig geweest met mijn ex-man.

Maar je moet je denk ik wel bewust zijn van de nadelen die er ook echt wel aan kunnen kleven.



Je merkt dat nu eigenlijk al. Hij merkt nu een subtiele hint niet op, dat gaat echt niet beter worden bijvoorbeeld. Je zult dus altijd heel duidelijk moeten zijn en ook vaak toch moeten leven met een bepaalde regelmaat omdat hij daar houvast aan heeft.



Zou goed nadenken voordat je iets begint met deze man
Alle reacties Link kopieren
Ik doe al een tijdje administratief werk en heb best regelmatig collega's gehad die een (gediagnostiseerde) stoornis in het autistisch spectrum hebben. Ik ervaar ze juist als erg stabiele en betrouwbare collega's. Met over het algemeen een scherp gevoel voor humor en de nodige zelfspot. Je moet inderdaad wat duidelijker zijn, al verschilt dat vast per persoon. Een goede kennis van me kan ik gewoon zeggen dat hij op moet houden met ratelen en ook eens een wedervraag moet stellen.



Ik zou als ik jou was inderdaad de vraag direct stellen, vaak krijg je ook wel een vrij direct antwoord. Weet je ook meteen waar je aan toe bent, best verhelderend op zijn tijd toch ;)





* Zijn er meer mensen die moe worden van deze normatieve maatschappij waarin opeens alles als lastig en moeilijk wordt ervaren door de zogenaamde normgroep? Ik erger me er namelijk dood aan.*
Alle reacties Link kopieren
Wat een uiteenlopende reacties, bedankt daarvoor.



De hint was iets met betrekking tot zijn hobby, kwam erop neer dat ik vooral de speler leuk vond. Weet niet of de boodschap aan is gekomen, in elk geval geen reactie van zijn kant hier op.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het niet. Ik heb geen autisme en zelf voor mij is het vaag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Infonu.nl is niet echt een betrouwbare bron, BGB. Daar kun je de grootste lulkoek vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 01 september 2014 @ 15:16:

Move on to the next....Zo kortzichtig wil ik niet zijn.
quote:eefje1980 schreef op 01 september 2014 @ 18:15:

* Zijn er meer mensen die moe worden van deze normatieve maatschappij waarin opeens alles als lastig en moeilijk wordt ervaren door de zogenaamde normgroep? Ik erger me er namelijk dood aan.*Waarbij ik me dan weer afvraag waarom en op basis waarvan jij mensen indeelt in de zogenaamde normgroep. Op een forum kun je daar helemaal niks van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 01 september 2014 @ 15:19:

TO,

Misschien toch gewoon direct benoemen dat je hem leuk vind en dan gelijk aangeven dat hij het gerust even kan laten bezinken en dat je er nog op terugkomt?Lijkt me duidelijk maar toch subtiel, bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 01 september 2014 @ 18:53:

Ik denk het niet. Ik heb geen autisme en zelf voor mij is het vaag.En jij bent waarschijnlijk een vrouw?
Alle reacties Link kopieren
quote:musjes schreef op 01 september 2014 @ 18:11:

Ik ben sinds kort gescheiden van een man met autistische trekjes. Het is niet officieel vastgesteld maar onze oudste zoon heeft ook autisme vandaar dat ik dingen herken daarvan. Nu hebben veel mensen wel enige autistische trekjes hoor dus het is natuurlijk niet heel zwart wit.



Mijn ex-man is inderdaad een aardige betrouwbare man. Voor veel kennissen van ons kwam onze scheiding als een verrassing omdat hij werd gezien als een ideale man. Rustig, betrouwbaar, fijne vader en doet ook nog wat in huis. Prima dus zou je zeggen.



Maar, het gebrek aan praten over gevoel, je emoties kunnen uiten, intimiteit, sex (hij is denk ik a-sexueel), diepgang in de relatie en het nemen van initiatief heeft er toch voor gezorgd dat ik eigenlijk niet meer verder kon met deze relatie.

Ik voelde me eigenlijk de manager van het hele gebeuren in plaats van de vrouw van de man met wie ik getrouwd was.



Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een relatie te hebben met een autist. Het ligt er denk ik ook aan wat je wilt/verwacht van een relatie. Een ander soort vrouw was misschien nog wel jaren gelukkig geweest met mijn ex-man.

Maar je moet je denk ik wel bewust zijn van de nadelen die er ook echt wel aan kunnen kleven.



Je merkt dat nu eigenlijk al. Hij merkt nu een subtiele hint niet op, dat gaat echt niet beter worden bijvoorbeeld. Je zult dus altijd heel duidelijk moeten zijn en ook vaak toch moeten leven met een bepaalde regelmaat omdat hij daar houvast aan heeft.



Zou goed nadenken voordat je iets begint met deze manJuist omdat ik ook van structuur/duidelijkheid houdt en de indruk heb dat hij zelf heel goed met zijn "gebruiksaanwijzing" om weet te gaan, wil ik niet al op voorhand de stempel "onmogelijk" erop drukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 01 september 2014 @ 15:45:

Om nog maar niet te spreken over de erfelijkheidskwestie. Stel je nou voor dat je met deze man kinderen krijgt.Wees gerust, die komen er niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 september 2014 @ 15:40:

Dat HIJ geen hinder vindt/ lijkt te vinden van zijn autisme, houdt natuurlijk niet in dat een partner daar geen hinder van zou kunnen ondervinden.



Ik zou me eens verdiepen in het onderwerp " autisme en relaties " .

Bepaalde problemen lijken me erg voorspelbaar en je moet zelf wel héél erg sterk in je schoenen staan om hier mee om te gaan.





http://www.relatietip.nl/ ... artner-is-autistisch.html



Bedankt, ben inderdaad al het een en ander aan het lezen over autisme en relatie enzo. En nu al vallen er wat stukjes op hun plaats.

Met inzicht en begrip van beide kanten, kan het best goed gaan, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier al 21 jaar goed,in elke relatie is wel eens "gezeur,"met een autist heb je gewoon ander "gezeur",zo zien wij het ;)
Grappig, ik heb waarschijnlijk geen autisme (misschien ook wel, mijn dochter heeft het) maar ik heb mannen ook altijd gewoon verteld dat ik ze leuk vond en zullen we eens wat gaan doen De mensen met autisme die ik ken (ik vind 'autist' nooit zo'n leuk woord, ze zijn het niet ze hebben het) zijn over het algemeen gewoon aardige mensen met wat eigenaardigheden. Ik weet niet of ze per se relatiemateriaal zijn want sommige eigenschappen vergen echt veel van je geduld en incasseringsvermogen. Bij mij is het 'alleen maar' mijn kind en dan nog een puber ook, maar zelfs dan komt het soms hard aan dat er zo weinig wederkerigheid is (in uitingen van affectie, behulpzaamheid, inlevingsvermogen). Van je partner verwacht je dat natuurlijk wel, maar dat is voor iemand met autisme best wat hoog gegrepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die hint inderdaad te vaag was Salsa.

Ik ben erg benieuwd hoe hij gaat reageren als je echt duidelijk bent. Succes...
Alle reacties Link kopieren
quote:eefje1980 schreef op 01 september 2014 @ 18:15:



* Zijn er meer mensen die moe worden van deze normatieve maatschappij waarin opeens alles als lastig en moeilijk wordt ervaren door de zogenaamde normgroep? Ik erger me er namelijk dood aan.*



Ik erger me juist aan mensen die denken te weten waar ze het over hebben maar duidelijk geen idee hebben.



Mijn zoon gedraagt zich alleen thuis heel erg 'autistisch'. Buitenshuis (ook school) past hij zich aan. E dat doet hij goed. Al gaat niet alles altijd even goed en slaat hij regelmatig de plank mis. Thuis kan hij zichzelf zijn en komt alles eruit.



Dus een collega van iemand met autisme zijn, of de partner, kan heel erg anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat er weer heel veel mensen heel veel van autisme weten terwijl ze er ergens ooit iets over gelezen hebben of nu instant opgezocht hebben op onwetenschappelijke sites.

De TO vraagt ook niet of het een goed idee is een relatie te starten met een ASS'er, ze vraagt hoe ze hem kan benaderen.

@TO, er is geen link tss ASS en criminaliteit. Ook al beweren enkele mensen hier van wel.

Wat de vraag betreft: je dient veel duidelijker te zijn. Wees ook niet verwonderd dat als je heel duidelijk bent wanneer hij niet meteen een antwoord heeft of ook maar relevant reageert. De kans is groot dat het eerst moet bezinken;

BTW. als je meer wil weten over ASS is bronnenmateriaal van Attwood en Simon Baron Cohen geschikt bronnenmateriaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:eefje1980 schreef op 01 september 2014 @ 18:15:

Ik doe al een tijdje administratief werk en heb best regelmatig collega's gehad die een (gediagnostiseerde) stoornis in het autistisch spectrum hebben. Ik ervaar ze juist als erg stabiele en betrouwbare collega's. Met over het algemeen een scherp gevoel voor humor en de nodige zelfspot. Je moet inderdaad wat duidelijker zijn, al verschilt dat vast per persoon. Een goede kennis van me kan ik gewoon zeggen dat hij op moet houden met ratelen en ook eens een wedervraag moet stellen.



Ik zou als ik jou was inderdaad de vraag direct stellen, vaak krijg je ook wel een vrij direct antwoord. Weet je ook meteen waar je aan toe bent, best verhelderend op zijn tijd toch ;)





* Zijn er meer mensen die moe worden van deze normatieve maatschappij waarin opeens alles als lastig en moeilijk wordt ervaren door de zogenaamde normgroep? Ik erger me er namelijk dood aan.*



Dat stabiele en betrouwbare herken ik ook wel in hem.

Buitenstaanders kunnen geen peil op hem trekken, maar wie dicht bij hem staan (de mensen bij wie hij zich op zijn gemak voelt en die hem accepteren zoals hij is) kunnen een torenflat op hem bouwen, bij wijze van....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het moeilijk om je te adviseren TO. Ik zou er allereerst wel mee doorgaan, maar als het echt wat lijkt te worden dan zou ik me wel heel erg verdiepen in zijn vorm van autisme. Probeer autisme echt te begrijpen. En wat het inhoudt. Zodat je bij hem dan ook dingen herkent. En dan kom je er zelf wel achter of je zo'n relatie kunt of wil hebben.



Mar voordat dat überhaupt aan de orde komt. Duidelijk zijn. Dingen zeggen zoals ze zijn, geen spelletjes spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:thomasm schreef op 01 september 2014 @ 20:29:

Het valt me op dat er weer heel veel mensen heel veel van autisme weten terwijl ze er ergens ooit iets over gelezen hebben of nu instant opgezocht hebben op onwetenschappelijke sites.

De TO vraagt ook niet of het een goed idee is een relatie te starten met een ASS'er, ze vraagt hoe ze hem kan benaderen.

@TO, er is geen link tss ASS en criminaliteit. Ook al beweren enkele mensen hier van wel.

Wat de vraag betreft: je dient veel duidelijker te zijn. Wees ook niet verwonderd dat als je heel duidelijk bent wanneer hij niet meteen een antwoord heeft of ook maar relevant reageert. De kans is groot dat het eerst moet bezinken;

BTW. als je meer wil weten over ASS is bronnenmateriaal van Attwood en Simon Baron Cohen geschikt bronnenmateriaal.Die link met criminaliteit nam ik niet al te serieus, maar ik begrijp wel dat de link gelegd wordt. Volgens mij (maar dat is een aanname) zijn mensen met autisme namelijk wel een kwetsbare groep, voor "foute figuren". Vooral als zij de stabiliteit missen die ze juist zo hard nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven