Werk & Studie alle pijlers

verzoek om motivatiebrief te checken!!??

02-09-2014 04:40 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik wil morgen (vandaag) heeeeel graag solliciteren in een winkel als verkoopmedewerkter nou is er net gister een vacature geplaatst en ik wil echt zo zo zo graag daar werken.



willen jullie mijn brief checken?

ik waardeer het zeer <3



Voornaam + achternaam

Straat + huisnummer

Postcode + plaats





plaats, 02 september 2014





Betreft: Sollicitatie verkoopmedewerker





Geachte heer/mevrouw,



Vandaag 02-09-2014 las ik de vacature voor verkoopmedewerker bij … op www. … .nl Deze website houdt ik al een tijdje in de gaten. Met deze sollicitatiebrief wil ik u graag mijn interesse in (bedrijfsnaam) bevestigen en u overtuigen waarom ik geschikt ben voor de invulling van de functie.



Ik ben vriendelijk ingesteld en heb goede communicatieve vaardigheden. Dit blijkt uit mijn vakantiebaan als recreatiemedewerkster. Ook heb ik drie jaar met veel plezier in een supermarkt gewerkt. Verder ben ik een echte team speler en kan daarnaast ook goed zelfstandig werken. Ook ben ik erg flexibel en ben 7 dagen per week beschikbaar.



In mei van dit jaar heb ik mijn MBO (naam opleiding) diploma behaald. Een deel van mijn vrije tijd besteed ik aan muziekvereniging … Daarnaast wil ik graag werkervaring opdoen en mij persoonlijk ontwikkelen.



Voor verdere persoonlijke informatie wil ik u graag verwijzen naar de bijlage waar u mijn curriculum vitae aan treft. In een persoonlijk gesprek zal ik graag mijn motivatie nog duidelijker kenbaar willen maken. Ik zie uw reactie met veel belangstelling tegemoet.



Met vriendelijke groet,



Naam + achternaam



Bijlage: curriculum vitae
Je brief ziet er wel goed uit, maar het zinnetje: de website houd ik al een tijdje in de gaten, zou ik zelf niet plaatsen. Als je ergens graag wil werken, kan je de tegenvraag krijgen waarom je dan geen open sollicitatie hebt gedaan.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bij die zin van de website is het houd zonder t. De zn erna met sollicitatiebrief moet de eerste u weg, zodat er 'wil ik graag' komt te staan. Volgens mij moeten sommige woorden ook aan elkaar.



Verder is je brief érg oppervlakkig en keurig volgens de voorbeeldbrieven die je kunt googlen maar ik zou hem meteen wegleggen. Veel te veel 'zoals het hoort'. Maar er jóuw verhaal van, maak het interessant en memorabel.
Alle reacties Link kopieren
fijn tomatensoep dankje zou je me kunnen helpen door verder voorbeelden te noemen???
Iedereen is vriendelijk en communicatief, heeft wel ergens in een supermarkt gewerkt, is een team player (bullshit bingo!), is flexibel en wil zichzelf ontwikkelen (waarin dan?).



Ik lees nergens waarom je nou juist zo graag bij dit bedrijf wil werken. Wat jij toevoegt voor het bedrijf zelf, gezien hun filosofie (die vast wel op de website is terug te vinden).



Kortom: een brief van dertien in een dozijn. Met de andere 300 brieven die ik nog zou moeten lezen zou je van mij niet eens een standaard afwijzing krijgen, maar gewoon niets meer horen. Next!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt goede comm vaardigheden omdat je een vakantiebaantje had? Huh? Oh?

Je schrijft iemand te willen overtuigen, maar noemt niet 1 echte reden waarom jij zo geschikt bent.

Waaruit blijkt dat je een teamspeler bent? Waaruit blijkt dat je zelfstandig kan werken.

Wat wil ie dan verder persoonlijk ontwikkelen?



Licht bijv toe wat je dan wilt leren tijdens je werkervaring. Wat is de relatie tussen deze baan en je opleiding.



Verder vertel ie amper iets over jezelf, comptetenties, vaardigheden, wie ben je, wat mogen ze van je verwachten. Dat staat toch niet in je cv?



Je hebt ook nergens toegelicht waarom je bij dit bedrijf wilt werken, wat spreekt je aan?



En gezien je brief vermoed ik dat je je cv ook nog wel even mag laten toetsen. Succes verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben beschikbaar. Ik vergeten staat lelijk in een verder mooie brief.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest. Waarom wil je juist graag bij die specifieke winkel werken? Spreekt de branche je aan, heb je veel feeling met de producten die ze verkopen, is de algehele sfeer van de winkel helemaal je ding? Geef voorbeelden hiervan. Lees hun website eens door, en geef met voorbeelden aan dat je je verdiept hebt in hun bedrijf.

Verder: je zou nog moeten aangeven waarom je communicatieve vaardigheden blijken uit je vakantiebaan: lardeer dit ook met voorbeelden. (bijvoorbeeld: tijdens mijn vakantiebaan als recreatiemedewerker was ik verantwoordelijk voor het promoten van de activiteiten in het zwembad, die mede hierdoor druk bezocht werden, of: tijdens mijn vakantiebaan als recreatiemedewerker handelde ik, tot volle tevredenheid van mijn werkgever en de bezoekers, klachten en opmerkingen af - tover ik effe uit de hoge hoed he?)

Kortom: maak je brief persoonlijker en laat je persoonlijkheid erin doorschemeren. Nu is het wel heel erg 13 in een dozijn. Ik zou je brief aan de kant leggen, zoals deze nu is.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Teamspeler is een aaneengesloten woord.



Op zich is er weinig echt mis in deze brief. Maar het leest erg oppervlakkig, daarnaast is het vrijwel allemaal informatie die al in je cv hoor te staan. Nu is het een brief geworden die je naar vrijwel elke willekeurige vacature kunt sturen.

Maak het echt een brief voor deze functie. Je zegt heel graag deze functie te willen, waarom? Waarop is het juist met jou zo'n ideale match? Daar moet je brief over gaan, niet over info die ook al ergens anders staat.





Oh, en indien je niet bij een muziekwinkel oid solliciteert, dan zou ik de muziekvereniging gewoon in je cv zetten bij interesses ipv in je brief. Mocht je wel bij iets met muziek solliciteren, maak het dan persoonlijker.
To, je hebt duidelijk door wat er uit je brief moet spreken, maar schrijft het wel erg letterlijk en algemeen op zonder concreet te maken waarom jij die vriendelijke, flexibele persoon bent die zij zoeken. Waarom pas jij bij juist dit bedrijf en vice versa?



En check je spelling, je eerste zin 'ik houd' -> ik heeft nooit dt.
Het is vroeg en ik ben net van de trap gevallen. Of het echt beter is weet ik niet, maar zoiets zou ik schrijven



Geachte heer/mevrouw,



Vandaag zag ik uw advertentie voor de functie van verkoopmedewerker. Direct besloot ik om te solliciteren, dit is echt een vacature die op mijn lijf geschreven is.



Al lange tijd kom ik regelmatig als klant in uw winkels. De prettige sfeer en klantvriendelijkheid valt mij altijd op. Op uw site lees ik dat u veel doet om een prettig klimaat voor klanten én medewerkers te creëren. (Plus nog wat dingen die je bij dit bedrijf vind passen en mooi vindt). Dit zijn zaken die ik in een werkgever prettig vind.



Tijdens mijn MBO opleiding **** (iets van: wilde ik al deze kant op, had ik al belangstelling voor blabla bla oid). Nu ik afgestudeerd ben, wil ik graag werken bij een bedrijf wat aansluit bij mijn interesses. Maar ook op een plek waar ik op termijn verder kan groeien.



Als recreatiemedewerker merkte ik dat ik mijn enthousiasme goed over kan brengen op anderen. Ook heb ik geleerd wat het is om goed in een team samen te werken. (plus nog wat dingen over jezelf en je goede eigenschappen, liefst een beetje gekoppeld aan voorbeelden). Ik ben klantgericht en hulpvaardig. Onregelmatige werktijden vind ik geen probleem.



In het bijgevoegde CV treft u meer informatie over mij aan. In een persoonlijk gesprek zou ik graag mijn motivatie nog verder willen toelichten. Ik zie uw reactie met veel belangstelling tegemoet.





Zoiets? Zeker niet perfect op dit moment. Maar het is wel belangrijk dat je je enthousiasme laat zien, duidelijk maakt waarom je bij hen wil werken en je niet zo algemeen klinkt. En altijd belangrijk om je brief niet te lang te maken. Check ook altijd of je niet te lange zinnen hebt of veel overbodige woorden erin hebt staan. Daar heb ik zelf nogal een handje van.



Heel veel succes met solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat je soms heel formeel schrijft vooral op de plaatsen waar je van die standaard sollicitatie zinnen hebt. De stukken die je duidelijk zelf hebt bedacht schrijf je in spreektaal. Je begint sommige zinnen met "ook", dat is spreektaal.

Je wil ze overtuigen dat je geschikt bent van de functie. Ik vind dat redelijk negatief ingesteld alsof je er nu vanuit gaat dat ze je echt niet geschikt vinden. Misschien kan je er van maken dat je graag wil laten zien dat je geschikt bent of gewoon zeggen ik ben geschikt omdat..

Er staat ergens: verder... Daar zou ik daarnaast van maken, ook spreektaal naar mijn mening.

En even de spelling checken aangezien tegenwoordige tijd, 1e persoonsvorm nooit stam +t is.

Dat je in een supermarkt hebt gewerkt maakt je niet per se sociaal. Noem een paar (korte!) voorbeelden waar uit blijkt dat je sociaal en klantgericht bent. Ik zou ook een paar eigenschappen noemen die ze in andere brieven niet te lezen krijgen, al is het maar een synoniem van bijv spontaan.

Maar dat bovenstaande zijn tips als je het zo formeel wil houden.

In deze tijd krijgen ze veel brieven en moet je er uit springen. Je levert je cv mee dus kan je gewoon zeggen, dat je werkervaring in het bijgevoegde cv staat. Vervolgens kan je dan een leuke semi-informele brief schrijven waardoor je op valt en je persoonlijkheid goed naar voren komt.

Vriendin van me heeft als baan om sollicitaties uit te zoeken en die heeft een van de brieven bewaard waarin het zo was opgezet. Juist omdat het zo logisch was dat voorgaande werkervaring die in het cv stond niet opnieuw werd besproken en de brief verder lekker kort en krachtig was.

Succes
Nog een suggestie:



Geachte heer/mevrouw,



Uw vacature op www. xxx .nl voor verkoopmedewerker spreekt mij zeer aan en ik toon u hierbij graag mijn interesse in deze functie. Bedrijf x is een jong / ambitieus / vernieuwend bedrijf dat mij zeer aanspreekt waar ik graag een bijdrage aan wil leveren.



Ik ben vriendelijk ingesteld en werk graag in een team, maar kan ook zelfstandig goed uit de voeten. In mijn eerdere functie van recreatiemedewerker heb ik met veel plezier zorg gedragen voor de gasten en voor hen een gevarieerd en plezierig programma georganiseerd, daarbij inspelend op individuele wensen en onverwachte situaties. Mijn goede communicatieve vaardigheden heb ik in deze rol optimaal kunnen benutten en verder ontwikkelen.

Momenteel ben ik in mijn bijbaan als supermarktmedewerker, die ik ook naast mijn studie had, gewend om flexibel en 7 dagen per week ingezet te worden.



In mijn vrije tijd speel ik .. en ben ik actief bij de muziekvereniging, waar ik ... (doe je iets specifieks, commissie of zo?).



Na het afronden van mijn MBO-opleiding .. (naam opleiding) eerder dit jaar ben ik nu op zoek naar een werkgever bij wie ik mij verder kan ontwikkelen in de retailsector en bedrijf x lijkt mij daarvoor het juiste bedrijf. Graag licht ik mijn motivatie verder toe in een persoonlijk gesprek.



Ik zie uw reactie met veel belangstelling tegemoet.



Met vriendelijke groet,
Alle reacties Link kopieren
Auw, Dubbelma! Geen pijn gedaan?



Wat ook nog wel eens helpt is goed in de vacature kijken wat ze nou eigenlijk vragen en dat soort dingen slim in je brief verwerken. Daarmee laat je namelijk zien dat jij begrijpt wat zij willen.



Want elke verkoopmedewerker zou natuurlijk vriendelijk moeten zijn. Maar sommige winkels gaan voor orde, nauwkeurigheid en de winkel netjes houden. Andere winkels vinden flexibiliteit met name belangrijk, dat je alle dagen kunt. De volgende winkel vindt vooral een jonge en hippe uitstraling van hoog belang. Dit kun je als het goed is teruglezen in de vacature. Je vertaalt dan wat zij willen, terug naar jezelf, waarbij je duidelijk het punt maakt dat jij snapt wat zij zoeken. Bijvoorbeeld: "U zoekt naar iemand die oog heeft voor de orde en netheid in de winkel. Daar herken ik mij in, want.... *voorbeeld*"



Succes! En laat je brief alsnog even door iemand nalezen, een dt-fout is niet netjes maar je formuleringen zijn ook wat wisselvallig. Een extra blik erover kan dan helpen.
@Fiorah, dank je wel voor het vragen. Mijn linkerarm is wta dik en ik zit met een icepack erop, plus dat mijn tenen pijn doen van het stoten. Maar lopen gaat wel. Vrijdag heb ik zelf een gesprek en ik gok dat ik lange mouwen aan moet ivm blauwe plekken....
Alle reacties Link kopieren
Je OP klinkt superenthousiast, maar daar zie ik weinig van terug in je brief. Ik was benieuwd waarom je daar zo graag wilt werken, maar dat schrijf je helemaal niet. Wat trekt je nu juist zo aan in die baan bij dat bedrijf?



Ik heb het idee dat je de steekwoorden uit de advertentie letterlijk in je brief hebt verwerkt, klopt dat? Probeer daar los van te komen, bedenk wat ze willen (maak bv. een mindmap of zo, iets waardoor je hun eisen in een andere vorm giet) en omschrijf vervolgens in je eigen woorden waarom jij dat kan bieden. Dat je bepaalde banen hebt (gehad) is geen bewijs van kwaliteiten. Verduidelijk dat verband: ik ga graag met mensen om en vind het belangrijk het klanten naar de zin te maken. Deze eigenschappen kwamen goed van pas in mijn baan als recreatiemedewerkster, waar ik ... Je kan ook aangeven dat je werkgever kwaliteit x of y in jou waardeert/waardeerde of dat je door werk z te doen relevante ervaring hebt opgedaan voor deze functie (specificeren!).



Verder sluit ik me aan bij de eerder gegeven tips En let goed op je spelling, een dt-fout kan je brief stante pede in de prullenbak doen belanden.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
koppel dat teamplayer aan de muziekvereniging, ik neem ten minste aan dat je geen solist bent.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
bedankt iedereen, de reacties hebben me enorm geholpen. en ja toevallig wel een solist

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven