Lijf & Lijn alle pijlers

Radar over de onzin van de glycemische index

01-09-2014 23:41 208 berichten
Nog meer mensen gekeken? Radar maakt korte metten met het geneuzel over de glycemische index. Het is alleen enigszins relevant voor diabetici om te weten wanneer er medicijnen moeten worden toegediend, maar voor gezonde mensen is totale zinloze kennis. Er bestaat ook geen toverdieet. Als je iets verandert aan je eetpatroon zodat je er vanaf valt zal je dat de rest van je leven moeten volhouden.



http://www.trosradar.nl/u ... -2014/fabels-over-dieten/
en als ik zin heb bedenk ik een nieuw dieet: Het Patriotten Principe.



Heel simpel en effectief. Eet alleen producten die van Nederlandse bodem komen en hier van origine worden geteeld.



Fout:

Broccoli

Parma Ham

Brie

Stokbrood

cheesecake





Goed:

winterpeen

Achterham

Friese Nagelkaas

Roggebrood

Appeltaart
Alle reacties Link kopieren
Gadverdarrie meds, witbrood krijg ik toch echt mijn strot niet door. En witte chocolade ook niet.



Vind dat dieet van jou maar niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga gewoon het bruine voedsel dieet volgen.



Bruin brood. Cola met echte suiker. Appeltaart. Koffie. En bruine bonen.
quote:lizzebeestje schreef op 02 september 2014 @ 00:14:

Gadverdarrie meds, witbrood krijg ik toch echt mijn strot niet door. En witte chocolade ook niet.



Vind dat dieet van jou maar niks.

doe dan het Patriotten Principe

Dan moet je witbrood laten staan en eet je roggebrood en als vervanger voor chocolade eet je drop of speculaas.
quote:lizzebeestje schreef op 02 september 2014 @ 00:15:

Ik ga gewoon het bruine voedsel dieet volgen.



Bruin brood. Cola met echte suiker. Appeltaart. Koffie. En bruine bonen.Die is niet van mij hoor. Ik weet niet of dat succesvol kan zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 september 2014 @ 23:59:

mijn zelfbedachte dieet werkt ook goed trouwens: je mag alles eten behalve BRUINE producten. Dus:



Dus het sherrydieet mag niet?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ah, dat Patriotten Principe zou hier dan chocolade, Luikse wafels, mattentaarten, bier, jenever en frieten zijn.



Moet te doen zijn toch?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 00:07:

[...]



Nee. Kaassoufles en huzarensalades zijn een prima alternatief



O, gelukkig. Rauwe kroketten mogen waarschijnlijk ook wel?



Klinkt lekker. Het patriottendieet is nobel maar klinkt me wat te ingewikkeld. Ik zie een Beneluxvariant wel zitten (kan ik nog aan het Belgisch bier en de Moezelwijn).
Ga in therapie!
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 00:09:

[...]



Pindakaas mag niet. Is bruin

Chocopasta mag niet

Appelstroop mag niet



Wel:

Kaas met mayo

Kokosbrood

gebakken ei



En denk eraan!!! Alleen witbrood!Ik zeg disgriminatie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verder gezapt toen ze zeiden dat je gebakjes mag eten, ik dacht, voordat het weer ontkracht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk topic.



Mijn buurvrouw, laten we haar Jojo noemen, zal wel in de stress zitten. Die probeert al jaren alleen maar zaadjes uit verre oorden te eten en kijkt ook graag naar Radar. Ik voorspel een groots innerlijk conflict.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:ninon schreef op 02 september 2014 @ 00:23:

Ik heb verder gezapt toen ze zeiden dat je gebakjes mag eten, ik dacht, voordat het weer ontkracht wordt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Bieb2.0 schreef op 02 september 2014 @ 00:07:

Wat geweldig werkt is het pindakaas dieet.



Alles eten behalve pindakaas

Ik volg ook het pindakaas dieet.



Ik eet alleen maar pindakaas.



Zonder suiker natuurlijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb het ook gezien, vond het erg goed dat dit eens duidelijk gezegd wordt.

Was voor mij overigens niet nieuw, mijn dietiste zegt precies hetzelfde en ik heb ook in de praktijk gezien dat het klopt dat diëten niet/maar tijdelijk werken enz.

Denk alleen niet dat ze menig forumlid overtuigen ...



Dana:



Ik vond het erg grappig wat ze zeiden over dat glycemische huppeldepgedoe. Het is ook wel logisch, als iemand die een dieetboek maakt een beetje verkopen wil moet het natuurlijk wel 'origineel' zijn ipv hetzelfde geneuzel.

Ik vond het wel grappig, ik dacht 'owww leuk we mogen taartjes eten' ...

(als je op een dag overigens alleen maar taartjes eet val je echt wel af hoor... al komen die dingen denk ik na een paar dagen je neus uit...)
quote:keirin schreef op 02 september 2014 @ 00:06:

Yaay! Ik wordt zo moe van mensen wiens ogen vuur lijken te spuwen wanneer ik een lekker stokbroodje neem.

.

Ja irritant he, dat koolhydraten gezeur. Uiteraard overgewaaid uit te states. Zullen we het weer terugschoppen?

Mijn dietiste zegt 'laat maar l*llen...' maar goed dat is om eerlijk te zijn niet altijd makkelijk op een of andere manier...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor het Doe-het-zelfdieet. Ofwel, je mag alles eten zolang het maar niet uit de fabriek komt met een ellenlange ingredientenlijst.
Alle reacties Link kopieren
De 'beste' dieettips komen overigens steevast van mensen met overgewicht. Dan moet ik altijd een beetje besmuikt gniffelen.
Alle reacties Link kopieren
Niet in termen van gezond of ongezond en ook niet in termen van al dan niet goed voor de lijn maar de glycemsiche index kan natuurlijk heel belangrijk zijn. Om mijn suikergehalte in het bloed stabiel te houden tijdens het sproten en vooral dan voor lange duur dus tijdens marathons en dergelijke moet ik me echt niet wagen aan snelle koolhydraten maar heb dus koolhydraten nodig met een laag glycemische index.



Wat betreft wat al dan niet gezond is zal altijd afhangen in de mate waarmee je het eet in combinatie waarmee je het nuttigt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 september 2014 @ 00:09:

[...]



Pindakaas mag niet. Is bruin

Chocopasta mag niet

Appelstroop mag niet



Wel:

Kaas met mayo

Kokosbrood

gebakken ei



En denk eraan!!! Alleen witbrood!



Geen cocosbrood met cacao. Die is donkerbruin...

Aardbeienvariant, of naturel geen probleem natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 02 september 2014 @ 07:53:

Niet in termen van gezond of ongezond en ook niet in termen van al dan niet goed voor de lijn maar de glycemsiche index kan natuurlijk heel belangrijk zijn. Om mijn suikergehalte in het bloed stabiel te houden tijdens het sproten en vooral dan voor lange duur dus tijdens marathons en dergelijke moet ik me echt niet wagen aan snelle koolhydraten maar heb dus koolhydraten nodig met een laag glycemische index.



Wat betreft wat al dan niet gezond is zal altijd afhangen in de mate waarmee je het eet in combinatie waarmee je het nuttigt.Tja Baukje, het is een afzeiktopic blijkbaar maar ik heb zelf hele goede ervaringen met letten op de glycemische index. Door geen snelle koolhydraten te eten is mijn suikerspiegel prettig stabiel en ben ik al vele jaren 15 kilo lichter.
Nou veel plezier met glycehuppeldepup-dieet..Ik doe in ieder geval niet mee...



MBJ: ja idd., vooral van die verboden-lijstjes tips. En diegene die daar niet aan doen en eten waar ze zin in hebben (met mate, dat is natuurlijk de hele truuk) zijn negen van de tien keer een stuk slanker.

Waarom? Heel simpel: als je jezelf iets gaat verbieden wordt het veel aantrekkelijker.

En dat glycehuppeldepup gedoe werkt net als alle andere dieten alleen als je je er je hele leven aan houdt. En dat vergeet je toch dat je ook wel mag genieten van dingen in het leven..
Alle reacties Link kopieren
Ik vast bijna elke dag tot minimaal 12.00 uur. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Pindakaas lepel ik uit de pot. Yam.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 02 september 2014 @ 00:21:

[...]





Dus het sherrydieet mag niet?Maar wittewijn-dieet wel of bier (mits geen oud-bruin) of gin-tonic of wodkaatje
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 02 september 2014 @ 07:48:

De 'beste' dieettips komen overigens steevast van mensen met overgewicht. Dan moet ik altijd een beetje besmuikt gniffelen.Maar die zijn ook het beste in afvallen, dat doen ze elke jaar weer
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Tros Radar sowieso al een zeikprogramma dat ik nooit meer kijk. Mijn vader was er vroeger fan van, evenals al zijn oude zeurende kennissen van dezelfde leeftijd...

Maar ik vraag me inderdaad af hoe Tros Radar kan bewijzen dat het allemaal niet klopt. Zelf heb ik twee boeken gelezen, het 5:2 dieet en de voedselzandloper en in beiden wordt toch redelijk goed onderbouwd ( en ik vermoed in ieder geval met een stuk meer academisch bewijs) de relatie gelegd tussen een hoge GI en veroudering.

Volgens mij gaat het die schrijvers er ook vooral om de veroudering langer uit te stellen en niet in de eerste plaats om af te vallen.

Maar ja, afkraken is makkelijk en dan hebben we meteen ook een excuus om niets te hoeven veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven