Lijf & Lijn alle pijlers

Overmatig zweten tijdens fietsen.

01-09-2014 16:05 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Nou de zomervakantie voor mij afgelopen is moet ik weer naar school, ik fiets altijd. Met het fietsen zelf heb ik geen probleem maar met het zweten wel.

Ik weet niet of het normaal is (een beetje zweten wel maar dit is wel heel erg) want ik heb op google gezocht of ik overmatig zweet maar ik kan er niet goed uit opmaken of ik dat ook heb.



Vanochtend ook, ik trek een vest aan vanwege de kou (dus expres geen winterjas) en ik ga fietsen. Ik fiets snel maar zo fiets ik altijd dat ben ik gewend. Tijdens het fietsen heb ik het eerder koud dan warm vanwege de wind. Eenmaal op school aangekomen begint het wanneer ik van mijn fiets afstap. Je krijgt een enorme klap in je gezicht van warmte en het liefst trek je meteen alles uit maar dat gaat nog niet. Ondertussen begin ik heel erg te zweten op mijn voorhoofd (daar het meest) op mijn rug (dat kan ook komen omdat ik een rugzak om heb dus dat is best warm daar) op mijn hoofd, in mijn nek en onder mijn oksels. Met een washandje moet ik snel het zweet van mijn voorhoofd halen, en dat moet wel een paar keer want als ik het wegveeg komt het net zo snel weer terug. Ondertussen is mijn haar (vooral mijn schuine pony en het haar in mijn nek) heel nat geworden. (En omdt mijn haar felrood is lekt het soms als het nat is rode verf dus mensen dachten dat ik bloed had, fijn.) ik wissel van vest omdat het gaat stinken, ondertussen stinkt mijn shirt ook en na 2 uur mijn andere vest ook. Ja ik heb deodorant opgedaan. Mijn vest uitdoen doe ik liever niet want dan ruik je de zweetlucht heel duidelijk. Als ik het vest aanhoud krijg ik het toch niet zo warm. Als ik er opnieuw deo overheen spuit komt de zweetlucht er gewoon doorheen. Vandaag kreeg ik ook te horen dat mijn school geen ramen heeft die open kunnen, dus in de zomer kan het bloedheet worden en zelfs in de winter raden ze er een tshirt aan. Dat betekend dat ik alleen maar meer ga zweten, als ik mijn vest uit doe wil ik niet iedereen vergassen met die stank. Ik ben ook bang dat mensen me vies gaan vinden vanwege al dat zweet. Ook vermoed ik dat het zweten wat ook op mijn hoofd gebeurd de oorzaak is van mijn snel vet wordend haar. Ik heb echt hulp nodig want ik wil er vanaf komen. Is het nodig om naar de huisarts te gaan met dit probleem?



Ps. Met de auto gaan kan niet. Ik ben 16 en heb dus geen rijbewijs. Scooter heb ik ook niet. Met de bus gaan is een optie maar ik doe verder geen sport en ik wil wel blijven fietsen want dat houd me fit plus het is ook nog gratis.
Herkenbaar. Maar gelukkig wordt het vaak minder als je ouder bent.



Voor klotsoksels werkt odorex extra dry (zit in een klein flesje) wat je 's avonds eens in de paar dagen opsmeert erg goed. Mijn huid raakte er op een gegeven moment allergisch voor maar bij de meeste mensen werkt dit uitstekend.

Andere goede deos zijn rexona maximum protection sticks

Verder is het als je erg zweet heel erg afkoelend om je polsen onder de koude kraan te houden, een minuut of twee en je bent die klap warmte wel kwijt. Zou ook je gezicht goed afkoelen met een nat washandje. Ook zou ik dan op school je shirt wisselen. Zorg dat je haar omhoog zit.



Zelf heb ik een tijd vrijwel alle shirts per twee gekocht, zodat ik gedurende de dag kon wisselen, zonder dat iemand het merkte. Beetje extreem, werkt wel.



Het is best een hoop werk en je zal vroeger naar school moeten dan net het laatste moment.
Alle reacties Link kopieren
Het is 20 graden buiten.. Kleed je daar ook naar..



Verder zorgen voor goed ventilerende kleding en zodra je afstapt alleen een shirtje aanhouden en niet weer een vest aantrekken.. Je moet afkoelen..



Verder een tandje langzamer fietsen en iets eerder van huis zodat je tijd hebt jezelf op te frissen
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Had ik ook toen ik op school zat. Tijdens het uitgaan nog erger, dan klotste het alle kanten uit en vroegen mensen of ik m'n hoofd onder de kraan had gehouden. Ben je misschien te zwaar? Afvallen heeft bij mij het probleem grotendeels verholpen. Verder inderdaad Odorex, wat dubbelma zegt. Werkt als een tierelier.



Ik wisselde 's ochtends mijn shirt, en als ik weer op de fiets stapte trok ik shirt 1 weer aan. Ik had gewoon oude fietsshirts, omdat anders het zweet in de kleding gaat zitten. Rugzak onder de snelbinder of voor op de fiets, want daar wordt het inderdaad warmer en kan het vocht niet ontsnappen.



Deodorant heeft geen zin als je al zweet, want dan 'drijft' het gewoon weg. Beter is om 's ochtends te douchen en dan meteen deodorant op te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je je rugzak niet op je bagagerek zetten ipv je rug, dat zal al iets schelen. En verder een lichte windstopper kopen ipv een vest, die houdt de wind dan tegen, maar zorgt toch niet voor teveel extra warmte.



En verder een reserveshirt en meteen wisselen als je op school aankomt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.

Langzamer fietsen, in ieder geval de laatste 10 minuten.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 01 september 2014 @ 16:25:

Herkenbaar.

Langzamer fietsen, in ieder geval de laatste 10 minuten.+ vest uitdoen die laatste 10 minuten, en je rugzak niet om je rug doen.
Vervelend is dat he? Heb het ook altijd wel gehad, het is wel minder geworden nu ik wat ouder ben (26) maar kan nog ontzettend zweten als ik ergens heen fiets (tov vriend, die nergens last van heeft). Ik wijt het altijd maar een beetje aan mijn conditie en dat je inderdaad vaak warmer gekleed bent dan nodig.

Misschien helpt het om de rugzak op bagagedrager te vervoeren, en evt. een minder dikke trui aan doen?



Als je je er echt door beperkt voelt, en bijvoorbeeld ook veel zweet als je aan het werk bent/in de klas zit dan zou ik toch een keer met de huisarts gaan praten; het kan een hormoonkwestie zijn. Succes!
Rugtas achterop en langzamer fietsen het laatste stukje, en shirt verwisselen op school.
Alle reacties Link kopieren
Met fietsen had ik daar ook altijd last van. Zeker in de pubertijd. Vreselijk.

Deoleen voorkomt overmatige transpiratie en zweetgeur. Wondermiddel.

Bedenk je trouwens wel dat zweetgeur in kleding blijft hangen. Dus ook met schone, frisse oksels komt die geur als vanzelf weer omhoog.



Tegen natte slierten kun je je haren in een hoge staart doen of een zweetbandje om.



En tegen het einde van de rit op halve kracht 'uitfietsen'.
Alle reacties Link kopieren
Roller van Odorex extra dry

Rustig fietsen, vertrek 10 min eerder

tas achterop

vest open laten, draag wel een sjaaltje voor je nek
Schone kleding mee (omkleden bij aankomst op school)

Oksels schoonmaken met deo doekjes (bestaan ze nog?) of een ander vochtig doekje. In ieder geval schoonmaken voordat je er deo op spuit, anders heeft het geen zin.
Je shirts hebben inderdaad waarschijnlijk al die zweetgeur in zich. Week ze eens een nachtje in een emmer met water en soda of wat azijn. Gaat die geur er wat uit (maar beter kun je het dus boorkomen door odorex of deoleen of syndeo of andere echt hoede antitranspirant). Je kunt bij wat oudere kleding ook proberen op 60 graden te wassen. Of er zijn ook speciale okselinleggers, maar dat lijkt me een dure grap en oncomfortabel.
Alle reacties Link kopieren
K heb het ook, maar niet zo extreem. Altijd als ik aankom eb binnen ben, krijg ik een warm voorhoofd.



Rustiger fietsen heeft naar mijn idee weinig zin, het is denk ik meer het feit dat je stilstaat en geen frisse lucht meer tegemoed fietst.



Deoderant van odorex is goed, helemaal geweldig vind ikdie van vichy
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie van een natte kont. Daar heb ik nou echt last van. En ik ben ben al wat ouder (30+). Dus er staat je nog wat te wachten, TO!
als je je inspant ga je zweten. Je voelt het niet zolang je fietst omdat de wind je afkoelt, zo gauw je stilstaan voel je het.

Oplossing: rustiger fietsen en geen truien aan.
Alle reacties Link kopieren
Niet meteen omkleden, maar eerst even 10 minuten 'uitwasemen' en dan pas een schoon t-shirt aan.

Anders is je schone shirt ook meteen weer doorweekt.
Iets rustiger fietsen, en kijk eens naar speciale rugtassen. Die bestaan, zijn hol, zodat er minder contact met je rug is.

En goede ademende kleding dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven