Kledingmissers bij kinderen

31-08-2014 13:32 385 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het nieuwe schooljaar begint, heb ik de kasten van mijn 3 kinderen eens goed doorgespit. Wat te klein of kapot is, gaat weg. Maar wat doe ik met al die beetje verschoten, vale T-shirts?

Kan dat nog? Of vinden jullie het armoedig als je kinderen daarin ziet lopen?

Zelfde dilemma heb ik een beetje met verstelde broeken op de knie. Soms zijn ze nog niet te klein, behoorlijk nieuw maar wel kapot gevallen. Wegdoen?



Ik koop vaak wat duurdere spullen voor de pasvorm. Kinderen zijn smal en ik hoop het door te geven aan jonger broertje. Ik wil ook een beetje duurzaam bezig zijn. Maar vind het ook belangrijk dat het er leuk uitziet



Wat ik zelf echt niet vind kunnen zijn:

Crocs met of zonder sokken naar school

Sokken in sandalen

Enorm op de groei gekochte kleding (vooral jassen)



Ben benieuwd wat jullie vinden.



)
On ne voit bien qu'avec le coeur.
quote:emmylou schreef op 31 augustus 2014 @ 19:55:

Maar wat ik even niet snap:



Jongetjes zijn vaker wilder, ok. Maar een broek per week verslijten? 24/7 slidings maken?Je voedt je kind (in basisschoolleeftijd toch zeker) toch ook wel op, dat je in een bepaalde mate zuinig kan zijn op kleding, dat je best mag spelen, en dat er eens iets per ongeluk kapot gaat kan gebeuren, maar dat je het ook weer niet bijna moedwillig kapot gaat zitten maken. Dat je een beetje uitkijkt voor je spullen? Of het in ieder geval probeert?

En dat je die slidings lekker na school gaat maken in je ouwe joggingbroek, kan hij sliden tot hij een ons weegt.

Ik bedoel het zijn kinderen, tuurlijk, maar enige mate van bewustwording van de waarde van dingen en normaal omgaan met je spullen kan toch wel worden bijgebracht?



Of ben ik nu ouderwets en moet alles maar kunnen?Helemaal mee eens! Het beste vriendje van mijn zoon deed dat ook altijd. Ik heb direct tegen mijn zoon gezegd, dat doe jij niet hoor. We hebben geen geld voor die onzin. Maar mijn zoon stoeit haast niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 01 september 2014 @ 21:44:

Wat ik al schreef is dat mijn oudste dus graag CoolCat kleding wil, maar dit vind ik vaak niet fatsoenlijk, heel lastig om dit aan mijn dochter uit te leggen. Er lopen in haar klas meiden echt verschrikkelijk gekleed bij en hoe breng ik het nou aan haar dat ik dat geen geschikte, nette kleding vind.



Dit heeft mijn dochter dus ook, inclusief voorkeur voor zo kort, zo strak, zo tijgerprint en bling mogelijk. Ze mag van mij wel dat soort kleding (waarbij ík bepaal of het kan of niet), en het valt of staat echt bij de combi's. Zo'n al te fout blingshirt vind ik wel kunnen op een spijkerbroek met een bolero eroverheen bijvoorbeeld. Of een tijgerprintlegging (horror) met een effen rokje en een neutraal truitje/t-shirt. Nog niet helemaal naar haar smaak (want liefst dat foute blingshirt op de tijgerprintlegging), maar ze heeft zich er bij neergelegd dat er grenzen zijn aan wat mag en wat niet. Ze heeft al donders goed door dat ze mazzel heeft dat er sommige blingshirts en tijgerprintleggings door de ballotage komen

En ik heb haar ook gewoon foto's laten zien waar commentaar op gegeven wordt door stylisten, en dan wordt ook een negenjarige al snel duidelijk dat wat zij leuk vind, door heel veel mensen als niet fatsoenlijk ervaren wordt.



En thuis mag alles. Vreselijk soms, maar thuis is thuis. En dan gaan ook de lagen make-up erbij op. Kan al zien hoe zij er op haar zestiende uit gaat zien, en ik hou mijn hart vast als ik dan nog niet die kleding-fatsoenllijkheidsregels er voldoende in heb gekregen, want lange, blonde blauwogige meid met nu al benen van hier tot Tokio en een uitstraling waar je U tegen zegt.... (en dat heb ik niet zelf verzonnen maar hoor ik van meerdere kanten, madam wordt zelfs in een spijkerbroek en vaal t-shirt al door middelbareschooljongens aangesproken of ze mee wil naar de kermis...)
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 4 heeft een hele uiteenlopende kledingkast. Voor buitenspelen en de weekends is het makkelijk zittende wat oudere kleding.

Naar school wil ik dat ze er fatsoenlijk bijloopt. Dus geen vlekken en gaten. Dat er in de loop van de dag vlekken op komen is natuurlijk logisch;-)

Wat er in haar kast ligt is van Mimpi tot hema en hennes.

De basis is netjes en kleurrijk, maar ik hou ook zeker wel van een beetje nel veerkamp met een knipoog.

Dus een panterprintje of een kermisachtige bodywarmer.

Gewoon, beetje ordi juist omdat we dat niet zijn ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Kabinet ik vind een tijgerprintlegging dus geweldig! Dochter heeft er ook 1, en dan gecombineerd met een spijker blouse jurkje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 september 2014 @ 20:43:

[...]





Mijn zoon wil ook wel eens sokken in zijn sandalen. En van mij mag hij, ik zie het probleem echt niet. Er is geen wet die sokken in sandalen verbiedt of zo.



Er is ook geen wet die leggings bij meisjes met rokjes en jurkjes verbied.



Dus, ik laat mijn dochter met leggings rondlopen en jij jouw kind met sokken in sandalen. Fijn toch, dat we in zo'n vrij land leven .
Alle reacties Link kopieren
Hier is het eigenlijk dagelijks een strijd wat meneer aantrekt (12 jaar). Het liefste is het allemaal twee maten te groot, en hangt zijn broek net onder zijn kont. En dan van die lompe bergschoenen eronder.

Hij wilt z'n haar zelf gemillimeterd hebben, of met een hanenkam in het midden.

Als hij thuis komt doet hij wel andere kleding aan, puur omdat hij graag over het gras heen schuift, in bomen klimt en de modderpoel opzoekt
quote:tatlitatli schreef op 31 augustus 2014 @ 14:18:

Armoedig vind ik:

- echt verwassen kleding, met vale kleuren of duidelijk versleten prints.

- te kleine kleding (of echt veel te groot, dus niet 'op de groei')

- kleding die duidelijk van tig seizoenen geleden is.



Ik woon zeker niet in een prachtwijk maar jemig hoe een groot deel van de kinderen er hier bij loopt op school.... Er is weinig aandacht aan besteed dat is wel duidelijk. Geld ook niet, maar dat hoeft ook niet perse. Als je goed inkoopt, dus mooie tweedehands van mp, combineren met zeeman/H&M dan ziet je kind er voor een prikkie leuk uit. Ik vind het eigenlijk best raar als je je kind zo erbij laat lopen, onnodig ook.waarom zou je dan mooie tweedehands via mp moeten kopen? Met alleen nieuwe kleding van zeeman en h&m kunnen ze er ook heel leuk bij lopen. Dat lukt mij al ruim 2,5 jaar namelijk ik koop daar graag kleding en tweedehands koop ik eigenlijk nooit. Ik koop liever nieuw.



Hier heel veel verschillende stijlen. Nu loopt dochter bv rond in een rolling stones shirt met skinny beetje tomboy-achtig. Heb ook echt meisjesachtige jurken en verder ben ik van de marine-look dus dat heeft ze ook. Naar mijn idee loopt ze er nooit slonzig bij. Kleding die ik niet meer schoon krijg, gaat weg. Net zoals kapotte kleding. Verwassen valt hier ook wel mee. Maar als het niet vies of kapot is, trek ik het haar wel gewoon aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:speechlessone schreef op 02 september 2014 @ 09:12:

Hier is het eigenlijk dagelijks een strijd wat meneer aantrekt (12 jaar). Het liefste is het allemaal twee maten te groot, en hangt zijn broek net onder zijn kont. En dan van die lompe bergschoenen eronder.

Hij wilt z'n haar zelf gemillimeterd hebben, of met een hanenkam in het midden.

Ik ga met pubers absoluut geen strijd aan mbt uiterlijk, die gaan hun gang maar.
Ik ook niet. Zoon van 14 spendeert zijn kledingbudget bij Large en loopt alleen maar in het zwart. Zijn nieuwste aanwinst is een steampunk-zakhorloge.

Ik vind het prima, geen heersende mode voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Dochtertje van 2 heeft vaak dingen aan die ik hier vaker als niet-mooi zie genoemd.

Roze kleren, prints, én Hello-Kitty truitje/sloffen oid.

Maar ik weet dan ook van mezelf dat ik soms een 'foute' smaak heb volgens anderen. (al kleed ik kind absoluut nooit te 'oud' voor leeftijd, of ordinair)

Ik vind juist dat ze er leuk 'kinds' uitziet zo.

Zelf vind ik het niet mooi als kleine kinderen al als mini-volwassenen worden aangekleed, zo saai/serieus.

Dat kan later altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 31 augustus 2014 @ 13:50:

Maar sommige dingen gaan hier gewoon niet gebeuren, sandalen zijn voor in de zomer en als het te koud is doen ze schoenen aan. Geen sokken in sandalen dus. Crocs krijgen ze ook niet.



Mijn dochter (4) heeft wel kleine sokjes in haar sandalen aan, maar dat heeft niks met de kou te maken. Zij zegt dat ze last krijgt van de bandjes en met sokken gaat het wel goed. Nou dan maar sokken aan!

Ik wist niet dat volwassenen zelfs bij kinderen op 'kledingmissers' letten...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 02 september 2014 @ 13:32:

[...]

Ik wist niet dat volwassenen zelfs bij kinderen op 'kledingmissers' letten...

Eens.

Kinderachtig gedoe, let lekker op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 01 september 2014 @ 09:54:

Niet alles gelezen, maar even aanhakend op de legging/jurkjes/rokjes discussie:



De reden dat mijn dochter leggings onder jurkjes of rokjes heeft is dat ze zo jurkjes en rokjes langer door kan dragen. In het voor- en najaar een legging onder het jurkje en in de zomer zonder. Of in de zomer 's ochtends nog wel een legging eronder voor op de fiets in de frisse ochtendwind en 's middags zonder legging. Ik heb er echt nooit bij nagedacht dat leggings 'zedig' zijn. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat het leuke leggings zijn die passen bij het jurkje of rokje .



Absolute no go: Sokken in sandalen. Als het te koud is voor sandalen trek je toch schoenen aan? Ik heb het nooit begrepen.



Dat is ook precies waarom mijn dochter leggings onder rokjes draagt! Ik heb nooit gedacht, ze moet een legging aan, zodat haar onderbroek niet te zien is. Met heel warm weer zonder legging, met iets frisser weer een korte legging en met kouder weer een lange legging.



Voor de sokken in sandalen vraag, zie mijn reactie hierboven
quote:glitglam schreef op 02 september 2014 @ 13:19:

Dochtertje van 2 heeft vaak dingen aan die ik hier vaker als niet-mooi zie genoemd.

Roze kleren, prints, én Hello-Kitty truitje/sloffen oid.

Maar ik weet dan ook van mezelf dat ik soms een 'foute' smaak heb volgens anderen. (al kleed ik kind absoluut nooit te 'oud' voor leeftijd, of ordinair)

Ik vind juist dat ze er leuk 'kinds' uitziet zo.

Zelf vind ik het niet mooi als kleine kinderen al als mini-volwassenen worden aangekleed, zo saai/serieus.

Dat kan later altijd nog.Hier hetzelfde hoor! Dochter is nu ruim 2,5 en ik moet inmiddels bij de 92-128 maten kijken. Maar vind dat vaak al zo volwassen idd. Ik vind het echt lastig soms om haar leuk aan te kleden nu. En ja, ik vind dan hello kitty of iets van disney super leuk lekker kinds!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste (4,5) houdt erg van roze en glitter. Naar het KDV vond ik dat nooit zo'n probleem, nu neem ik hem maar tegen zichzelf in bescherming. Nu heb ik twee zoons dus zoveel roze en glitter hebben we ook niet

Daarnaast houdt hij erg van spiderman, angry birds enz. Dat vind ik dus niks, ordinair. Als compromis heeft hij nu spiderman / angrybirds / cars / enz sokken en onderbroeken.

Broeken met gaten verstel ik, ik blijf aan de gang met nieuwe kleren. Shirts met vlekken / gaten / uitgerekte hals worden meestal pyjama's.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Disney hou ik dan weer niet zo van, maar Hello Kitty vind ik juist leuk!!

Ik koop trouwens nooit hele dure kleding voor mijn dochter, als ik zie hoe snel het stuk of vies is, vind ik dat zonde. Dan maar wat goedkopere of tweedehands kleding. Dan kan ze er net zo goed leuk uitzien! Al is dat soms wel met een Hello Kitty shirt en sokjes in haar sandalen
quote:Lunax schreef op 02 september 2014 @ 00:04:

[...]



Volgens mij gaat het er op enig moment niet meer om wat jij er van vind. Op enig moment ontwikkelen ze een eigen smaak. En die zal niet altijd de jouwe zijn. Wat is er erg aan als ze een jaartje met de mode meeloopt (en dus in ordinaire coolcat kleding loopt, dat wil iedere 11 jarige nou eenmaal). Ze zal nog wel vaker dingen willen waar jij je wenkbrauwen bij optrekt Opgroeien en zelfstandig worden heet dat.Ze is 8, ik vind dat echt te jong om er zo bij te lopen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 september 2014 @ 20:41:

Ja, jij was er toch ook bij?







Wij kijken in het Engels: You was there too!



Dochter is ook weg van Cars. Ik laat haar heel soms kiezen en dan is het dus t-shirt, sokken, schoenen, pet, jas en paraplu van Cars. Alleen geen broek, want jongensbroeken passen niet om haar smalle meisjesbillen.



Ik laat het maar gaan, ooit verlang ik terug naar de tijd dat ze zedig in een lange spijkerbroek, sneakers en t-shirt liep denk ik.



Verder boeit het me niet zo. Kleding mag verslijten, dan koop ik weer nieuw. Voor psz en opvang veel tweedehands, school en thuiskleren zijn nieuw. Gemengd in merkloos en merk, goedkoop en wat duurder (al heeft dochter mooier spul dan zoon, omdat die laatste ontzettend knoeit en heel vaak valt).
Alle reacties Link kopieren
Heb ook nog nooit gedacht aan een legging aan want ze zien onderbroek....ligt meer aan de temperatuur.



Sokken in sandalen vind ik lelijk staan, doe dan schoenen aan.

Spijkerbroeken krijgen hier standaard een nieuwe knie.

Gelukkig heb ik heel wat spijkerkniestukken, naaimachine eroverheen en klaar.

Shirts met vlekken, gaten e.d. gaan of in de zak van max of poetslap.

never gaan ze verder als pyama, pyama's worden geboren in de Hema (volgens mijn kinderen dan)



Hier hebben ze van dure kleding tot goedkoop. maakt mij niet zoveel uit als ik het maar leuk vind.

Oudste dochter vindt alles van Coolcat leuk, maar ik niet. en zolang ik betaal, bepaal ik ook ;o)
quote:Mundy schreef op 02 september 2014 @ 13:47:

Disney hou ik dan weer niet zo van, maar Hello Kitty vind ik juist leuk!!

Ik koop trouwens nooit hele dure kleding voor mijn dochter, als ik zie hoe snel het stuk of vies is, vind ik dat zonde. Dan maar wat goedkopere of tweedehands kleding. Dan kan ze er net zo goed leuk uitzien! Al is dat soms wel met een Hello Kitty shirt en sokjes in haar sandalen

Ik koop ook bijna nooit iets duurs. Heel soms eens een item, maar het komt er eigenlijk altijd op neer dat ze dat niet vaak draagt. Naar het kdv sowieso niet ivm vies worden en doordeweeks speelt ze hier ook in de tuin enzo, dus dan vind ik het ook zonde eigenlijk. Soms naar een feestje doe ik het dan aan, maar dan vind ik het idd weer zinde van het geld voor die prijs



En ik heb laatst deze gekocht bij h&m van Disney, die vind ik wel echt zo schattig staan!!



Alle reacties Link kopieren
quote:potsiedikkie schreef op 02 september 2014 @ 13:52:



Gelukkig heb ik heel wat spijkerkniestukken, naaimachine eroverheen en klaar.

Hoe doe je dat? Ik loop met de hand te klooien.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
quote:VickyP schreef op 02 september 2014 @ 13:55:

[...]





Hoe doe je dat? Ik loop met de hand te klooien.Er zijn ook opstrijkstukken. Nog handiger.
Ik stop overigens geen kleding met vlekken of gaten in de zak van max. Daar gaat alleen spul in dat ik niet verkocht krijg of waarvan ik het nut niet zie om dat nog te verkopen (verwassen of bv shirts of broekjes van zeeman enzo. Goedkopere kleding die het verkopen niet waard zijn meer).
Alle reacties Link kopieren
Die blijven niet zitten, dus moet ik er alsnog omheen naaien...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 september 2014 @ 20:37:

Hier is het momenteel, Cars, Cars, Cars, tot de pleisters aan toe.



En de film zie ik ook minstens drie keer per week of de sterke verhalen van Takel, telkens weer opnieuw en opnieuw... Het lijkt soms wel Groundhogday...



Hier is het een periode cars geweest en nu is het rio (ik kan de tekst dromen )

Gelukkig is daar weinig kleding van te vinden.



Een paar weken geleden waren we in de apenheul daar liep een jongetje met cars crocs (en daar zaten ook nog lampjes in). Oudste zag ze en was zo gelukkig. Oh wauw mooi mama, keik es, wauw. Ik heb ze niet kunnen vinden anders mocht ze ze best hebben



Mijn oudste beslist nu zelf wat ze aan wil. Dat ze dus soms met een onderbroek om haar nek (bij gebrek aan een sjaal) door het huis loopt zij zo. Ik geef haar wel meestal de keus uit combi's maar als ze die echt niet wil dan draagt ze maar wat anders. De jongste kan ik nog aankleden



Ze hebben vanalles wat, stoere kleding maar ook schattige jurkjes. Duurdere dingen maar ook spul van de primark en hennis. (Zeeman zit bij de oudste sinds ze in 92 zit niet meer mooi).



De combi's die itsman maakt zijn niet altijd even mooi (en praktisch want soms heeft de oudste iets van jongste aan ). Maar ach de kinderen lijken er geen trauma aan over te houden.



Wat anderen hun kinderen aantrekken moeten ze zelf weten, en als de oudste (en jongste) straks ook met kleding kopen een eigen mening krijg zal ik daar tot bepaalde hoogte in meegaan. Zo heeft ze al K3 pyjama's
Je moet soms vallen om weer leren op te staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven