Geld & Recht alle pijlers

Zwangerschapsverlof UWV te laat aangevraagd?

02-09-2014 07:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk heeft een van jullie ervaring met mijn probleem.



Ik heb in mei aangegeven aan mijn werk dat ik begin september met zwangerschapsverlof ga. Ik krijg nu een brief van het UWV dat zij op 28(!!) augustus een verzoek tot WAZO uitkering hebben ontvangen van mijn werkgever. Dat vanaf deze datum 8 weken wachttijd in gaan om te beoordelen of ik wel of geen recht heb op deze uitkering.

Nu heb ik gisteren het UWV gebeld en zij gaven aan dat ik 4 weken na 28 augustus mijn eerste uitkering zou krijgen. Weekgeld.



Ik heb het vermoeden dat mijn werk veel te laat deze uitkering voor mij heeft aangevraagd, en dat ik dus straks best wel even mijn best moet doen om aan het einde van de maand al mijn vaste lasten op te hoesten. Heb wel een spaarpotje, sowieso omdat de uitkering lager zal zijn als mijn huidige salaris en ik dit gat toch op moet vullen... Enniewee...



Weet iemand wat de "normale" gang van zaken is? Hoort het zo laat aangevraagd te zijn? Of had mijn werk het eerder moeten doen?

Hebben jullie ook gehad dat je zo lang moest wachten op je geld? Krijg ik dan sowieso wel mijn 16 weken WAZO uitkering? (dit had ik gisteren ook aan het UWV kunnen vragen, maar vergeten - kan altijd nog even terug bellen straks).

Ik wil eigenlijk van jullie weten of ik mijn werk iets kan verwijten. Ik heb namelijk flink geirriteerd door deze situatie maar weet niet of het terecht is.



Nu stap ik in de auto naar mijn werk dus kan niet meteen reageren. Alvast bedankt voor jullie hulp/ervaring/mening.



~B
No worries
Dit al gelezen TO?



Gefeliciteerd met je zwangerschap en succes met de laatste loodjes.
Nee hoor. Kan een dag van te voren nog. Maar vaak is het zo dat jij je salaris via je weg ontvangt en je weg de uitkering. Bel even met je p&o afdeling.
Je werk betaalt gewoon jouw loon aan jou. Je werkgever krijgt die uitkering van het UWV. Het is dus hun probleem, niet het jouwe.
Brief kreeg ik bij beide zwangerschappen, niks aan het handje. Je krijgt je loon gewoon via je werkgever, zij moeten zorgen dat ze het van het UWV krijgen. Die zijn zelf overigens gewoon traag met verwerken.
quote:honeymoonquiz schreef op dinsdag 02 september 2014 07:45 Je werk betaalt gewoon jouw loon aan jou. Je werkgever krijgt die uitkering van het UWV. Het is dus hun probleem, niet het jouwe.Meestal wel, maar dat hoeft niet. Kan de werkgever zelf bepalen bij de aanvraag.
Alle reacties Link kopieren
Maak je er alsjeblieft niet druk over. Komt echt goed.

Ik kreeg in mijn kraamweek(!!!) een brief dat ze geen zwangerschapsverklaring hadden (uiteraard ook al vier maanden eerder ingeleverd...) en als ik nou niet héél snel... dan...

Viel in combinatie met slaapgebrek en hormonen ook even niet zo goed. Maar mijn vk heeft een nieuwe getekend en ik heb er geen cent minder of later om gekregen.
Alle reacties Link kopieren
O ja: Ik kreeg ook nog op 1 mei een brief dat mijn verlof op 16/4 afliep, en als ik verwachtte(!) per 16/4 niet aan het werk te kunnen moest ik dat tijdig doorgeven aan mijn werkgever. Alsof ze zelf zo tijdig waren. Gelukkig werkte ik toen inderdaad alweer twee weken.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de WAZo heb je in principe recht op 100% van je loon. Waarom betaalt je werkgever je loon iet door?

Dan laat je de uitkering aan je werkgever betalen. Zo merk je zelf geen verschil en de werkgever krijgt het geld terug van het UWV. Overleg even met HRM over de mogelijkheden.



Daarnaast is het uiteindelijk jouw uitkering dus ben jezelf verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van de stukken aan het uwv zoals het briefje van de verloskundige met je uitgerekende datum.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg die brief pas 1 dag voor mijn verlof in ging. Is gewoon goedgekomen hoor.

Succes met de laatste loodjes!
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
Viva-Amber, er zit een maximum aan het dagloon dat het UWV betaalt. Als je meer verdient dan dat, is de uitkering die het UWV betaalt dus lager dan je salaris.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Erizo voor je link. Had ik inderdaad dus niet gelezen en stelt me wel gerust.



Ik krijg de uitkering via het UWV omdat mijn loon hoger ligt dan de maximum uitkering van UWV. Duur grapje dat zwangerschapsverlof. Maar mag natuurlijk niet klagen



Ik ga zo wel even met personeelszaken bellen over het hoe en wat, want mijn ingangsdatum stond ook verkeerd. Ben gelukkig niet meer zo geirriteerd als vanochtend, dus kan nu wel een rustig gesprek aan met ze
No worries
Brisbane, het is niet vanzelfsprekend dat jij minder krijgt dan je normale salaris. Er zijn ook werkgevers die het verschil opvangen voor hun werknemers.
Alle reacties Link kopieren
Miffy, dat is bij een ww uitkering. Niet bij een zwangerschaps uitkering.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 02 september 2014 @ 08:48:

Brisbane, het is niet vanzelfsprekend dat jij minder krijgt dan je normale salaris. Er zijn ook werkgevers die het verschil opvangen voor hun werknemers.Klopt hoor, bij ons wordt gewoon volledig doorbetaald ook al verdien je meer dan wat je van het UWV zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
TO, bedoel je nu dat je tijdens je verlof minder salaris krijgt dan normaal? Volgens mij heb je tijdens zwangerschapsverlof recht op 100% loondoorbetaling.
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn werkgever houdt zich strikt aan de rechten en plichten van een werkgever. Dus ik krijg niets meer of minder dan waar ik wettelijk recht op heb.
No worries
Alle reacties Link kopieren
Ok dan is t goed!
Alle reacties Link kopieren
@Pos: Je krijgt 100% van je salaris met een maximum van 198,28 per dag... Ik verdien meer dan het maximale dagloon van het UWV... Dus ik moet wel wat inleveren. Dat is natuurlijk wel jammer maar is ook weer niet zo erg want ik verdien gewoon veel en je kunt moeilijk aan de staat vragen om alle salarissen (hoe hoog ook) maar door te betalen bij zwangerschap. Ik wist dit van te voren en ik heb een spaarpotje waar ik van kan snoepen als ik onbezonnen uitgaven wil doen dat nodig heb.
No worries
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien ook meer dan het maximale dagloon van het UWV maar kreeg van mijn werkgever 100% doorbetaald, dus ook het verschil tussen de UWV-uitkering (die in mijn geval aan mijn werkgever werd betaald) en mijn normale loon. Ik dacht eigenlijk dat dat ook is waar je recht op hebt, dus altijd 100% doorbetaling ondanks dat je normale salaris hoger is dan het maximale UWV-dagloon. Maar ik kan het mis hebben, misschien had ik gewoon mazzel.
Alle reacties Link kopieren
Ja je hebt gewoon mazzel gehad! Ik krijg dit helaas niet...
No worries

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven