Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mag ik hier even inbreken?

Ik zal de volgende keer hier wat meer lezen, maar ik nu even een 'dringende' (en misschien wel heel stomme) vraag;



Ik ben net begonnen met kolven, en heb daarvoor een apparaat gehuurd. Het is een dubbele elektrische pomp. Nu kreeg ik los van het apparaat de flesjes, datgeen wat om je tepel gaat (ik woon niet in NL en weet niet hoe het in het Nederlands heet) en twee slangetjes.

Een gebruiksaanwijzing zit er niet echt bij, behalve dat er geschreven is dat al het bovengenoemde voor het eerste gebruik gesteriliseerd moet worden.

Nu is mijn vraag, moet ik de slangetjes ook na elk gebruik steriliseren of niet? Er gaat geen melk doorheen, en ik krijg ze er nu ze er eenmaal opzitten (na eerste sterilisatie) niet meer af. Ik ben bang dat als ik onwijs ga lopen sjorren, ze niet lang meegaan.

Dus wel of niet doen? De rest uiteraard wel, dat snap ik nog net
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, die slangetjes hoef je niet te steriliseren. Ik steriliseer ook de rest niet elke keer maar was af met een sopje. Volgens mijn kraamzorg was dat voldoende en kan de baby zo wennen aan de bacteriën in huis (dat verder erg schoon is)
Alle reacties Link kopieren
Elfje! Je bent bevallen, gefeliciteerd! Alles gaat goed? Slangetjes steriliseren hoeft niet, rest inderdaad wel. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja midden juni!

Dank jullie wel.

Nog een vraagje, nu ik toch bezig ben;



Sinds een dikke week, wil de kleine niet van mijn linkerborst drinken. Eerst dacht ik dat het kwam omdat de melk te snel kwam. Maar toen ik een dag wat minder produceerde, was het niet beter.

Ik heb verschillende posities geprobeerd dat heeft ook niet veel veranderd. Dus nu weet ik niet zo goed wat ik kan doen, en vooral, waarom hij links niet meer wilt.....
Hij houd alleen van chocolademelk en niet van yogi :p dat zij mijn kraamverorgster altijd. Volgens mij is het niet ongewoon dat baby's een voorkeur hebben voor een kant. Al uitgesloten dat er iets is waardoor hij niet op die zij wil liggen? Of heb je dat met de verschillende houdingen al geprobeerd? Ik heb verder helaas niet echt tips. Hopelijk iemand anders wel.

Mijn productie is trouwens toch nog heel aardig bijgetrokken dus we voeden nog lekker verder. Ik kolf net iets minder dan hij drinkt maar ik denk dat het zo nog wel even vol te houden is.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik ook aangedacht madelief, maar hij ligt wel heerlijk op zijn zij te slapen. Dus ik denk niet dat hij last van zijn oor heeft ofzo.

Hij drinkt trouwens wel (een heel stuk beter) van links, in de nacht als hij rustig en slaperig is.... Vannacht zelfs 15 min, dat is sowieso een record voor hem.
Hoi iedereen, ik lees hier graag mee voor alle tips, maar nu heb ik zelf ook een vraag.



Mijn baby is nu 12 weken en over exact 4 weken moet ik weer aan het werk. Omdat ik me waarschijnlijk niet voldoende op mijn gemak voel op mijn werk, ben ik niet van plan om daar te gaan kolven. Ze zal dus, als ik aan het werk ben op kunstvoeding overgaan. Toch wil ik graag nog (deels) borstvoeding blijven geven. Ik ben wel aan het kolven, maar daarmee zal ik hooguit een week mee toe kunnen. Zoveel produceer ik helaas niet tijdens een sessie (varieert tussen de 55 en 140 ml, geen pijl op te trekken helaas).

Uit een flesje drinkt ze gelukkig al, maar ze zal nu toch zo'n beetje moeten gaan wennen aan kunstvoeding.



Nou was mijn idee om tijdens mijn werktijd twee keer flesvoeding te geven en de overige voeding live te voeden. Dus dan 1 ochtendvoeding en twee avondvoedingen (+ eventueel nachtvoeding). Ik zit nu nog op zo'n 5 a 6 voedingen per dag inclusief de nachtvoeding. Ik kreeg alleen het advies van een vriendin om maar 2 live voedingen per dag te geven, omdat anders mijn productie 'in de war' raakt. Dan zit er netjes zo'n 12 uur tussen en blijf je productie houden.



Wie kan mij hierin adviseren? Klopt dit wat mij gezegd wordt? En hoe kan ik de overstap naar kunstvoeding maken? Kan ik ook kunstvoeding met moedermelk mengen in het begin? Ik wil het liefst nog zolang mogelijk borstvoeding blijven geven, maar ik zie dit niet gebeuren in combinatie met mijn werk helaas.
Leukstethuis, waarom lijkt het je vervelend om te kolven op het werk? Lijkt me jammer om daarom te stoppen met BV maar het is natuurlijk jouw beslissing.

Als je met vier maanden af gaat bouwen is de kans groot dat je productie snel terug gaat lopen en je niet genoeg melk meer hebt voor de voedingen die je wel wil geven.

Het advies van je vriendin snap ik niet zo goed. Juist nachtvoedingen zijn goed om de productie te stimuleren, hoe minder je voedt, hoe sneller het terugloopt. Maar wellicht heeft iemand anders daar nog wat zinnigers over te zeggen, ik ben ook niet echt een expert

KV met BV mengen is geen probleem, je zou steeds wat korter kunnen kolven/meer tijd er tussen kunnen laten overdag om af te bouwen en wat je tekort komt dan aanvullen met KV.
Ik werk in een echt mannenbedrijf en ik denk dat ik me niet genoeg op m'n gemak ga voelen om te kolven. Moet wel erbij zeggen dat hoe meer mijn eerste werkdag begint te naderen, hoe meer ik weerstand ik begin te krijgen tegen het geven van kunstvoeding.

Ik heb er zelfs over gedacht in m'n lunchpauze naar huis te gaan om te kolven of zelfs live te gaan voeden, maar mijn baby is niet. Zo'n snelle drinker, dus dat is bij voorbaat al geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Leukstethuis, je mag 25% van je werktijd besteden aan voeden, tot je kind negen maanden is.

Wat staat je precies tegen aan kolven op het werk? Als je een goede rustige en afgesloten ruimte hebt, zou het misschien wel gaan? Of durf je daar niet om te vragen? Mensen kunnen soms verrassend fijn reageren



Volgens mij lukt het vaak niet om de productie gaande te houden als je na vier maanden minder gaat voeden. Wat volgens mij zou helpen om dat tegen te gaan, is zo veel mogelijk voeden buiten werktijd. Dus juist wel een aantal avond en nachtvoedingen doen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
De drinksnelheid van je kind kan ook nog best veranderen in de komende weken.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik ben me nu maar een beetje gaan inlezen en zie inderdaad dat je best veel tijd mag besteden aan kolven tijdens werktijd. Maar dat moet ik dan wel snel gaan beslissen, want dan is het wel zo fair dat ik mijn baas al inlicht. Alleen zou ik persoonlijk niet weten waar ze op mijn werk een kolfruimte van moeten maken. Er is werkelijk geen enkele geschikte ruimte.



Wat mij tegenstaat aan het kolven op mijn werk is dus al het mannelijk volk dat daar rondloopt (van die echte haantjes) die je overal kan horen. Mede doordat er met porto's gewerkt wordt door de mannen buiten en het basisstation hiervan overal binnen het bedrijf te horen is. Niet echt melkopwekkend zegmaar...



Maar ik woon redelijk dicht bij mijn werk, dus zou in die tijd ook nog wel even op en neer kunnen rijden. Om in ieder geval mijn productie te behouden.



Pff lastig lastig... Ik zou zo graag tot een halfjaar blijven voeden, maar ben bang dat mijn baas me al ziet aankomen...
Alle reacties Link kopieren
Dag dames!

Sinds een maandje mag ik mij moeder noemen van een prachtig zoontje. Een flinke jongen (geboortegewicht 4200!) en een enorme drinker. Dit in tegenstelling tot mijn (nu 2,5jarige) dochter, die als baby zijnde altijd strijd voerde met de borstvoeding en waarbij ik altijd het idee had te weinig melk te hebben.. (Maar gelukkig wel 10 mnd volgehouden!)

Zoontje kloekt echt enorm veel voeding weg, en mijn borsten voelen ook eigenlijk altijd overvol aan (zo gek eigenlijk hoeveel dat dus kan verschillen met de vorige keer).

Dochter voedde ik altijd heel regelmatig, zo om de 3 uur. Ze huilde heel weinig dus 'vroeg' er ook niet op andere tijden om. Ook sliep zij al vrij snel door.

Zoon probeer ik op verzoek te voeden, maar ik vind het lastig!!! Wat is nou verzoek?! Hoe weet ik nou of zijn huiltje betekent: ik wil eten? (Al zou ik hem elke 5minuten aanleggen, hij drinkt gewoon lekker door :s). Bij t huisbezoek van t CB in de 1e week was hij al zóveel gegroeid dat mevr.zei: dikke kans dat hij volgende week al doorslaapt. Nou, mooi niet. Ik voed hem om 23u. Dan rond 2u en dan rond 5uur weer. Omdat hij dan ligt te kreunen en te zuchten en wakker lijkt te zijn. Maarja heeft hij dan wel echt honger? Ik heb ook geprobeerd hem ff mijn pink te geven en dan viel hij ook nog wel eens weer in slaap.

Pff lang verhaal, eigenlijk weet ik t gewoon niet. Ik heb het idee dat ik hem veel te veel aan het voeden ben (gem. 6 a7keer per 24uur, en net heb ik gekolfd en kolfde ik 220cc waardoor ik er maar even vanuit ga dat hij bij live voeden waarschijnlijk dat (of meer) zou drinken?). Man had hem een flesje gegeven, maar daar heeft hij 100 van gedronken.

Hij groeit als een dolle.



Hoe doen jullie het bijvoorbeeld overdag? Ik hanteer een schema van slapen, voeden, spelen, slapen, etc. Zijn slaapjes overdag kunnen kort zijn, en spelen houdt hij echt nog niet lang vol. Dat betekent dat ik dus veel aan het voeden ben?? Soms zit er dan maar 2uur tussen.

Hij heeft veel last van lucht in zijn buikje, scheetjes krijgt hij echt moeilijk eruit. Ik ben ook wel eens bang dat hij teveel drinkt en daardoor buikpijn krijgt.



Sorry als mijn verhaal warrig is.

Sjonge, ik word ook zo onzeker van dat hele borstvoeden
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
Alle reacties Link kopieren
Oja. En zijn ontlasting is echt zo dun als water!! (En zelfs dat kost hem moeite om eruit te krijgen ). Is dat normaal??? Kan me dus ook niet herinneren van de vorige keer..

Wel die gele kleur!
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
Dames, hebben jullie tips hoe te starten met kolven om een voorraad op te bouwen voor als ik weer aan het werk ga? Dochter is nu 5 weken dus het duurt gelukkig nog even (ben nog 10 weken thuis). Wat is een goed moment om te starten? En hoe vaak per dag?



De afgelopen dagen heb ik tussen 2 ochtendvoedingen in gekolfd, omdat dochter dan het langst slaapt. 'Gisteravond had ze wat groene ontlasting. Zou dat door het kolven kunnen komen? Eerder was het altijd netjes geel...
Alle reacties Link kopieren
quote:leukstethuis schreef op 03 september 2014 @ 22:16:

Ik ben me nu maar een beetje gaan inlezen en zie inderdaad dat je best veel tijd mag besteden aan kolven tijdens werktijd. Maar dat moet ik dan wel snel gaan beslissen, want dan is het wel zo fair dat ik mijn baas al inlicht. Alleen zou ik persoonlijk niet weten waar ze op mijn werk een kolfruimte van moeten maken. Er is werkelijk geen enkele geschikte ruimte.



Wat mij tegenstaat aan het kolven op mijn werk is dus al het mannelijk volk dat daar rondloopt (van die echte haantjes) die je overal kan horen. Mede doordat er met porto's gewerkt wordt door de mannen buiten en het basisstation hiervan overal binnen het bedrijf te horen is. Niet echt melkopwekkend zegmaar...



Maar ik woon redelijk dicht bij mijn werk, dus zou in die tijd ook nog wel even op en neer kunnen rijden. Om in ieder geval mijn productie te behouden.



Pff lastig lastig... Ik zou zo graag tot een halfjaar blijven voeden, maar ben bang dat mijn baas me al ziet aankomen...



Kun je niet met je baas overleggen? Hij is wettelijk verplicht voor een goede ruimte te zorgen. Als dat te veel moeite gaat worden is het voor hem misschien ook wel de ideale oplossing als je thuis gaat voeden. Bijvoorbeeld een uur naar huis tussen de middag en als nogdig nog een uur eerder naar huis om te voeden. Een beetje afhankelijk van wat goed uitkomt met je werkzaamheden.



Dat om de 12 uur voeden beter zou zijn is echt een onzinadvies. Hoe vaker je voedt, hoe groter de kans dat je je productie op peil kunt houden als je tijdens werkuren poedermelk geeft. Dus met meerdere avond en nachtvoedingen is de kans groter dat dat je lukt dan met alleen een ochtend en avondvoeding. Maar toch lukt het op deze leeftijd veel vrouwen niet om bv en kv te combineren. Ga je het toch doen, houd dan in de gaten of je baby genoeg blijft hebben aan de bv. Je melkproductie kan snel teruglopen, en dan moet je ook op andere voedingmomenten (na de bv) gaan bijvoeden.



Dat wil trouwens niet zeggen dat je helemaal moet stoppen. Zoals vaak gezegd, bv is meer dan alleen voeding. Zolang jij en baby willen kun je doorgaan, ook als je melkproductie terugloopt. Ik ben met ongeveer een jaar gestopt met voedingen overdag, en helaas stortte toen alsnog mijn productie in, ondanks dat ik nog wel 's nachts voedde. Kon ik alsnog na de bv 's nachts pap gaan maken. :( Maar dochter dronk wel nog graag, dus ben ik toch blijven voeden. Niet voor de voeding (ze dronk op het laatst nog maar een paar slokken), maar als bedritueel en voor de geborgenheid (en misschien nog wat antistoffen).
Alle reacties Link kopieren
Summerwoman, gefeliciteerd! Zo'n kleintje is volgens mij toch altijd weer ingewikkeld. (denk ik, ik heb er maar een ).



Allereerst: 6-7 voedingen is helemaal niet veel voor een kind van een maand, dat hoeft echt niet minder. 10 is net zo goed normaal. Ten tweede: als je een schema aanhoudt van slapen-eten-spelen etc voed je eigenlijk niet op verzoek, maar op een (weliswaar flexibeler dan normaal) schema.



Voor voeden op verzoek is het belangrijk om hongersignalen te leren herkennen. Huilen is een "laat" signaal, bij de meeste baby's heb je er dan al een aantal gemist. Bijvoorbeeld vuistjes sabbelen, draaien/zoeken met het hoofdje, smakkende geluidjes.



Bovendien is borstvoeding meer dan alleen voeding, ook troost. Het is helemaal geen gek idee om gewoon bij ieder huiltje aan te leggen, of om een baby in slaap te voeden. Baby's kunnen zelf bepalen of ze honger hebben of alleen wat troostdrinken, dat doen ze op een andere manier.



Als je nogal ruim in de melk zit wel even opletten dat je niet doorschiet naar overproductie. Ook bij overproductie kun je trouwens gewoon op verzoek voeden, maar dan met wat aanpassingen (blokvoeden bijvoorbeeld). Wat je kolft zegt niet perse iets over wat je kind drinkt. Kan meer maar ook minder zijn.



Verder: heb je een draagdoek? Heb je je handen vrij voor die momenten dat "spelen" niet wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:JetSan schreef op 08 september 2014 @ 10:30:

Dames, hebben jullie tips hoe te starten met kolven om een voorraad op te bouwen voor als ik weer aan het werk ga? Dochter is nu 5 weken dus het duurt gelukkig nog even (ben nog 10 weken thuis). Wat is een goed moment om te starten? En hoe vaak per dag?



De afgelopen dagen heb ik tussen 2 ochtendvoedingen in gekolfd, omdat dochter dan het langst slaapt. 'Gisteravond had ze wat groene ontlasting. Zou dat door het kolven kunnen komen? Eerder was het altijd netjes geel...



Tussen twee ochtendvoedingen in is prima. Het is zelfs extra handig als dat ook ongeveer een tijdstip is waarop je op je werk zou kolven, maakt je kolfproductie net wat hoger op dat moment. Groene ontlasting hoeft er niets mee te maken te hebben. En zelfs al zou je door het kolven even wat minder melk hebben zou dat zo weer bij moeten trekken. Belangrijk is dan wel dat je op verzoek voedt, als je baby te weinig heeft gekregen meldt ze zich gewoon vanzelf wat vaker.



Ik zou ook vooral gaan en blijven oefenen met de fles. Kleine beetjes (20cc) zijn daarvoor genoeg, hoeft geen hele voeding te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik wil graag even iets voorleggen. Mij kind is nu 20 maanden en ik werk 4 dagen. Op mijn vrijde dagen komt hij nog redelijk veel. Ochtend, avond en nacht in ieder geval. Maar ook zodra ik gewoon op de bank zit en hij op mij schoot....hij is echt een verslaafd. Ik voel me nu hier niet meer prettig bij. Soms zijn er ook gênante situaties bvb als ik bij mijn schoonouders ben en hij wil in ene tijdens het eten. Thuis is dat niet zo een punt, maar ergens anders wel. Of ik zit in de bus met hem op schoot en hij trekt aan mij shirts. Ik corrigeer natuurlijk wel enzo. Maar hij probeert het altijd toch. Enfin ik heb besloten om met twee jaar te stoppen. En ik wil dit doen door een weekje weg te gaan. Mijn man zal dan die week vrij nemen, voor the mental support. Maar ik word verdrietig als Ik denk hoe erg zwaar hij het zal hebben. Hij is nooit zonder mij geweest. En ik vraag me af of het zal helpen dat weekje afwezigheid. Is het niet zo dat ik dan nog gewoon melk kan hebben. En als hij nou weer de hele tijd gaat zeuren en gaat huilen.....ik zal wel volhouden om er niet aan toe te geven. Maar wat als ik dat toch doe......kan hij dan weer zoveel drinken als daarvoor?
Alle reacties Link kopieren
Vind je het hele voeden niet meer prettig of alleen de situatie overdag niet?



Ik ben (om een andere reden) overdag gestopt met voeden rond een jaar. Wat ik toen ben gaan doen is het voeden beperken tot een vaste locatie (in bed). Iedere keer als ze daarbuiten om de borst vroeg bood ik haar iets anders te drinken of te eten aan, of nam haar op schoot voor een knuffel. Dat heeft hier heel eigenlijk redelijk snel geholpen. Na een tijdje vroeg ze er overdag niet meer om. Bovendien heb ik haar geleerd om het met woorden te vragen en niet aan mijn shirt te gaan hangen (dochter had het altijd over "mama drinken").



Ik weet niet of een week weggaan helpt. Ik ben voor werk regelmatig een week weg en ik heb ook wel eens gehoopt dat dochter dan vanzelf zou stoppen, maar zodra ik thuiskwam dook dochter dan als eerste mijn decollete in. De dagen daarna vroeg ze veel vaker om de borst dan normaal. Bovendien is het zo wel erg abrubt om te stoppen.



Ik ben met drie jaar helemaal gestopt, toen gaf ik nog 1 voeding per dag. Ik heb eerst de drinkduur afgebouwd (ik had last van nursing agitation, dus het was voor mij onprettig), en uiteindelijk aangekondigd over een paar dagen te stoppen. Dochter heeft er wel om gehuild, maar was er na een paar dagen al aan gewend. Is me ontzettend meegevallen. Ik was er wel om haar te troosten, alleen niet mer borst.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind meer de situatie niet prettig, dat continue voeden.Hoe oud was jouw kind dat jij wegging. Kreeg zij toen ook nog overdag voeding?

Mijn kind praat nog niet, dus kan nog niet met woorden duidelijk maken dat hij iets wil.

Hij is wel veeleisend en het zal iedere keer een stijd zijn om hem te weigeren.

Hij is ook geen grote eter en haalt een groot deel van zijn energie uit borstvoeding, heb ik het idee.

Heeft het ook nodig om in slaap te komen.
Alle reacties Link kopieren
Newmama, de eerste keer dat ik een week wegging was met 15 maanden, vanaf die tijd ongeveer 2x per jaar. Toen voedde ik al niet meer structureel overdag, wel nog bij alle slaapjes en 's nachts (toch wel zo'n 6x per 24u). Ik ben met 3 jaar gestopt met voeden, dus ik ben een keer of 4-5 weggeweest. Geen van die keren is ze dus gestopt (al had k het wel gehoopt) de eerste dagen na terugkomst was weigeren juist nog moeilijker dan daarvoor.



Maar ieder kind is anders, ik weet van mijn moeder dat mijn broer wel bij 1,5 zelf stopte nadat ze een weekend weg was geweest. Maar hij was voor die tijd ook al wat interesse aan het verliezen.



Mijn dochter heeft ook best een sterke wil, en het ging zeker niet vanzelf. Elke keer als ik iets afbouwde is dat echt mijn eigen beslissing geweest, vaak na een periode van strijd. Maar wat mij hielp was een duidelijk besluit nemen en me dan daaraan houden. Door die "innnerlijke overtuiging" ging het dan vaak eigenlijk gemakkelijker dan gedacht.



Alternatieven waren daarbij wel belangrijk. Ik bood bijvoorbeeld steeds iets anders te eten of drinken aan als ze om de borst vroeg, met uitleg. En voeden deed ik alleen nog in bed rond slaapjes (bij ernstig verdriet nam ik dochter die eerste tijd voor de duidelijkheid dan even mee naar boven voor ik aanlegde). Toen ik ook de voeding voor het middagslaapje wilde afbouwen ben ik een tijd steeds rond die tijd gaan wandelen, zodat dochter in de wagen of op mijn rug kon slapen. De voeding voor het slapengaan 's avonds heb ik dan ook als laatste afgebouwd.



Wel werd ze 's nachts wat vaker wakker, en nadat ik helemaal was gestopt is dochter weer een periode meer bij ons in bed gaan slapen. Ze had het contact dus wel echt nodig, maar dan op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
En begrijpt je kind ook nog helemaal geen taal? In mijn ervaring kunnen kinderen vaak veel eerder dingen begrijpen dan dat ze zichzelf kunnen uitdrukken, maar dat wisselt natuurlijk per kind.
Alle reacties Link kopieren
dankje, eigenlijk is dus het vooral doorzetten, vanuit mijn kant.

Hij begrijpt vrijwel alles, maar niet dat hij de bv moet afbouwen of beperkt mag.

Ik heb altijd op verzoek gevoed en ben daarin niet gaan minderen (dus er zit niet echt een structuur in, behalve het moment als ik van mijn werk kom).

Daarnaast gebruikt hij de borst ook voor ontspanning/rust.
Alle reacties Link kopieren
Newmama, ik begrijp het heel goed hoor. En uitleggen dat bv maar beperkt mag is ook wel erg veel gevraagd. Daarom werkte hier een vaste plaats (bed) en moment (voor slaapje) wel goed, dat is gemakkelijker te begrijpen.



Mijn dochter had ik liever ook nog meer op verzoek blijven voeden, en het meer van haar af laten hangen wanneer ze ging minderen/stoppen, maar helaas ging dat niet. Mijn grens was gewoon veel eerder bereikt dan de hare. Stoppen met voeden overdag gebeurde bijvoorbeeld omdat mijn productie het niet trok om na 9 maanden niet meer te kolven op mijn werk en thuis wel te voeden (iedere week op vrijdag de hele dag regelen, onrust en bijten, en dan na het weekend weer stuwing op mijn werk). Dat ik uiteindelijk ook onder negatieve omstandigheden (nursing agitation) zelf helemaal ben gestopt vind ik nog steeds wel jammer, al heb ik er wel vrede mee. Gelukkig is het mogelijk om haar behoefte aan nabijheid en rust op andere manieren op te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven